Ska bygga baslåda!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgg

Ska bygga baslåda!

Inläggav pgg » 2006-03-16 05:28

Tänkte bygga en baslåda och tänkte använda mej av 2st Scan-Speak 18W/8535 6½". Och tänkte att det skulle vara trevligt med lite lådförslag :)

Själv funderar jag på en isobarik låda på 20L som är avstämd vid 35hz. Tänkte att själva lådan skulle vara en kub på ca: 30x30x30cm, där elementen är placerade i botten. Och sedan ha ett litet stativ som tar upp lådan ca 10cm från golvet. Vad tror ni om det? :D

Som subförstärkare tänkte jag Hypex DS 2.0 som dom har på hifikit.se såg intressant ut, dock är den lite för dyr för min smak. Men vi får se.
Annars är ju Rila S150ETH i lite mer min smak gällande pris, men frågan är ju om man inte får något skräp då?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 09:06

Kul tanke. Kontrollera bara att de basarna fungerar att monter horisontellt, det är inte alla som gör det. Skulle det fungera så kan det iallafall vara en idé att göra bottenplattan vändbar så att elementen får variera åt vilket håll de hänger med jämna mellanrum.

Hur valde du de elementen?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-16 09:39

Nu ska Max vara jobbig: Jag skulle ha valt ett annat element, av flera skæl:

- Kostanden
- Elementet ær inte avsett som subbas, utan ær ett "mid-bass"-element.

Nu finns det ju knappt några så små element som ær avsedda som subbasar, men ændå. Och istællet før 2 element i en låda skulle jag ha gjort 2 lådor (små dom också) med ett element i varje.
Men! Jag vet ju inte vilken ekonomi du har och hur du har tænkt anvænda høgtalaren. Men, om du som Max inte står till hakan i pengar, kolla hær:

www.adireaudio.com

Flera bra (sett till pengarna) alternativ finnes. 6.8 extremisis, 10" shiva i små slutna lådor (som troligen kommer att gå hyggligt djupt placerade i hørn, eller næra hørn i rummet).

www.flexunits.com

Dansk firma som specialbygger element i små serier (ned till enstyck).
Dyrt, men du kan få ett element som passar som en smæck før just din applikation. Priset blir høgra æn før SS-elementen, men resultatet høgst sannoligt bættre.

Andra bra tillverkare med snællare priser æn SS: Peerless, Seas. Kolla också Audes som sæljs på HiFikit. Bra priser, men resonansfrekvensen ligger lite høgt på dom. Men du kan ju alltid lasta ned konen med mer massa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-16 09:49

Alltför små lådor ger också problem med distorsion från luftkomprimeringen och katten vet var porten ska få plats. I det tänkta fallet blir det väl dessutom svårt med 2 st element med diametern 177 mm på en yta om 30x30 cm.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 09:52

Max är mindre diplomatisk än mig, men har fullkommligt rätt. Jag antog lite att du hade elementen redan och ville testa dig fram.

Numerqa finns Shiva som en hel familj. Jag kan iallafall lova att jag tycker elementet är bra, kanske för att jag var med och tog fram den första prototypen och ordnade ett gruppköp i USA på den första batchen ;-)

Som Max säger så har dina föreslagna element fina egenskaper högre upp i frekvens som du inte har nytta av. Bättre att välja element som är optimerade för bas, dvs låg distrotion och lång slaglängd, men nödvändigtvis inte kapabla till att spela mellanregister på ett bra sätt alls... Det finns alltså billigare element som gör det bättre än de som du föreslår.

Har du någon budget?

Edit: slutsteg för att driva köpes med fördel begagnad, på blocket eller andra stället.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-16 09:56

Den ska ju vara "isobarik" eller push-pull? om jag fattade det rätt. Då får elementen plats på undersidan.

Problem som uppstår:
-Elementen riskerar att "säcka" med tiden
-En port utan svåra blåsljud kommer inte att få plats

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 09:58

RogerGustavsson skrev:Alltför små lådor ger också problem med distorsion från luftkomprimeringen och katten vet var porten ska få plats. I det tänkta fallet blir det väl dessutom svårt med 2 st element med diametern 177 mm på en yta om 30x30 cm.
Skulle ju kunna ha porten framåt... ovanför den andra magneten.... skulle tro att tanken är att det ena elementet skulle vara utanför lådan "spelandes in nerifrån" då är det ju egentligen höjden på elementet som är intressant, i det här fallet 75-85mm beroende på hur de monteras...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 10:02

Martin skrev:Problem som uppstår:
-Elementen riskerar att "säcka" med tiden
-En port utan svåra blåsljud kommer inte att få plats
Därav förslaget med vändbar bottenplatta... Porten däremot är svårare. Det får väl bli en passiv radiiator som Svante räknar fram ;-)

Jag röstar för elementbyte. Om han inte har elementen redan kan vi ju ordna en omröstning om några element inom hans budget. Kan intressera många - vem vet - fler kanske passar på och bygger en likadan :-)

Användarvisningsbild
pgg

Inläggav pgg » 2006-03-16 15:52

Anledningen till att jag ville använda mej av dessa element är för att jag redan har dom, då de tidigare har suttit i ett par Pro Ac kloner.

Och budget, ja runt 2.000:- hade jag tänkt mej att det skulle få kosta :) Och det var ungefär det jag vill lägga på subförstärkaren.

Kontrollera bara att de basarna fungerar att monter horisontellt, det är inte alla som gör det.

Oj, hehe, hur gör man det? På sidan som det står fakta om elementet så står det att den har en low loss surround och det borde väll vara bra? :?

Skulle det fungera så kan det iallafall vara en idé att göra bottenplattan vändbar så att elementen får variera åt vilket håll de hänger med jämna mellanrum.

Detta kan ju faktiskt vara en bra idé, dock undrar jag om upphängningen verkligen kommer att ta skada av detta.

Nu finns det ju knappt några så små element som ær avsedda som subbasar, men ændå. Och istællet før 2 element i en låda skulle jag ha gjort 2 lådor (små dom också) med ett element i varje.

Jo, 2 lådor hade suttit fint :D Men då måste jag ju ha två stycken subförstärkare, och isf måste jag köpa 2st av den där Rila jag länkade till för att det inte ska bli för dyrt.

Nu ska Max vara jobbig

Hehe :D Nedå inte jobbig, jo du har rätt att elementen inte är byggda för en subbas, men dock så har jag hört basen dessa kan spela och det är inte lite det inte :D Så jag tror dom duger bra, sedan vill jag ju inte störa grannarna alltför mycket :D

Alltför små lådor ger också problem med distorsion från luftkomprimeringen och katten vet var porten ska få plats.

Hmm.. distortion, ajaj, det vill jag inte ha! Tror du verkligen det kan bli ett problem?
Och porten, ja du :D Tänkte att en rektangulär port på 10x300mm skulle funka, då blir den 250mm djup. Fast 10mm höjd kanske är för lite? Annars går det ju också med en 60mm rund port som då blir ca 30cm djup, och då får man väll kapa och vinkla den lite så den inte kommer alltför nära bakväggen. Fast igen så kanske 60mm också är för lite?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-16 16:19

Missade det där med isobarik.... Det kommer bli ett högt tryck inuti en så liten låda. Finns en del om detta på www.linkwitzlab.com . Detta är något som även Ingvar Öhman har haft synpunkter på, t.ex. när det gällede B&Os dyraste högtalarsystem.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-16 19:03

pgg skrev:

Jo, 2 lådor hade suttit fint :D Men då måste jag ju ha två stycken subförstärkare, och isf måste jag köpa 2st av den där Rila jag länkade till för att det inte ska bli för dyrt

Nä då, det räcker med en....du behöver ju inte ha förstärkaren inbyggt i baslådorna, alternativt ha förstärkaren i en baslåda och dra en kabel mellan dom bara
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 19:49

Precis, Zacry D-250 säljs begagnad på blocket för ca 1000:-

Bygg 2 lådor ;-)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-16 21:11

Mina två slantar...

Para inte ihop dom elementen med en Rila-förstärkare! Specsen antyder ju att Rila är väldigt strömsvaga. Sen har dom massa fuffens för sig med "bass-boost" vid vissa frekvenser vad jag har hört. Kör med Hypex istället. Inte så många watt, men dom elementen lär väl bottna rätt fort ändå som sub-element.

Hur är ProAc-klonen avstämd? Enligt mina uträkningar bör dom ha minst 40 liter (eller 20 isobariskt) och avstämda gärna runt 25-snåret, för att undvika för stor puckel vid avstämningen. Men då får dom inte heller någon vidare avlastning av porten... Knepigt.

Användarvisningsbild
pgg

Inläggav pgg » 2006-03-18 18:12

Hur är ProAc-klonen avstämd? Enligt mina uträkningar bör dom ha minst 40 liter (eller 20 isobariskt) och avstämda gärna runt 25-snåret, för att undvika för stor puckel vid avstämningen. Men då får dom inte heller någon vidare avlastning av porten... Knepigt.

Den är på 37 liter och är avstämd vid 35hz om jag inte missminner mej.

Får tänka lite och se vad jag beslutar mej för, men kommer nog prova på och bygga en isobariklåda bara för skoj skull och blir det bra, ja då blir det bra :) Annars blir det nog två baslådor, något större, som jag kan ställa mina stativare på så slipper dom ett stativ.

Tackar för alla svar.

Återgå till DIY-forum