1723 är toppmodellen och är en golvhögtalare med fyra 8" och diskant i waveguide för 2999 euro
https://arendalsound.eu/tech-specs-1723 ... OWER-SPECS
Ser ut att mäta fint

Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ja, det verkar vara någorlunda hyggliga högtalare, men spridningsgrafen är ofysikalisk eftersom man omöjligen kan ha samma respons oavsett vinkel från drygt 300 Hz och nedåt. Jag får alltid dåliga vibbar av sådant. En tysk blaska har mätt den här högtalaren med ett klart mer ordinärt resultat:
Detta är ett belysande exempel för diskussionen vi hade i en annan tråd angående trovärdigheten i tillverkardata.
FBK skrev:Vad jag läst så är Arendal mycket prisvärda grejer. Deras Subwoofer tillhör jämte SVS de mest prisvärda som går att köpa av allt jag läst. Tycker det är riktigt roligt att det kommer prylar som inte kostar massor och presterar på en hög nivå.
Emotivas slutsteg är väl också ett sådant exempel, mitt lilla A-150 låter mycket bra i förhållande till priset. I dessa tider då det inte verkar finnas något tak för vad olika tillverkare tar betalt så är det bra att det dyker upp sådan här som verkligen presterar för pengen man lagt.
Compression results results superb. And when you realize just how small this speaker is, the results are even more impressive. The limits are reached at 102dB @ 1m below about 70Hz. I’ve tested speakers twice this size with larger woofers that didn’t perform this well.
Overall, in my humble opinion, this is an excellent speaker. The size is reminiscent of a legitimate “bookshelf” speaker; not an oversized “monitor” size, but a true bookshelf speaker. The cabinet is “dead” and resonance free. Great linearity (again, with the aforementioned caveat). Great horizontal directivity (and, thus, great EQ’ability to season to taste if so desired). Excellent output capability down to 70/80Hz with a proper crossover filter. These make very capable bookshelf speakers as mains in a small-to-medium room and would also work well for surround speakers. They even have the ability to be wall-mounted.
I rarely, if ever, use the term “best” but I have to think this is the best speaker in its size class I’ve reviewed to date.
I-or skrev:Ja, det verkar vara någorlunda hyggliga högtalare, men spridningsgrafen är ofysikalisk eftersom man omöjligen kan ha samma respons oavsett vinkel från drygt 300 Hz och nedåt. Jag får alltid dåliga vibbar av sådant. En tysk blaska har mätt den här högtalaren med ett klart mer ordinärt resultat:
https://www.hifitest.de/test/bildergalerie/lautsprecher_stereo/arendal-1723_tower_15240/6
Detta är ett belysande exempel för diskussionen vi hade i en annan tråd angående trovärdigheten i tillverkardata.
I-or skrev:Min rekommendation efter en hel del arbete i Kina är att man verkligen bör se upp med all information därifrån. Kineserna har helt enkelt en annan kulturell inställning i de här frågorna än vi i väst och särskilt i Sverige/Finland.
Almen skrev:I-or skrev:Min rekommendation efter en hel del arbete i Kina är att man verkligen bör se upp med all information därifrån. Kineserna har helt enkelt en annan kulturell inställning i de här frågorna än vi i väst och särskilt i Sverige/Finland.
Ja, "ge kunden vad kunden vill ha" får en litet annan innebörd.
Glebster skrev:Vore kul att provlyssna Arendal utan att behöva beställa hem ett par.
Kraniet skrev:Glebster skrev:Vore kul att provlyssna Arendal utan att behöva beställa hem ett par.
Ja det där är ju ett problem med de här märkena. Gäller väl samma sak med XTZ tex.
Kalejdokom skrev:Ja, gör det!![]()
Gällande priserna i Norge så berodde väl det förr främst på dålig växlingskurs. Sedan några år tillbaka ligger den norska och svenska kronan ganska stabilt på samma nivå, 1:1.
Eller är hifi särskilt mycket dyrare i Norge av andra anledningar?
Kalejdokom skrev:Ja, gör det!![]()
Gällande priserna i Norge så berodde väl det förr främst på dålig växlingskurs. Sedan några år tillbaka ligger den norska och svenska kronan ganska stabilt på samma nivå, 1:1.
Eller är hifi särskilt mycket dyrare i Norge av andra anledningar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster