RIAA-steg via Tape out?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MPE

RIAA-steg via Tape out?

Inläggav MPE » 2020-10-20 09:12

Då jag just nu använder en integrerad förstärkare (NAD c372) som inte har någon RIAA-förstärkare har jag funderat på om det går att använda en annan integrerad förstärkares (Sugden A48B) RIAA genom att koppla grammofonspelaren till phonoingången på Sugdenförstärkaren, sedan från Tape out på Sugden till en linjeingång på NAD. Kommer detta att fungera? Är det någon som har erfarenhet av att ha kopplat så och har någon uppfattning om det kan bli problem med utnivån från Tape out eller att signalen försämras märkbart på något sätt med denna koppling?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: RIAA-steg via Tape out?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-20 11:20

Självklart fungerar det!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-20 11:55

Johan_Lindroos skrev:Självklart fungerar det!

+1

Men vad är det för fel på Sugdenförstärkaren?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2020-10-20 11:58

Bill50x skrev:

+1

/ B

Jag tycker egentligen att den färgar ljudet lite, och när jag fick tag på ett par begagnade NHT 2.9 nyligen ville jag dessutom prova med en lite kraftigare förstärkare. Då jag fick tag på en NAD C372 till bra pris testade jag med den (och det funkar bra), fast den har inget RIAA-steg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-10-20 12:56

MPE skrev:Då jag just nu använder en integrerad förstärkare (NAD c372) som inte har någon RIAA-förstärkare har jag funderat på om det går att använda en annan integrerad förstärkares (Sugden A48B) RIAA genom att koppla grammofonspelaren till phonoingången på Sugdenförstärkaren, sedan från Tape out på Sugden till en linjeingång på NAD. Kommer detta att fungera? Är det någon som har erfarenhet av att ha kopplat så och har någon uppfattning om det kan bli problem med utnivån från Tape out eller att signalen försämras märkbart på något sätt med denna koppling?

Jag gör likadant. Ett gammalt Rotel-försteg får fungera som RIAA-steg kopplat till min Quad Vena.
... tycker jag!

Per

gcs

Inläggav gcs » 2020-10-20 13:34

Jag skulle inte göra så även om det skulle kunna fungera i teorin. Risken finns att man överstyr Riaa förstärkaren beroende på ut nivån.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-20 13:37

gcs skrev:Jag skulle inte göra så även om det skulle kunna fungera i teorin. Risken finns att man överstyr Riaa förstärkaren beroende på ut nivån.

Varför det?

Förstegskretsarna sitter ju efter grammofonförstärkaren.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-20 14:24

gcs skrev:Jag skulle inte göra så även om det skulle kunna fungera i teorin. Risken finns att man överstyr Riaa förstärkaren beroende på ut nivån.

Det där får du nog utveckla!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-20 14:38

Han kopplar grammofonen direkt till Sugdens RIAA som sig bör. Där finns ingen risk för överstyrning av RIAA.

Sedan plockar han ut signalen på tape-nivå från Sugden och kör in signalen på NADs tape-nivå ingång. Då finns ingen risk för överstyrning av NADs tape-ingång.

Jag tycker det bör fungera.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-20 14:49

MPE skrev:
Bill50x skrev:

+1

Jag tycker egentligen att den färgar ljudet lite, och när jag fick tag på ett par begagnade NHT 2.9 nyligen ville jag dessutom prova med en lite kraftigare förstärkare. Då jag fick tag på en NAD C372 till bra pris testade jag med den (och det funkar bra), fast den har inget RIAA-steg.

Då är jag med. Och det är en bra lösning att använda befintligt istället för att köpa nytt. Bara det inte är Sugden-riaa'n som färgar för då sitter du ändå där med färgning.

/ B

gcs

Inläggav gcs » 2020-10-20 14:56

Jag har inte varit i kontakt med Sugden sedan 60-talet. Jag har bara varit med om hur man förstärker en MC puppa genom en linjär Mark Levinson förstärkare och därefter en Riaa. Jag hade i mitt huvud att en vanlig tejp out lämnar 100mv
vilket blir för mycket för en Riaa. Flåt blir jag utesluten nu?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-20 15:01

gcs skrev:Jag har inte varit i kontakt med Sugden sedan 60-talet. Jag har bara varit med om hur man förstärker en MC puppa genom en linjär Mark Levinson förstärkare och därefter en Riaa. Jag hade i mitt huvud att en vanlig tejp out lämnar 100mv
vilket blir för mycket för en Riaa. Flåt blir jag utesluten nu?

Det tror/hoppas jag inte :-) Men du hade bara förväxlat orningen på apparaterna. Fast det låter ju spännande att förstärka en MC-pickup genom en linjeförstärkare innan man skickar in den i en riaa. Men varför det? OK att nivån blir bättre men alla andra anpassningar? Gissar att en sådan demo bara är till för att visa hur brusfri och lågdistande ML-försteget är, eller?

/ B

gcs

Inläggav gcs » 2020-10-20 16:08

Bill50x skrev: Men varför det?/

Jo på den här tiden i första halvan av 70-talet fanns det nog bara en tillverkare som kunde göra en bra MC förstärkare med Riaa anpassad till Ortofon SL15E i första steget medan andra använde sig av step up transformator. Det hela bestod av två kort per kanal. Jag köpte fyra kort som fortfarande fungerar. Jag passade också på att köpa två kort extra för vanliga MM puppor. Konstruktören William G. Dilley är död sedan länge men företaget finns kvar. Det märkliga är att hans konstruktioner är ännu idag oslagbara. Här en liten film

https://www.youtube.com/watch?v=yOTkdspgk_U

MC Riaan som jag har består alltså av två kort/kanal och förstärkningen i det första kortet är 40dB och i det andra kortet max 40dB. Med 24 volt drivspänning kan man få ut max +18dBu vilket kan tyckas vara lite med tanke på hur mycket dagens mixerbord kan lämna.
Men när behöver man skicka +18dBu till ett slutsteg? Titta på filmen om Spectra Sonics den är intressant.

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2020-10-20 17:11

Tack för alla råd och tips! Det verkar ju som att det skulle kunna fungera bra så som jag tänkt...det får testas!

Återgå till Generellt om hifi