jansch skrev:I-or skrev:jansch skrev:
Jo! Jämna harmonierar "alltid" när det gäller musik.
Udda skapar harmonier (3:e ungefär en kvint) som ibland blir någorlunda rätt och ibland helt fel musikaliskt. Därutöver ställer den liksvävande tempereringen till det när hörseln inte länge vill hålla sig till basal matematik, d v s föredrar helheten istället för ren stämning.
Kanske dax för en separat tråd om detta......
Angående "harmonisk struktur" . Mycket av det vi lyssnar på har inte en harmonisk struktur men kan låta bra eller dåligt. "s", "p" och "t" ljud är sådana liksom slagverk (även stämda pukor) och vi uppfattar det som en harmonisk helhet i musik.
Nej, man kan glömma harmonierna när det gäller IMD. Om man t.ex samtidigt spelar två toner vid ca 262 Hz (c1) och ca 330 Hz (e1), så får man via olinjäriteterna blandningsprodukter vid totalt oharmoniska ca 68 Hz, 194 Hz, 398 Hz o.s.v. och dessutom gäller detsamma för nyttotonernas övertoner i en teoretiskt sett oändlig följd av nya frekvenser. Frekvensspektrum förvandlas till en spikmatta av skräp.
Icke-tonala ljud med kontinuerliga frekvensspektra som t.ex. impulsartade förlopp och brusartade "f"- och "s"-ljud förvanskas självklart också av olinjäriteterna, men leder inte till IM-produkter.
Nu var ju mitt inlägg en replik på det färgmarkerade...
Jag kanske missuppfattade vad du skrev??? Min "point" är/var att udda "harmoniska" övertoner
är inte alltid harmoniska och blir då betydligt "elakare" än jämna harmoniska övertoner.
Min andra kommentar var ett konstaterande att en icke harmonisk struktur kan låta riktigt bra eller riktigt illa i en övrigt harmonisk struktur.
Undrar om ni lägger samma värde/betydelse i ordet 'harmonisk'. Tippar att I-or ser det som ett strikt fysikaliskt fenomen gällande svängning, en s.k. harmonisk vågrörelse och då gällande stråkinstrument, röster och vissa öppna instrument, antingen i båda ändar eller också i en ända.
Den engelska Wiki är hyfsat bra i sin belysning av Harmonics kontra övertoner, där 2nd harmonic och 2nd partial är samma som 1st overtone.
https://en.wikipedia.org/wiki/HarmonicHarmoni och harmonilära inom musiken är lite överkurs för mig.
Jag kan dock skriva +1 på I-ors påpekande gällande IM och dess resultat med en massa mellanliggande toner mellan de harmoniska frekvenserna där både jämna och udda övertoner eller partials eller harmonics ingår. OBS! jämna partials är också jämna harmonics men de är samma som de udda övertonerna. 2a-tonsdist är således en jämn partial och en jämn harmonic men en udda överton och en 3e-tonsdist är en jämn överton.
Eftersom det finns en del musikinstrument där övertonerna inte är harmoniska så blir resultatet för hörseln med musiklyssnande olika beroende på vilka instrument det är som spelar, eller snarast olika beroende på om instrumentens övertoner är harmoniska eller ej.
Jag hade faktisk börjat kommentera ett tidigare inlägg tills jag insåg att jag även var tvungen att även ta upp detta, då lade jag mitt inlägg i runda arkivet. Jag vet att Svante egentligen inte var tillfreds med begreppet 'övertoner' och ansåg det som nomenklatur vara olyckligt.
Men för att spinna vidare på begreppet harmoniska toner eller övertoner så kan sägas att övertonerna från exempelvis trummor inte är harmoniska.
Här kan det vara på sin plats att citera lite från Wiki.
Wiki skrev:Most acoustic instruments emit complex tones containing many individual partials (component simple tones or sinusoidal waves), but the untrained human ear typically does not perceive those partials as separate phenomena. Rather, a musical note is perceived as one sound, the quality or timbre of that sound being a result of the relative strengths of the individual partials.
Many acoustic oscillators, such as the human voice or a bowed violin string, produce complex tones that are more or less periodic, and thus are composed of partials that are near matches to integer multiples of the fundamental frequency and therefore resemble the ideal harmonics and are called "harmonic partials" or simply "harmonics" for convenience.
Wiki skrev:Oscillators that produce harmonic partials behave somewhat like one-dimensional resonators, and are often long and thin, such as a guitar string or a column of air open at both ends (as with the modern orchestral transverse flute).
Wind instruments whose air column is open at only one end, such as trumpets and clarinets, also produce partials resembling harmonics. However they only produce partials matching the odd harmonics, at least in theory.
Wiki skrev:Partials whose frequencies are not integer multiples of the fundamental are referred to as inharmonic partials.
Some acoustic instruments emit a mix of harmonic and inharmonic partials but still produce an effect on the ear of having a definite fundamental pitch, such as pianos, strings plucked pizzicato, vibraphones, marimbas, and certain pure-sounding bells or chimes.
Antique singing bowls are known for producing multiple harmonic partials or multiphonics.
Other oscillators, such as cymbals, drum heads, and other percussion instruments, naturally produce an abundance of inharmonic partials and do not imply any particular pitch, and therefore cannot be used melodically or harmonically in the same way other instruments can.
Jag vill nog påstå att THD och IM låter väldigt olika med olika musik som input beroende på instrumentens övertonskaraktär gällande vilka harmonics som ingår och om det istället är inharmonics som ingår i instrumentets övertonskaraktär.
Dessutom är det min övertygelse att om en hel symfoniorkester spelar fff där alla olika instrument ingår samtidigt så går inte grötighet att undvika. En skicklig tonsättare vet detta och skriver musiken utifrån denna problematik och bibehåller klarhet även i fff. Det beror ju iofs på om tonsättaren önskar klarhet i fff. Dock är det mer positivt för hörseln. Men ibland skall musiken gestalta kaos och grötighet och då kan man mycket väl använda sig av dessa fenomen för att skapa det man vill åstadkomma.
Avslutningsvis vill jag införa dynamik i musiken och det innebär att tonernas SPL inte är konstanta i tiden d v s dynamisk i motsats till stationär. Eftersom 'the harmonics' i den harmoniska distorsionen tilltar med olika nivå och branthet beroende på output och där högre ordningens 'harmonics' ökar fortare i nivå med utstyrd volym så är det inte så att olika harmonics på grund av harmonisk distorsion ger samma eller likvärdigt lyssningsresultat på input som varierar i SPL. Dessutom ger 7e-tonsdist betydligt fler skräp runt rena harmoniska toner än vad 2a eller 3e-tonsdist ger. Input är i så fall musik med instrument som ger åtskilliga harmonic partials med hög SPL.
I MatLab kan man laborera med harmonic partials i fler seriekopplade boxes/lådor/moduler där varje låda har sin egen överföringsfunktion. Då kan man börja med en låda som liknar violinens övertoner och amplitudmodulera denna och då påföra exempelvis 2a-tonsdist eller 3e-tonsdist eller 4e-tonsdist eller . . . . 7e-tonsdist där man kan sätta nivån på respektive lådas distorsionskomponent. Sedan kan man lyssna på resultatet i hörlurar eller högtalare. Man kan dessutom byta ut första lådan mot musik och lyssna. Att man inte skulle höra resultatet på de olika överföringsfunktionerna med olika övertonsdistorsion, ja det kan man få tro. Har man lyssnat som jag och lilltroll gjort gällande detta så vet man att man med lätthet kan detektera en 7e ton på exempelvis - 70 dB (vid en given output). Varieras därefter input med exempelvis + 6 eller + 10 dB så ökar antalet spikar lavinartat mellan frekvenserna i modul 1 med 7e-tonsdist, men inte med 2a- tonsdist eller 3e-tonsdist men 3e-tonsdist ökar mer och ger mer biprodukter i hela frekvensspektra. Man får i detta avseende se Output från modul 1 som input i anläggningen. D v s Input är då ett starkt distorderat ljud liknande ett akustiskt musikinstruments övertoner. Vi lyssnade även med olika ordning på lådorna sinsemellan. Det blev lite skillnad mätmässigt sett men mindre än vad jag trodde det skulle bli.
Om vi nollar denna distorsion från modul 1 så hörde vi inte 7e-tonsdist på - 70 dB från efterföljande modul. Grundton var då 1 kHz om jag minns rätt.
Här kan man exempelvis laborera med 440 Hz grundton och påföra 7e-tonsdist i efterföljande modul d v s 3080 Hz d v s där hörseln är som känsligast. Nu är det några år sedan vi höll på med detta och jag har ett minne att vi även detekterade - 80 dB och även - 90 dB d v s på amplitudmodulerad signal då nivån höjdes och 7e-tonsdistorsionen likaså, men den ökar ju desto mer. (Det betyder att om man mäter stationär signal och får -90 dB som resultat och därefter ökar nivån 10 dB så kommer 7e-tonsdisten öka betydligt mer än 10 dB).
Nu kan man tro att det skulle bli skrikigt, men så blev det inte. Snarast tvärtom. Ljudet d v s tonen lät mer anemiskt och diffusare och musik likaså. Det hade jag faktiskt inte väntat mig och inte lilltroll heller. Med ren sinuston blir inte det ljudande resultatet så. men med input med flera harmoniska övertoner blev det så.
Vi hade ställt in en given ton i modul 1 som bestod av flera harmonic partials och satt detta som input och sedan satt efterföljande låda med 7e-tonsdist på - 70 dB och då blev THD + IM = - 57 dB från båda modulerna seriekopplade. Ökade vi Input från modul 1 med några dB, jag tror det var + 6 dB så hamnade THD + IM på -37 dB. Det blev en höjning av distorsion med 20 dB. Gjorde man samma höjning med 2a och 3e-tonsdist så blev höjningen av THD + IM i jämförelse försumbar. Man får se upp med vilket ordningstal harmonisk dist infinner sig.
Än är sista ordet inte sagt gällande distorsion och hörbarhet. Jag har många olika försök jag vill göra för att ringa in distorsion i olika former som företeelse. Tidsbrist gör att det får vara så länge.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.