Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav sprudel » 2020-10-07 00:50

Hon är fin! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-08 22:00

Funkar det med VPN lösning för att "lura" qobuz idag eller är den tiden förbi? Kan inte förstå att det dröjer så länge innan det dyker upp för Sverige. Det är väl lika med Amazon HD music, fast den är inte så intressant i dagsläget

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-08 22:38

LarsF skrev:Funkar det med VPN lösning för att "lura" qobuz idag eller är den tiden förbi? Kan inte förstå att det dröjer så länge innan det dyker upp för Sverige. Det är väl lika med Amazon HD music, fast den är inte så intressant i dagsläget

Du får väl testa, återkom gärna med hur det gick.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-08 22:46

LarsF skrev:Funkar det med VPN lösning för att "lura" qobuz idag eller är den tiden förbi? Kan inte förstå att det dröjer så länge innan det dyker upp för Sverige. Det är väl lika med Amazon HD music, fast den är inte så intressant i dagsläget

Det fungerar för att handla. Jag kan tänka mig att prova deras gratismånad från lite olika VPN-adresser :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-08 22:58

Gratismånad verkar funka iaf :) vi får se om en månad om betalning funkar också

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-08 23:16

var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra :(

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-08 23:24

Jag ska testa när jag vet att jag har en hel månad med gott om lyssningstid, kanske nästa vecka, jag har ju ett konto hos Qobuz så jag är etablerad som kund. Det kanske du också är?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-08 23:26

LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra :(

Om du går in på PayPal och ändrar betalnings-valuta till att alltid betala i säljarens valuta så sker konverteringen efter din egen banks valutakurser. Förutom att de flesta inköp från andra länder blir billigare p.g.a att du slipper PayPals egna hutlöst dyra valutakurser så kanske betalningen till Qobuz kommer fungera.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-08 23:42

goat76 skrev:
LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra :(

Om du går in på PayPal och ändrar betalnings-valuta till att alltid betala i säljarens valuta så sker konverteringen efter din egen banks valutakurser. Förutom att de flesta inköp från andra länder blir billigare p.g.a att du slipper PayPals egna hutlöst dyra valutakurser så kanske betalningen till Qobuz kommer fungera.

tametusan att jag hittar nån sån inställning

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-08 23:59

LarsF skrev:
goat76 skrev:

Jag har gjort det valet hod PayPal förut men kan inte hitta den inställningen, har precis undersökt var detta låg i inställningarna för att kunna beskriva det för dig och andra men PayPal verkar ha tagit bort det eller gömt denna inställning riktigt ordentligt. Det är flera som undrar var den inställningen har försvunnit när man gräver i det på nätet.

PayPal har tjänat hutlöst med pengar på deras egna valutakonvertering vilket många har upptäckt, så nu verkar de alltså ha tagit bort den valmöjligheten, vilka jävl..!!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-09 00:04

goat76 skrev:
LarsF skrev:
goat76 skrev:

Jag har gjort det valet hod PayPal förut men kan inte hitta den inställningen, har precis undersökt var detta låg i inställningarna för att kunna beskriva det för dig och andra men PayPal verkar ha tagit bort det eller gömt denna inställning riktigt ordentligt. Det är flera som undrar var den inställningen har försvunnit när man gräver i det på nätet.

PayPal har tjänat hutlöst med pengar på deras egna valutakonvertering vilket många har upptäckt, så nu verkar de alltså ha tagit bort den valmöjligheten, vilka jävl..!!!

Vad räknas som hutlöst? Tänker att det kanske inte ens går att handla direkt med kort utfärdade i Sverige. Senaste vaxet jag inhandlade kostade 124 spänn eller nåt, känns helt okej, även om jag borde sätta in 75 spänn på hökarens konto, för hade jag pallrat mig dit hade jag glatt pröjsat 199 spänn.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-09 00:51

hifikg skrev:
goat76 skrev:
LarsF skrev:

Vad räknas som hutlöst? Tänker att det kanske inte ens går att handla direkt med kort utfärdade i Sverige. Senaste vaxet jag inhandlade kostade 124 spänn eller nåt, känns helt okej, även om jag borde sätta in 75 spänn på hökarens konto, för hade jag pallrat mig dit hade jag glatt pröjsat 199 spänn.

Här har du några exempel, det är inga småsummor som Paypal lurar oss på med deras egna valutakonvertering.

"This is their hands deep in my pocket. 646 EUR is 785,5 USD that's about 50 USD more then my CC DISCOVER exchange rate! HELLO!"

Och läs följande artikel där en herre från USA skulle betala något från England för 600 pund, med Paypals konvertering blev det $802.03, när han ändrade till att betala i säljarens valuta, 600 Pund så blev hans kostnad $775.32 då hans egen bank gjorde konverteringen, det räknar jag som en hutlöst skev valutakonvertering från Paypals sida. https://thepointsguy.com/2017/05/save-m ... -invoices/

Fatta vilka summor pengar de drar in på det här sättet, och nu verkar de ha tagit bort valmöjligheten för oss användare. Själv ändrade jag för några år sen dessa inställningar så att jag alltid betalade i säljarens valuta, köpte jag något från USA så betalade jag genom Paypal i USD, köpte jag något från England så betalade jag i Pund o.s.v.
Jag har själv sett den stora skillnaden då jag skulle göra ett större köp och reagerade på att priset i SEK var alldeles för högt och avbröt köpet, det var då jag började luska i detta och stötte på den där artikeln jag länkade till här ovanför.
Kanske märks det inte så mycket vid småköp som ett musikalbum, men när man gör ett större köp på högre belopp på flera tusen kronor så blir det rejält mycket dyrare med Paypals konvertering.

Och här bekräftas att Paypal tagit bort möjligheten att helt stänga av deras konvertering, man kan dock i vissa fall välja bort den just vid köpet OM man kommer ihåg det. :?

"Update, 2020-01: Paypal has removed the option to disable currency conversion by default. For a while, a direct link to the option still worked, even though the path to it had been removed. Now, even the direct link does not work anymore. There does not seem to be an alternative way of turning it off. Dick move, Paypal.

To be clear, you can always disable currency conversion in each transaction you make with paypal, you just have to remember to do it every time."
https://www.roman-reviews.com/how-disab ... oney-fees/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-09 01:16

Aha, förstår. Handlar oftast för småsummor så jag ids inte bry mig så mycket, men var köper man aktier i PayPal?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-09 01:28

hifikg skrev:Aha, förstår. Handlar oftast för småsummor så jag ids inte bry mig så mycket, men var köper man aktier i PayPal?

Direkt från PayPal, de sköter valutakonverteringen. Du får en halv aktie för varje aktie du köper.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-09 01:31

:mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-09 01:34

Provade att köpa musik för 25 euro för att se hur lurad jag blir... enligt omräkningen på nätet är 25 euro lika med 261 SEK och jag fick betala 273 sek... det kan jag leva med. Undrar bara vad det var för musik jag köpte :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-09 08:16

Var detta med VPN?

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-09 09:21

Vilket land registrerade du dig i? Som jag skrivit tidigare, jag kan handla från mitt Schweiz-konto, tror jag det är, men inte från det amerikanska.

Angående diskussionen kring växlingsavgifter är det ju påslag även på de flesta svenska kort. 1,5-2% (över visas växelkurs) tycks vara standard. Kanske man skulle skaffa ett kort utan avgift specifikt för utlandsköp... köpte precis lite verktyg från tyskland, märktes där. Jag minns dock inte hur jag ställt in... Om det var banken eller paypal som blev glada. Kanske banköverföring är en bättre metod.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-09 09:54

Frisk skrev:

Vilket land registrerade du dig i? Som jag skrivit tidigare, jag kan handla från mitt Schweiz-konto, tror jag det är, men inte från det amerikanska.

Angående diskussionen kring växlingsavgifter är det ju påslag även på de flesta svenska kort. 1,5-2% (över visas växelkurs) tycks vara standard. Kanske man skulle skaffa ett kort utan avgift specifikt för utlandsköp... köpte precis lite verktyg från tyskland, märktes där. Jag minns dock inte hur jag ställt in... Om det var banken eller paypal som blev glada. Kanske banköverföring är en bättre metod.

Klart en avgift tillkommer, men en växlingsavgift på 1,5-2% är ganska lindrig jämfört med Paypals egna om du räknar på de där exemplen jag gav tidigare.

Jag gillar Paypal i övrigt, det är en smidig betalningsmetod men deras valutakurs kommer från ett fantasiland och de flesta köpare tänker inte på hur mycket som egentligen läggs på då de flesta köp är på relativt små summor.
Det dyraste jag köpt med Paypal som betalningsmetod låg på över 3000 USD, det hade blivit extremt mycket dyrare med deras växelkurs/avgifter på det köpet.

Det finns dock en trygghet att betala med Paypal då de har ett bra skydd mot bedrägerier, jag hade ett problem med en säljare från England som lovade leverans av en produkt vilket hela tiden drog ut på tiden med uppenbara lögner om diverse orsaker, jag sa att jag ville ha pengarna tillbaka men han slutade svara på meddelanden men så fort jag hotade med att öppna en dispyt genom Paypal var mina pengar tillbaka på kontot dagen efter. Paypal är en sådan dominant betalningsform på nätet att det nästan är lika med döden för ett mindre företag ifall de blir avstängda från Paypal.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-09 12:56

Grejen med Paypal tycker jag är det skydd de ger. Har flera gånger fått pengarna tillbaka när säljaren inte skött sig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-10-09 13:13

Inlägg tre i tråden:
shifts skrev:Det är bara vid registreringen man behöver luras med VPN. När kontot är skaffat är det bra att spela på vad jag vet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-09 16:14

RogerGustavsson skrev:

Var detta med VPN?

Ja, location i usa

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-09 16:15

Frisk skrev:

Kan testa att ändra

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-09 16:29

Nu funkade det, undrar om jag gjorde nåt fel igår kväll.
Finns det nåt program för importera spelistor osv ifrån Spotify?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-09 16:43

LarsF skrev:Nu funkade det, undrar om jag gjorde nåt fel igår kväll.

Återkom gärna med hur du upplever utbudet, om du hittar allt det du förväntar dig och hur du upplever sökfunktionen som tillfredsställande.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-09 17:52

https://soundiiz.com/

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-10 15:28

Belker skrev:

https://soundiiz.com/

Tack för tipset, ska testas.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2020-10-10 15:31

goat76 skrev:

Återkom gärna med hur du upplever utbudet, om du hittar allt det du förväntar dig och hur du upplever sökfunktionen som tillfredsställande.

Hittills så har jag funnit det mesta som jag letat efter. Sökfunktionen lite seg. Använder Volumio som streamer och har en hel del problem där, men det beror inte på Qobuz...

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-10-10 19:49

Även jag reggade ett konto på Qobuz! Körde via Opera som har inbyggt vpn!
Tycker nog att Qobuz låter lite bättre än TIDAL på dom skivor jag har jämfört med! Saknar dock en del album som finns på TIDAL !
Ska provköra en månad så får jag se om det blir byte av streamingleverantör

Frifrall

Inläggav Frifrall » 2020-11-25 18:21

Hej,

Jag har registrerat mig nu med VPN då jag är trött på MQA. Jag är inte alls en lika aktiv motståndare som många är. Men jag har inte "rätt" utrustning för att göra en full unfold och utifrån det känns Qobuz som ett vettigare alternativ för mig.

Jag hade dock en Voucher för 3 månader gratis från Audirvana som inte fungerade att använda. Jag vågar inte riktigt höra av mig till Qobuz support och fråga heller. Jag vet inte riktigt hur de ser på det? Men min gissning är att det inte är jättepopulärt att registrera sig med hjälp av VPN. Någon som pratat med Qobuz support efter att ha registrerat sig med VPN? Nyfiken på att höra hur mycket eller lite de bryr sig.

Ett annat problem är att jag inte lyckas ladda ner appen till min Ipod (som är min enda väg till ett drägligt ljud i bilen) eftersom att Apple är helt sjuka med sånt här. Med android tar det 3 sekunder att fixa appen trots att den inte finns tillgänglig officiellt. Summa summarum får jag nog skita i Qobuz efter provperioden löpt ut på grund av dessa begränsningar.

Det är verkligen tråkigt att de är så fantastiskt sega med att lansera sig i fler europeiska länder. Fan vill Qobuz inte slå igenom? Mår de dåligt av pengar? Vad är grejen egentligen? Jag fick ett svar från Qobuz om att det är på gång för ett par månader sedan. Sen såg jag en kille på ett annat forum som fått ett nästan identiskt svar, för två år sedan...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi