Almen skrev:Så, för ett lite mer öppet och inbjudande diskussionsklimat, sluta se det som antingen/eller och fel/rätt.
Jo men det är ju EXAKT det som ofta är problemet här, att allt är svart eller vitt.

Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Så, för ett lite mer öppet och inbjudande diskussionsklimat, sluta se det som antingen/eller och fel/rätt.
Almen skrev:goat76 skrev:Då får du väl ta och fråga trådskaparen vad han menar, ifall han som din tolkning skulle mena att man kan mäta fram ett specifikt fel eller en detalj i ljudet.
Nej, jag har ingen anledning att pracka på andra en av mina tolkningar (jag har flera) - det är det som är min poäng. Strmbrg har säkert den goda smaken att lämna det öppet för diskussion.
Så, för ett lite mer öppet och inbjudande diskussionsklimat, sluta se det som antingen/eller och fel/rätt.
jonasp skrev:Detta är så långt från svartvitt man kan komma. Trådstartaren har ju inte specat vad vi ska mäta/låta. En högtalare? Ett rum? En CD-skiva? En förbränningsmotor? Ett mikrofonstativ? En varmkorv med mos?
goat76 skrev:Almen skrev:Så, för ett lite mer öppet och inbjudande diskussionsklimat, sluta se det som antingen/eller och fel/rätt.
Men din tolkning att lämna det öppet är ju helt ologiskt
Om du slutar fokusera så mycket på mig som person så ser du att merparten tolkat frågan precis som mig.
FBK skrev:Ni skulle kramas om ni möttes i ett välljudande hem med några öl i er
FBK skrev:jonasp skrev:Detta är så långt från svartvitt man kan komma. Trådstartaren har ju inte specat vad vi ska mäta/låta. En högtalare? Ett rum? En CD-skiva? En förbränningsmotor? Ett mikrofonstativ? En varmkorv med mos?
Jag pratar om hur det är allmänt. Och då är för svart eller vitt tycker jag.
Almen skrev:FBK skrev:Ni skulle kramas om ni möttes i ett välljudande hem med några öl i er
Efter några öl spelar eventuellt välljud ingen roll.
jonasp skrev:Almen skrev:FBK skrev:Ni skulle kramas om ni möttes i ett välljudande hem med några öl i er
Efter några öl spelar eventuellt välljud ingen roll.
Ein weissenbier, bitte!
Strmbrg skrev:Ha-ha!
Har ni inget arbete att sköta? Eller är ni - som jag - lediga idag?
Strmbrg skrev:Det blev mycket kring högtalare. Jag syftade på diverse hifi-apparatur och inte specifikt på högtalare.
Ta slutsteg istället. Eller varför inte CD-spelare?
goat76 skrev:En fråga till er som petat in svarsalternativet JA.
Ni menar alltså att det inte finns några skäl alls att dema en högtalare innan köp, det räcker med att bara titta på mätningarna för att veta exakt hur högtalaren låter och hur den presterar med en dynamisk signal bestående av musik?
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det blev mycket kring högtalare. Jag syftade på diverse hifi-apparatur och inte specifikt på högtalare.
Slutsteg och CD-spelare låter väl inte?
Max_Headroom skrev:goat76 skrev:En fråga till er som petat in svarsalternativet JA.
Ni menar alltså att det inte finns några skäl alls att dema en högtalare innan köp, det räcker med att bara titta på mätningarna för att veta exakt hur högtalaren låter och hur den presterar med en dynamisk signal bestående av musik?
Ja,det räcker. Men det förutsätter att man på förhand vet hur en högtalare som man gillar skall uppföra sig rent fysiskt. Och det har dom flesta inte en aning om.
Det är dock mycket enklare att använda mätningar till att såga produkter som helt uppenbart inte duger.
Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:goat76 skrev:En fråga till er som petat in svarsalternativet JA.
Ja,det räcker. Men det förutsätter att man på förhand vet hur en högtalare som man gillar skall uppföra sig rent fysiskt. Och det har dom flesta inte en aning om.
Det är dock mycket enklare att använda mätningar till att såga produkter som helt uppenbart inte duger.
Hm, men om de är såpass dåliga att de inte duger så borde det väl ganska enkelt gå att höra också.
Hör man inte att de inte duger så är de kanske tillräckligt bra för att duga.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det blev mycket kring högtalare. Jag syftade på diverse hifi-apparatur och inte specifikt på högtalare.
FBK skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det blev mycket kring högtalare. Jag syftade på diverse hifi-apparatur och inte specifikt på högtalare.
FBK skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Kul, så varför kör du med en rörhäck ibland
petersteindl skrev:Svar: Nej. Man kan inte utifrån dagens fysikaliska mätningar på högtalare veta hur högtalarna låter.
Man kan enkelt prova. Man lyssnar på högtalarna i given position. Sedan sätter man högtalarna tätt intill bredvid varandra.
Låter båda lyssningarna identiskt lika? Troligtvis inte.
Sedan kan man göra tankeexperimentet att lyssna på 1 st högtalare A On-Axis i mono i ett ekofritt rum och jämföra med mätningar gjorda på 1 Högtalare A On-Axis i ekofritt rum. Då kan man låta försökspersonen rita en tonkurva på likadant papper och samma skala som tonkurvemätningen utan att försökspersonen sett tonkurvemätningen. Man kanske till och med skulle kunna göra en distorsionsanalys som försökspersonen får rita upp. Då kan man använda sig av musiksignal vid lyssning där musiksignalen är erkänt bra. Ser den av försökspersonen uppritade tonkurvan ut som den uppmätta så funkar öron och hörsel som mätinstrument för tonkurva på 1 högtalare i ekofritt rum. Då har man åtminstone uppnått en slags kalibrering av hörseln som mätinstrument för frekvensgång i given situation.
Som konstruktör kan man gå snäppet vidare och jobba enligt principen om skillnadslyssning kontra skillnad i tonkurva då man exempelvis ändrat i delningsfiltret. Då lyssnar jag oftast i stereo med 2 högtalare.
Att titta på mätkurvor och därur bedöma hur jag kommer höra ljudbild och spatiella parametrar i stereo i vanligt bostadsrum på exempelvis Beethovens 5e pianokonsert ser jag som långsökt och speciellt för en normal konsument.
Mvh
Peter
hcl skrev:...
Jag tror alla (d.v.s. oberoende av vilken utgångspunkt man ser på detta) tror jag behöver lyssna mer. Både för att inse att man lätt lurar sig själv att höra något som inte hörs, men också att vår hörsel samtidigt kan ha en häpnadsväckande sensibilitet och precision.
hcl skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Det blev mycket kring högtalare. Jag syftade på diverse hifi-apparatur och inte specifikt på högtalare.
Det är ju just det. Jag hävdar att olika delar i kedjan bidrar med olika kategorier fel och att vår hörsel är olika känslig för dessa olika kategorier av fel. T.ex. kan mycket små fel av en kategori mycket väl uppfattas som kraftigt störande för vårt hörandes förmåga att avkoda den musik som kodats in i de ljudtrycksförändringar som höronen plockar upp. Samtidigt kan en annan kategori fel passera tämligen obemärkt ur ett musikuppfatterbarhetsperspektiv. Därigenom kan små fel hos signalkällor och förstärkare uppfattas som väl så ovälkomna som vissa, men betydligt större fel hos högtalare och även rum.
Jag skulle påstå att det inte alls är så att alla former av 1% distorsion är likvärdiga. Det är säkert inte speciellt kontroversiellt heller. T.ex. att 1% amplitudförstärkningsavvikelse inte uppfattas som tillnärmeslevis lika störande som 1% intermodulationsdistorsion.
När vi kan komma överens om att detta ovan råder kan vi också släppa den dogmatiska uppfattningen att högtalarna eller f.f.a. rummet skulle vara största problemet. Rum och högtalare utgör helt klart en mycket viktig del för att uppnå god musikåtergivning, men övriga delar behöver också tillses att prestera adekvat. Även övriga delar har en väsentlig inverkan på det uppfattade resultatet. Jag tror alla här vet detta, men ändå biter sig en skara fast vid tesen att nära nog alla signalkällor är bra nog eller i varje fall bara i liten mån behöver omtanke för att nå god musikåtergivning.
Jag tror alla (d.v.s. oberoende av vilken utgångspunkt man ser på detta) kan behöva lyssna mer. Både för att inse att man lätt lurar sig själv att höra något som inte hörs, men också att vår hörsel samtidigt kan ha en häpnadsväckande sensibilitet och precision.
hcl skrev:Jag skulle påstå att det inte alls är så att alla former av 1% distorsion är likvärdiga. Det är säkert inte speciellt kontroversiellt heller. T.ex. att 1% amplitudförstärkningsavvikelse inte uppfattas som tillnärmeslevis lika störande som 1% intermodulationsdistorsion.
hcl skrev:När vi kan komma överens om att detta ovan råder kan vi också släppa den dogmatiska uppfattningen att högtalarna eller f.f.a. rummet skulle vara största problemet.
hcl skrev:Rum och högtalare utgör helt klart en mycket viktig del för att uppnå god musikåtergivning, men övriga delar behöver också tillses att prestera adekvat. Även övriga delar har en väsentlig inverkan på det uppfattade resultatet. Jag tror alla här vet detta, men ändå biter sig en skara fast vid tesen att nära nog alla signalkällor är bra nog eller i varje fall bara i liten mån behöver omtanke för att nå god musikåtergivning.
hcl skrev:Jag tror alla (d.v.s. oberoende av vilken utgångspunkt man ser på detta) kan behöva lyssna mer. Både för att inse att man lätt lurar sig själv att höra något som inte hörs, men också att vår hörsel samtidigt kan ha en häpnadsväckande sensibilitet och precision.
jonasp skrev:hcl skrev:Jag skulle påstå att det inte alls är så att alla former av 1% distorsion är likvärdiga. Det är säkert inte speciellt kontroversiellt heller. T.ex. att 1% amplitudförstärkningsavvikelse inte uppfattas som tillnärmeslevis lika störande som 1% intermodulationsdistorsion.
Jag skulle vilja säga att det är okontroversiellt att distorsion uppfattas olika beroende på vilken domän eller derivata den uppstår. Det är till och med välkänt.
jonasp skrev:hcl skrev:När vi kan komma överens om att detta ovan råder kan vi också släppa den dogmatiska uppfattningen att högtalarna eller f.f.a. rummet skulle vara största problemet.
Jag tycker det är tråkigt när du skriver att uppfattningen är dogmatisk. Det är nämligen så att det är min erfarenhet att högtalare och rum är största problemet. Det är tråkigt att bli kallad dogmatisk när man bara skriver vad man tycker. Det här är inte någon jag läst i någon bok, jag har grejat och fixat väldigt mycket med min egen anläggning och gjort massor med experiment (naturligtvis främst med högtalarna, eftersom jag roar mig med att bygga högtalare). Notera att jag aldrig påstått att signalkällan, förstärkaren eller inspelning är oviktig! Det är faktiskt möjligt att rumsakustisken är största problemet och att förstärkaren kan sabba ljudet, samtidigt.
jonasp skrev:hcl skrev:Rum och högtalare utgör helt klart en mycket viktig del för att uppnå god musikåtergivning, men övriga delar behöver också tillses att prestera adekvat. Även övriga delar har en väsentlig inverkan på det uppfattade resultatet. Jag tror alla här vet detta, men ändå biter sig en skara fast vid tesen att nära nog alla signalkällor är bra nog eller i varje fall bara i liten mån behöver omtanke för att nå god musikåtergivning.
Jag tror det handlar om proportioner och hur man uttrycker sig. Ett exempel är i tråden om Legato Link, där man å ena sidan kunde läsa i Musik & Ljudteknik (var det 1993?) att det kunde låta så illa att öronen vek ihop sig, medan andra använda sådana spelare i många år och var nöjda med ljudet. Undertecknad var en av dem som inte var helt nöjd med Legato Link-spelaren. Men återigen, bara för att man har större problem med en annan del av kedjan behöver man ju inte gå så långt som att fullständigt strunta i cd-spelaren.
jonasp skrev:hcl skrev:Jag tror alla (d.v.s. oberoende av vilken utgångspunkt man ser på detta) kan behöva lyssna mer. Både för att inse att man lätt lurar sig själv att höra något som inte hörs, men också att vår hörsel samtidigt kan ha en häpnadsväckande sensibilitet och precision.
Helt enig om det jag strukit under! Men just det här att man faktiskt ibland lurar sig kräver ju ett lite mer systematiskt angreppssätt än att uteslutande lyssna. Tolka det hur du vill, men när jag utvecklar högtalare hör jag ofta problemen först vid lyssningstest, och får sedan mäta, gräva och åter mäta tills jag kan reda ut vad som ska justeras/fixas. Men det är också ett dubbeleggat svärd. Ibland går man in i en återvändsgränd för att man har inbillat sig att det lät på ett annat vis innan. Med andra ord, hörseln är fantastisk på alla sätt och vis, men det är ändå lätt att lura sig.
goat76 skrev:hcl skrev:hifikg skrev:
Det är ju just det. Jag hävdar att olika delar i kedjan bidrar med olika kategorier fel och att vår hörsel är olika känslig för dessa olika kategorier av fel. T.ex. kan mycket små fel av en kategori mycket väl uppfattas som kraftigt störande för vårt hörandes förmåga att avkoda den musik som kodats in i de ljudtrycksförändringar som höronen plockar upp. Samtidigt kan en annan kategori fel passera tämligen obemärkt ur ett musikuppfatterbarhetsperspektiv. Därigenom kan små fel hos signalkällor och förstärkare uppfattas som väl så ovälkomna som vissa, men betydligt större fel hos högtalare och även rum.
Jag skulle påstå att det inte alls är så att alla former av 1% distorsion är likvärdiga. Det är säkert inte speciellt kontroversiellt heller. T.ex. att 1% amplitudförstärkningsavvikelse inte uppfattas som tillnärmeslevis lika störande som 1% intermodulationsdistorsion.
När vi kan komma överens om att detta ovan råder kan vi också släppa den dogmatiska uppfattningen att högtalarna eller f.f.a. rummet skulle vara största problemet. Rum och högtalare utgör helt klart en mycket viktig del för att uppnå god musikåtergivning, men övriga delar behöver också tillses att prestera adekvat. Även övriga delar har en väsentlig inverkan på det uppfattade resultatet. Jag tror alla här vet detta, men ändå biter sig en skara fast vid tesen att nära nog alla signalkällor är bra nog eller i varje fall bara i liten mån behöver omtanke för att nå god musikåtergivning.
Jag tror alla (d.v.s. oberoende av vilken utgångspunkt man ser på detta) kan behöva lyssna mer. Både för att inse att man lätt lurar sig själv att höra något som inte hörs, men också att vår hörsel samtidigt kan ha en häpnadsväckande sensibilitet och precision.
Fantastiskt klokt inlägg, du belyser verkligen hur fel det blir när folk jämför fel i olika delar i kedjan och sedan bedömer dem ur samma måttskala. Även I-or nämnde något liknande i en annan tråd att distorsion i en högtalare mycket väl kan se större ut på pappret, men den till synes mindre distorsionen i en förstärkare kan ge ett mer konstant och märkbart fel, det är iallafall som jag uppfattade hans beskrivning i tråden om class D-förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 25 gäster