Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.
Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?
Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?
hifikg skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?
Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?
Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.
Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva?
Vet inte. Vet du?
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,
2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?
3. Och vad har streaming med formatet att göra?
hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
music4ever skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Nja, senaste 10 åren så har väl vinyl ökat med två siffrigt stort sett varje år. Så nog har det ökat, men självklart så har även CD minskat. Tror CD ligger på 2-3% av sin topp som var 2000.
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,
1. Inget.
2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.
3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.
Mvh
Peter
Harryup skrev:Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.
Conan skrev:Harryup skrev:Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.
Historiskt sett har väl CD med gamla "digitally remastered" inte inneburit nån fördel vad gäller ljudkvalitet.
Morello skrev:Nej, men nya kompaktskivor renderar intäkter fört musiker.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
1. Inget.
2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.
3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.
Mvh
Peter
1. Precis, plastbiten behövs inte.
2. All musik jag köper är digitala filer kommer från olika affärer på nätet, dessa filer är lika mycket min egendom som om de hade köpts i ett fysiskt format. Jag kan med minimal ansträngning kopiera dessa filer från sin ursprungliga form i hur många exemplar som helst för backup. En ytterligare fördel är att ifall jag skulle förlora alla mina exemplar så jan jag i de flesta fall logga in på ett konto där jag köpt musiken och ladda ner den igen.
Det är i överlag långt många fler artister som nu har möjlighet att tjäna pengar på försäljningen av sin musik då det inte längre är ett fysiskt format som behöver produceras och distribueras. Inget svinn och inget behov av lagerhållning.
3. Det är du som pratar om streaming i form av streamingtjänster som Tidal och Spotify, själv blandar jag inte in dessa plattformar alls när man som vi nu diskuterar format mot format, jämförelsen är då CD mot en lokalt lagrad musikfil på hårddisk, exempelvis flac.
E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?
Mvh E*
Harryup skrev:"Självklart är dagens definition på begreppet 'streaming' = En tjänst som tillhandahåller lagrad musik och distribuerar denna musik till konsument direkt i real(o)tid då konsument vill/skall lyssna på vald musik via digital streaming till konsumentens apparatur. Exempel på streamingtjänst är Tidal och Spotify."
Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex. Skulle snarare säga att definitionen borde innehålla att man spelar upp musik som ligger lagrat på något sätt som går att nå över ett nätverk eller via en lokal disk.
RogerGustavsson skrev:E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?
Mvh E*
Tror inte det är så enkelt. Ny musik är alltför ofta endast tillgänglig i rätt "förstörda" utgåvor.
Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?
De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?
De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!
Stämmer med mina erfarenheter också och visst skulle det finnas utrymme för ännu ett omtag på många album om nån med gott omdöme, god hörsel och god monitorlyssning gjorde albumen så välljudande som möjligt för musikälskare och audiofiler som faktiskt är intresserade av såna saker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster