Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-07-09 16:24

paa skrev:Där står samma som jag skrev:
Bruno: No sound at all. The output signal should be indistinguishable, by ear, from the input signal. I’m stressing the “by ear” thing here because we as audio nerds, and that includes all interviewers here, are often conflicted about what it means to measure and what it means to listen. For me, measurements are lab tools. Measurements tell you technically what your circuit is doing. Before you heat up your soldering iron to, say, change a resistor, you need to have something numerical to point to the right resistance value. Ears don’t help there. Your ear should be used instead to figure out what to measure so as to make those measurements meaningful for sound quality.

. . . och i överensstämmelse med det jag skrivit.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-07-09 19:39

petersteindl skrev:
paa skrev:Där står samma som jag skrev:
Bruno: No sound at all. The output signal should be indistinguishable, by ear, from the input signal. I’m stressing the “by ear” thing here because we as audio nerds, and that includes all interviewers here, are often conflicted about what it means to measure and what it means to listen. For me, measurements are lab tools. Measurements tell you technically what your circuit is doing. Before you heat up your soldering iron to, say, change a resistor, you need to have something numerical to point to the right resistance value. Ears don’t help there. Your ear should be used instead to figure out what to measure so as to make those measurements meaningful for sound quality.

. . . och i överensstämmelse med det jag skrivit.

Precis.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-12-02 11:24

Nu finns dessa nya moduler i kommersiell produkt som går att köpa:
https://www.marchaudio.net.au/p451

Tror även Nord accoustics har steg med dessa nu.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-12-02 11:28

rajapruk skrev:Nu finns dessa nya moduler i kommersiell produkt som går att köpa:
https://www.marchaudio.net.au/p451

Tror även Nord accoustics har steg med dessa nu.

$1,295.00 - vad blir det 50 papp/par?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-12-02 11:33

Tror det är australiska dollar, har ingen aning vad det blir :)
Men dessa lär inte vara billiga, nej.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-12-02 11:36

https://www.nordacoustics.co.uk/purifi1et400aamplifiers

1000 GBP per monoblock typ.

Personligen skulle jag hellre köpa Benchmark AHB2 i den prisklassen.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-12-02 13:59

AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-12-10 19:48

Ni som är bra på högtalarelement, är dessa specar ”något speciellt”?

https://www.purifi-audio.com/transducers/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-07 12:36

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-07 12:44

philipbtz skrev:AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.

Jag brukar inte gilla analogier, men här blir det lite som att jämföra Påsse med en tjeckoslovakisk efterkrigsbil.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-07 17:28

Morello skrev:
philipbtz skrev:AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.

Jag brukar inte gilla analogier, men här blir det lite som att jämföra Påsse med en tjeckoslovakisk efterkrigsbil.

Va? :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-07 20:54

Morello skrev:

Det beror lite på i vilken tidsperiod du gör just den jämförelsen. Det var knappast någon större skillnad i början av 50-talet. Pendelaxlar, svansmonterade boxermotorer etc.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-10-10 10:01

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-10 12:03

Hoppas han får tag på ett C 298 också.... det där var ju inte helt lysande tyvärr - att man sneakat prestanda för att dra ur mer effekt, njae....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-10 12:49

https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and- ... ifier/262E

Lite OT men... Slutsteg med ucd 400 moduler och dubbla nätdelar behöver inte bli speciellt dyrt.
4048:- inkl. moms i Sverige.

Edit: såg just att du skrev nc400 och de modulerna är bättre.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-10 13:07

Nattlorden skrev:

Hoppas han får tag på ett C 298 också.... det där var ju inte helt lysande tyvärr - att man sneakat prestanda för att dra ur mer effekt, njae....

Ja, det skulle vara intressant att se vad NAD har gjort som inte ”kitbyggarna” Nord, Appollon, Audiophinics m.fl. gör, som motiverar 5000:- högre pris. Varumärke?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-10 18:01

Belker skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, det skulle vara intressant att se vad NAD har gjort som inte ”kitbyggarna” Nord, Appollon, Audiophinics m.fl. gör, som motiverar 5000:- högre pris. Varumärke?

Troligen.
De dyraste Nadarna har ju påkostade lådor åtminstone.
De billigare Nad:arna med klass D som har bra teknik kostar väl kring 6-10000:- mer än tex audiophonics färdiga förstärkare gör med i princip samma kretsar inuti, och då har audiophonics ändå betydligt mer påkostade lådor.
Tex denna.
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14393.html

Kommer ni ihåg hur NAD och hela fenomenet hifiklubben började ? Jo, det var med en 20-wattare som lät riktigt bra och som kostade mindre än i princip alla andra hifi-förstärkare vid den tiden. Den tillverkades i Taiwan.
Det gjorde att jag mfl hade råd att köpa sin första hififörstärkare på den tiden man var student.
Vilka tillverkare gör instegsprodukter som låter bra idag , för de studenter som köper sin första anläggning ?
Topping är ett väldigt intressant märke.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-10-10 23:24

Verkar ju hel tokigt att dra lågnivåkablarna precis intill utgångsspolarna! Och inkommande 230 är inklämda mellan kondingar och plåtbitar (med eventuella vassa kanter).

...Nej tack.

//Michael

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-10 23:38

Tangband skrev:
Belker skrev:
Nattlorden skrev:

Troligen.
De dyraste Nadarna har ju påkostade lådor åtminstone.
De billigare Nad:arna med klass D som har bra teknik kostar väl kring 6-10000:- mer än tex audiophonics färdiga förstärkare gör med i princip samma kretsar inuti, och då har audiophonics ändå betydligt mer påkostade lådor.
Tex denna.
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14393.html

Kommer ni ihåg hur NAD och hela fenomenet hifiklubben började ? Jo, det var med en 20-wattare som lät riktigt bra och som kostade mindre än i princip alla andra hifi-förstärkare vid den tiden. Den tillverkades i Taiwan.
Det gjorde att jag mfl hade råd att köpa sin första hififörstärkare på den tiden man var student.
Vilka tillverkare gör instegsprodukter som låter bra idag , för de studenter som köper sin första anläggning ?
Topping är ett väldigt intressant märke.

En nackdel med Audiophonics version är ju att den inte är EMC- testad/CE-godkänd. Frågade om EMC-tester men fick svar att de var på väg att göra det, var något år sedan och jag har inte hört något nytt använde det. Det är ju i alla fall i Sverige hundra tusen plus två dagars personal bara för faktiska testet, under förutsättning att allt flyter utan anmärkning. Sen vet jag inte vilken volym de har att fördela kostnaden över...
Jag förutsätter NAD EMC-testar sina produkter.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-11 00:27

Lådan är CE-märkt. Du menar att de bluffar?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 09:05

Michael skrev:

Verkar ju hel tokigt att dra lågnivåkablarna precis intill utgångsspolarna! Och inkommande 230 är inklämda mellan kondingar och plåtbitar (med eventuella vassa kanter).

...Nej tack.

//Michael

Menar du att NAD är bättre på att göra det mer rätt ?

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-11 10:32

Belker skrev:Lådan är CE-märkt. Du menar att de bluffar?

Nja, CE-märkningen är väl bara sätta på lådan, det krävs väl inga tester för att sätta den, men visar det sig att den inte uppfyller kraven som ställs för att CE-märket kan det bli kostsamt, men kräver ju att någon synar den och att den heller inte uppfyller kraven. Men jag skulle inte känna mig trygg med en produkt med såpass höga switchade strömmar utan faktiska tester.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-11 10:42

Frisk skrev:

Nja, CE-märkningen är väl bara sätta på lådan, det krävs väl inga tester för att sätta den, men visar det sig att den inte uppfyller kraven som ställs för att CE-märket kan det bli kostsamt, men kräver ju att någon synar den och att den heller inte uppfyller kraven. Men jag skulle inte känna mig trygg med en produkt med såpass höga switchade strömmar utan faktiska tester.

Var ligger bevisbördan här? Kan man som konsument kräva att de bevisar kvalifikationer? Eller krävs en tvist pga skador orsakade av produkten?

Edit, du har redan på sätt och vis redan svarat, men vi kan väl elaborera mer?!

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-11 11:06

Tangband skrev:
Michael skrev:

...Nej tack.

//Michael

Menar du att NAD är bättre på att göra det mer rätt ?

Här har ni bilder på NAD C 298 med Eigentakt modul.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-11 11:09

Tangband skrev:Topping är ett väldigt intressant märke.

Tycks råda delade meningar om det på andra audioforum som t.ex. http://www.audioasylum.com. En del kommentarer till ASR uppskrivning av en del Topping-produkter:

"For example, I own a Topping D50s DAC that tested excellent on their scale and is strongly recommended. Closely comparing it to my other DAC, which is a bit more expensive, the sound is thin, shallow and much less detailed."

"They rate a lot of stuff well that sounds like crap, thin and ughhhhh. SINAD is not the end all, be all."

"Sad I was always skeptical of that site because it seems that every dac review came down to THD measurements."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-11 11:18

Belker skrev:
Frisk skrev:

Var ligger bevisbördan här? Kan man som konsument kräva att de bevisar kvalifikationer? Eller krävs en tvist pga skador orsakade av produkten?

Edit, du har redan på sätt och vis redan svarat, men vi kan väl elaborera mer?!

För B2B ska säljaren vid en fråga kunna uppvisa typtestresultat. När det gäller apparater för konsumenten är jag inte helt på det klara med hur det fungerar. En annan fråga är om de som integrerar modulen kan förlita sig på OEM-leverantörens typtest. Observera att det är ok att göra typtest själv, men det måste göras. Man behöver däremot inte gå till ett ackrediterat lab.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-11 11:40

RogerGustavsson skrev:

Tycks råda delade meningar om det på andra audioforum som t.ex. http://www.audioasylum.com. En del kommentarer till ASR uppskrivning av en del Topping-produkter:

"For example, I own a Topping D50s DAC that tested excellent on their scale and is strongly recommended. Closely comparing it to my other DAC, which is a bit more expensive, the sound is thin, shallow and much less detailed."

"They rate a lot of stuff well that sounds like crap, thin and ughhhhh. SINAD is not the end all, be all."

"Sad I was always skeptical of that site because it seems that every dac review came down to THD measurements."

De där invändningarna var typ... lite lustiga. 8) Hursomhelst innehåller de ingen som helst fakta.

Edit: De. Råkade stå Det.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2020-10-11 12:10, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-11 12:07

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det där invändningarna var typ... lite lustiga. 8) Hursomhelst innehåller de ingen som helst fakta.

Jovisst men eftersom ASR inte tycks genomföra lyssningstest som LTS kan man undra hur det egentligen låter när några skriver så där.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-11 12:39

RogerGustavsson skrev:

Man skall också hålla i tankarna på att kommentarer ifrån audioasylum riktade mot Amir inte behöver vara helt utan agenda....

Typ:
https://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=critics&m=95756

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi