manger skrev:Kablar, kablar och åter kablar... Jag bor i ett villaområde med centralantenn, har ett (1) sånt där antennuttag med tre (3) kontakter (inte ComHem - lokalt nät). Givetvis kommer jag snart att dra kablar till fler uttag i huset. Det som stör mig mest är att jag har genomgående dålig bildkvalitet på alla utländska kanaler - tex så flimmrar det röda på BBC så det är jobbigt.
Är det fel på områdets anslutningar/inställningar eller fel hemma hos mig?

Finns det någon "bättre" antennkabel man kan använda? Nån liten antennförstärkare/filter/pryl som kan ge bättre bild? Kan ett sk mantelströmfilter hjälpa? Kommer fler uttag kopplat till det ingående ge sämre bild?
Eftersom du upplever problemen på de utländska kanalerna och att ni har ett lokalt nät misstänker jag att det är undermålig mottagningsutrustning som spökar. Dvs om ni nu har egen mottagningsutrustning i form av parabolantenn och elektronik, alternativt att ni har en digitalbox per kanal och sedan distribuerar ut det i nätet.
Det kan vara så att de dåliga kanalerna skickas ut på ett högre frekvensband och att dämpningen i det lokala nätet är för högt vid de frekvenserna.
Enklast är nog att först kolla signalnivåerna på respektive kanal vid källan. Är nivåer och kvalitet OK där får man leta vidare.
Att dra fler uttag i huset låter sig naturligtvis göras, men du bör då förgrena (splitta signalen
innan antennuttaget. Alternativt använda ett uttag avsett för signalgenomgång. Hur du kopplar beror på hur du ska dra kabeln vidare. Ligger alla uttag på en slinga ska du använda en viss sorts uttag (kallas för kaskad-koppling). Alternativt splittar du upp signalen i tre (tex) delar innan det befintliga uttaget och drar sedan en kabel till respektive uttag (stjärn-koppling). De olika sätten kräver olika uttag för att fungera optimalt.
/ B