Moderator: Redaktörer
The Stromtank makes your dreams come true.
Audiophiles are always looking for clean, undisturbed grid power to achieve the next level of music quality with their hifi systems.
Bass got punchier and more precise, top end opened, sound stage got wider, vocals got louder and more creamier and intimate.
Morello skrev:Övertoner på elnätet medför inte några problem vare sig i en konventionell nätdel eller i ett AC/DC-aggregat.
Morello skrev:Övertoner på elnätet medför inte några problem vare sig i en konventionell nätdel eller i ett AC/DC-aggregat.
Strmbrg skrev:Jag vet inte riktigt vad jag skall kalla dessa apparater, men funktionen hos dem är att skapa en stabil, distorsionsfri el till anläggningen. Jag syftar på de där dyra manickerna som alltså gör en ny, "snygg" växelström och utöver det inte strömbegränsar för exempelvis slutstegen.
PS Audio, bland andra tillverkar dylika och de är rejält kostbara. Jag förstår att de gör mest nytta om det finns något att "snygga till" medans de inte är speciellt meningsfulla om strömförsörjningen i bostaden är som den teoretiskt skall vara.
Främst egna erfarenheter emotses nyfiket.
jansch skrev:Först och främst - en väldigt bra redogörelse jonasp!
jonasp skrev:Att det däremot kommer att bli mer av både lågfrekventa och högfrekventa störningar i framtiden är jag övertygad om! Inte minst på grund av alla förnyelsebara energikällor och elbilsladdare med tafflig konstruktion.
Morello skrev:En traf plockar inte bort övertoner (om man är rädd för sådana) i någon större utsträckning, men däremot åstadkommer man galvanisk isolation (bra ut ett elsäkerhetsperspektiv) samt AC-koppling, dvs eventuell likspänning försvinner.
jonasp skrev:Morello skrev:En traf plockar inte bort övertoner (om man är rädd för sådana) i någon större utsträckning, men däremot åstadkommer man galvanisk isolation (bra ut ett elsäkerhetsperspektiv) samt AC-koppling, dvs eventuell likspänning försvinner.
Common mode störningar försvinner också. Med tanke på elbilsladdare kan dessa störningar bli mer vanligt förekommande.
Men jag tror inte Strömberg löser några direkta problem med en sådan.
Morello skrev:jonasp skrev:Morello skrev:En traf plockar inte bort övertoner (om man är rädd för sådana) i någon större utsträckning, men däremot åstadkommer man galvanisk isolation (bra ut ett elsäkerhetsperspektiv) samt AC-koppling, dvs eventuell likspänning försvinner.
Common mode störningar försvinner också. Med tanke på elbilsladdare kan dessa störningar bli mer vanligt förekommande.
Men jag tror inte Strömberg löser några direkta problem med en sådan.
En sådan där traf har ganska ordentlig kapacitiv koppling mellan primär och sekundär och fungerar således ytterligt dåligt som ett filter mot likfasig störning.
Morello skrev:Visst, men induktansen för returströmmen blir avsevärd och filterverkan för likfasig störning klen. Likfasiga signaler dämpas lämpligen med en common-mode-traf (i brist på svenskt begrepp). En sådan kan dessutom göras tämligen liten och billig då kärnans nettomagnetisering blir noll för differentiell signal.
Där verkar du snarast negativ mot common-mode undertryckning av common-mode inducerade störningar. Sedan verkar du negativ åt andra hållet. Jag får nog tyvärr säga att jag inte vet vad du egentligen vill ha sagt och det vet inte lilltroll heller?Morello skrev:Ferriter runt kablar hjälper bara mot likfasig, ledningsburen emission - vad är det för störning du vill dämpa och hur har du fastställt den?
Morello skrev:Jag är inte helt på det klara vad du vill ha sagt, men kan försöka svara på några frågor. Ja, med likfasig avses engelskans "common mode".
Jag har aldrig lagt någon värdering angående ferriter. Jag menade bara det jag skrev - de undertrycker likfasig signal om de implemenetras runt tex en koaxialkabel. Vidare, om det skall uppstå en likfasig störning (common mode) så krävs en returväg.
Jag minns inte exakt hur denna diskussionen startade men man kanske kan sammanfatta det som att en isolationstraf är bra ur elsäkerhetssynpunkt, men ganska dålig för filtrering av likfasiga störningar, även om en elektrostatisk skärm finnes. Vill man filtrera bort likfasig signal/störning använder man inte utan fördel en så kallad "common mode"-drossel/traf.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster