solhaga skrev:Kul med lite DML!
Detta materal kan kanske passa:
Foamboard/Kapaskiva. Finns i olika storlekar och tjocklek.
Hum det gav mig en idé. Den där måleributiken som säljer dem i GBG har ju massor olika av material. Om man kunde få komma in till dem och prova dem på plats med olika material. Tror att utmaning för att få göra ligger i :
1. Att inte tejpen på thrustern förstör materialet som den sätts på
2. Att de har för dem tid med meningslösheter som inte ger dem några större summor pengar
3. Att inte ses som en komplett blådåre som springer omkring med någon slags inverterat stetoskop
Förutom det så ska det nog gå. Om man bara kunde tuta i dem att det är något forskningsrelaterat . Då ställer ju människor upp på vilka tossigheter som helst. Eller på med svart polotröja och basker. Appelera till deras konstnärliga ådra. Ett installationsprojekt med ljud.
Eller så har allt en mening i livet. Är ju ny medlem Radiomuseet sen förra veckan. Medlem 2210 (tror jag det var). Stövlar in och halar upp medlemskapskortet och säga agent 2210 with the licensed to test materials for thrusters. Bäst att kolla var närmsta polisstation ligger i så fall.
Skönt å sido. Vi får väl se . Kan ju börja med att stövla in på något byggvaruhus och kolla vad de har. Dayton rekomenderar :
Excellent materials to use for exciter mounting include:
Aluminum, Nomex/Kevlar, or resin-impregnated paper honeycomb sandwich composites
Structural or syntactic foam sandwich composites (e.g. Rohacell)
Fabric-reinforced phenolic plastic panels
Fiberglass-reinforced resin panels
Corrugated or honeycomb cardboard sheet
Corrugated plastic ‘signboard’ material
Foam-core poster board with paper backing
Jag ger mig fan på att om det ska bli i närheten av något hifiljud så får jag betrakta thrustrarna som mellanregisterelement. Får då skaffa två basar . Kanske dela runt 400 Hz (det får jag ju räkna lite på i så fall). Se till att thrustrarna rullar av naturligt runt den frekvensen, anpassa storleken på panelen de ska sitta på. Nu vet jag ju inte känsligheten på thrustrarna, när de arbetar tillsammans i den konfigurationen jag bygger. Fast det kan jag ju approximativt få en uppskattning om genom att jämföra med mina andra högtalare som jag vet känsligheten på. Kan ju köpa dB mätare men då ihop med basar, delningsfilter, byggmaterial, kanske en EQ (som det rekommenderas till dessa thrusters ) så kommer pengarna rulla iväg ganska så snabbt.
Finns ju dB mätappar som är gratis, om de nu är något att hänga i julgranen.