Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Väldigt intressanta diskussioner !![]()
Capacitance multiplier kortet från Allo gör en viss skillnad subjektivt bättre i ljudet för Aiyima a04 tpa 3251 tycker jag.
Klarar dock bara 30 volt in och kan ge max 5 A ut.
Det sägs motsvara 1000000 uf....
avr7000 skrev:Jag tycker t ex att mina Hypex NC400 med Linjär nätdel låter lite bättre än mina Hypex NC400 med Hypex switchade nätdel.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Väldigt intressanta diskussioner !![]()
Capacitance multiplier kortet från Allo gör en viss skillnad subjektivt bättre i ljudet för Aiyima a04 tpa 3251 tycker jag.
Klarar dock bara 30 volt in och kan ge max 5 A ut.
Det sägs motsvara 1000000 uf....
Fast egentligen handlar det väl mera om att sänka rippel och störnivå till en nivå liknande den man får med 1000000 µF (det står inte så på hemsidan, eller?). Den energilagring man har i 1000000 µF är förmodligen något annat?
radelius skrev:Slängde ihop en linjär nätdel med 24V 400VA trafo och två 22000uF kondingar som jag liggande. Spänningen ligger farligt högt drygt 34V men jag hoppas det håller. Det låter annorlunda och definitivt bättre då jag kör 3251 med fullregister på 51N i jämförelse. Den linjära nätdelen separerar bättre då det blir lite massivt med många klanger och instrument. Nu får den spela så får vi se vad som händer.
Nästa steg är att rulla OP-ampar:)
avr7000 skrev:Ingen av oss som köpt denna för att leka och kolla har utrustning för att mäta några sådana skillnader....
Det får bli lyssna o tyck...
Baffel skrev:Nej det fattar jag väl att detta ska vara ett seriöst alternativ och inte en leksak . Så ser jag på den i alla fall.
Men det hindrar väl inte att försöka utröna vilken strömförsörjningappatatur som är bra. Om det går att mäta på det ser jag inget fel i det.
Det mäts ju redan på den , så?
Bara för att jag sagt pryttel ,nämnt modelljärnvägstranformator ( på skoj såklart) så kan du vara säker på att jag är 100% seriös med min 3255.
Baffel skrev:
Hade jag haft lite bättre högtalare och bättre DAC kunde jag provat olika strömförsörjningsenheter , så länge man får dem på öppet köp. Men den kringutrustning jag har idag är jag tveksam om jag skulle höra så stor om ens någon skillnad. Men man kan ju lägga lite pengar på en riktig bra ändå. Det kanske blir till att uppgradera DAC osv framöver.
Baffel skrev:Det där med olika DAC och ljudskillnader blir jag ute klok på. En del säger som du andra tycker sig höra stora skillnader .
Min USB DAC
https://www.clipthat.vip/
Sen har jag ett par Klipsch B2 högtalare (pigga rackare) tillsammans med en sub.
Beställde min 3255 via Aliexpress . Läste att någon sa att det är risk att det är dåliga kinakopior om man beställer därifrån.![]()
Hoppas jag har tur. I annat fall har snålheten, återigen, bedragit visheten.
Baffel skrev:
Joda DACen tror jag inte är någon billig kinakopia är mer nervös för 3255an som jag nu beställde via Aliexpress.
radelius skrev:Jag har provat med lytar efter swirchas nätdel, funkar på vissa men inte alls på andra eftersom förmodligen beroende på för stor laddström. Jag upplevde i vart fall ingen positiv skillnad där det funkade men tål att testas igen
Tangband skrev:radelius skrev:Jag har provat med lytar efter swirchas nätdel, funkar på vissa men inte alls på andra eftersom förmodligen beroende på för stor laddström. Jag upplevde i vart fall ingen positiv skillnad där det funkade men tål att testas igen
På DIY forumet så diskuteras det om huruvida det är bra med extra lytar efter switchad nätdel och tpa3255 och de flesta verkar överens om att det bara försämrar och inte behövs .
Kanske beroende på:
1. De SMPS vi diskuterar är redan reglerade.
2. Switchfrekvensen är många gånger upp mot 50000 Hz inte 50 Hz.
3. SMPS använder motkoppling i regleringen och därför blir det sämre med stora lytar efter en SMPS.
”Also, an SMPS does not work the way a traditional linear supply does. They generally use feedback for regulation, so they don't need massive banks of caps to maintain good regulation. Adding capacitance to a typical SMPS it likely to cause more problems than it will solve.”
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ost6386538
avr7000 skrev:Kör nu med 300 VA 27 V DC linjär nätdel
avr7000 skrev:Inga än.... lyssnar på fel högtalare etc.
Skall försöka komma iväg en sväng till Magnus där min andra Aiyima A04 står och jämföra på OA51.N hos honom med switchad nätdel kontra linjär nätdel.
Stefan
avr7000 skrev:Inga än.... lyssnar på fel högtalare etc.
Skall försöka komma iväg en sväng till Magnus där min andra Aiyima A04 står och jämföra på OA51.N hos honom med switchad nätdel kontra linjär nätdel.
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster