Ljudet i SR P2:s sändningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Ljudet i SR P2:s sändningar

Inläggav Almen » 2020-09-23 15:55

Kralle skrev:
Anders J skrev:Problemet är olösligt. Med rätt inställning är samtliga missnöjda, hälften tycker att talet är för starkt och hälften att det är för svagt!

"Problemet" löses med ett eller två tryck på fjärrkontrollens volymreglage.

Nej, det löser inte problemet. På samma sätt som att problemet med plötsliga grusgropar i en motorväg inte löses på bäst sätt genom att släppa på gaspedalen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-23 16:59

Även vid lyssning på P2 via billiga hörlurar via webben uppfattar jag mellanpratsrösten som mycket märkligt klingande med väldigt störande sibilanser. Och då lyssnade jag på svag ljudvolym.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-09-23 17:04

Jag kommer i framtiden tillse att volymratten finns som längst på en armlängds avstånd.

Fjärrkontroller suger som regel.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-09-23 17:17

När jag lyssnar på P2 får jag dessa strömmar att välja på :|
P2.png
P2.png (203.32 KiB) Visad 2748 gånger

En förlustfri ström är kanske för mycket att begära? Men en 320kbps ström tycker jag de borde kunna kosta på sig.

ps Jag vet att tråden handlar om talets nivå i förhållande till musikens, Men det blir en ickefråga för mig när totala kvalitén inte är prima.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-23 17:41

jonasp skrev:Även vid lyssning på P2 via billiga hörlurar via webben uppfattar jag mellanpratsrösten som mycket märkligt klingande med väldigt störande sibilanser. Och då lyssnade jag på svag ljudvolym.

Som dewpo påpekar, visst har du valt den bästa kvalitén på streamen så att du inte sitter och lyssnar på 32 kbps?

Jag tycker till skillnad från dig att det låter väldigt tydligt och bra i mellanpratet, visst hör man att det används en kompressor men utan den hade nog rösten på det korta avstånd till mikrofonen blivit aningen för okontrollerad i ljudstyrka.
Som sagt, jag tycker det låter väldigt tydligt och bra, aningen starkt kanske jämfört med musiken men inte så det stör speciellt mycket.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-23 18:46

goat76 skrev:
jonasp skrev:Även vid lyssning på P2 via billiga hörlurar via webben uppfattar jag mellanpratsrösten som mycket märkligt klingande med väldigt störande sibilanser. Och då lyssnade jag på svag ljudvolym.

Som dewpo påpekar, visst har du valt den bästa kvalitén på streamen så att du inte sitter och lyssnar på 32 kbps?

Jag tycker till skillnad från dig att det låter väldigt tydligt och bra i mellanpratet, visst hör man att det används en kompressor men utan den hade nog rösten på det korta avstånd till mikrofonen blivit aningen för okontrollerad i ljudstyrka.
Som sagt, jag tycker det låter väldigt tydligt och bra, aningen starkt kanske jämfört med musiken men inte så det stör speciellt mycket.

Ingen aning om vilken ström det var. Får dubbelkolla! :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-23 21:02

Nu har jag dubbelkollat. 192 kbps. (Jag kan bara välja mellan två strömmar i min webbläsare, "låg" eller "automatiskt", låg blir 48 kbps och automagisk blir 192 kbps.)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-23 21:12

jonasp skrev:Nu har jag dubbelkollat. 192 kbps. (Jag kan bara välja mellan två strömmar i min webbläsare, "låg" eller "automatiskt", låg blir 48 kbps och automagisk blir 192 kbps.)

Okej, jag tänkte att det kanske kunde vara förklaringen till det du uppfattade som väldigt störande sibilanser. Kanske var hörlurarna eller att du möjligtvis är mer känslig än mig för de ljuden? :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-23 21:17

goat76 skrev:
jonasp skrev:Nu har jag dubbelkollat. 192 kbps. (Jag kan bara välja mellan två strömmar i min webbläsare, "låg" eller "automatiskt", låg blir 48 kbps och automagisk blir 192 kbps.)

Okej, jag tänkte att det kanske kunde vara förklaringen till det du uppfattade som väldigt störande sibilanser. Kanske var hörlurarna eller att du möjligtvis är mer känslig än mig för de ljuden? :)

Jag tror en mer plausibel förklaring kan vara att vi inte lyssnade vid samma tillfälle, så det var inte samma radiopratare. Jag är helt övertygad om att du hade hört sibilanserna, men olika personer verkar störa sig olika mycket på s-ljud-sibilanser. Och hörlurarna ÄR ganska kassa!

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-09-26 11:13

Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.

Vore intressant att läsa den tråden. Lyckas inte hitta den dock.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-26 11:45

Vid senare lyssning med annan radiopratare kan jag konstatera att det fortfarande låter närmickat men utan att sibilanserna störde, även då den andra radioprataren var kvinnlig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-26 13:14

Ja, närmickat är det ju i de flesta radiosändningar från studio. På den tiden jag bandade en del från radio brukade jag reducera speakerrösten med ca 10 dB.

gcs

Inläggav gcs » 2020-09-26 15:31

RogerGustavsson skrev:Ja, närmickat är det ju i de flesta radiosändningar från studio..

Idag ja men så har det inte alltid varit. Jag har en inspelning av SR:s premiärsändning på FM bandet. Inspelningen är från 1956 och där stod hallåmannen som brukligt var då på minst en meters avstånd från mikrofonen.
På inspelningen får man bl.a. höra Klas Dahlgren pressentera Harry Arnolds storband i dåtidens hifi, alltså max 10KHz. Inspelningen är kopierad från masterbandet (15") till DAT.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-26 16:24

Men så tidigt gjorde jag inga inspelningar, först 1978 och då var det nog annat. Var själv med i radio lite senare och då var det närmickat. Kommer inte ihåg om det var puffskydd också men man satt nära micken, som här:

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 16:51

I bilen är det "inga problem". Där låter både musiken och presentatörerna i studion okay.
Hemma, med digitalradio, så låter musiken rätt bra men presentatörerna låter jättemysko. Det låter "tjockt" och inbäddat om dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-26 16:59

Mmmmm. Jag får prova P2 i stora anläggningen igen och dra på lite. Har inte gjort det på ett tag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 17:05

jonasp skrev:Mmmmm. Jag får prova P2 i stora anläggningen igen och dra på lite. Har inte gjort det på ett tag.

Eller gör inte det. Man blir ju tokig på de där mysko rösterna. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-26 21:05

Strmbrg skrev:I bilen är det "inga problem". Där låter både musiken och presentatörerna i studion okay.
Hemma, med digitalradio, så låter musiken rätt bra men presentatörerna låter jättemysko. Det låter "tjockt" och inbäddat om dem.

Skumt att det låter så hos dig, hos mig låter mellanpratet väldigt tydligt och klart.

Visst är det närmickat, lagomt komprimerat och säkert förstärkt i vissa frekvenser för ökad tydligheten, men dessa saker hjälper att lyfta fram rösterna på ett väldigt tydligt sätt. Jag tycker det passar bra för ändamålet vilket här är att det som sägs ska komma fram så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 21:25

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:I bilen är det "inga problem". Där låter både musiken och presentatörerna i studion okay.

Skumt att det låter så hos dig, hos mig låter mellanpratet väldigt tydligt och klart.

Visst är det närmickat, lagomt komprimerat och säkert förstärkt i vissa frekvenser för ökad tydligheten, men dessa saker hjälper att lyfta fram rösterna på ett väldigt tydligt sätt. Jag tycker det passar bra för ändamålet vilket här är att det som sägs ska komma fram så bra som möjligt.

Ja, jag vet inte om det är digitalutsändningen som är orsaken. I bilen är det ju analogt och hemma har jag bara lyssnat digitalt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-26 21:27

Kralle skrev:
Strmbrg skrev:Jag erinrar mig från tidigare resonemang om det upplevt fina, luftiga ljudet på P2 har förklarats med graden av dynamikbegränsning.

Ja så blir det (beroende på vad man syftar på med "luftigt"). Med en kompressor blir de svagare partierna starkare (relativt sett) så rumsljud och efterklangen lyfts fram, vilket kan uppfattas som mer ambient och "luftigt".
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-26 22:51

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:

Ja, jag vet inte om det är digitalutsändningen som är orsaken. I bilen är det ju analogt och hemma har jag bara lyssnat digitalt.

Jag lyssnar också på den digitala utsändningen men jag upplever mellanpratet då jag lyssnat på P2 som tydligt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 08:37

Musiken låter okay (trots den låga upplösningen) men mellansnackarna låter inbäddade.
Märkligt, det måste vara fel på mina grejor.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-27 08:56

hcl skrev:
Kralle skrev:

Ja så blir det (beroende på vad man syftar på med "luftigt"). Med en kompressor blir de svagare partierna starkare (relativt sett) så rumsljud och efterklangen lyfts fram, vilket kan uppfattas som mer ambient och "luftigt".

Jag tror det är detta som gör att många gillar P2 ljudet, trots att det i verkligheten rör sig om mild limitering och kompression.
Lite som kassettband eller rörsteg från förr som kunde ha trevligt ljud

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-27 09:54

Strmbrg skrev:Musiken låter okay (trots den låga upplösningen) men mellansnackarna låter inbäddade.
Märkligt, det måste vara fel på mina grejor.

Det kan väl bara vara att vi tycker olika, eller att våra anläggningar har olika styrkor eller svagheter. Mitt ljudsystem har ett väldigt tydligt mellanregister vilket är viktigt för den typ av musik jag lyssnar på och som jag byggt upp den för, säkert har din anläggning styrkor anpassade efter din favoritmusik.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 10:01

Ja, jag får lyssna igen tror jag. Även om jag egentligen inte ser så stor mening i att engagera mig i detta. Förutom rent "tekniskt" då.
Jag kör med Stax-lurarna denna gång och återkommer i frågan.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-09-27 10:34

hcl skrev:Ja så blir det (beroende på vad man syftar på med "luftigt"). Med en kompressor blir de svagare partierna starkare (relativt sett) så rumsljud och efterklangen lyfts fram, vilket kan uppfattas som mer ambient och "luftigt".

Det är nog så det fungerar. Har laborerat nu på morgonen med en kompressor-plugin till Equalizer APO som jag har snurrandes i datorn. Med försiktiga inställningar så får man precis den effekten som jag upplever i P2.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-27 11:48

Nu lyssnar jag på P2 via nätet och via de hyfsat fina Stax-lurarna:
Programledaren Erik Schüldt låter väldigt "torr". Men det är nog snarast så att jag skulle vilja ha rösten med aningens mer rumsakustik eller konstgjord efterklang.
Det blir liksom "direktljud till 100%", vilket låter lite mysko - både med högtalarna och med lurarna.
Det där tänker jag inte på alls när jag lyssnar i bilen.

Tänkbar slutsats:
Det är varken digitalutsändningen eller min anläggning som knasar till det utan SRs val av mikrofonhantering.

Nu över till någonting completely different:
https://tidal.com/album/12433825

51DGU5vH-sL.jpg
51DGU5vH-sL.jpg (49.86 KiB) Visad 2453 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-27 12:01

Strmbrg skrev:Nu lyssnar jag på P2 via nätet och via de hyfsat fina Stax-lurarna:
Programledaren Erik Schüldt låter väldigt "torr". Men det är nog snarast så att jag skulle vilja ha rösten med aningens mer rumsakustik eller konstgjord efterklang.
Det blir liksom "direktljud till 100%", vilket låter lite mysko - både med högtalarna och med lurarna.

På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-27 14:23

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Nu lyssnar jag på P2 via nätet och via de hyfsat fina Stax-lurarna:

På P2 är det ofta musik som kräver lite volympådrag och så kommer programledaren in med en ljudnivå som skrämmer en. Att mellansnacket ligger så högt i nivå stör mig allra mest. Visst är rösten "torr" också.

Håller med om allt!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-27 14:45

Hur f*n väljer man upplösning i webbläsaren i en PC?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi