Buchardt hub för allt du har och med rumskorrektion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Buchardt hub för allt du har och med rumskorrektion

Inläggav juanth » 2020-09-03 23:39

Jag har ögnat igenom beskrivningen och de tar verkligen sats för att täcka in det mesta. Det lät spännande ända till jag förstod att det är mikrofonen i Iphone som ska lyssna åt systemet.

Huben kan alltså köpas separat och då användas på även icke Buchardt högtalare. Har jag fattat rätt?
Edit..Hmm... WiSA certified speakers..jaha ja, får kolla upp vad det innebär..

Mer avancerad beskrivning: https://www.buchardtaudio.com/products/stereo-hub

Enklare förklaring à la sales points: https://www.buchardtaudio.com/products/stereo-hub
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Buchardt hub för allt du har och med rumskorrektion

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-04 08:27

Lite tvetydigt på hemsidan och någon mera ingående information om produkten verkar saknas. Exempelvis undrar jag om det bara är analogt eller om man kan köra valfri DAC? I nästa andetag nämns A500 som är deras aktiva högtalare. Är det för dem apparaten är tänkt?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-04 16:09

D6BB273A-05AF-440D-AB58-DEE9E6DE5E58.png
D6BB273A-05AF-440D-AB58-DEE9E6DE5E58.png (268.58 KiB) Visad 2132 gånger
Det verkar vara så att huben är för deras aktiva högtalare ja. Samtidigt så ska det gå att koppla till WiSA certifierade högtalare.

Ljudet som skickas till högtalaren verkar vara analogt med en analog feedback funktion. Att använda separat Dac om det ens är möjligt förstör nog hela idén.

I länken nämns att det snart kommer en mikrofon från Buchardt som kan användas vid rumskorrigering. I recensionen är de ändå på gränsen till lyriska över vad som åstadkomma med Iphonens mikrofon

Här är en recension som får det att klarna något mer: https://www.gearslutz.com/board/reviews ... LBN8QMZ3uo
Mvh Johan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-04 16:35

juanth skrev:Jag har ögnat igenom beskrivningen och de tar verkligen sats för att täcka in det mesta. Det lät spännande ända till jag förstod att det är mikrofonen i Iphone som ska lyssna åt systemet.

Huben kan alltså köpas separat och då användas på även icke Buchardt högtalare. Har jag fattat rätt?
Edit..Hmm... WiSA certified speakers..jaha ja, får kolla upp vad det innebär..

Mer avancerad beskrivning: https://www.buchardtaudio.com/products/stereo-hub

Enklare förklaring à la sales points: https://www.buchardtaudio.com/products/stereo-hub

Är det inte bättre att mäta rummets väggavstånd och avstånd högtalare- högtalarvägg och sedan kompensera med -3 dB och q=9 vid ljust de frekvenser som skulle kunna bli problematiska ? Alltså räkna våglängder med en vanlig miniräknare . Och använda en vanlig dsp eller liknande .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-04 17:28

Tangband skrev:Är det inte bättre att mäta rummets väggavstånd och avstånd högtalare- högtalarvägg och sedan kompensera med -3 dB och q=9 vid ljust de frekvenser som skulle kunna bli problematiska ? Alltså räkna våglängder med en vanlig miniräknare . Och använda en vanlig dsp eller liknande .

Bättre vet jag inte men det låter som en förenkling av det hela som möjligen inte ger riktigt samma resultat. Din "formel" tar ju inte hänsyn till helheten som högtlarnas vinkling i förhållande till begränsningsytor eller väggarnas egenskaper eller om det finns öppningar mot andra rum. Sedan är rummets möblering en faktor. Vet att du inte gärna vill förespråka mätningar men det är ju så akustikerna brukar gå tillväga för att kartlägga ett rum.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-04 21:11

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Är det inte bättre att mäta rummets väggavstånd och avstånd högtalare- högtalarvägg och sedan kompensera med -3 dB och q=9 vid ljust de frekvenser som skulle kunna bli problematiska ? Alltså räkna våglängder med en vanlig miniräknare . Och använda en vanlig dsp eller liknande .

Bättre vet jag inte men det låter som en förenkling av det hela som möjligen inte ger riktigt samma resultat. Din "formel" tar ju inte hänsyn till helheten som högtlarnas vinkling i förhållande till begränsningsytor eller väggarnas egenskaper eller om det finns öppningar mot andra rum. Sedan är rummets möblering en faktor. Vet att du inte gärna vill förespråka mätningar men det är ju så akustikerna brukar gå tillväga för att kartlägga ett rum.

Det jag är skeptisk till är att det inte med framgång ljudmässigt går att korrigera ljudet från lyssningsplats ovanför omkring 80 Hz, genom att genomföra diverse mätningar från lyssningsplats som du sedan korrigerar med en dsp.

Du sabbar som du vet högtalarens direktljud, vilket innebär att vissa saker i återgivningen kommer att bli försämrade med korrigeringen. Och några noggranna korrigeringar kan definitivt inte göras med en mikrofon som sitter inbyggd i en iPhone, även om den är hyfsat bra för det den är konstruerad till. Det är även omöjligt att med framgång korrigera något med en dsp från lyssningsplats med mätningar på två stereohögtalare samtidigt.

Korrigera ojämn frekvensgång från elementen i högtalaren kan man ju däremot göra genom att :

1. Mäta individuella element vid konstruktion på olika sätt med brus, sinus, puls, utan delningsfilter, inom 10 cm - 1 meters avstånd från en enda högtalare. Då håller man sig inom rummets critical distance, dvs mikrofonen tar upp högtalarens ljud som merpart, och inte bara ljudet som kommer från studsar i rummet som det ju blir då man mäter något från lyssningsplats. Man får dock se upp lite med baffelsteget vid närfältsmätningar.

2. Korrigera själva RUMMET, inte högtalaren. Dvs ta ned fundamental-resonanser med en dsp genom att mäta avstånd mellan två ytor i rummet och räkna ut vid vilka frekvenser rumsresonanserna ligger. Rummets fundamentalresonanser ligger som du ju redan vet alltid under 80 Hz .

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-04 23:03

Det jag kan undra över är det att man alltså går omkring i rummet ett bra tag med telefonen för att?
Är det för att få systemet att förstå rumsmåtten och mängden dämp/efterklang.. Vad mer tro?
Alltså systemet kan ju inte veta var man vill ha sin lyssningsplats?
Kanske man får ange på något vis men det framgår inte av artikeln.
Med andra system för rumskorrektion brukar det vara ett antal mätpunkter där lyssningsplats är tydligt utmärkt.
Vore kul att vara med på en demo

Lite jobbigt att behöva lita på att Buchardt ordar upp allt till det bästa..
det är nog inget för den som gillar att mäta och förfina själv.
Mvh Johan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-05 10:21

juanth skrev:Det jag kan undra över är det att man alltså går omkring i rummet ett bra tag med telefonen för att?
Är det för att få systemet att förstå rumsmåtten och mängden dämp/efterklang.. Vad mer tro?
Alltså systemet kan ju inte veta var man vill ha sin lyssningsplats?
Kanske man får ange på något vis men det framgår inte av artikeln.
Med andra system för rumskorrektion brukar det vara ett antal mätpunkter där lyssningsplats är tydligt utmärkt.
Vore kul att vara med på en demo

Lite jobbigt att behöva lita på att Buchardt ordar upp allt till det bästa..
det är nog inget för den som gillar att mäta och förfina själv.

Inget av det där fungerar öht. Även om det verkar intressant, ödsla inte tid att prova sådana där rumskorrigeringsprogram.
Been there, done that. Det kommer att sluta med att du endast korrigerar under 80 Hz, eller att du stänger av programmet helt.

Eller så går du den långa vägen, som jag , och testar .

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-05 10:39

Jo men jag vill nog inte korrigera särskilt mycket mer än under 80 Hz, möjligen strax över 100 Hz. Jag är ändå nyfiken på prylar som i ett hyfsat obehandlat rum (tex ett icke dedikerat musikrum med låg waf) kan åstadkomma förbättringar till ett bra pris. Det lär dyka upp mycket sådant i en snar framtid.
Det låter inte helt ointressant med Buchardts master tunings, avsedda för deras egen högtalare. Att man kan ladda ned varianter på avstämningar mm för att göra högtalaren mer flexibel beroende på behov.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-05 11:48

Tangband skrev:Korrigera ojämn frekvensgång från elementen i högtalaren kan man ju däremot göra genom att :

1. Mäta individuella element vid konstruktion på olika sätt med brus, sinus, puls, utan delningsfilter, inom 10 cm - 1 meters avstånd från en enda högtalare. Då håller man sig inom rummets critical distance, dvs mikrofonen tar upp högtalarens ljud som merpart, och inte bara ljudet som kommer från studsar i rummet som det ju blir då man mäter något från lyssningsplats. Man får dock se upp lite med baffelsteget vid närfältsmätningar.

2. Korrigera själva RUMMET, inte högtalaren. Dvs ta ned fundamental-resonanser med en dsp genom att mäta avstånd mellan två ytor i rummet och räkna ut vid vilka frekvenser rumsresonanserna ligger. Rummets fundamentalresonanser ligger som du ju redan vet alltid under 80 Hz .

Det du föreslår gäller inte universellt, det är ganska beroende på hur högtalarna interagerar med rummet. Högtalare som är konstruerarde för att "dra nytta" av rummet (ett antal svenska) eller högtalare som inte drar igång rumsresonanserna på samma sätt som mera konventionella högtalare ståendes en bit ut i rummet. Även högtalarnas vinkling i förhållande till angränsande ytor, spridning och storlek spelar roll. En del tillverkare uppger lämpliga lyssningsavstånd för sina alster, ofta beroende på deras spridning. Dipoler med stora membran mäter man oftast inte på nära håll. På lite avstånd blir mätningarna mera representativa. Hur långt upp i frekvens man kan tänkas justera med EQ är nog inte hugget i sten. De allra flesta högtalare har ju en påverkan från rummet upp mot kanske 300 Hz. Carlsson, Larsen, Bremen och Ino har ju löst det på lite olika sätt, det där att väggen bakum högtalarna ställer till lite oreda, inte minst för ljudbilden men också för "värmeregistret" (kanske 100-300 Hz). Rummets fundamentala resonanser finns alltid och måste inte alltid bekämpas fullt ut. Jag tycker att hörseln sållar bort en del, förmodligen en anpassning man gör omedvetet till en lokal man vistas i. Jag tror det räcker med en reduktion av extrema peak som uppstår beroende av högtalarnas och lyssningspositionens placering i rummet. Att göra något åt rummet är förstås bättre men inte alltid accepterat. Alla har inte lyssningsrum där man får härja fritt. Att "radera" hela rummet med DSP tror jag inte på men det går givetvis även att korrigera knasigheter i apparatkedjan eller fonogrammen också. Någon automatik litar jag ännu inte på.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-05 11:50

juanth skrev:Jo men jag vill nog inte korrigera särskilt mycket mer än under 80 Hz, möjligen strax över 100 Hz. Jag är ändå nyfiken på prylar som i ett hyfsat obehandlat rum (tex ett icke dedikerat musikrum med låg waf) kan åstadkomma förbättringar till ett bra pris. Det lär dyka upp mycket sådant i en snar framtid.
Det låter inte helt ointressant med Buchardts master tunings, avsedda för deras egen högtalare. Att man kan ladda ned varianter på avstämningar mm för att göra högtalaren mer flexibel beroende på behov.

Som du säger så kan det säkert göra underverk för riktigt dåliga lyssningsrum med väldigt sparsam möblering, Buchardts rumskorrigering verkar dock gå lite väl högt i frekvens, allt under 300 Hz om jag förstått det hela rätt, men kanske går det att välja vissa parametrar själv manuellt?

Själv har jag väl kommit fram till att jag nog inte gillar digital korrigering alls, samtidigt som det löser vissa problem i rummet så verkar det skapa lika många nya. Det är så många vägar ljudet studsar i ett rum så det blir väldigt svårt att förutse vad som verkligen händer i det stora hela vid en sänkning i ett visst frekvensområde, kanske ser det bättre ut rent mätmässigt men då man lyssnar inser man att något fundamentalt börjar saknas i ljudet. Visst kan man få bort någon störande basresonans men något i ljudet dör samtidigt, iallafall enligt min ringa erfarenhet av sådan typ av korrigering men jag lämnar öppet för att jag bara kanske inte riktigt fått till det när jag själv provat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-05 12:20

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Korrigera ojämn frekvensgång från elementen i högtalaren kan man ju däremot göra genom att :

Det du föreslår gäller inte universellt, det är ganska beroende på hur högtalarna interagerar med rummet. Högtalare som är konstruerarde för att "dra nytta" av rummet (ett antal svenska) eller högtalare som inte drar igång rumsresonanserna på samma sätt som mera konventionella högtalare ståendes en bit ut i rummet. Även högtalarnas vinkling i förhållande till angränsande ytor, spridning och storlek spelar roll. En del tillverkare uppger lämpliga lyssningsavstånd för sina alster, ofta beroende på deras spridning. Dipoler med stora membran mäter man oftast inte på nära håll. På lite avstånd blir mätningarna mera representativa. Hur långt upp i frekvens man kan tänkas justera med EQ är nog inte hugget i sten. De allra flesta högtalare har ju en påverkan från rummet upp mot kanske 300 Hz. Carlsson, Larsen, Bremen och Ino har ju löst det på lite olika sätt, det där att väggen bakum högtalarna ställer till lite oreda, inte minst för ljudbilden men också för "värmeregistret" (kanske 100-300 Hz). Rummets fundamentala resonanser finns alltid och måste inte alltid bekämpas fullt ut. Jag tycker att hörseln sållar bort en del, förmodligen en anpassning man gör omedvetet till en lokal man vistas i. Jag tror det räcker med en reduktion av extrema peak som uppstår beroende av högtalarnas och lyssningspositionens placering i rummet. Att göra något åt rummet är förstås bättre men inte alltid accepterat. Alla har inte lyssningsrum där man får härja fritt. Att "radera" hela rummet med DSP tror jag inte på men det går givetvis även att korrigera knasigheter i apparatkedjan eller fonogrammen också. Någon automatik litar jag ännu inte på.

Ett väldigt bra inlägg med många tänkbara saker där, Roger.

Det där med att hörseln sållar bort vissa störoljud och att man med hjälp av alla sina samlade sinnen anpassar sig till rummet, är ett väldigt intressant ämne. Kanske det är dels därför som en viss obehagskänsla kan krypa sig på ifall rummet är aningen överdämpat från en på förhand förväntad känsla (inte nödvändigtvis överdämpat ur ett hifi-perspektiv), det stämmer liksom inte in med vad sinnet förväntat sig.

Att försöka korrigera fel i rummet redan vid insignalen kan mycket väl råda bot på stora brister med rummets karaktär, men nog bara till en viss gräns innan korrigeringen blir alltför tydlig i ett annat "ljud-led" ifall vi trampar över gränsen där våran hörsels egna anpassning/korrigering redan gjort sitt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-05 12:26

goat76 skrev:
juanth skrev:Jo men jag vill nog inte korrigera särskilt mycket mer än under 80 Hz, möjligen strax över 100 Hz. Jag är ändå nyfiken på prylar som i ett hyfsat obehandlat rum (tex ett icke dedikerat musikrum med låg waf) kan åstadkomma förbättringar till ett bra pris. Det lär dyka upp mycket sådant i en snar framtid.

Som du säger så kan det säkert göra underverk för riktigt dåliga lyssningsrum med väldigt sparsam möblering, Buchardts rumskorrigering verkar dock gå lite väl högt i frekvens, allt under 300 Hz om jag förstått det hela rätt, men kanske går det att välja vissa parametrar själv manuellt?

Själv har jag väl kommit fram till att jag nog inte gillar digital korrigering alls, samtidigt som det löser vissa problem i rummet så verkar det skapa lika många nya. Det är så många vägar ljudet studsar i ett rum så det blir väldigt svårt att förutse vad som verkligen händer i det stora hela vid en sänkning i ett visst frekvensområde, kanske ser det bättre ut rent mätmässigt men då man lyssnar inser man att något fundamentalt börjar saknas i ljudet. Visst kan man få bort någon störande basresonans men något i ljudet dör samtidigt, iallafall enligt min ringa erfarenhet av sådan typ av korrigering men jag lämnar öppet för att jag bara kanske inte riktigt fått till det när jag själv provat.

Programvaran räknar ut rummets Schröderfrekvens och korrigerar därunder. Så ofta lägre än 300 Hz, säkert ofta neråt 200 Hz.
Mjo jag är som du, det är inte en helhetslösning med digital rumskorrigering, däremot så går utvecklingen framåt och det kommer nog säkert snart prylar med både firfilter, rumskorrigering och bra prestanda gällande distorsion mm mm i samma enhet som är lågt prissatt, helt ospännande är det inte. :)

Det jag skulle vilja se är något som har digital ingång, processande dsp/delningsfilter(med hög manuell självpillerifaktor för användaren) som inte tillför orimligt mycket brus/dist samt är en hub för diverse komponenter/ingångar men att det som förs in digitalt kan sedan skickas till extern dac eller streamer. (Kanske tillbaka till dsp/hub som också är streamer?)
En produkt där det ska gå att koppla både med kabel och trådlöst. Köra både aktivt och passivt samt inte vara bundet till någon särskild modell av högtalare. Nåt sånt.. :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-05 13:11

juanth skrev:
Det jag skulle vilja se är något som har digital ingång, processande dsp/delningsfilter(med hög manuell självpillerifaktor för användaren) som inte tillför orimligt mycket brus/dist samt är en hub för diverse komponenter/ingångar men att det som förs in digitalt kan sedan skickas till extern dac eller streamer. (Kanske tillbaka till dsp/hub som också är streamer?)
En produkt där det ska gå att koppla både med kabel och trådlöst. Köra både aktivt och passivt samt inte vara bundet till någon särskild modell av högtalare. Nåt sånt.. :)

Du menar en s.k dator? :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-05 13:45

Linns rumskorrigering har jag pysslat lite med som ingår i deras streamers, den utgår ifrån de mätningar man med måttstock gör i sitt rum, rummets bredd, djup och höjd. Även högtalarens position på centimetern vad gäller avstånd från bakre vägg, sidoväggar, hur högt ifrån golvet de är placerade samt vilken högtalarmodell det är, förutsatt att den finns med i listan som består utav högtalare från över 200 tillverkare. Man mäter även upp var lyssningspositionen är, vilka material de olika väggarna består utav, var fönster och öppningar till rummet befinner sig.

När man matat in alla uppgifter gör programmet en automatisk uträkning som håller sig till främst till frekvenser under 100 Hz, och alla de korrigeringar som gjorts kan man sedan gå in och finjustera, minska, öka, flytta, ändra q-värde eller välja bort så som man behagar med lyssning.

Men...
Trots att programmet är väldigt bra så föredrar jag alltid ljudet utan digital rumskorrigering. Till en början imponeras jag alltid av de faktiska förbättringar som är klart hörbara, exempelvis en viss reducering av bumlighet i basområdet, men med längre tids lyssning märker jag att något fundamentalt i ljudet tagit skada av korrigeringen hur försiktig och sparsmakad den än gjorts. Detta blir väldigt tydligt då jag stänger av korrigeringen för då återkommer det som saknades, visserligen även vissa basresonanser men de kan jag lätt leva med då dessa ändå inte är ett jätteproblem i ett annars hyfsat välljudande och lagomt dämpat lyssningsrum.

Jag tycker det visar hur viktigt det är att fixa problemen där de verkligen befinner sig, har man störande problem med rummet så bör man fixa dessa i rummet, efter man gjort allt man kan med rummet så kan man antingen göra extremt små justeringar digitalt eller överväga ifall de återstående problemen går att leva med. I ett extremt dåligt rum kanske felen som skapas av den digitala korrigeringen är mer acceptabla än de som åtgärdas?

Som synes är jag aningen skeptisk till digital rumskorrigering, även när man har möjlighet till fullt manuell justering. :)

P.S. Med mina högtalare och mitt rum så låter det även absolut bäst ifall jag inte ens specifiserar vilka högtalare jag har, det verkar redan i det läget ske en viss korrigering som jag inte uppskattar.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-05 14:10

Belker skrev:
juanth skrev:

Du menar en s.k dator? :wink:

Ja det är väl det jag söker... :lol:

Tillverkarna av såna här manicker vill ju låsa in folk i det egna märket på olika sätt.
Det hindrar utvecklingen av bra produkter...som är kompletta och inte behöver vara en dator i den meningen.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-05 15:12

juanth skrev:Tillverkarna av såna här manicker vill ju låsa in folk i det egna märket på olika sätt.
Det hindrar utvecklingen av bra produkter...som är kompletta och inte behöver vara en dator i den meningen.

Det är jobbigt med det där inlåsandet. Många är sålda på t.ex. Roon men jag har haft kontakt med några som inte alls var lika imponerade utan körde andra öppna system. Dessvärre kräver det mera kunskap än vad jag själv har.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-05 15:34

På vilket sätt skulle Roon vara låst? Du kan ju när som helst, med samma hårdvara, byta till Audirvana, Jriver, winamp eller vadsom. Inlåst i dator som mediaspelarhjärna, ja, men det är ju ett val på en annan ”nivå”. Sen kan det ju kännas som en låsning att man betalar en hygglig slant för Roon, och därför drar sig för att byta, men det är ändå småsummor jämfört med vad vi lägger på hårdvara och musik här.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-05 20:46

goat76 skrev:Linns rumskorrigering har jag pysslat lite med som ingår i deras streamers, den utgår ifrån de mätningar man med måttstock gör i sitt rum, rummets bredd, djup och höjd. Även högtalarens position på centimetern vad gäller avstånd från bakre vägg, sidoväggar, hur högt ifrån golvet de är placerade samt vilken högtalarmodell det är, förutsatt att den finns med i listan som består utav högtalare från över 200 tillverkare. Man mäter även upp var lyssningspositionen är, vilka material de olika väggarna består utav, var fönster och öppningar till rummet befinner sig.

När man matat in alla uppgifter gör programmet en automatisk uträkning som håller sig till främst till frekvenser under 100 Hz, och alla de korrigeringar som gjorts kan man sedan gå in och finjustera, minska, öka, flytta, ändra q-värde eller välja bort så som man behagar med lyssning.

Men...
Trots att programmet är väldigt bra så föredrar jag alltid ljudet utan digital rumskorrigering. Till en början imponeras jag alltid av de faktiska förbättringar som är klart hörbara, exempelvis en viss reducering av bumlighet i basområdet, men med längre tids lyssning märker jag att något fundamentalt i ljudet tagit skada av korrigeringen hur försiktig och sparsmakad den än gjorts. Detta blir väldigt tydligt då jag stänger av korrigeringen för då återkommer det som saknades, visserligen även vissa basresonanser men de kan jag lätt leva med då dessa ändå inte är ett jätteproblem i ett annars hyfsat välljudande och lagomt dämpat lyssningsrum.

Jag tycker det visar hur viktigt det är att fixa problemen där de verkligen befinner sig, har man störande problem med rummet så bör man fixa dessa i rummet, efter man gjort allt man kan med rummet så kan man antingen göra extremt små justeringar digitalt eller överväga ifall de återstående problemen går att leva med. I ett extremt dåligt rum kanske felen som skapas av den digitala korrigeringen är mer acceptabla än de som åtgärdas?

Som synes är jag aningen skeptisk till digital rumskorrigering, även när man har möjlighet till fullt manuell justering. :)

P.S. Med mina högtalare och mitt rum så låter det även absolut bäst ifall jag inte ens specifiserar vilka högtalare jag har, det verkar redan i det läget ske en viss korrigering som jag inte uppskattar.

Även om Linns system är den enda kommersiella rumskorrigeringen med dsp som verkar fungera hjälpligt- dvs korrigerar i första hand rummets fundamentalresonanser och inte reflexer, jobbandes helt under 100 Hz, så låter det bäst helt avstängt. Jag håller faktiskt med dig i hela ditt inlägg :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-05 21:50

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:Tillverkarna av såna här manicker vill ju låsa in folk i det egna märket på olika sätt.

Det är jobbigt med det där inlåsandet. Många är sålda på t.ex. Roon men jag har haft kontakt med några som inte alls var lika imponerade utan körde andra öppna system. Dessvärre kräver det mera kunskap än vad jag själv har.

Jag tänkte inte så mycket på program som Roon, just Roon är väl egentligen rätt flexibelt med en viss ekonomisk inlåsning då förstås.
Det finns förstås det med hittepåformat och licenser som är ett gissel men jag tänker mer på tex den här hubben från Buchardt som då knyts till deras högtalare och Wiso-certifierade högtalare/produkter (antagligen en jäkla massa ljudlimpor och undermåliga aktiva högtalare som håller i 2-3 år) som då marknadsförs som en slags ny bra standard för wifiöverföring certifierad av en ekonomisk intressesfär. Tanken må vara god men risken är att den nya standarden inte blir någon ny standard.
Det vore trevligt om Buchardt hade satsat på att nå ut till användare andra högtalare också.

Roon har ju förresten en Peq-funktion.
Någon som provat?

@goat Jag har ingen erfarenhet av Linn men deras tänk låter vettigt, det du beskriver.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-05 21:57

Roons PEQ är fantastisk. Jag använder den för notch på 46Hz och på vissa inspelningar för att göra de-ephasis. Och duger inte det kan man koppla in convolution filter som man bygger i RePhase/REW. Gratis!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-05 22:55

Tangband skrev:
goat76 skrev:Linns rumskorrigering har jag pysslat lite med som ingår i deras streamers, den utgår ifrån de mätningar man med måttstock gör i sitt rum, rummets bredd, djup och höjd. Även högtalarens position på centimetern vad gäller avstånd från bakre vägg, sidoväggar, hur högt ifrån golvet de är placerade samt vilken högtalarmodell det är, förutsatt att den finns med i listan som består utav högtalare från över 200 tillverkare. Man mäter även upp var lyssningspositionen är, vilka material de olika väggarna består utav, var fönster och öppningar till rummet befinner sig.

Men...

Även om Linns system är den enda kommersiella rumskorrigeringen med dsp som verkar fungera hjälpligt- dvs korrigerar i första hand rummets fundamentalresonanser och inte reflexer, jobbandes helt under 100 Hz, så låter det bäst helt avstängt. Jag håller faktiskt med dig i hela ditt inlägg :)

Ja, jag tror inte Linn kan göra programmet mycket bättre än vad det är, men hela grejen med digital korrigering är att det antingen riktar sig till de som som har ett riktigt dåligt rum eller för högst minimala korrigeringar bara för att "fila" ner de värsta felen en aning.

Jag har väl inte helt gett upp helt på konceptet så jag ska nog försöka hitta de perfekta inställningarna med minimala korrigeringar så att avigsidorna med detta inte lyser igenom, men det får bli någon mörk höst-/vinterdag.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-09-06 15:24

Belker skrev:Roons PEQ är fantastisk. Jag använder den för notch på 46Hz och på vissa inspelningar för att göra de-ephasis. Och duger inte det kan man koppla in convolution filter som man bygger i RePhase/REW. Gratis!

Jag får köra en 2 veckors provperiod med Roon.
Convolution filter, är det krångligt? Firfilter gissar jag..
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-06 15:38

Gör så! Ja, fir eller iir, det är valbart med convolution. Lite meck är det, men inte svårt direkt. RePhase har ingen egen vettig manual vad jag vet, men det finns gott om guider där ute. Jag kör vanligt iir i Roon nu. Tyckte inte det var värt att hålla på med fir. Det är lite bökigt att byta filter, nämligen, och nu när jag håller på och ställer in nytt är det mycket smidigare att göra det grafiskt direkt i Roon. Tanken är ju också att jag ska få klart morelloPEQen nån gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-06 15:40

juanth skrev:
Belker skrev:Roons PEQ är fantastisk. Jag använder den för notch på 46Hz och på vissa inspelningar för att göra de-ephasis. Och duger inte det kan man koppla in convolution filter som man bygger i RePhase/REW. Gratis!

Jag får köra en 2 veckors provperiod med Roon.
Convolution filter, är det krångligt? Firfilter gissar jag..

Jag tror inte jag kommer hoppa på det här med Roon, dewpo sa i en annan tråd att programmet bara blir mer och mer tungkört, vilket väl inte är så konstigt när det tillkommer nya funktioner. Jag hade hoppats att det hade kunnat köras smärtfritt på en lite starkare NAS, kanske bör Roon-teamet fundera över att släppa en light-version med fokus på endast basfunktioner?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-06 16:10

Roon ÄR tungkört jämfört med många alternativ. Det är en konsekvens av hur det är byggt. Det är inget Roon hymlar med. De är väldigt tydliga med att de prioriterar användarupplevelse och ljudkvalitet. Vill man ha ett lättfotat program finns gott om alternativ. Jag kör mitt på en macmini från 2012 utan minsta problem, så ”tungkört” är nog ett relativt begrepp.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-09-07 15:31

När det gäller gå runt med en iPhone så är ju inte Buchardt först, kan ju finnas fler men det är ju så Sonos funkar. Och ja, visst funkar det att hitta resonanser och visst kan systemet hantera det och göra det lite bättre. Använder själv Sonos bara till ljud i köket och på uteplatsen. Har inga större krav på att det skall låta ofärgat men för att streama t.ex. Spottify så räcker det ju mer än väl till i lite bullrig miljö.

Återgå till Teknikforum