radelius skrev:Jag tycker definitivt att du ska prova även med opa1642. Vi är flera som upplever den som skitbra. Vore kul att höra dina intryck
Jag använder opa1632 i en apparat. Den har både balanserad ingång och utgång.
Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
radelius skrev:Jag tycker definitivt att du ska prova även med opa1642. Vi är flera som upplever den som skitbra. Vore kul att höra dina intryck
Morello skrev:Vill för övrigt påminna om att vilken som helst hygglig OP (5532, 4562, 2134 etcetera) medför helt försumbar distorsion jämfört med de klass-D-kretsar ni talar om. Att laborera med olika OP är alltså en suboptimering av sällan skådat slag.
avr7000 skrev:Morello skrev:Vill för övrigt påminna om att vilken som helst hygglig OP (5532, 4562, 2134 etcetera) medför helt försumbar distorsion jämfört med de klass-D-kretsar ni talar om. Att laborera med olika OP är alltså en suboptimering av sällan skådat slag.
Givet att de är kompatibla i applikationen:
Det är då antingen ingen skillnad alls då OP amp är så linjär och bra att man inte skall kunna höra någon skillnad....
Eller om det skulle vara nån skillnad (som t o m du Morello skulle höra) i ljud mellan olika OP-amp. Finns det nån teoretisk möjlighet att det är olika "sound" i de olika OP amparna?
Vad skulle en tänkbar anledning till detta vara i så fall?
Stefan
avr7000 skrev:[(som t o m du Morello skulle höra)
Stefan
Morello skrev:avr7000 skrev:[(som t o m du Morello skulle höra)
Stefan
Jag tycker kanske inte att en sådan insinuation inbjuder till något vidare seriöst och trevligt samtal - tycker du det själv?
avr7000 skrev:Morello skrev:Vill för övrigt påminna om att vilken som helst hygglig OP (5532, 4562, 2134 etcetera) medför helt försumbar distorsion jämfört med de klass-D-kretsar ni talar om. Att laborera med olika OP är alltså en suboptimering av sällan skådat slag.
Det är då antingen ingen skillnad alls då OP amp är så linjär och bra att man inte skall kunna höra någon skillnad....
Eller om det skulle vara nån skillnad (som t o m du Morello skulle höra) i ljud mellan olika OP-amp. Finns det nån teoretisk möjlighet att det är olika "sound" i de olika OP amparna?
Stefan
Morello skrev:avr7000 skrev:[(som t o m du Morello skulle höra)
Stefan
Jag tycker kanske inte att en sådan insinuation inbjuder till något vidare seriöst och trevligt samtal - tycker du det själv?
jonasp skrev:avr7000 skrev:Morello skrev:Vill för övrigt påminna om att vilken som helst hygglig OP (5532, 4562, 2134 etcetera) medför helt försumbar distorsion jämfört med de klass-D-kretsar ni talar om. Att laborera med olika OP är alltså en suboptimering av sällan skådat slag.
Stefan
Jag håller med om att lyssna på olika i sammanhanget högklassiga OP via vissa klass-D kretsar är likt att nedpressa överviktiga blåvar i svalget samtidigt som plankton nogsamt silas. Jag tycker till yttermera visso att det är direkt osnyggt med insinuationer av typen "som t o m du Morello skulle höra". Jag uppfattar i själva verket Morello som konnässör gällande välljud.
Och nej - OP har inte ett sound. De har tekniska egenskaper som när man sätter dem i en kretslösning möjligen bidrar till apparatens egenljud (eller, i bästa fall, inte alls). Och ska man utvärdera dessa ljudande egenskaper duger definitivt inte lyssna-och-tyck-metoden.
Morello skrev:Nu tjatar jag igen: vilken är referensnivån när du talar om signal-störnivå?
Tangband skrev:Morello skrev:Nu tjatar jag igen: vilken är referensnivån när du talar om signal-störnivå?
Såhär står det i Texas instruments datablad :
<60 μV (A-Weighted) Output Noise
– >111 dB (A Weighted) SNR
36 volt in
hcl skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Nu tjatar jag igen: vilken är referensnivån när du talar om signal-störnivå?
Såhär står det i Texas instruments datablad :
<60 μV (A-Weighted) Output Noise
– >111 dB (A Weighted) SNR
36 volt in
Att döma av grafen ser bruset ut att ligga på ca. -100 dB (rel. referensnivån, som eventuellt är ca. 160W i 4ohm, eller hur man nu skall tolka det dom skriver?). Att brusnivån skulle sjunka innan steget klipper verkar osannolikt.
Tangband skrev:hcl skrev:Att döma av grafen ser bruset ut att ligga på ca. -100 dB (rel. referensnivån, som eventuellt är ca. 160W i 4ohm, eller hur man nu skall tolka det dom skriver?). Att brusnivån skulle sjunka innan steget klipper verkar osannolikt.
Vilken graf är det ?
I-or skrev:Ja, något förvirrande är det eftersom en hel del information är motstridig. Specen gäller förstås egentligen TI:s evaluation module, men Aiyimas tillämpning ligger nog ganska nära.
TI specar för TPA3251 i BTL-konfiguration (stereo) SNR till 111 dB relativt 140W i 4 ohm, men det tycks som om man under Test Conditions har tappat bort A-Weighted som finns med för PBTL (mono). Rimligtvis menar man 111 dB(A) även för BTL.
Högfrekvensdistorsionen är som vanligt i klass-D-sammanhang den svaga punkten och om man skulle plocka bort AUX-0025-filtret så skulle man landa på en THD om ungefär 0,15 % (20 kHz / 75 W / 4 ohm). Nu är frekvensinnehållet för musiksignaler sådant att det är omöjligt att komma upp i de uteffekterna vid så pass höga frekvenser, så i praktiken kan man ungefärligen halvera detta värde (20 kHz / 20 W / 4 ohm). En THD upp till sådär 0,07 % vid 20 kHz får man alltså leva med i praktiken, vilket ger hörbara IM-produkter i ett högklassigt system.
För ett lite enklare system skulle jag dock inte tveka alls att använda TPA3251 eftersom prestanda är väldigt höga för pengarna.
I-or skrev:Mja, nu var det inte distorsionen Amir refererade till i det testet utan de mycket högfrekventa resterna av switchfrekvensen vid hundratals kHz. Imponerande låga nivåer, vilket ger låg utstrålad RF, men ingen distorsionsreduktion.
I övrigt tycker jag att TI har gjort ett strålande jobb med speciellt TPA325X-serien. Den har dock aldrig varit tänkt för hifi på hög nivå.
jonasp skrev:Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.
jonasp skrev:Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.
sprudel skrev:jonasp skrev:Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.
Hur hör man det? Alltså vad i lyssningsupplevelsen är det för artefakter man reagerar på?
Tangband skrev:jonasp skrev:Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.
En högklassig OP har väl en dist på 0,00005 % , så visst![]()
En bra högtalare har i sin tur en distorsion som är tiopotenser sämre än tpa 3251
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster