Dator till stereo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Dator till stereo

Inläggav Nefilim » 2006-03-14 20:19

:oops: Ursäkta en okunnig! Hur än jag tänker, så kan jag inte begripa hur jag ska koppla ihop min dator med stereon! Mitt ljudkort har både elektrisk och optiska in-och utgångar! Är det att föredra optisk överföring? Hra läst att det kan finna risker med att koppla analoga/elektriska signaler från PC till stereo! Rätta mig om jag har fel! Det som skulle vara intressant för mig, är optiskt. Hjälp!! :?:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-14 20:27

Optiskt är riskfritt och rekommenderas i synnerhet om datorn inte är skyddsjordad.

Är den skyddsjordad fungerar elektrisk överföring men kan ändå ge problem med brumslingor.

Jag antog ovan att du vill ha digital överföring.
- Militant slacker

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-14 20:36

Jax skrev:Optiskt är riskfritt och rekommenderas i synnerhet om datorn inte är skyddsjordad.

Är den skyddsjordad fungerar elektrisk överföring men kan ändå ge problem med brumslingor.

Jag antog ovan att du vill ha digital överföring.
Men hur ska jag koppla till försteget då? Ursäkta min dumhet! :? :?
Ska jag koppla till DAC:en?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-14 20:50

Ja om du har en DAC eller förstärkare med inbyggd sådan så drar du den dit (hemmabioförstärkare t.ex.) om den har optisk ingång. Har den inte det så se nedan då det gäller elektriska digitala överföringar oxå.

Har du ingen sådan möjlighet så återstår analoga vägen, då kopplar du datorns linjeutgång till någon ingång på förstärkaren men då måste datorn vara skyddsjordad för att inte riskera att paja förstärkaren och/eller ljudkortet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-03-17 11:02

Jax skrev:Ja om du har en DAC eller förstärkare med inbyggd sådan så drar du den dit (hemmabioförstärkare t.ex.) om den har optisk ingång. Har den inte det så se nedan då det gäller elektriska digitala överföringar oxå.

Har du ingen sådan möjlighet så återstår analoga vägen, då kopplar du datorns linjeutgång till någon ingång på förstärkaren men då måste datorn vara skyddsjordad för att inte riskera att paja förstärkaren och/eller ljudkortet.

Hva med trafokoblinger, linjetrafo 1:1? Det vil vel isolere mot uhell av denne type?

Jeg er ukyndig på dette området. Jeg forsøkte engang å koble sammen data og stereoanlegg analogt, men det ble et spetakkel, så jeg har lagt det på is for øyeblikket. Mitt lydkort har ikke digital ut, tror jeg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-17 11:05

Frågan är om detta inte är en av de kommande mest intressanta frågeställningarna med tanke på ökande mängd HTPC.

T.ex. finns det ju med sådana modeller i nästan allla Hem-PC erbjudande nu.

Så hur skall man egentligen göra? Man vill ju inte riskera sabba stereon pga att datorer är taskigt (g)jorda(de). Och jag tänker inte primärt digitalström nu, utan analoga kanaler...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 12:37

Jag är rätt okunnig på datorer! Kan någon förklara följande? Jag har ett internt ljudkort, Sound Blaster Audigy 2ZS. Det finns elektrisk digital in/ut, samt dito optiskt. Även RCA AUX in. Midi in/out,samt Firewire.
Vad är Midi? Hur funkar Firewire? Kan jag använda PC:n som försteg? Om inte, finns det externa ljudkort som går att använda som kontrollenhet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 13:09

Du använder datorn som källa, dvs likvärdigt med Cd-spelare, och kopplar till ett försteg.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-17 13:17

Nefilim skrev:Vad är Midi? Hur funkar Firewire? Kan jag använda PC:n som försteg? Om inte, finns det externa ljudkort som går att använda som kontrollenhet?

MIDI = Musical Instrument Digital Interface, används för att kommunicera med syntmoduler och annan ljudutrustning. Om du inte har sådan utrustning så har dun ingen användning för den porten.

Firewire fungerar som USB, används för att ansluta extern hårdvara som t ex hårddiskar eller TV-tuners.

Jag antar att du kan använda datorn som försteg eftersom du kan kontrollera utnivån i datorn, har ingen egen erfarenhet av det dock.
Det skulle kunna bli riktigt otrevligt om systemet får för sig att strunta i ljudinställningen och köra ut ett systemljud på full volym 8).

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-17 13:23

Om jag förstår det rätt så har ljudkortet en volymratt på en breakoutbox, så du bör kunna välja fritt om du vill koppla ljudkortet till en förförstärkare, en integrerad förstärkare eller direkt till ett slutsteg. Du kan med andra ord använda din PC som försteg. Det går att använda windows inbyggda volymkontroller också, se bara till att du har bra kontroll på den så du inte får några obehagliga överraskningar. Midi och firewire är inget du behöver bekymra dig om för musiklyssning. Har du en separat DA-omvandlare kan du koppla optiskt digitalt till den. Många hemmabioförstärkare har en inbyggd som du kan använda.

Titta lite i den här tråden också ifall du inte har jordade uttag.

Återgå till Teknikforum