Tpa3251 Aiyima A04 vs Hypex nc400 och Rotel ra1592

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ljudmässig utvärdering av tpa3251 Aiyima A04 - klass D

Inläggav petersteindl » 2020-09-22 22:11

radelius skrev:Jag tycker definitivt att du ska prova även med opa1642. Vi är flera som upplever den som skitbra. Vore kul att höra dina intryck

Jag använder opa1632 i en apparat. Den har både balanserad ingång och utgång.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-22 22:41

Fin krets, men jag tror herrarna söker panslutningskompatibla OP-förstärkare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-09-23 11:24

1632 förefaller vara mer av en specialop för balancerad drift till skillnad från 1642 som är mer av en "alltiallo".

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-09-23 20:04

Morello skrev:Vill för övrigt påminna om att vilken som helst hygglig OP (5532, 4562, 2134 etcetera) medför helt försumbar distorsion jämfört med de klass-D-kretsar ni talar om. Att laborera med olika OP är alltså en suboptimering av sällan skådat slag.

Givet att de är kompatibla i applikationen:

Det är då antingen ingen skillnad alls då OP amp är så linjär och bra att man inte skall kunna höra någon skillnad....

Eller om det skulle vara nån skillnad (som t o m du Morello skulle höra) i ljud mellan olika OP-amp. Finns det nån teoretisk möjlighet att det är olika "sound" i de olika OP amparna?
Vad skulle en tänkbar anledning till detta vara i så fall?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-23 20:17

avr7000 skrev:
Morello skrev:Vill för övrigt påminna om att vilken som helst hygglig OP (5532, 4562, 2134 etcetera) medför helt försumbar distorsion jämfört med de klass-D-kretsar ni talar om. Att laborera med olika OP är alltså en suboptimering av sällan skådat slag.

Det är då antingen ingen skillnad alls då OP amp är så linjär och bra att man inte skall kunna höra någon skillnad....

Eller om det skulle vara nån skillnad (som t o m du Morello skulle höra) i ljud mellan olika OP-amp. Finns det nån teoretisk möjlighet att det är olika "sound" i de olika OP amparna?

Stefan

De kan låta olika, jag bytte OP-amp i min bärbara hörlursförstärkare för en massa år sedan och den fick en tydligt fylligare ljudkaraktär. Minns dock inte vad det var för OP-amp jag bytte till eller från. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-23 20:32

avr7000 skrev:[(som t o m du Morello skulle höra)
Stefan

Jag tycker kanske inte att en sådan insinuation inbjuder till något vidare seriöst och trevligt samtal - tycker du det själv?
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-23 20:55

Har nu fått mitt andra kort från Allo.
Har testat att koppla in detta på diskantsteget och boomer-steget med tpa 3116 , alltså ett Capacitance multiplier kort per slutsteg , ett för boomer och ett för diskanten för aktiva hybriddist.

Kontrollmäter med audiotools och OM 1 att 500-20000 Hz ligger inom +-1,5 dB . Tyvärr lite nedslående resultat med nätdelskorten. Det lyft i ljudet jag hörde med Allo tillsammans med tpa 3251 och passiva jbl 530 uteblir med tpa 3116 och aktiv drift. Jag kan inte säga att jag hör nån förbättring med tpa 3116+ Allo vs utan nätdelkortet. Inte heller bruset blir lägre .

Aiyima a04 tpa 3251 är betydligt tystare med eller utan nätdelskort.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-23 21:07

Morello skrev:
Stefan

Jag tycker kanske inte att en sådan insinuation inbjuder till något vidare seriöst och trevligt samtal - tycker du det själv?

Så fort jag fått mitt andra steg Aiyima a04 tpa3251 så kommer jag att byta till LM 4562 . Jag kan då skicka de ne5532 som sitter som original och du kan mäta upp dem, och inte Avr 7000 hinner före :) .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-23 21:08

avr7000 skrev:

Stefan

Jag håller med om att lyssna på olika i sammanhanget högklassiga OP via vissa klass-D kretsar är likt att nedpressa överviktiga blåvar i svalget samtidigt som plankton nogsamt silas. Jag tycker till yttermera visso att det är direkt osnyggt med insinuationer av typen "som t o m du Morello skulle höra". Jag uppfattar i själva verket Morello som konnässör gällande välljud.

Och nej - OP har inte ett sound. De har tekniska egenskaper som när man sätter dem i en kretslösning möjligen bidrar till apparatens egenljud (eller, i bästa fall, inte alls). Och ska man utvärdera dessa ljudande egenskaper duger definitivt inte lyssna-och-tyck-metoden.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-09-23 21:54

Morello skrev:
Stefan

Jag ber om ursäkt om det uppfattades så.
Det jag menade var att om du Morello skulle höra en skillnad mellan två Op ampar. vad skulle då vara din uppfattning om vad det kan bero på...

Jag håller naturligtvis med dig om distnivåer etc.

Samtidigt verkar det finnas en uppfattning om att olika OP ampar kan ha olika sound.

Om det är så.... så bör väl detta kunna påverka även hur en classD förstärkare låter om OP amp ligger i signalkjedja att detta skulle kunna slå igenom.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-24 07:36

Avr7000 , - har du hunnit koppla in Aiyima a04 tpa 3251 ännu ? Har du några intryck :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-24 08:43

46CA7C73-069A-4B1C-89F2-4837BEAA7197.png
jonasp skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Jag håller med om att lyssna på olika i sammanhanget högklassiga OP via vissa klass-D kretsar är likt att nedpressa överviktiga blåvar i svalget samtidigt som plankton nogsamt silas. Jag tycker till yttermera visso att det är direkt osnyggt med insinuationer av typen "som t o m du Morello skulle höra". Jag uppfattar i själva verket Morello som konnässör gällande välljud.

Och nej - OP har inte ett sound. De har tekniska egenskaper som när man sätter dem i en kretslösning möjligen bidrar till apparatens egenljud (eller, i bästa fall, inte alls). Och ska man utvärdera dessa ljudande egenskaper duger definitivt inte lyssna-och-tyck-metoden.

Bra att du skriver ” via vissa klass D kretsar ” .
Tpa3251 är ingen Kjell & kompany krets .
Tpa 3251 har tekniska data i klass med HYPEX , ett SNR på 111 dB ( A vägt ) , en dist mellan 0.005 och 0.01 beroende på utnivå och en bandbredd i audioområdet på 100 kHz . Den har högre switch frekvens än de klass D förstärkare som hittills funnits.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... le.se%252F

Men visst är det så att många buffert IC har betydligt bättre data än detta. I fallet Aiyima a04 tpa 3251 så finns det vissa rykten på DIY forumet att den medföljande IC:n ne5532 i själva verket är en LM 358 med mycket sämre spec.

Det går att koppla tpa3251 med post-feedback och då blir disten lägre .
https://www.ti.com/lit/an/slaa788a/slaa ... 8101543766

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-24 09:03

Nu tjatar jag igen: vilken är referensnivån när du talar om signal-störnivå?
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-24 11:28

Morello skrev:Nu tjatar jag igen: vilken är referensnivån när du talar om signal-störnivå?

Såhär står det i Texas instruments datablad :

<60 μV (A-Weighted) Output Noise
– >111 dB (A Weighted) SNR
36 volt in

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-24 19:43

Tangband skrev:
Morello skrev:Nu tjatar jag igen: vilken är referensnivån när du talar om signal-störnivå?

36 volt in

Att döma av grafen ser bruset ut att ligga på ca. -100 dB (rel. referensnivån, som eventuellt är ca. 160W i 4ohm, eller hur man nu skall tolka det dom skriver?). Att brusnivån skulle sjunka innan steget klipper verkar osannolikt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Re: Ljudmässig utvärdering av tpa3251 Aiyima A04 - klass

Inläggav Tangband » 2020-09-24 20:53

hcl skrev:
Tangband skrev:

36 volt in

Att döma av grafen ser bruset ut att ligga på ca. -100 dB (rel. referensnivån, som eventuellt är ca. 160W i 4ohm, eller hur man nu skall tolka det dom skriver?). Att brusnivån skulle sjunka innan steget klipper verkar osannolikt.

Vilken graf är det ? Kom ihåg att det inte är SE kopplingen datat gäller, som bild 7.7 , för den kopplingen är för 4-kanalig drift ( chipet har 4 steg ) . Det är BTL som är två bryggade stereokanaler man bör titta på, bild 7.6.

Aiyima a04 tpa 3251 är BTL kopplad för 2 kanaler.

SE koppling verkar uppvisa 100 dB brusavstånd, BTL koppling 111 dB vid 36 volt .

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... le.se%252F

”SNR is calculated relative to 1% THD+N output level”

Användarvisningsbild
hcl

Re: Ljudmässig utvärdering av tpa3251 Aiyima A04 - klass

Inläggav hcl » 2020-09-24 22:17

Tangband skrev:
hcl skrev:Att döma av grafen ser bruset ut att ligga på ca. -100 dB (rel. referensnivån, som eventuellt är ca. 160W i 4ohm, eller hur man nu skall tolka det dom skriver?). Att brusnivån skulle sjunka innan steget klipper verkar osannolikt.

Vilken graf är det ?

OK. Det finns säkert fler figurer. Ville bara påpeka att just den figur du länkat in inte visade på nämnda 111dB (möjligen frekvensviktat, men knappast A-vägt - vad jag skulle uppskatta).

Din bild: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2127904#p2127904
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-25 15:33

Ja, något förvirrande är det eftersom en hel del information är motstridig. Specen gäller förstås egentligen TI:s evaluation module, men Aiyimas tillämpning ligger nog ganska nära.

TI specar för TPA3251 i BTL-konfiguration (stereo) SNR till 111 dB relativt 140W i 4 ohm, men det tycks som om man under Test Conditions har tappat bort A-Weighted som finns med för PBTL (mono). Rimligtvis menar man 111 dB(A) även för BTL.

Högfrekvensdistorsionen är som vanligt i klass-D-sammanhang den svaga punkten och om man skulle plocka bort AUX-0025-filtret så skulle man landa på en THD om ungefär 0,15 % (20 kHz / 75 W / 4 ohm). Nu är frekvensinnehållet för musiksignaler sådant att det är omöjligt att komma upp i de uteffekterna vid så pass höga frekvenser, så i praktiken kan man ungefärligen halvera detta värde (20 kHz / 20 W / 4 ohm). En THD upp till sådär 0,07 % vid 20 kHz får man alltså leva med i praktiken, vilket ger hörbara IM-produkter i ett högklassigt system.

För ett lite enklare system skulle jag dock inte tveka alls att använda TPA3251 eftersom prestanda är väldigt höga för pengarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-25 16:55

I-or skrev:Ja, något förvirrande är det eftersom en hel del information är motstridig. Specen gäller förstås egentligen TI:s evaluation module, men Aiyimas tillämpning ligger nog ganska nära.

TI specar för TPA3251 i BTL-konfiguration (stereo) SNR till 111 dB relativt 140W i 4 ohm, men det tycks som om man under Test Conditions har tappat bort A-Weighted som finns med för PBTL (mono). Rimligtvis menar man 111 dB(A) även för BTL.

Högfrekvensdistorsionen är som vanligt i klass-D-sammanhang den svaga punkten och om man skulle plocka bort AUX-0025-filtret så skulle man landa på en THD om ungefär 0,15 % (20 kHz / 75 W / 4 ohm). Nu är frekvensinnehållet för musiksignaler sådant att det är omöjligt att komma upp i de uteffekterna vid så pass höga frekvenser, så i praktiken kan man ungefärligen halvera detta värde (20 kHz / 20 W / 4 ohm). En THD upp till sådär 0,07 % vid 20 kHz får man alltså leva med i praktiken, vilket ger hörbara IM-produkter i ett högklassigt system.

För ett lite enklare system skulle jag dock inte tveka alls att använda TPA3251 eftersom prestanda är väldigt höga för pengarna.

Ior - det har möjligen hänt en del saker den allra senaste tiden, klass D har blivit bättre. Tror jag.
Disten i diskantområdet med tpa 3251 är det inte alls säkert att det stämmer. Allo har ju konstruerat en förstärkare med det mycket enklare chipet tpa3118 som saknar högfrekvensskräpet UTAN mätfilter :)

i-or : läs gärna hela testen av Allos tpa 3118 förstärkare , här :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/
viewtopic.php?f=9&t=70710&p=2123285&hilit=Allo#p2123285

”Finally, I ran a spectrum analysis without my usual class D amp filter in the path:
Wow, TI put some clever filtering/design in there. Usually the switching frequency is down just 10 to 2 dB from our main tone. Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't.

Conclusions
The Allo Volt+ D amplifier is a delightful surprise. Careful design has elevated the performance of these switching "chip amplifiers" to that of mass market hifi/class AB designs. Yet, it runs cool and costs very little. Yes, you need an external power supply and that is the only flaw I see with going with this solution.

Overall, I am happy to recommend the Allo Volt+ D for its nice and elegant design and performance especially at this price.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-25 18:39

Mja, nu var det inte distorsionen Amir refererade till i det testet utan de mycket högfrekventa resterna av switchfrekvensen vid hundratals kHz. Imponerande låga nivåer, vilket ger låg utstrålad RF, men ingen distorsionsreduktion.

I övrigt tycker jag att TI har gjort ett strålande jobb med speciellt TPA325X-serien. Den har dock aldrig varit tänkt för hifi på hög nivå.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-25 19:27

I-or skrev:Mja, nu var det inte distorsionen Amir refererade till i det testet utan de mycket högfrekventa resterna av switchfrekvensen vid hundratals kHz. Imponerande låga nivåer, vilket ger låg utstrålad RF, men ingen distorsionsreduktion.

I övrigt tycker jag att TI har gjort ett strålande jobb med speciellt TPA325X-serien. Den har dock aldrig varit tänkt för hifi på hög nivå.

Det blir väldigt intressant då Allo kommer ut med sin version av tpa 3255, det dröjer några månader till. Ryktet säger att den kommer ha bättre mätvärden än Hypex nc400 moduler. Vi får väl se, de lyckades förbättra tpa 3118 med + 25 SINAD enligt audiosciencereview, jämfört med andra märken med samma krets.

Ior : Texas instruments skriver själva att tpa 3251 kretsen är avsedd för extremt high-fidelity bruk, men det kanske bara är reklam ?
Kretsen är trots allt i sammanhanget en prisbillig sak.

Såhär står det i databladet till tpa 3251:
”TPA3251 is a high performance class-D power amplifier that enables true premium sound quality with class-D efficiency. It features an advanced integrated feedback design and proprietary high- speed gate driver error correction (PurePathTM Ultra- HD). This technology allows ultra low distortion across the audio band and superior audio quality.”

Jag ska försöka låna lite dyrare klass A/B steg som inte är något halvdåligt PA-steg, för att få reda på hur bra Tpa3251 egentligen låter.

Jag har precis betalat tull på 130 :- för mitt andra Aiyima a04 tpa3251 , total kostnad för förstärkaren denna gång blir omkring 570 :- + två lm4562 från audiophonics för 110:- med frakt, vilket väl får anses sanslöst prisbilligt . :)
Det som tillkommer är nätdelar av laptop-typ ( som jag redan äger ).

Med nätdel på 24 volt 5 A för 500:- från mean well så blir totalkostnaden alltså ungefär 1200:-, fortfarande låga summor. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-25 20:57

Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-25 21:14

jonasp skrev:Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.

Hur hör man det? Alltså vad i lyssningsupplevelsen är det för artefakter man reagerar på?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-25 21:27

Jag tror inte man hör så mycket alls. Lätt beslöjning/grynighet kanske. Jag är dålig på att klä vad jag hör i ord. Min poäng var att det är vanskligt att dra slutsatser om kvaliteten på OP-förstärkarna genom lyssningstester då de fel som effektsteget gör är tiotals- till hundratals gånger större (eller mer, i förekommande fall).

Men för att svar på din fråga: det vore väldigt utbildande och intressant om det fanns en digital effektbox så att man kunde lägga på olika nivåer av distorsion på en godtycklig musikfil för att lyssna på distorsionen. Sidan som är länkad nedan hade tidigare musikfiler man kunde ladda ner med emulerad förstärkardistorsion enligt en modell. Tyvärr verkar inte filerna vara tillgängliga längre.

http://www.silcom.com/~aludwig/Amplifier_distortion.htm

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-25 21:33

jonasp skrev:Med andra ord har denna krets en distorsion som är ett par tiopotenser över en högklassig OP.

En högklassig OP har väl en dist på 0,00005 % , så visst :)

En bra högtalare har i sin tur en distorsion som är tiopotenser sämre än tpa 3251 :wink:

Jag kommer att skicka den medföljande ne5532 till Morello för undersökning om den är fake eller ej. Klart är att jag hör en tydligt skillnad till det bättre med lm4562 . Är den medföljande ne5532 i själva verket en lm358 så är det kanske inte konstigt om det går att göra skillnad.
Senast redigerad av Tangband 2020-09-25 21:46, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-25 21:43

sprudel skrev:

Hur hör man det? Alltså vad i lyssningsupplevelsen är det för artefakter man reagerar på?

Subjektivt tyckande:
Jag upplever de klass A/B steg jag jämfört med ( Crown xli1500, t amp 150 mkII och t amp 40c med lm3886 ) som grynigare och mindre detaljerade än mina tpa 3116 och den nya tpa 3251. Basåtergivningen är även lite otydligare och mattare/tråkigare/otydligare med klass A/B stegen.

Jag har ingen aning hur dessa förstärkare mäter. Bara att jag föredrar tpa klass D stegen, även till diskanten. På bra inspelningar låter det rent som en fjällbäck, motsats till kantigt och grynigt. Mätningar på diskantelementet visar att det är lika rak frekvensgång med alla stegen i toppdiskanten från 10-20 kHz.
Jag har även testat andra billiga klass D chip som inte låtit jättebra, och sämre än de klass A/B steg jag har.
Tex en förstärkare med tda 7498E.
viewtopic.php?f=9&t=69657&p=2081776&hilit=Tpa3116+David#p2081776

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-25 21:58

Tangband skrev:

En högklassig OP har väl en dist på 0,00005 % , så visst :)

En bra högtalare har i sin tur en distorsion som är tiopotenser sämre än tpa 3251 :wink:

Nota bene att distorsionsvärden från förstärkare inte rakt av kan jämföras med de från högtalare! Hörbarheten av förstärkardistorsion är under de flesta omständigheter mycket högre än de från högtalare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-09-26 01:13

Stämmer. Detta beror på att förstärkare oftast har den dåliga vanan att producera massor av komponenter av högre ordningar med ganska hög nivå, vilka har betydligt större hörbarhet p.g.a. lägre grad av maskering. Typiska* högtalare, däremot, är ganska enkla kreatur med nästan enbart andra- och tredjeton upp till överstyrningsgränsen, där allsköns otrevliga gubbar dyker upp ur brusgolvet.

För övrigt finns det högtalare som även THD-mässigt kan konkurrera med TPA3251 i högfrekvensen, åtminstone upp till medelhöga nivåer.

*Konstruktioner med låg rörlig massa och stora strålande ytor som elektrostater, vissa planarelement och möjligen någon supertunn banddiskant uppträder dock annorlunda. Luftens koppling till membranet har här ett annat frekvensberoende, vilket ger en mycket effektivare ljudavstrålning vid högre frekvenser och därmed högre risk för effektiv produktion av distorsionsprodukter av högre ordningar. För att detta ska inträffa måste dock membranets rörelse vara olinjär till att börja med, vilket inte alltid är fallet. Horn kan också uppvisa liknande effekter via den stora luftarea som kopplas till drivern från hornmynningen, men här är de samlade distorsionsmekanismerna betydligt mer komplicerade.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 21:33

Senast redigerad av Tangband 2020-09-27 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 21:43

Test av tpa 3255 som är i princip samma krets men lite kraftigare:
https://quantasylum.com/blogs/news/ti-t ... 6f48&_ss=r

A plot of about 10W into 8 ohms shows the following activity. We can see the total RMS of the 19 and 20 KHz tones are 19 dBV, and the amplitude of the resulting 1 KHz tone product is about -84 dBV, resulting in measurement of about -103 dB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi