Jag har från tid till annan varit en frekvent läsare på forumet, men i princip aldrig postat något. Under de senaste åren har jag roat mig med diverse dipolprojekt och då det varit rätt tunnsått med sådana på faktiskt, så har jag antagit att intresset för principen varit begränsat bland medlemmarna. Nu har det dock dykt upp några projekt och då tänkte jag ”varför inte bidra med något eget för en gångs skull?”. Hoppas det kan vara av intresse för någon.
Jag har tänkt bygga en 3,5- eller 4-vägs dipol som ska jobba ner till ca 50 Hz. Anledningen till begränsningen nedåt är framför allt att jag inte har något dedikerat lyssningsrum och därför har svårt att möblera med stora dipolbasar. Dessutom verkar den faktiska förtjänsten med dipoler i viss mån avta när man kommit ner såhär pass långt i frekvens. Bland annat Siegfried Linkwitz experiment med Orion och Thor (http://www.linkwitzlab.com/thor-orion.htm) tyder på att så kan vara fallet - så idén känns inte som en helt orimlig kompromiss. Alltså tänker jag en eller flera monopolbasar under 50 Hz. Vardagsrummet har dessutom en besvärande nod vid 48 Hz och utan att veta så tänker jag att man med lite ”sinnrik” delning kanske kunde undvika att stimulera den allt för mycket...
Min preliminära elementuppställning är som följer:
50-200 Hz: 2 st Peerless SLS-10 (a.k.a. 830668) i 30 cm bred baffel med smärre ”U-vingar”
200-800 Hz: SB Acoustics SB17NBAC35-8 i 18-20 cm bred baffel
800-4kHz: Bohlender Graebner Neo8, utan baffel
4kHz->: Radian LT2 (modifierad till dipol), utan baffel
Monopolbasarna (slutna lådor med eq) kommer antagligen bestyckas med Peerless XXLS-12 (P830845). Vi får se hur många som behövs/får plats.
Delning, eq, et c. kommer att ske med en MiniDSP NanoDIGI 2x8. Eftersom jag är begränsad till 8 utgångar på filtret så tänker jag mig eventuellt passiv 1:a ordningens delning mellan SLS-10:orna och SB-elementet. Får se om det kanske medför orimliga belastningar på 6,5:an. En annan utmaning är att få 10-tummarna att klara sig ända ner till 50 Hz med såhär pass begränsad baffel. Det blir spännande!