Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:FBK skrev:...så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
Okej, jag släpper den. Kommer sannolikt aldrig att byta högtalare och lite snabb matematik säger att jag redan idag ligger närmare det omvända förhållandet.
Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
/ B
Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
Sannolikheten att det är betydligt större skillnad på 2 exemplar av samma pickup skulle jag påstå.
Conan skrev:Kolla in "Richard Clark Amplifier Challenge" på nätet. Det gällde att försöka höra skillnad i blindtest mellan två förstärkare med vilken prislapp som helst (Onkyo-receiver från Radio Shack mot Nelson Pass monoblock var det en gång). Förutsättningarna var att bägge ska ha hyggligt låg dist och rak frekvensgång (vilket alla normalt konstruerade stärkare klarar) samt att lyssningsnivån anpassas till den "klenaste" förstärkaren. Ingen har lyckats höra skillnad och kamma hem pengarna (tror det var 10 000 dollar).
Morello skrev:Det där påståendet bär inte sannolikhetens prägel.
Conan skrev:Morello skrev:Det där påståendet bär inte sannolikhetens prägel.
Precis! Sannolikt handlar skillnaden om en (eller flera) av dessa tre:
1 Placebo
2 Nåt är fel på en eller båda spelarna
3 Jämförelsen är riggad på nåt annat sätt
Bill50x skrev:Conan skrev:Morello skrev:Det där påståendet bär inte sannolikhetens prägel.
Precis! Sannolikt handlar skillnaden om en (eller flera) av dessa tre:
1 Placebo
Och varför kan det inte vara en skillnad mellan två lager? Vari ligger bristen på sannolikhet?
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Conan skrev:Precis! Sannolikt handlar skillnaden om en (eller flera) av dessa tre:
1 Placebo
Och varför kan det inte vara en skillnad mellan två lager? Vari ligger bristen på sannolikhet?
Du menar att ett tallrikslager som ger såna stora hörbara artefakter, skulle fungera som det ska?
Bill50x skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Och varför kan det inte vara en skillnad mellan två lager? Vari ligger bristen på sannolikhet?
Du menar att ett tallrikslager som ger såna stora hörbara artefakter, skulle fungera som det ska?
Ja, absolut. Precis som tonarmslager gör skillnad, upphängning av nålarm i en pickup eller upphängning av en högtalarkon spelar roll. På vad baserar du din åsikt att en skillnad i hur ett lager "låter" bara beror på att det sämre lagret måste varea felaktigt?
/ B
Conan skrev:Tror inte det är lönt att vi försöker övertyga varandra i den här frågan. Jag anser att ett lager som snurrar lätt med god smörjning och normal passform (dvs är ett normalt fungerande lager) inte har speciellt mycket med spelarens ljudkvalitet att göra, och du tycker nåt annat.
Bill50x skrev:Conan skrev:Tror inte det är lönt att vi försöker övertyga varandra i den här frågan. Jag anser att ett lager som snurrar lätt med god smörjning och normal passform (dvs är ett normalt fungerande lager) inte har speciellt mycket med spelarens ljudkvalitet att göra, och du tycker nåt annat.
Precis som att digitala ettor och nollor inte kan vara påverkade?
Om man ser rent tekniskt på det hela så kan förhållandet mellan nål och skiva mycket väl vara av vikt. Dvs ett tight lager (som ändå löper lätt) kan vara positivt eftersom nålens rörelser blir mer eaxakt.
Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
Bill50x skrev:Conan skrev:Tror inte det är lönt att vi försöker övertyga varandra i den här frågan. Jag anser att ett lager som snurrar lätt med god smörjning och normal passform (dvs är ett normalt fungerande lager) inte har speciellt mycket med spelarens ljudkvalitet att göra, och du tycker nåt annat.
Precis som att digitala ettor och nollor inte kan vara påverkade?
Om man ser rent tekniskt på det hela så kan förhållandet mellan nål och skiva mycket väl vara av vikt. Dvs ett tight lager (som ändå löper lätt) kan vara positivt eftersom nålens rörelser blir mer eaxakt.
Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
Morello skrev:Mja, du har lyssnat på två olika spelare och framförallt på två olika nålmikrofoner. Inga relevanta slutsatser kan dras av det.
FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
Jag skulle aldrig balansera en anlägning på det sättet då olika högtalare kräver helt olika förutsättningar för att prestera på topp. De som säger annat har inte hört riktigt bra grejer utan intalar sig själva något annat.
Och en del kommer inte hålla med, men då undrar jag varför en del Ino ägare har lagt ner massor av pengar på elektroniken, finns exempel där elektroniken kostar mer än högtalarna. Och det har inga några synpunkter på vad jag sett här på forumet så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
DVD-ai skrev:FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
Jag skulle aldrig balansera en anlägning på det sättet då olika högtalare kräver helt olika förutsättningar för att prestera på topp. De som säger annat har inte hört riktigt bra grejer utan intalar sig själva något annat.
Och en del kommer inte hålla med, men då undrar jag varför en del Ino ägare har lagt ner massor av pengar på elektroniken, finns exempel där elektroniken kostar mer än högtalarna. Och det har inga några synpunkter på vad jag sett här på forumet så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
75% på högtalarna kanske stämmer rimligt bra när det gäller fokus om inte annat, övriga 35% är ju till största del sedan tillräckligt med effekt och rätt funktioner samt sist och minst tillräckligt bra ljudmässigt.
Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Sannolikheten att det är betydligt större skillnad på 2 exemplar av samma pickup skulle jag påstå.
Nä. Det är mindre skillnad mellan pickuperna Kandid och Krystal (37.000 resp 15.900 kronor) än vad det var mellan de två lagren. Vill jag påstå efter att ha lyssnat. Självklart går de flesta testlyssningar att rigga till favör för det man önskar. Men väldigt få av oss kan ställa upp två identiska spelare och testa tex två olika exemplar av samma pickup, man får ibland lita på att en handlare är seriös precis som du.
/ B
Bill50x skrev:Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
music4ever skrev:Bill50x skrev:Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
Ja, du har upplevt det. Det säger dock inte att det verkligen var en hörbara skillnad.
Vinylcalle skrev:...
Att skillnaden på laget skulle vara större än mellan 2 pickuper är likvärdigt med att högtalarstativet är viktigare än högtalarelementet, ...
hifikg skrev:DVD-ai skrev:FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
75% på högtalarna kanske stämmer rimligt bra när det gäller fokus om inte annat, övriga 35% är ju till största del sedan tillräckligt med effekt och rätt funktioner samt sist och minst tillräckligt bra ljudmässigt.
Ja, minst 110% måste man satsa, ni vet vad Farbror Barbro säger.
music4ever skrev:Bill50x skrev:Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
Ja, du har upplevt det. Det säger dock inte att det verkligen var en hörbara skillnad.
Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Sannolikheten att det är betydligt större skillnad på 2 exemplar av samma pickup skulle jag påstå.
Nä. Det är mindre skillnad mellan pickuperna Kandid och Krystal (37.000 resp 15.900 kronor) än vad det var mellan de två lagren. Vill jag påstå efter att ha lyssnat. Självklart går de flesta testlyssningar att rigga till favör för det man önskar. Men väldigt få av oss kan ställa upp två identiska spelare och testa tex två olika exemplar av samma pickup, man får ibland lita på att en handlare är seriös precis som du.
Blir lite osäker här, var det alltså inte ens 2 pickuper av samma modell? Eller menar du rent generellt om skillnader?
Att skillnaden på laget skulle vara större än mellan 2 pickuper är likvärdigt med att högtalarstativet är viktigare än högtalarelementet, och jag inser att det kanske mycket väl kan vara en utbredd inställning bland Linninister.
Jag har ingen anledning att tro att handlaren försöker luras, han är säkert själv övertygad om att det föreligger på samma vis som du upplever. Men det betyder inte att det inte kan bero på placebo och tro.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster