Själv kör jag med Classé CA-2300 som driver B&W 802D. Låter utmärkt.
Som vanligt är ju även rådet att testa själv hemma men det kanske inte är möjligt?
Men oavsett så önskar jag dig lycka till.

Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Här är begärda priser internationellt på steget.
https://www.hifishark.com/search?q=classe+ca+5200
goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.
Jag talar inte om recensioner och liknande, jag menar information från vanliga användare som faktiskt har dessa högtalare i sin ägo och där många av dessa gått igenom en drös förstärkare i sin jakt efter den ultimata drivningen.
Skannar man av nätet i några veckors tid med läsning av diverse forum så börjar man nog upptäcka att det finns några återkommande förslag på förstärkare som passar dessa högtalare väl, det borde vara ganska väl dokumenterat med tanke på hur svårdrivna de är, samt hur länge de funnits på marknaden.
tomsk skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.
Jag talar inte om recensioner och liknande, jag menar information från vanliga användare som faktiskt har dessa högtalare i sin ägo och där många av dessa gått igenom en drös förstärkare i sin jakt efter den ultimata drivningen.
Skannar man av nätet i några veckors tid med läsning av diverse forum så börjar man nog upptäcka att det finns några återkommande förslag på förstärkare som passar dessa högtalare väl, det borde vara ganska väl dokumenterat med tanke på hur svårdrivna de är, samt hur länge de funnits på marknaden.
Jag har inte då bra koll har försökt kolla.
Vet du om ca 5200 hör till föreslagna steg att driva med?
Mvh Tomas
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
sprudel skrev:Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Jag tror inte heller de kan läsa. Dock har man haft slutsteg som man drivit högtalarna med under utvecklingsfasen och det kan vara intressant att uppleva intentionen som konstruktören haft genom att välja samma.
Ino och neutrala steg som Bryston är ett exempel, Respons och ARC ett annat. Om det är så med Classe och B&W vet jag inte men det går säkert att ta reda på.
sprudel skrev:Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Jag tror inte heller de kan läsa. Dock har man haft slutsteg som man drivit högtalarna med under utvecklingsfasen och det kan vara intressant att uppleva intentionen som konstruktören haft genom att välja samma.
Ino och neutrala steg som Bryston är ett exempel, Respons och ARC ett annat. Om det är så med Classe och B&W vet jag inte men det går säkert att ta reda på.
Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med.
Triggerhappy skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
goat76 skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med.
Demonstrerar Ingvar sina högtalare med den kinesiska Denon-stärkarens inbyggda slutsteg?
jonasp skrev:Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas.
Triggerhappy skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
jonasp skrev:Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas. Är det inte bättre att som Morello skriver titta på apparatens faktiska egenskaper och därmed se hur lämpad den är till uppgiften?
För övrigt har jag ett svagt minne av något Classé monoblock som hade synnerligen goda (objektiva) prestanda i Stereophiles test.
Morello skrev:Nad 208!
jonasp skrev:Morello skrev:Nad 208!
ML331/332/333
Krell FPB
Några av de nämnda Classé-stegen. Alla har dock inte toppresultat på distortion. Vissa är fantastiskt bra.
Bryston, en hel drös med modeller. Bryston verkar ha hög lägstanivå.
Rotel 1080/1090
208:an som Morello nämner är ju visserligen bra men har sin ålder och tillförlitlighetsproblem mot sig.
Sedan tycker jag att Sybarite eller dess föregångare RS2000 eller Holographic Audio torde fungera utmärkt. Tyvärr görs ju inte det stora HA-steget längre.
sprudel skrev:
Har du lyssnat på alla dessa, med 802?
jonasp skrev:sprudel skrev:
Självfallet inte. Endast kombon N802 + Classé. Rekommendationen är specdriven.
Morello skrev:B&W 802 Nautilus är ju för övrigt en riktigt hygglig högtalare vill jag minnas. Kanske är den lite väl varm i klangen eller minns jag fel? 801 N vill jag minnas som bättre.
sprudel skrev:jonasp skrev:sprudel skrev:
Självfallet inte. Endast kombon N802 + Classé. Rekommendationen är specdriven.
Aha! OK!
Jag har väldigt svårt att läsa ut hur spec låter. Testat drösvis med slutsteg till Ino där lyssningen blev avgörande, det ä ju det jag ska göra, lyssna alltså.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster