Nå, jag har sedan ett antal år enbart kunnat lyssna på musik via strömningstjänster. Först Spotify och numera Tidal.
Några andra "källor" har inte funnits tillgängliga i musikrummet sedan CD-spelaren la av, för kanske fem år sedan.
CD-samlingen har fått vara kvar i bokhyllorna och någon egentlig längtan efter att få spela CD har jag inte alls haft. Tidal fungerar bra och den musik jag har på CD tycks finnas att strömma - i den lilla mån jag ens brytt mig om att undersöka den saken.
Mer utifrån ett "pryl-begär" har jag dock införskaffat en CD-maskin igen. Den är strax under 20 cm bred och ryms alltså i den bokhylla jag har (nån IKEA-historia, jag och produktbeteckningar...).
Namnet på spelaren är dock kort och lätt att komma ihåg: CDII, med efternamnet Tangent.
En dansk "flagga" täcker hela ovansidan av kartongen som den Kina-tillverkade lilla lådan levereras i. Det blir ju nästan lite löjligt. Företaget och de anställda konstruktörerna(?) befinner sig i Danmark och tillverkningen sker i Kina. En jättestor "Dannebrogen" på kartongen gör vad den kan för att få önskad balans på förhållandena. Jag var ute efter en apparat i litet format, till litet pris, med digital utgång. Det finns typ bara den här att "välja" på då.
Som det mesta annat numera så annonserar massor av "butiker" en viss pryl, men bara ett litet fåtal har prylen i sitt eget lager. "Vi kan ta hem..." "Finns i lager hos leverantör..." "Beställ hos oss så skickas varan direkt hem till din dörr inom..."
Jättefint! Jag kan också "ta hem", vad fyller butiken egentligen för funktion - för mig, som kund? De vet ingenting - visst, de kan ofta snacka en massa (tomt) men... De har inte prylarna hemma... Butikerna försvinner en efter en...
Killen på Lars Bengtsson (nystart i liten rörig lokal efter konkurs härom året) sa att de här spelarna har de minsann inte haft några garanti-ärenden på. De är riktigt bra. (Hm...)
Jag nämnde att det är lite mysko att det saknas display på apparaten, men det borde funka ändå.
Att det inte finns display hade han inte tänkt på...
Av någon anledning så gör spelaren en liten paus mellan spåren. Lyssnar man på en skiva där det inte skall vara tyst mellan spåren så blir det tyst i någon sekund likafullt. Inget stort problem, men att det dessutom "hickar till" efter spårbytet känns märkligt. Alltså det nya spåret startar efter någon sekunds paus, med en halv sekunds ljud, en ytterligare paus, varefter det spelas kontinuerligt fram till nästa spår. Jag läser mig till (dock inte på Tangents hemsida) att det inte är ett exemplar-fel utan ett "normalt fel".
Bortsett från detta så funkar det som det skall.
Ljudmässigt ser jag ingen anledning att spela CD istället för att strömma. Lite snabbare uppstart av alltsammans är det ju, men så särskilt ont om tid har jag inte, så det där med snabbhet är nog främst en otålighets-fråga. Ungefär som de som måste köra om fast de skall svänga om tvåhundra meter...
Koncentrationsmässigt ser jag dock en fördel med CD. Det var en aspekt som jag inte hade tänkt på innan jag insåg den i praktiken:
Jag hämtar en skiva, skjuter in den i spelaren, sätter mig och lyssnar. UTAN att sitta och fippla med någon form av dator/telefon samtidigt och UTAN att frestas att scrolla omkring på strömningstjänsten för att byta till annan musik, eller testa en annan inspelning av samma (klassiska) verk.
Det där "hickandet" i spårstarten är nog snarare märkligt än störande.
Undrar om "Danmark" ens känner till den "buggen"...