Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .
Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .
Edison One är väl bara ett RIAA-steg? Linjesignaler går direkt till volymkontrollen, ingen förstärkning = passivt, i princip bara en potentiometer. Det kan man inte kalla försteg.
peterh skrev:RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .
Edison One är väl bara ett RIAA-steg? Linjesignaler går direkt till volymkontrollen, ingen förstärkning = passivt, i princip bara en potentiometer. Det kan man inte kalla försteg.
Enligt mina uppgifter är det ett förstärkarsteg mellan ingångsväljaren och utgången.
peterh skrev:RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Undrar om jag ska köpa den där förstärkaren för 350 kr, mest för skoj skull, och dra till polaren och jämföra det med några av hans försteg. Vi kan genomföra några bildtester . Med hans högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand och ett slutsteg Xtz ap100 körd i klass A. Ska vi se om det går att höra någon skillnad . Tror han bla har ett Edison One försteg .
Enligt mina uppgifter är det ett förstärkarsteg mellan ingångsväljaren och utgången.
peterh skrev:Jag lyssnar just nu på min Dynaco PAS4-klon. Skall ta med den till DIY i mölnlycke.
Se http://n.manet.nu/pas4-klon/
Baffel skrev:peterh skrev:Jag lyssnar just nu på min Dynaco PAS4-klon. Skall ta med den till DIY i mölnlycke.
Se http://n.manet.nu/pas4-klon/
Snyggt , ordning och reda . Ska bli kul att se den
Det är inte lätt det där med vad en rörförstärkare heter eller om det ens är en röris![]()
https://www.tradera.com/item/170613/422 ... orstarkare
Baffel skrev:Det får bli lyssning och jämförelser av rörförstärkare istället för test av försteg för nu har min lilla plutt till röris fått en storebror
Baffel skrev:Tråden vindlande runt . Som vanligt jansch kanonsvar i de andra trådarna . Återigen hatten av .Jag ska fundera vidare på det du sa i dem.
Om vi ska se om vi kan få denna tråd på banan igen. Mina funderingar om försteg och de exempel jag gav inledningsvis i tråden . Hur ska /kan man resonera kring dem ? De båda har ju ganska så lika THD och signal /brus . Men utöver det ,rent ljudmässigt har den dyrare några andra kvaliter, som det går att utläsa av data som jag redovisade ?
Ganska så stor skillnad i output mellan dem ser jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster