Driva B&W 802 N

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lassej

Re: Driva B&W 802 N

Inläggav Lassej » 2020-08-31 21:31

I hifi-kretsar är det rätt välkänt att Classé passar bra till B&W. Inte så konstigt kanske med tanke på att B&W ägde Classé fram till bara några år sedan. Abbey Road studios körde B&W och Classé under många år. Se bild. De kör för övrigt fortfarande B&W men jag vet inte vilken elektronik de använder idag. Förmodligen inte Classé eftersom B&W de sålde av den delen. Idag ägs Classé av Sound United (Denon, Marantz, Polk etc). Jag tycker även att det var bra tips/råd från FBK.

Själv kör jag med Classé CA-2300 som driver B&W 802D. Låter utmärkt.

Som vanligt är ju även rådet att testa själv hemma men det kanske inte är möjligt?
Men oavsett så önskar jag dig lycka till.

Bild

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-08-31 22:28

sprudel skrev:Här är begärda priser internationellt på steget.

https://www.hifishark.com/search?q=classe+ca+5200

Tack då verkar det rimligt

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-08-31 22:30

goat76 skrev:
Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.

Jag talar inte om recensioner och liknande, jag menar information från vanliga användare som faktiskt har dessa högtalare i sin ägo och där många av dessa gått igenom en drös förstärkare i sin jakt efter den ultimata drivningen.

Skannar man av nätet i några veckors tid med läsning av diverse forum så börjar man nog upptäcka att det finns några återkommande förslag på förstärkare som passar dessa högtalare väl, det borde vara ganska väl dokumenterat med tanke på hur svårdrivna de är, samt hur länge de funnits på marknaden.

Jag har inte då bra koll har försökt kolla.
Vet du om ca 5200 hör till föreslagna steg att driva med?
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-31 23:06

tomsk skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.

Jag talar inte om recensioner och liknande, jag menar information från vanliga användare som faktiskt har dessa högtalare i sin ägo och där många av dessa gått igenom en drös förstärkare i sin jakt efter den ultimata drivningen.

Skannar man av nätet i några veckors tid med läsning av diverse forum så börjar man nog upptäcka att det finns några återkommande förslag på förstärkare som passar dessa högtalare väl, det borde vara ganska väl dokumenterat med tanke på hur svårdrivna de är, samt hur länge de funnits på marknaden.

Jag har inte då bra koll har försökt kolla.
Vet du om ca 5200 hör till föreslagna steg att driva med?
Mvh Tomas

Jag har aldrig lyssnat på dessa högtalare så jag har inget direkt att komma med, mitt tips är bara att scanna av internet på all information du bara kan, och på så vis ringa in några kandidater vad gäller slutsteg som många anser göra sig bra med de aktuella högtalarna.

Men, med en snabb koll på nätet så verkar ju dessa slutsteg från Classe varit i princip gjorda för dessa högtalare. Antagligen har de använts vid de flesta demos av dessa högtalare och folk har antagligen gillat kombinationen.

Lassej här ovanför är precis ett sånt exempel på en person som faktiskt har B&W/Classe-kombinationen, det är tips från personer som honom som nog är den mest matnyttiga. Praktisk erfarenhet slår väl alltid spekulation? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-31 23:28

Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.

I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-01 07:44

Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.

I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.

Jag tror inte heller de kan läsa. Dock har man haft slutsteg som man drivit högtalarna med under utvecklingsfasen och det kan vara intressant att uppleva intentionen som konstruktören haft genom att välja samma.
Ino och neutrala steg som Bryston är ett exempel, Respons och ARC ett annat. Om det är så med Classe och B&W vet jag inte men det går säkert att ta reda på.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-01 08:32

Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.

Har ett marantz mm 8077 på 150 W vid 8 om
180w vid 6 om
Är biosteg.
Om jag hört ngt om den kombin så är det bara negativt.
Å andra sidan ingen som sagt riktigt varför.
Är mm 8077 så dålig?
Mvh Tomas

tomsk

Inläggav tomsk » 2020-09-01 08:36

sprudel skrev:

Jag tror inte heller de kan läsa. Dock har man haft slutsteg som man drivit högtalarna med under utvecklingsfasen och det kan vara intressant att uppleva intentionen som konstruktören haft genom att välja samma.
Ino och neutrala steg som Bryston är ett exempel, Respons och ARC ett annat. Om det är så med Classe och B&W vet jag inte men det går säkert att ta reda på.

Angående ino.....
DETTA ÄR MIN UPPFATNING
När jag var hemma hos Ingvar berättade han hur han utvecklat högtalarna.
Blä åkte han upp i fjällen för dämpad miljö...
Så verkade han inte bry sig så mycket om slutsteget.
Tror han körde med en demon eller nad bioförstärkare.
Så min uppfattning var han inte haft några speciella steg vid utvecklingen. Dö. Dessutom sträcker sig över lååång tid.
Har du andra FAKTA så är jag intresserad
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-01 08:50

sprudel skrev:

Åter igen, det spelar ingen roll vad det står på frontpanelen - två olika steg från samma fabrikör behöver inte uppvisa samma egenskaper. Ett lysande exempel på det är ARC.

För övrigt är det nog ytterligt tveksamt om B&W använder stora classé-steg i laboratoriet. Ingvar använder ju tex sin Neutrik-apparat med inbyggd effektförstärkare för mycket av mätningarna och jag baxar inte ut ett RS2000, AMP27 eller No1200 i trädgården, utan nyttjar en liten förstärkare vid utveckling. Det väsentliga är att förstärkaren har adekvat frekvensgång och låg utgångsimpedans (om det är så man avser driva högtalaren).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-01 10:00

Tycker du vi ska sväva i mörker om vilket slutsteg vi för tillfället talar om, var det inte ett specifikt slutsteg från Classe med modellbeteckningen 5200 som diskuterades, och att slutsegen från denna serie enligt användare fungerar bra med högtalaren i fråga.

Morello, ta och lista ett gäng slutsteg som kommer prestera identiskt med detta Classe 5200, säkert vill trådskaparen gärna komma undan med en mindre summa än 34000kr, så håll dig gärna under den gränsen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-01 10:09

Har du läst tråden?

Nivån är bedrövligt låg nu.

För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2020-09-01 10:17

Morello skrev:Har du läst tråden?

Håller med.

Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm

Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-01 10:23

För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med. :)

Demonstrerar Ingvar sina högtalare med den kinesiska Denon-stärkarens inbyggda slutsteg?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-01 10:28

Triggerhappy skrev:

Håller med.

Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...

Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.

Varför tycker du Bryston 4B2 var det bästa steget, drev det högtalarna väl eller gillade du utseendet på apparaten i kombination med högtalarnas utseende, eller gillade högtalaren namnet på slutstegets frontpanel? :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-01 10:43

Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas. Är det inte bättre att som Morello skriver titta på apparatens faktiska egenskaper och därmed se hur lämpad den är till uppgiften?

För övrigt har jag ett svagt minne av något Classé monoblock som hade synnerligen goda (objektiva) prestanda i Stereophiles test.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-01 10:45

goat76 skrev:

Demonstrerar Ingvar sina högtalare med den kinesiska Denon-stärkarens inbyggda slutsteg?

Kanske inte idag - men för cirka 10 år sedan var det så.

Jag försöker bara säga att varumärket på frontpanelen är inte relevant.

Jag tycker vi skruvar upp nivån och talar om tekniska egenskaper och hur dessa bör se ut för att passa högtalaren ifråga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-01 10:45

jonasp skrev:Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas.

Kunde inte formulerat det bättre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-01 10:49

Triggerhappy skrev:

Håller med.

Instämmer. Bedrövligt låg. Killen behöver något som kan lämna ordentligt med kräm och en del förslag har varit rena skämten. Men han verkar hitta något i en annan tråd som låter som ett klart vettigt alternativ.
Varför jag har lagt Classe överst i min grupp är att de brukar kunna lämna ordentligt med kräm i lägre impedanser, något som denna högtalare behöver. Tror jag läst någon test där de skrev att de aldrig hade sett en sådan perfekt mätning av något slutsteg och det var ett nyare Classe på 2x200 Watt om jag minns rätt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2020-09-01 11:11

Ok, högre nivå.
I all ödmnjkhet eftersom jag också slängde mig på lösningar istället för situation- och behovsanalys.

Vilken information har vi?
1: Tandberg Studiomonitorer lät bättre än 802N vid snabb test.
Vad skiljer dess uppställningar åt?
Beskriv vilka skillnader du upplevde

Vad vet vi om tandberg monitorerna? Vilken model, dess placering etc.
De kanske är helt optimla där det står

Vi vet att rummets akustik + placering av högtalare och lyssnare är betydande för slutresultatet.

Så till trådskaparen, kan du beskriva ditt rum, högtalar placering etc
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-01 11:18

jonasp skrev:Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas. Är det inte bättre att som Morello skriver titta på apparatens faktiska egenskaper och därmed se hur lämpad den är till uppgiften?

För övrigt har jag ett svagt minne av något Classé monoblock som hade synnerligen goda (objektiva) prestanda i Stereophiles test.

Sväva i mörker?

- Vill inte trådskaparen ha tips på specifika steg som kommer passa hans högtalare väl?
- Hur ska folk gå tillväga för att ge specifika tips utan att nämna namnet på slutsteget?
- Hur ska trådskaparen hitta ett lämpligt steg ifall han inte kan tolka de faktiska egenskaperna som krävs för att driva dessa högtalare?
- Vem i tråden har talat om "magiska synergiska kombinationer"?

jonasp, kan inte du ge trådskaparen några specifika tips på slutsteg, som du vet utifrån specifikation att de kommer fungera/prestera ypperligt med just dessa högtalare?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-01 11:56

Nad 208! :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-01 12:57

Morello skrev:Nad 208! :mrgreen:

ML331/332/333

Krell FPB

Några av de nämnda Classé-stegen. Alla har dock inte toppresultat på distortion. Vissa är fantastiskt bra.

Bryston, en hel drös med modeller. Bryston verkar ha hög lägstanivå.

Rotel 1080/1090

208:an som Morello nämner är ju visserligen bra men har sin ålder och tillförlitlighetsproblem mot sig.

Sedan tycker jag att Sybarite eller dess föregångare RS2000 eller Holographic Audio torde fungera utmärkt. Tyvärr görs ju inte det stora HA-steget längre.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-01 16:40

jonasp skrev:
Morello skrev:Nad 208! :mrgreen:

ML331/332/333

Krell FPB

Några av de nämnda Classé-stegen. Alla har dock inte toppresultat på distortion. Vissa är fantastiskt bra.

Bryston, en hel drös med modeller. Bryston verkar ha hög lägstanivå.

Rotel 1080/1090

208:an som Morello nämner är ju visserligen bra men har sin ålder och tillförlitlighetsproblem mot sig.

Sedan tycker jag att Sybarite eller dess föregångare RS2000 eller Holographic Audio torde fungera utmärkt. Tyvärr görs ju inte det stora HA-steget längre.

Har du lyssnat på alla dessa, med 802? 8O
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-01 16:41

Det hade varit spännande! Jag kan inte kinesiska något vidare dock.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-01 16:58

sprudel skrev:

Självfallet inte. Endast kombon N802 + Classé. Rekommendationen är specdriven.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-01 17:02

B&W 802 Nautilus är ju för övrigt en riktigt hygglig högtalare vill jag minnas. Kanske är den lite väl varm i klangen eller minns jag fel? 801 N vill jag minnas som bättre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-01 17:13

jonasp skrev:
sprudel skrev:

Aha! OK!

Jag har väldigt svårt att läsa ut hur spec låter. Testat drösvis med slutsteg till Ino där lyssningen blev avgörande, det ä ju det jag ska göra, lyssna alltså. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-01 17:29

Morello skrev:B&W 802 Nautilus är ju för övrigt en riktigt hygglig högtalare vill jag minnas. Kanske är den lite väl varm i klangen eller minns jag fel? 801 N vill jag minnas som bättre.

Jag har bara hört den på hifiklubben. Kan spela starkt, men basen var bumlig där troligen på grund av rumsresonanser. Jag tyckte mer om Matrix 802!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-01 17:30

sprudel skrev:
jonasp skrev:
sprudel skrev:

Aha! OK!

Jag har väldigt svårt att läsa ut hur spec låter. Testat drösvis med slutsteg till Ino där lyssningen blev avgörande, det ä ju det jag ska göra, lyssna alltså. :)

Jo, du har fått till en faantastiskt fin anläggning tycker jag. :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-09-01 18:48

Ett QSC 2450/Behringer EP2500/4000 Kanske, Eller nåt annat billit från Thomann.. :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd