Fokuserar vi verkligen på de viktigaste mätparametrarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Fokuserar vi verkligen på de viktigaste mätparametrarna?

Inläggav Baffel » 2020-10-25 23:24

Snabb fråga. Värdena på denna, är de ok? Låg dist enligt Monacor

https://www.monacor.com/products/compon ... -6-108pro/

Ligger ett par ute nu på Tradera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-25 23:37

Som jag ser det är det dåliga i Buchardts distmätning att högre ordningens deltoner ligger så pass högt i nivå med 1a deltonen från 30-50 Hz.

Jag har tittat på mätningar på Bremens 5½" bas monterad i sluten låda vis mätning och högre deltoner över 4e delton ligger under - 60 dB med 2,83 volt DC resistans är 3 ohm. Vi mätte upp till 9e deltonen. Känslighet på elementet är 89 dB. Linjär Xmax är 12 mm. Vid 100 Hz är det under -65 dB för de högre deltonerna. Bör påpekas att elementet i produktionshögtalare sitter i basreflexlåda avstämt till 36 Hz.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-25 23:45

Baffel skrev:Snabb fråga. Värdena på denna, är de ok? Låg dist enligt Monacor

https://www.monacor.com/products/compon ... -6-108pro/

Ligger ett par ute nu på Tradera.

Snabbt svar: nej. 8)

(xmax är bara 3 mm, bör vara åtminstone 5 mm för en 6,5-tummare, men sedan kommer det också an på induktansens linjäritet, spiderns linjäritet och monteringsnoggrannheten)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-25 23:48

Ok :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 00:03

petersteindl skrev:Som jag ser det är det dåliga i Buchardts distmätning att högre ordningens deltoner ligger så pass högt i nivå med 1a deltonen från 30-50 Hz.

Jag har tittat på mätningar på Bremens 5½" bas monterad i sluten låda vis mätning och högre deltoner över 4e delton ligger under - 60 dB med 2,83 volt DC resistans är 3 ohm. Vi mätte upp till 9e deltonen. Känslighet på elementet är 89 dB. Linjär Xmax är 12 mm. Vid 100 Hz är det under -65 dB för de högre deltonerna. Bör påpekas att elementet i produktionshögtalare sitter i basreflexlåda avstämt till 36 Hz.

Alldeles för mycket är dåligt i Buchardt A500:s distorsionsresultat för att man i detalj ska orka gå in på det (olidlig var visst ett uttryck som jag använde ovan), men visst är det så att högre ordningens distorsionsprodukter är allvarligare än lägre ordningens dito för samma nivå. Så går det helt enkelt när man låter elementen spela i motfas för att uppnå tveksamma fördelar. Nu har jag dessutom varit tvungen att ta reda på hur eländet fungerar, vilket är femton minuter av min tid som jag aldrig får tillbaka.

Det bör alltså vara xmax om 12 mmpp, d.v.s. 6 mmp som avses?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-26 01:03

I-or skrev:
petersteindl skrev:Som jag ser det är det dåliga i Buchardts distmätning att högre ordningens deltoner ligger så pass högt i nivå med 1a deltonen från 30-50 Hz.

Alldeles för mycket är dåligt i Buchardt A500:s distorsionsresultat för att man i detalj ska orka gå in på det (olidlig var visst ett uttryck som jag använde ovan), men visst är det så att högre ordningens distorsionsprodukter är allvarligare än lägre ordningens dito för samma nivå. Så går det helt enkelt när man låter elementen spela i motfas för att uppnå tveksamma fördelar. Nu har jag dessutom varit tvungen att ta reda på hur eländet fungerar, vilket är femton minuter av min tid som jag aldrig får tillbaka.

Det bör alltså vara xmax om 12 mmpp, d.v.s. 6 mmp som avses?

Japp. +/- 6mm. Istället för att fasa ut bas så sätter jag högtalaren mot vägg och har basreflex.

Du skriver för samma nivå. Jag ser det så här, det är snarast inte för samma nivå jag inte gillar högre ordningens dist, det är för högre nivå som jag vet att dessa distorsionsprodukter blir etter värre och framför allt IM. Sedan kan man se distorsionsskogen mellan instrumenttonerna som en med moderat varierande höjd utnivå resulterar i kraftigt varierande skogsnivå. En slags modulationsskogsbrus. Är signalen stationär gör det inte så mycket, men med högst varierande nivå på signalen så blir det ljudande resultatet inte som jag vill ha det. Lilltroll simulerade sådant i MatLab och jag såg förändringar i nivå på input med ve och fasa. Dessutom kunde vi lyssna med musik som input på eländet. Det var då jag kom till insikt gällande högre ordningens smygdist som ser beskedligt ut vid låga inputnivåer eller med sinuston, men som med musik och varierad nivå blir till ett gissel.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-10-26 01:16, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 01:06

Anti-Buchardt! :mrgreen:

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-10-26 08:40

I-or, jag förstår det som att du arbetar inom audiobranschen på något sätt? Om det är så så är det kutym här på faktiskt att ange det i sin meddelande-signatur. Så att övriga läsare själv kan bedöma om det föreligger något kommersiellt intresse eller annan sorts jävighet i det som skrives. T.ex som nu när andra tillverkare dissas.
(jag insinuerar absolut inte att du har haft sådan avsikt)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 11:53

Jag har tidigare haft, men har för närvarande inga, kopplingar till audiobranschen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-26 14:16

Njurformad utstrålning har blivit mode de senaste åren med konstruktioner som bl.a. Kii THREE. Genom att kombinera två olika utstrålningsmönster (monopol+dipol) får man motsvarigheten till en njurtagande mikrofon (cardioid). Tanken är att man ska uppnå riktverkan även för låga frekvenser, där konventionella högtalare är rundstrålande. Nu blir förstås riktningsindex inte överdrivet stort på detta sätt, ca 5-6 dB för njure-hypernjure, och drunknar ändå i jämförelse med rumsbidragen om 10-20 dB som hörseln inte kan separera från direktljudet. För låga frekvenser utgör högtalare+rum ett enda kopplat system nästan hur man än gör.

Man kan jämföra riktningsindex ovan med vad som erhålles från en punktkälla monterad på vägg, 3 dB, och i hörn, 9 dB. Att placera högtalaren i ett hörn är alltså effektivare ur riktverkansynpunkt än att skapa en njurstrålare och jag tror att alla som har provat det (i kombination med lämplig ekvalisering förstås) inte tycker att rummet påverkar särskilt mycket mindre subjektivt.

Däremot kan det ha vissa, mindre, fördelar att utnyttja njurstrålarens riktverkan från ett par hundra Hz och uppåt, där hörseln förmår att dra nytta av reduktionen av rumsbidragen. Detta är dock betydligt enklare att åstadkomma praktiskt, då kraven på luftpumpningskapacitet är mycket mindre här.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-10-26 18:36

Hörnhögtalare, nu snackar vi!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-26 19:51

rajapruk skrev:Hörnhögtalare, nu snackar vi!

Horn i hörn kanske. Bilder är kul! :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-10-26 20:02

sprudel skrev:

Hörnet är ett horn som jag ser på det. Hörnhorn i hörn hör hörseln härligt, hörni.

Pricken över i-et:
Ta bort prickarna från hörn så får du horn.

Pricken över i-or:
I-ör
Senast redigerad av rajapruk 2020-10-26 20:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-26 20:06

rajapruk skrev:
sprudel skrev:

Hörnet är ett horn som jag ser på det. hörnhorn i hörn is da shit, hörni.

Pricken över i-et:
Ta bort prickarna från hörn så får du horn.

Pricken över i-or:
I-ör

Jag vill ha samma drink som du! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-10-26 20:07

Jag fick receptet av adhoc, pajar humorn fullständigt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi