Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Funderar lite över vilken typ av förstärkare man ska satsa på.
Klass A , ger bra ljud men dyr i drift.
Klass D , ger kanske inte bästa ljudet men är billig i drift.
Klass ab , ger hyfsat ljud men dyrare i drift än Klass D.
Rörförstärkare eller något annat?
Vad hade ni satsat på i dagens läge?
Låt säga på en nivå runt 20000kr.
Harryup skrev:Personligen har jag svårt för att dela in i transistorljud och rörljud.
Ingen av grupperna är enhetlig och jag kör själv trissor i basen och mellanregister men rör i diskanten. Tycker däremot att mycket rörförstärkare låter alldeles för trötta och mjuka och tycker att det finns en hel del trisseapparater som låter lite stela. Så jag skulle personligen inte dela upp i de grupperna utan hellre i passar dig eller passar dig inte och båda grupperna kan innehålla precis vad som helst.
Baffel skrev:Harryup, du ser inte själv det lite roliga och motsägelsefulla i det du just skrev ?
Jag fattar vad du menar men gillar du inte mellanregistret som rör producerar ? Det "stereotypa" rörljudet i mellanregistret dvs. Om det nu finns något sterotypiskt rörljud där. Att basen kan vara lite svampig märker ju tom jag som egentligen inte har så mycket erfarenhet av rör. Detta gällande min lilla röris. Finns väl rörförstärkare som klarar av en tight bas med men de lär väl kosta en hyfsad slant. Kan jag misstänka. Samma som en förstärkare med trissor som både är tight och behaglig att lyssna på i längden. Inte gratis den heller.
hifikg skrev:LeifB skrev:Funderar lite över vilken typ av förstärkare man ska satsa på.
Vad har du idag? Vad vill du uppnå genom att byta? Om du bara vill bli av med 20.000 så kan jag hjälpa dig
LeifB skrev:Funderar lite över vilken typ av förstärkare man ska satsa på.
Nu reagerade jag på att du använde ordet naturligt och inte neutralt. För min del så vill jag att det ska låta just naturligt, som musik låter i verkligheten/live. Bryr mig inte det minsta om det inte är neutralt eller inte enligt andra. Ska fundera lite och se vad jag kan komma på.LeifB skrev:Jag söker ett skönt naturligt ljud med bra kontroll.
Har ni några förslag?
LeifB skrev:Jag söker ett skönt naturligt ljud med bra kontroll.
Har ni några förslag?
jannew skrev:Varför inte Holographic pre two och amp twenty!
FBK skrev:Ps. Vilka högtalare har du ? Det är avgörande för att man ska kunna ge vettigt råd tycker jag.
Baffel skrev:Då kan du ju i alla fall, i princip, stryka rörförstärkare från din lista.
LeifB skrev:Baffel skrev:Då kan du ju i alla fall, i princip, stryka rörförstärkare från din lista.
Varför då?
Klarar inte en rörförstärkare med den känsligheten?
LeifB skrev:Det borde kommit något nytt som är bättre nu än för 20-30 år sedan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster