Tpa3251 Aiyima A04 vs Hypex nc400 och Rotel ra1592

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Ljudmässig utvärdering av tpa3251 Aiyima A04 - klass D

Inläggav Tangband » 2020-10-06 18:44

Nu väntar jag med spänning på om den där ne5532 kretsen som följde med apparaten var fejk eller ej.
Jag har skickat kretsen till Morello för undersökning i fredags. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-06 19:22

Jag kan skicka mina med....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-10-07 23:45

Tangband skrev:Det är väl inte fy skam för 500:- ? 8)

Var/hur köps den för denna peng?

//Michael

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-08 08:57

Michael skrev:
Tangband skrev:Det är väl inte fy skam för 500:- ? 8)

Var/hur köps den för denna peng?

//Michael

https://www.ebay.com/itm/AIYIMA-TPA3251 ... 4278968824

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-08 09:33

Lite lyssningsintryck med aktiv drift :
Det låter bättre än Aiyima tpa3116 som jag hade förut .
Skillnaden är inte jättestor , men tillräckligt för att jag bedömer att aktiva hybriddist med basmoduler presterar bättre än en Aiyima a04 tpa3251 med passiva jbl 530 . Dvs det blir roligare att lyssna på musik och det låter mer neutralt. Skönt :)

Jag har inte testat Aiyima a04 tpa 3251 aktivt med medföljande ne5532. Jag är dock ganska säker på att det skulle prestera en aning sämre än mina förra Aiyima tpa3116 vid lyssning.

Subjektiv bedömning :
Med LM 4562 försvinner det man kan störa sig på i ljudet med medföljande ne5532 vid lyssning med passiva jbl 530. Dvs färgningen 4-10 kHz försvinner helt , det låter mindre kantigt och det låter mindre pressat vid volympådrag. Upplevelsen av rum blir större med lm4562.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-08 09:46

...Så var det ju de där opa 1612 som jag lovade skulle testas en regnig dag .
Idag regnar det :)
Låter det bättre med dessa IC i diskant-steget ?
Här datablad för opa 1612.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/opa16 ... 52FOPA1612

Här datablad för lm4562.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm456 ... le.se%252F

Precis som ne5532 och lm4562 är opa1612 en bipolär krets.
Opa 1612 är betydligt nyare och dyrare än lm4562. Men är den bättre ?

• Ultralow Noise: 1.1 nV/√Hz at 1 kHz
• Ultralow Distortion: 0.000015% at 1 kHz
• High Slew Rate: 27 V/μs
• Wide Bandwidth: 40 MHz (G = +1)
• High Open-Loop Gain: 130 dB
• Unity Gain Stable
• Low Quiescent Current: 3.6 mA per Channel
• Rail-to-Rail Output
• Wide Supply Range: ±2.25 V to ±18 V

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-09 06:39

Tangband:
Du skriver en del om relativa lyssningsintryck, dvs om det låter bättre eller sämre.
Det kanske inte säger så mycket om huruvida det låter vare sig bra eller dåligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-09 07:00

Strmbrg skrev:Tangband:
Du skriver en del om relativa lyssningsintryck, dvs om det låter bättre eller sämre.
Det kanske inte säger så mycket om huruvida det låter vare sig bra eller dåligt.

Nej det är ju sant. Det är vad jag subjektivt tycker. Min referens är levande musik. Blir illusionen bättre, är det bättre, för mig. :)

Jag är övertygad om att man med en viss apparatkombination kan uppleva illusionen av inspelningen som bättre eller sämre. Jag tror även att du håller med i detta :)

Det roliga med denna förstärkare är att gamla regler om prisvärdhet fullständigt kastats på ända. 500:- plus nätdel har inte förut kunnat prestera så bra inom klass D. Jag köpte förstärkaren pga. flera hundra sidor trådar på diy forumet där folk generellt var lyriska.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-09 07:22

Nu har jag lyssnat två timmar under gårdagen med opa 1612 istället för lm4562 i den förstärkare som driver diskanterna.
Jag kan faktiskt inte påstå att jag kan höra någon skillnad öht.
Det låter precis likadant, och upplevelsen av musiken blir densamma. Varken bättre eller sämre. Men lm4562 är betydligt billigare i inköp.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-10 15:48

Tangband skrev:
CODY skrev:Tack för allt jobb!

Jag köpte en Aiyima a07, med 3255. Med 36 V nätdel kostade den 700 kr från Aiyimas hemsida om man vad om en rabattkod. Den har ett par RCA och en 3.5 mm ingång. Jag kan alltså både ha en airport och skivspelare, vilket fällde avgörandet. Det ”pop” som talas om på ASR är åtgärdat och denna får goda recensioner.

https://www.aiyima.com/collections/amplifier/products/amplifier-aiyima-a07-tpa3255-2-0-channel-300wx2-hifi

Det är ju bara kul :D .
Kul att de åtgärdat ”pop” ljudet på Aiyima a07 vid till och påslag :) .
Säkert en jättebra förstärkare. Mer effekt också än Aiyima a04 tpa 3251.
Jag ser att de har en ”no name” tpa3255 på audiophonics hemsida nu också. Den ser likadan ut som Aiyima a07. Då jag beställt från audiophonics har det tagit ungefär 7-10 dagar, istället för grejor från kina via amazon då det tagit 3-6 veckor.

Den tpa 3255 de har på audiophonics hemsida vet jag inte om de åtgärdat ”pop” ljudet på . Så beställ på egen risk, ni som funderar. Kanske är det exakt samma förstärkare som CODY beställt.
https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 14693.html

Om Aiyima a04 tpa3251
”An extraordinary amp - clear, dynamic, lively, detailed.

Paul Langley on Jun 26, 2020
I have an Aiyima AO4 which continues to astound me with it's extremely musical and detailed performance.
I am awaiting the arrival of an Aiyima AO7 which I ordered as soon as I realised what a wonderful amp the less powerful AO4 is. I will be writing another review when I have listened to the AO7 after it arrives.
I am amazed at the sound quality of the Aiyima amp I have for the retail price of the device. It is a total bargain. I expect that the AO7 will provide more of the same with perhaps some added degree of effortlessness at normal listening levels. I use 8 ohm speakers (Mission book shelf speakers) with a Fetch Box and DVD player as the sound sources. I can say that watching movies is much more pleasurable now that thanks to the Aiyima I have, at long last, the enjoyment of very clear dialogue in movies. I have had many amps in my life. I am staggered at the value for money, and the sheer listening pleasure I am now enjoying. I thank you for your very great design skills in producing such a musical device for such an affordable price.”

Har tyvärr inte hunnit testa mina a04 tpa3251 ännu.

Beställde ändå en tpa 3255 från https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 14693.html

Skall bli kul att testa när jag får tid över.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-10 18:26

avr7000 skrev:
Tangband skrev:
CODY skrev:Tack för allt jobb!

Jag köpte en Aiyima a07, med 3255. Med 36 V nätdel kostade den 700 kr från Aiyimas hemsida om man vad om en rabattkod. Den har ett par RCA och en 3.5 mm ingång. Jag kan alltså både ha en airport och skivspelare, vilket fällde avgörandet. Det ”pop” som talas om på ASR är åtgärdat och denna får goda recensioner.

https://www.aiyima.com/collections/amplifier/products/amplifier-aiyima-a07-tpa3255-2-0-channel-300wx2-hifi

Det är ju bara kul :D .
Kul att de åtgärdat ”pop” ljudet på Aiyima a07 vid till och påslag :) .
Säkert en jättebra förstärkare. Mer effekt också än Aiyima a04 tpa 3251.
Jag ser att de har en ”no name” tpa3255 på audiophonics hemsida nu också. Den ser likadan ut som Aiyima a07. Då jag beställt från audiophonics har det tagit ungefär 7-10 dagar, istället för grejor från kina via amazon då det tagit 3-6 veckor.

Den tpa 3255 de har på audiophonics hemsida vet jag inte om de åtgärdat ”pop” ljudet på . Så beställ på egen risk, ni som funderar. Kanske är det exakt samma förstärkare som CODY beställt.
https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 14693.html

Om Aiyima a04 tpa3251
”An extraordinary amp - clear, dynamic, lively, detailed.

Paul Langley on Jun 26, 2020
I have an Aiyima AO4 which continues to astound me with it's extremely musical and detailed performance.
I am awaiting the arrival of an Aiyima AO7 which I ordered as soon as I realised what a wonderful amp the less powerful AO4 is. I will be writing another review when I have listened to the AO7 after it arrives.
I am amazed at the sound quality of the Aiyima amp I have for the retail price of the device. It is a total bargain. I expect that the AO7 will provide more of the same with perhaps some added degree of effortlessness at normal listening levels. I use 8 ohm speakers (Mission book shelf speakers) with a Fetch Box and DVD player as the sound sources. I can say that watching movies is much more pleasurable now that thanks to the Aiyima I have, at long last, the enjoyment of very clear dialogue in movies. I have had many amps in my life. I am staggered at the value for money, and the sheer listening pleasure I am now enjoying. I thank you for your very great design skills in producing such a musical device for such an affordable price.”

Har tyvärr inte hunnit testa mina a04 tpa3251 ännu.

Beställde ändå en tpa 3255 från https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 14693.html

Skall bli kul att testa när jag får tid över.

Stefan

Kul ! Denna 3255 blir nog intressant även för mig att driva mina basmoduler med.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 09:15

Om vi har riktigt tur ( om tiden fanns ) så kommer Morello under dagen/kvällen visa resultatet av undersökningen av den medföljande
Ne5532.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-10-11 14:22

Tangband skrev:https://www.ebay.com/itm/AIYIMA-TPA3251-Digital-Audio-Amplifier-HIFI-Power-Amplifier-2-0-NE5532-175W-2-/254278968824

Det där är från yima_tech, jag hittade även från aiyima_audio. För den senare så går pengarna till "YIMA TECH EBAY", så undra om de två är samma. ...och undra om detta är tillverkaren Aiyima. Finns det kloner på dessa steg?

PS. Det gick ändra 'valutakursen', så som det skrivits om senaste dagarna gällande Paypal. Cirka 2,5% lägre, om nu inte banken ändrar sig.

//Michael

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 14:29

Michael skrev:
Tangband skrev:https://www.ebay.com/itm/AIYIMA-TPA3251-Digital-Audio-Amplifier-HIFI-Power-Amplifier-2-0-NE5532-175W-2-/254278968824

Det där är från yima_tech, jag hittade även från aiyima_audio. För den senare så går pengarna till "YIMA TECH EBAY", så undra om de två är samma. ...och undra om detta är tillverkaren Aiyima. Finns det kloner på dessa steg?

PS. Det gick ändra 'valutakursen', så som det skrivits om senaste dagarna gällande Paypal. Cirka 2,5% lägre, om nu inte banken ändrar sig.

//Michael

Det finns även en tillverkare som heter TILEAR som tillverkar/säljer denna.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 14:36

Fick en halvtimme över.. byggde in mina två Capacitance multiplier kort från tillverkaren Allo i två boxar. Locken ska borras hål i för att släppa ut ev värme. Jag har förlängt kabeln från kortet som ska gå till förstärkaren med lampsladd som är dubbelt så lång och dubbelt så tjock som den som följde med.

Med passiva jbl 530 och Aiyima a04 tpa3251 upplevde jag att ljudet blev en aning bättre med Capacitance multiplier kortet. Borde bli samma effekt med aktiv drift, om inte mitt dbx dsp- filter maskerar skillnaden ?

Hur upplevdes förbättringen/ förändringen subjektivt med Allo-kortet ?
Jo, hela ljudperspektivet försköts en aning bakåt i ljudbilden samtidigt som musikerna upplevdes få mera plats.
Nackdelen är att 24 volt från meanwell blir 23 volt ut då det passerat kortet . Man tappar alltså lite nivå men vinner lägre brus och rippel.
https://allo.com/sparky/capacitance-multiplier.html

solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-11 15:49

Kanske en dum fråga, men hur mycket ström tål dessa burkar?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-11 16:03

Tangband skrev:Fick en halvtimme över.. byggde in mina två Capacitance multiplier kort från tillverkaren Allo i två boxar. Locken ska borras hål i för att släppa ut ev värme. Jag har förlängt kabeln från kortet som ska gå till förstärkaren med lampsladd som är dubbelt så lång och dubbelt så tjock som den som följde med.

Med passiva jbl 530 och Aiyima a04 tpa3251 upplevde jag att ljudet blev en aning bättre med Capacitance multiplier kortet. Borde bli samma effekt med aktiv drift, om inte mitt dbx dsp- filter maskerar skillnaden ?

Jo, hela ljudperspektivet försköts en aning bakåt i ljudbilden samtidigt som musikerna upplevdes få mera plats.
Nackdelen är att 24 volt från meanwell blir 23 volt ut då det passerat kortet . Man tappar alltså lite nivå men vinner lägre brus och rippel.

Med tanke på att det kan bli en del ström samt att kretsarna sannolikt reagerar lite olika beroende av kabeln mellan glättningskrets och slutsteg så vore det förvånande om inte kablarna dom emellan kunde optimeras. Något som mer påminner om högtalarkabel kanske kunde vara bra, möjligen något klenare, men lampsladd är kanske i klenaste laget?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 16:05

solhaga skrev:Kanske en dum fråga, men hur mycket ström tål dessa burkar?

Om det är Allo korten du menar så tål de 30 volt DC in , och kan ge 5 A. Det finns teknisk dokumentation från dem ( om det nu stämmer ) som visar lågt rippel med 1 och 3 A ut.

Här finns det info:

https://allo.com/sparky/capacitance-mul ... #downloads

De här Allokorten borde kunna användas även tillsammans med dacar och försteg för att få ned bruset. Den kan köras så lågt som med 10 volt DC in.

Man borde alltså tex kunna köpa en switchad nätdel över 10 volt DC och sedan ( med en voltmeter ) justera ned spänningen upp till - 3 volt som kommer ut ur kortet. Har man ett försteg eller dac som behöver 12 volt DC in, så kan man köpa en switchad nätdel på 15 volt DC och justera ned spänningen till 12 volt DC med poten.

Allo-korten har en steglös pot där spänningen kan sänkas från 0 till -3 volt.
De kostar bara 200:- från audiophonics.
Senast redigerad av Tangband 2020-10-11 16:33, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 16:21

hcl skrev:
Tangband skrev:Fick en halvtimme över.. byggde in mina två Capacitance multiplier kort från tillverkaren Allo i två boxar. Locken ska borras hål i för att släppa ut ev värme. Jag har förlängt kabeln från kortet som ska gå till förstärkaren med lampsladd som är dubbelt så lång och dubbelt så tjock som den som följde med.

Med tanke på att det kan bli en del ström samt att kretsarna sannolikt reagerar lite olika beroende av kabeln mellan glättningskrets och slutsteg så vore det förvånande om inte kablarna dom emellan kunde optimeras. Något som mer påminner om högtalarkabel kanske kunde vara bra, möjligen något klenare, men lampsladd är kanske i klenaste laget?

Jovisst, det är bara lite tidsödande att göra detta. Men visst kan man säkert optimera detta.Den kabel som satt monterad på kortet var på en tjocklek på ungefär 0,3 mm . Jag förlängde kabeln främst för att det blir ont om plats bakom förstärkarna med dessa extra boxar.

Lite ytterligare lyssningsintryck : ljudet blir lite mer analytiskt och det upplevs som en smula slankare klangmässigt än utan Allo korten. Jag har därför plussat baffelstegsförstärkningen omkring 505 Hz och nedåt på HYBRIDDIST med 1 dB för att få samma klang med capacitance multiplier korten inkopplade.

solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-11 16:30

Tangband skrev:
solhaga skrev:Kanske en dum fråga, men hur mycket ström tål dessa burkar?

Om det är Allo korten du menar så tål de 32 volt DC in , och kan ge 5 A. Det finns teknisk dokumentation från dem ( om det nu stämmer ) som visar lågt rippel med 1 och 3 A ut.

Här finns det info:

https://allo.com/sparky/capacitance-mul ... #downloads

De här Allokorten borde kunna användas även tillsammans med dacar och försteg för att få ned bruset. Den kan köras så lågt som med 10 volt DC in.

Man borde alltså tex kunna köpa en switchad nätdel över 10 volt DC och sedan ( med en voltmeter ) justera ned spänningen upp till - 3 volt som kommer ut ur kortet. Har man ett försteg eller dac som behöver 12 volt DC in, så kan man köpa en switchad nätdel på 15 volt DC och justera ned spänningen till 12 volt DC med poten.

Allo-korten har en steglös pot där spänningen kan sänkas från 0 till -3 volt.
De kostar bara 200:- från audiophonics.

Ok, tack.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-12 01:09

Vad tror ni om dessa?

Kommer även att göra linjära nätdelar men vill testa "enkla switchade" oxå...

https://www.elfa.se/sv/led-drivenhet-15 ... p/30134598

Stefan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-12 07:34

avr7000 skrev:Vad tror ni om dessa?

Stefan

Den där verkar vara rätt lik den jag kör med för boomern. Men du kan ställa spänningen en aning med den du länkar till.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-12 17:07

avr7000 skrev:Vad tror ni om dessa?

Stefan

Det är denna jag kör med till boomer-steget och som jag köpt från conrad.se .
https://www.conrad.se/p/mean-well-lpv-1 ... dd-1371732

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-12 18:35

Jag brukar gå in på Myrorna och köpa gamla DVD-spelare med inbyggd hemmabioförstärkare. Där är oftast fina nätdelar med låg rippel och ganska så säkra. Här är en jag plockade ut från en LG förstärkare pris 50kr nätdel 7 A 35 V/DC. Dessutom gör man en god gärning för behövande och återvinner för naturens skull. WinWin.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-13 10:02

Har nu hunnit med lite mer lyssning. :)

Skillnaden mot mina förra klass A/B steg av sämre kvalitet ( t amp 150 mkII för boomern och t amp 40c med lm3886 för diskanten ) är att ljudet släpper fullständigt från högtalarna och att det aldrig låter pressat. Bruset från högtalarna är lägre . Klarheten är större. Jag kan även spela tillräckligt högt för mina behov med en 24 volt 6,3 A nätdel per förstärkare. Kanske gör capacitor multiplier korten att det finns dynamiska överskott vid lite pådrag ?
Basgångarna är mycket tydliga utan otydlighet.

Nu längtar jag efter Morellos undersökning av ne5532 . Var den fejk eller inte ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-14 07:34

AIYIMA audio deltar nu i en tråd på audiosciencereview om tpa 3255.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 48/page-14

”We have tried to change the chip to OPA2134PA and LM4562NA on A07, the sound improved a lot, especially when LM4562NA is used.

It is recommended to use LM4562, which has a wide operating voltage range and ultra-low distortion.
LM4562 is a high-fidelity dual op amp introduced by National Semiconductor Corporation in recent years. Its distortion is very small, with only 0.00003% total harmonic distortion and noise (THD+N). In other words, the distortion of this op amp is almost negligible.
The LM4562 chip has the advantages of extremely low distortion rate, low noise, high conversion rate, wide operating voltage range and larger output current, and its performance is unprecedented. Because this operational amplifier has these advantages, it is suitable for professional and high-end audio systems, such as audio-visual system receivers, pre-amplifiers, audio decoders and high-fidelity power amplifiers, as well as various medical imaging systems and industrial equipment.
The design of the LM4562 chip is very unique, not only a built-in high-speed 6MHz unity gain bandwidth operational amplifier, but also a proprietary stereo audio driver amplifier. Under standard working conditions, the input noise density of this operational amplifier is as low as 2.7nV/√Hz, the noise corner of the intermediate frequency is up to 60Hz, the output current is up to 26mA, and it can drive a load of 600Ω. The conversion rate of the LM4562 chip is up to 20V/μs, and the gain bandwidth product is up to 55MHz.
The LM4562 chip can maintain stable operation within a supply voltage range of ±2.5V to ±17V, with a maximum output current of up to 45mA. When the chip is operated within the above-mentioned supply voltage range, the common mode rejection ratio (CMRR) and power supply rejection ratio (PSRR) of the input circuit are both as high as 108dB or more, and the input bias current is as low as 10μA (typical value).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-14 13:50

För info....

Det är typ denna kontakt som passar ingången.

https://www.elfa.se/sv/dc-kontakt-5x5-5 ... p/30141763

Stefan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-14 15:03

Tangband skrev:AIYIMA audio deltar nu i en tråd på audiosciencereview om tpa 3255.

”We have tried to change the chip to OPA2134PA and LM4562NA on A07, the sound improved a lot, especially when LM4562NA is used.

Var hittar man mätdata?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-14 15:19

Morello skrev:
Tangband skrev:AIYIMA audio deltar nu i en tråd på audiosciencereview om tpa 3255.

Var hittar man mätdata?

Varför vill du veta, har du tänkt köpa en Aiyima A04 eller en A07?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-14 16:27

Jag testade OPA627AP och det gick inget vidare....
Utnivå sjönk betänkligt....

Nu kör jag med 2604 i den ena och orginal i den andra för att ev. kunna jämföra.
2604 verkar funka bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi