Moderator: Redaktörer
Zappa skrev:Jag svarade fyra basmoduler med en bruttovolym på kring 50-100 liter
I-or skrev:JM skrev:nu när slutstegseffekt och PEQ/dsp inte är ett problem ekonomiskt är det inte då enklare med en sluten subbas låda för att erhålla samma prestanda? En sluten låda kan vem som helst bygga utan avancerade simuleringar. Den slutna lådan verkar bli mindre om jag fattat rätt. Det gäller bara att välja rätt subbaselement?
En mindre enklare låda med samma prestanda verkar bättre i min värld. Eller finns det några andra fördelar med basreflex?
Eller tänker jag fel?
JM
Du tänker rätt med tillägget att man även behöver ungefär dubbelt så många element med en sluten lösning och i slutänden blir den totala kavitetsvolymen ungefär densamma oavsett princip för en given maximal total ljudtrycksnivå och likaledes given maximal ineffekt per element. Alltså: om man har en begränsad budget bör man bygga basreflex, annars väljer man lämpligen slutet (och får som bonus bättre infrabas under sådär 10-15 Hz beroende på basreflexlösningen).
I-or skrev:Lite kul att de två bilderna ovan i princip är varandras motsatser, Adhoc har ett hardcoresystem och sprudel har ett system som skulle kunna vara hämtat från ett inredningsmagasin.
JM skrev:Nu är jag ingen superexpert på högtalarkonstruktion eller fysik men nu när slutstegseffekt och PEQ/dsp inte är ett problem ekonomiskt är det inte då enklare med en sluten subbas låda för att erhålla samma prestanda? En sluten låda kan vem som helst bygga utan avancerade simuleringar. Den slutna lådan verkar bli mindre om jag fattat rätt. Det gäller bara att välja rätt subbaselement?
En mindre enklare låda med samma prestanda verkar bättre i min värld. Eller finns det några andra fördelar med basreflex?
Eller tänker jag fel?
JM
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 33 gäster