Måla CD-kanterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Måla CD-kanterna?

Inläggav sprudel » 2020-10-20 12:58

Jag har en grönmålad skiva, men kommer f-n inte ihåg vilken det är. Den får vara då man inte ser det på det rippade exemplaret.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-20 13:26

Det är väl bara att grönmåla hårddiskarna i datorn. Då fixas all musik på en gång. Snabbt och effektivt.

Det blir ju mer svärta i det ljudande resultatet om man grönmålar kanten i periferin på CD-skivor och det kan man enkelt bevisa. Hypotesen är att ju mer man målar desto mer svärta.

Bevis: Måla hela CD-skivan grön och då skall den totala svärtan infinna sig.
Man tar den helt grönmålade skivan och stoppar in i CD-spelaren och trycker på spela-knappen.

Har den ljudmässigt totala svärtan uppnåtts så vet vi att tuschpennan funkar och utan tuschpenna blir det noll svärta och med tuschpenna till 100 % blir det total svärta.

VSB

Då återstår det att ställa upp den matematiska funktionen av svärta.
Den matematiska funktionen av svärta = tuschpenna kan antas vara kvadratisk + en linjär term + någon konstant kanske.

Då kan man enkelt räkna ut hur mycket svärta som uppnås med grönmålning av kanten. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MorganM

Inläggav MorganM » 2020-10-20 14:00

Nattlorden skrev:
MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Har även provat att lägga skivan på en aluminiumfolie från köket (dubbelvikt).Det är skillnad!

Lite input på skillnaderna:
Målad ytterkant med vattenfast touchpenna:Ljudet låter mer centrerat,tajtare bas.Låter lite som omastrade gamla skivor.Mer svärta mellan instrument/sångare.
Skivan liggandes på folie i 15sek innan uppspelning:Låter mer dynamiskt,spelar lite mer på en.Tappar lugnet lite.

Prova gärna!

Det är nog dig vi behöver testa. :mrgreen: Alltså om du klarar av statistiskt säkerställd blindtest på det.

Har gjort blindtest på det.
Med dubbla pioneer dv 668.Och exakt samma cd utgåvor.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-20 14:06

ErikAndersson skrev:Lite OT kanske men Peter Belt var tidigare nämnd i tråden. Bla sålde han en gukka som man skulle smörja in säkringarna med. Under min tid i England fick jag reda på att det var vanlig kopparpasta. Jag inbillar mig att priset var något lägre från en biltillbehörsbutik1 :(

Och den lokala OK-macken sålde den blänkande självhäftande folien som kostade flera tusen kronor per decimeter (på macken en tia för 2-3 meter, användes för att hotta upp gamla Oplar).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-20 16:12

Visst kan man skratta åt detta. Men samtidigt kan man göra en enkel kostnads/nytto-analys, eller riskanalys för att tala modernt krisspråk. Den där CD-pennan var ingen dyr sak, kostade typ 200 kr. Att måla med den tog inte många minuter per skiva. Alltså: Om det inte fanns någon risk att ljudet rentav skulle bli sämre (och om det inte alls fungerar borde det väl inte kunna påverka i netativ riktning heller?), är väl i vilket fall kostnaden/skadan tämligen marginell. Så vad är då problemet?
Med tanke på hur många tusenlappar somliga lägger på att byta strömsladd den sista metern (men är lyckligt ovetande om alla rostiga ledningar från Forsmark) och liknande, har jag svårt att förstå varför man inte skulle kunna ägna sig åt lite oskyldigt och billigt målande. Och nej, Peter Belt hade ingenting med kantmålning att göra. Hans hokuspokus rörde sig i ett helt annat universum, både vad avser pris och parapsykologiska förklaringar.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-20 16:23

Jitter utan målad (blå kurva) och med målad (grön kurva) kant.

https://audiophilestyle.com/forums/topic/27888-painting-the-edge-of-a-cd-green/
Bilagor
Jitter utan (blå) och med (grön) målad kant.png
Jitter utan (blå) och med (grön) målad kant.png (55.06 KiB) Visad 1751 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-20 17:14

Zappa skrev:Jitter utan målad (blå kurva) och med målad (grön kurva) kant.

Har sett den där grafen på audiofilforumet. Dock kan jag inte se någonstans i den tråden exakt vilken färg det är fråga om. En annan reflektion är att det alltså faktiskt har en viss påverkan, om än inte i denna graf i rätt riktning, vilket ju motsäger att det skulle vara helt betydelselöst.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-20 17:46

olaume skrev:
Zappa skrev:Jitter utan målad (blå kurva) och med målad (grön kurva) kant.

Har sett den där grafen på audiofilforumet. Dock kan jag inte se någonstans i den tråden exakt vilken färg det är fråga om. En annan reflektion är att det alltså faktiskt har en viss påverkan, om än inte i denna graf i rätt riktning, vilket ju motsäger att det skulle vara helt betydelselöst.

Jag betvivlar att skillnaden mellan kurvorna är hörbar. Det vore kul att göra ett blindtest, någon som orkar fixa det? Förövrigt står det en del intressant här: https://www.snopes.com/fact-check/bewaring-of-the-green/
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-20 18:22

Kul tanke annars, att eliminera reflektioner som skulle påverka läsaren. Låter ju vettigt om man inte är på nivå med konstruktionen i en CD-spelare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-20 20:44

sprudel skrev:Kul tanke annars, att eliminera reflektioner som skulle påverka läsaren. Låter ju vettigt om man inte är på nivå med konstruktionen i en CD-spelare. :)

Det är väl samma tanke som i Svalanders CD-svarv. Men den kostar dock 13 900 kr, så där vill man nog vara hyfsat säker på att det har någon effekt. Medan att måla kanterna är i det närmaste gratis och var fort gjort, så beviskravet på ljudförbättring kan då också vara oerhört mycket lägre. För min del räcker det bra med att jag slås av hur bra sådana skivor låter för att jag ska tycka att det är värt den försumbara kostnaden och ansträngningen, utan att jag behöver lika sömnlös och grubbla på om de skulle låta lika bra omålade. Förutsatt att det finns någon lika enkel och billig lösning som den gröna pennan.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-20 21:27

MorganM skrev:
Nattlorden skrev:
MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Har även provat att lägga skivan på en aluminiumfolie från köket (dubbelvikt).Det är skillnad!

Lite input på skillnaderna:
Målad ytterkant med vattenfast touchpenna:Ljudet låter mer centrerat,tajtare bas.Låter lite som omastrade gamla skivor.Mer svärta mellan instrument/sångare.
Skivan liggandes på folie i 15sek innan uppspelning:Låter mer dynamiskt,spelar lite mer på en.Tappar lugnet lite.

Prova gärna!

Det är nog dig vi behöver testa. :mrgreen: Alltså om du klarar av statistiskt säkerställd blindtest på det.

Har gjort blindtest på det.
Med dubbla pioneer dv 668.Och exakt samma cd utgåvor.

Seriöst alltså? Har du kört dubbeltest? Vilken sorts penna var det? Färg?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-10-20 21:39

Men lite intressant tycker jag nog det är att samma personer som försvarar upplevelsen av strömrenare och uppskalare, nu skojar om hur orimligt effekten av CD-målarpennan är. Hur drar man gränsen mellan hokus pokus som "skulle kunna vara rimligt och det är klart att alla har rätt till den upplevelsen", och hokus pokus som bara är löjligt? :wink:

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-10-20 23:44

Conan skrev:Men lite intressant tycker jag nog det är att samma personer som försvarar upplevelsen av strömrenare och uppskalare, nu skojar om hur orimligt effekten av CD-målarpennan är. Hur drar man gränsen mellan hokus pokus som "skulle kunna vara rimligt och det är klart att alla har rätt till den upplevelsen", och hokus pokus som bara är löjligt? :wink:

imstämmer. Jag har en pragmatisk inställning. Om det inte kostar tusenlappar eller kräver en massa jobb, kan man gott pröva även sådant som folk skrattar åt. Själv skrattade jag åt att vända på väggkontakterna, ända tills jag provade. En alldeles gratis och enkel förbättring. Kantmålning är också en sällsynt billig hobby. Men kantsvarv för 13 900, kabellyftaren NCF Booster för 4 000 eller dammvippa från Furutech för 2 000 väljer då jag att skratta åt hela vägen till bankomaten.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-21 00:02

petersteindl skrev:Det är väl bara att grönmåla hårddiskarna i datorn. Då fixas all musik på en gång. Snabbt och effektivt.

Det blir ju mer svärta i det ljudande resultatet om man grönmålar kanten i periferin på CD-skivor och det kan man enkelt bevisa. Hypotesen är att ju mer man målar desto mer svärta.

Man tar den helt grönmålade skivan och stoppar in i CD-spelaren och trycker på spela-knappen.

Har den ljudmässigt totala svärtan uppnåtts så vet vi att tuschpennan funkar och utan tuschpenna blir det noll svärta och med tuschpenna till 100 % blir det total svärta.

VSB

Den matematiska funktionen av svärta = tuschpenna kan antas vara kvadratisk + en linjär term + någon konstant kanske.

Då kan man enkelt räkna ut hur mycket svärta som uppnås med grönmålning av kanten. :)

Eller så kan man hyra in Nattlorden som på given order fogskummar hela maskinen. Vill man vara riktigt säker så kör man både och.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-21 07:14

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:Det är väl bara att grönmåla hårddiskarna i datorn. Då fixas all musik på en gång. Snabbt och effektivt.

VSB

Eller så kan man hyra in Nattlorden som på given order fogskummar hela maskinen. Vill man vara riktigt säker så kör man både och.

Noga övervakad av DQ10 då. Forumets fogskumsgeneral. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-21 07:22

Conan skrev:Men lite intressant tycker jag nog det är att samma personer som försvarar upplevelsen av strömrenare och uppskalare, nu skojar om hur orimligt effekten av CD-målarpennan är. Hur drar man gränsen mellan hokus pokus som "skulle kunna vara rimligt och det är klart att alla har rätt till den upplevelsen", och hokus pokus som bara är löjligt? :wink:

Jag tror skillnaden ligger i att man diskuterar efter erfarenhet och inte enbart efter vad man tror sig förstått om sakernas tillstånd. Dessutom ligger de ”ljudförbättrande” komponenterna inom olika domäner i kedjan.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-10-21 07:37

Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.

Jag bryr mig föga om målning av CD-skivor, men om det är som så att det finns mätmässiga skillnader och några påstår sig höra skillnad, är det då inte rimligare att hålla det för öppet att det finns en koppling än att man helt utan andra underlag än det egna ”förnuftet” inte tror att det kan vara hörbart?

Jag är djävligt trött på detta raljanta, ogrundade avfärdande av i princip allt utom att metertjocka dämpskivor i lyssningsrummet kan ha en påverkan på ljudupplevelsen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-10-21 07:53

Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.

Vad tvättade du med? Polykarbonat är inte speciellt kemikaliebeständigt, vill det sig illa förkortar man livslängden ordentligt.

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-21 08:34

hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.

Jag bryr mig föga om målning av CD-skivor, men om det är som så att det finns mätmässiga skillnader och några påstår sig höra skillnad, är det då inte rimligare att hålla det för öppet att det finns en koppling än att man helt utan andra underlag än det egna ”förnuftet” inte tror att det kan vara hörbart?

Jag är djävligt trött på detta raljanta, ogrundade avfärdande av i princip allt utom att metertjocka dämpskivor i lyssningsrummet kan ha en påverkan på ljudupplevelsen.

Words!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-21 09:09

Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-21 09:19

Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?

Jag nyttjar hellre originalet, faiblesse. Det är ett vackert ord, den försvenskade varianten påminner om blä!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-21 09:24

Jag är intresserad av vilka dessa ”samma personer” är som du menar skojar om hur orimligt effekten av CD-målarpennan är, existerar ens något sådant i den här tråden?

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-21 09:46

Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?

Tycker inte Audiobranschen är unik när det gäller pseudovetenskap. I hälsokost har du samma problematik. Bara för att nämna någon bransch.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-21 10:13

mp3flac skrev:

Tycker inte Audiobranschen är unik när det gäller pseudovetenskap. I hälsokost har du samma problematik. Bara för att nämna någon bransch.

Det har du givetvis rätt i - jag begränsade till att bara innefatta teknikbranschen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-21 10:43

hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.

Håller fullt med!

En del personer har fått för sig att de i alla lägen står på den vetenskapliga sidan i precis alla debatter som förs, detta oavsett om de själva inte har några bevis alls att så är fallet.

Bara för att någon hör en skillnad men inte har en teknisk förklaring till varför skillnaden hörs så innebär det inte per automatik att man tror på hokus pokus eller hör fel. Ifall det föreligger en ljudlig skillnad så går det naturligtvis att mäta förutsatt att man vet hur det ska mätas.

De storleksmässigt slutgiltiga/ljudmässiga skillnaderna som olika variabler medför beroende på om de befinner sig i den digitala domänen, den analoga domänen eller i den akustiska domänen är svåra att avväga mot varandra och vad de medför till den slutgiltiga lyssningen, då de påverkar ljudet på olika sätt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-21 11:23

Fast kabellyftare kan vi väl få raljera om? Dryga fyratusen kronor per styck, så det blir inte så stora summor om man klarar sig med en eller två per meter strömkabel.
Bilagor
Skärmavbild 2020-10-21 kl. 11.04.54.png
Skärmavbild 2020-10-21 kl. 11.04.54.png (85.68 KiB) Visad 1468 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-21 11:25

Du har aldrig ägnat dig åt någon sport där teknisk utrustning används, skor t ex?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-21 11:28

hifikg skrev:

Du har aldrig ägnat dig åt någon sport där teknisk utrustning används, skor t ex?

Inte vad jag kan minnas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-21 11:47

hifikg skrev:

Fast nu är det ändå stora skillnader. Ett par "dyra" skor kostar typ ett par tusen kr mer än ett par normalprissatta, som i sin tur kostar kanske 500 kr mer än ett par "billiga", skillnader på ett par, tre hundra procent. Och faktum är att de flesta försäljare och sakkunniga brukar betona att skorna skall kännas sköna, och att priset inte är jätteviktigt i det avseendet.

I HiFi snackar vi motsvarande prisskillnader på hundratusentals kronor, upp till tiotusentals procent. Det är helt stört, oavsett vad du jämför med.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-21 12:03

Oavsett kostnaden så är nörderi vanligt, det var väl närmast det jag svarade på. Noterade härförleden att man kan köpa Boule-set för hur många tusen som helst när ett fullt okej kostar ett par hundringar. Vet inte vad det kostar, men radioamatörer är hejdlöst nördiga också.

Duger inte det så får vi väl jämföra med motorsport då, där kan man diskutera vikten (sic!) av rätt krängningshämmare och däck för obegränsade summor beroende på i vilken klass man tävlar. Folkrace är väl lite som Philips JetSet, eventuellt med bättre högtalare och kommer du upp i F1 så kan du köpa forumets dyraste hifi för kostnaden av en felväxling :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi