Några mer basic frågor, försteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Några mer basic frågor, försteg

Inläggav Baffel » 2020-10-11 02:20

Lika bra att bli lite klokare på detta med försteg med. Vad motiverar priskillnaden mellan dessa två begagnade om jag enbart ska använda försteget mellan signalkällan och slutsteget (utan linjeväljare ) till att förstärka signalen till slutsteget . Om jag bara behöver en ingång på försteget och volymkontroll . Bryr mig inte om design . Enbart ljudets kvalite. De har ganska så lika signal brus förhållanden , ungefär samma THD. Det ena kostar 12 500kr begagnat det andra 350 kr. Det verkar vara stor skillnad gällande kanalseparation. . Den billiga i mitt exempel ska jag väl tillägga är en integrerad förstärkare med pre out. Den andra dyrare enbart försteg.
Obs exempel . Mest nyfiken på hur man uttyder de tekniska specifikationerna gällande ljudkvalite .
Bilagor
shot_2020-10-11_02-00-48.png
shot_2020-10-11_02-00-48.png (603.44 KiB) Visad 1410 gånger
shot_2020-10-11_01-59-34_copy_1440x900.png
shot_2020-10-11_01-59-34_copy_1440x900.png (253.18 KiB) Visad 1410 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Några mer basic frågor, försteg

Inläggav Baffel » 2020-10-11 09:03

Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-11 09:51

Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .

Ja det är ju öronen som skall avgöra, inte priset eller hypen.
Många tror att pris och prestanda följs åt, själv tvivlar jag.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-11 09:54

Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .

Ser fram emot en utförligt testrapport med bilder. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-11 10:00

Edison One är väl bara ett RIAA-steg? Linjesignaler går direkt till volymkontrollen, ingen förstärkning = passivt, i princip bara en potentiometer. Det kan man inte kalla försteg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 11:21

Men det..något fel ,går ej att att skriva längre text nu
Senast redigerad av Baffel 2020-10-11 11:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-11 11:22

RogerGustavsson skrev:

Edison One är väl bara ett RIAA-steg? Linjesignaler går direkt till volymkontrollen, ingen förstärkning = passivt, i princip bara en potentiometer. Det kan man inte kalla försteg.

Enligt mina uppgifter är det ett förstärkarsteg mellan ingångsväljaren och utgången.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 11:36

Missade budgivningen. Ledde med 375 kr men en skurk la högre bud när det var 10 min kvar. Edit 10 sek kvar. Mer än 375 pix för ett test tyckte jag inte det var värt. Men polarn har olika rörförstärkare och jag har en till på gång , en med EL 34or. Vi kan jämföra olika rörisar. Återkommer med litet reportage och bilder i så fall.

Förstärkaren i fråga var en Technics SU-V460.
Senast redigerad av Baffel 2020-10-11 11:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 11:38

peterh skrev:
RogerGustavsson skrev:

Enligt mina uppgifter är det ett förstärkarsteg mellan ingångsväljaren och utgången.

Det tror jag. Kan kolla med han.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-11 12:12

peterh skrev:
RogerGustavsson skrev:

Möjligt att jag förväxlar den med en annan Edison.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 18:07

Det får bli lyssning och jämförelser av rörförstärkare istället för test av försteg för nu har min lilla plutt till röris fått en storebror :D
Bilagor
IMG_20201011_153611.jpg
IMG_20201011_153611.jpg (1.42 MiB) Visad 1298 gånger

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-11 18:11

Det var raskt marcherat. Du får återkomma med vad dina öron säger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 18:31

Absolut . Ska bli riktigt kul . Inkoppling tisdag :D
Bilagor
286737237882566986_copy_360x480.jpg
286737237882566986_copy_360x480.jpg (55.13 KiB) Visad 1287 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-11 18:36

Kul med rör i höstmörkret. Kanske ska ta och färdigställa mitt rörbestyckade RIAA-steg som jag börjat rita på.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-11 18:43

Jag lyssnar just nu på min Dynaco PAS4-klon. Skall ta med den till DIY i mölnlycke.

Se http://n.manet.nu/pas4-klon/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-11 18:45

Rent och fint spektrum. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 19:21

peterh skrev:Jag lyssnar just nu på min Dynaco PAS4-klon. Skall ta med den till DIY i mölnlycke.

Snyggt , ordning och reda . Ska bli kul att se den :)

Det är inte lätt det där med vad en rörförstärkare heter eller om det ens är en röris :)

https://www.tradera.com/item/170613/422 ... orstarkare

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-11 20:03

Baffel skrev:
peterh skrev:Jag lyssnar just nu på min Dynaco PAS4-klon. Skall ta med den till DIY i mölnlycke.

Snyggt , ordning och reda . Ska bli kul att se den :)

Det är inte lätt det där med vad en rörförstärkare heter eller om det ens är en röris :)

https://www.tradera.com/item/170613/422 ... orstarkare

Om PAS4 : du skall tom få höra den !

Om tradera-missen :
Nej, sugden är en transistorförstärkare som gick i klass A, och den blev riktigt varm !

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 20:15

Nice :D

Joda han som annonserar ändrade det till en trisse. Men den började som en sudden rörförstärkare. :)

Lider lite med han men samtidigt är det ju inte så dumt att ta reda på vad man säljer innan man lägger ut på Tradera :)

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-11 20:39

Baffel skrev:Det får bli lyssning och jämförelser av rörförstärkare istället för test av försteg för nu har min lilla plutt till röris fått en storebror :D

Tänkte väl det.....
Du pratade om EL34 i tidigare inlägg, en slutstegspentod som kan ge uppemot 50watt i klass AB..... under trådrubrik som handlar om försteg

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-11 20:55

Tråden vindlande runt . Som vanligt jansch kanonsvar i de andra trådarna . Återigen hatten av . :D Jag ska fundera vidare på det du sa i dem.

Om vi ska se om vi kan få denna tråd på banan igen. Mina funderingar om försteg och de exempel jag gav inledningsvis i tråden . Hur ska /kan man resonera kring dem ? De båda har ju ganska så lika THD och signal /brus . Men utöver det ,rent ljudmässigt har den dyrare några andra kvaliter, som det går att utläsa av data som jag redovisade ?

Ganska så stor skillnad i output mellan dem ser jag.

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-11 21:34

Baffel skrev:Tråden vindlande runt . Som vanligt jansch kanonsvar i de andra trådarna . Återigen hatten av . :D Jag ska fundera vidare på det du sa i dem.

Om vi ska se om vi kan få denna tråd på banan igen. Mina funderingar om försteg och de exempel jag gav inledningsvis i tråden . Hur ska /kan man resonera kring dem ? De båda har ju ganska så lika THD och signal /brus . Men utöver det ,rent ljudmässigt har den dyrare några andra kvaliter, som det går att utläsa av data som jag redovisade ?

Ganska så stor skillnad i output mellan dem ser jag.

Tack! Rodnar ödmjukt inför ditt beröm.

De specifikationer som de flesta tillverkare ger oss är "basic" och är bra i sig. Dock, det finns lite mer att önska.
På ett försteg vill jag gärna se utimpedansen och känsligheten att driva kapacitiva laster, främst om dom är byggda med op-förstärkare som drivsteg, stegsvar (t.ex fyrkantvåg) och om ingångarna är "rent" resistiva samt att "dynamik" är mätt på ett definierat sätt. Renlighetskrav är att dom uppfyller Eu:s EMC direktiv.
Resten.... jo, det är värt pengar att chassit/lådan är snygg och rattar och anslutningar är bra, men det är i praktiken några 100 lappar i kostnad om man inte överdriver "på hifi-nördsvis" med centimetertjocka frontar och pajasliknande fötter.

OUTPUT i hifi världen är 200mV för att driva ett slutsteg, för proffsgrejor oftast ca 1,6V vilket är onödigt nu för tiden men gammaloch ny utrustning måste ju gå att kombinera.

Glömde... ingångarna i ett försteg/förförstärkare måste tåla "överspänning" utan att klippa onödigt tidigt. Volymkontrollen ska tygla starka signaler, inte ingångsstegets kapacitet.

Återgå till Teknikforum