Eftersom min lilla rörförstärkare är byggd i en plåtlåda utan ventilation började jag undra hur pass hälsosamt det egentligen blir för alla komponenter efter några timmars spelande. Den blir ju varm som satan , hela förstärkaren. Nåväl tog bort bottenplattan och borrade några hål . Nu står den provisoriskt på några muttrar, så luft kan komma in . Men då slog det mig . Jag kan ju borra ett hål uppå och sätta dit ett litet plåtrör som skorsten .Ett rör till är väl kul . Det borde ju bli ett hyfsat drag pga av skorstenseffekten . Rejält med ventilation. Men då är det fråga om det är ..
A: En bra idé med drag i ventilationen för att kyla ned . Det tycker alla komponenter om.
B- En urusel idé . Det kommer försämra ljudet. Komponenterna kommer ta mer stryk
C- En idé men det spelar ingen som helst roll för varken ljudet och/ eller livslängd för komponenter /rör
Rören sitter ganska nära varandra men det är 6AQ5W rör som är gjorda för att tåla mer stryk än 6AQ5
Vad tror ni?
Efter mycket mätande och ändlösa beräkningar borrade jag hålen i bottenplattan :