Varning för Repsam.se

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg

Varning för Repsam.se

Inläggav Kranzberg » 2006-03-16 23:19

Fler än jag känner säkert till Repsam. Man säger sig sälja beg äldre hifi billigt. Bl a säljer man en förstärkare Gold Star 754. Den finns med i Hifi handboken -80 och -81, inga andra år, och kostade 1300 resp 1400 kr. Repsam uppger att förstärkaren är tillverkad 1975 och att nypris var 5000 kr! Man vill ha 1900 kr för apparaten. Snacka om lurendrejeri och ocker!
Även andra produkter på Repsams hemsida verkar alltför högt prissatta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 23:28

Det finns trådar om detta företag här redan... sök!

Hoppas bara någon köper något via internet av dem och sedan anmäler dem... det är mycket som det företaget borde lära sig om marknadsföringslagen..

Se http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9163&highlight=

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-16 23:29

Finns en tråd om det:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=repsam

Edit: Lite för långsam men det tål att upprepas. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 00:00

Jag vann - Nagref är skyldig mig en öl :-)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-03-17 10:57

Nu har jag läst allt som tidigare är uttryckt om Repsam. Jag frågar mig? Vem tar företaget på allvar? Någon? Vi vintageentusiaster? Knappast! S k vanligt folk? Nja, handlar de överhuvudtaget där?
Dessutom: Språkbehandlingen på Repsams hemsida och även i det svar ägaren skriver här på Faktiskt, ger mycket att önska. Klarar man inte av att uttrycka sig åtminstone någorlunda språkligt korrekt, bör man nog be någon om hjälp. I alla fall om man vill att ens företag och ens åsikter och argument ska bli tagna på allvar.
M vh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 11:10

Uppenbarligen har de produkter på vägen in, och jag har sett produkter försvinna från listorna, så tyvärr har de hittat sin målgrupp i mindre vetande, godtrogna människor, som litar på att en affärsrörelse drivs med viss etisk självinsikt. Tragiskt.

Edit: Jag kan göra ännu längre meningar utan punkt.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-03-17 11:18

Nu är jag här igen! Ytterligare en titt på Repsams hemsida och jag blir ännu argare. Se här: En skivspelare Luxor 9381 professional uppges 1980 ha kostat 3000 kr. Man vill ha 1300 kr för den. Den kostade ny 1980 runt en tusenlapp, enligt Hifi-handboken. En Pioneer PL 12D påstår man kostade 2500 kr ny! Nu vill man ha 850 kr för den! När jag köpte en PL 12 D i mitten av 70-talet betalade jag runt 700 kr.
Hur får vi stopp på bondfångaren?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 11:22

Den där Gold Star-förstärkaren sålde jag när jag jobbade på Coop Forum kring 1980, jag har för mig att vi tog 895Kr för den ny.

Den lät "avtrubbat" minns jag, ett Luxor musikcenter hade mycket bättre förstärkardel ...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-03-17 11:38

Ang Gold Star 754. Jag har också erfarenhet av den. Det fanns ett ex på en av mina tidigare arbetsplatser. Jag vill minnas att jag t o m lånade hem den och lyssnade. Den är tillverkad i Korea eller Taiwan. Det är egentligen en billig kopia av Pioneer SA 9500 och SA 9900.
Din prisuppgift är intressant. Enligt HiFi handboken 1980 kostade den 1300 kr. Det är ju fullt troligt att Konsum/Domus låg lägre i pris än vad fackhandlen gjorde. Såldes den överhuvudtaget via fackhandeln. Uteffekten i 8 ohm är 50W.
Det finns en 754:a till salu på Tradera. Den ligger på runt 300 kr. Även den summan är hög, tycker jag.
Hur får vi bort Repsam?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-17 11:40

Kranzberg skrev:Hur får vi stopp på bondfångaren?

Kan man inte anmäla honom för vilseledande reklam? Att komma åt för höga priser på rent skräp är svårt, man har faktiskt rätt att sätta vilka priser man vill på det man säljer. Men anger man helt felaktiga nypriser är det en annan sak.

Å andra sidan får väl "folk" skylla sig själva. Man har köpt något skräp för dyra pengar och så länge grejen fungerar är man nöjd. Den som handlar av Repsam har väl ändå ingen koll och vet vad bra återgivning är?

Det är väl bättre att lättlurade konsumenter betalar Repsam-killens uppehälle än att a-kassan och skattemedel gör det? För något annat jobb lär han inte få......

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-17 12:38

Ett exempel till: Dom säljer en Ariston Q-deck med OM20 och påstår att den kostade 5000:- ny och vill ha 2 500:- nu.

En sån köpte jag kring 1990 på HiFi-klubben för 1995:- (med AT-95E).

De skriver en massa dravel och påstår att den brukar säljas för 3 000:- i Sverige med "sämre" pickup. Antar att de syftar på en annons från en annan liknande firma som har en sådan apparat för 3000:- med just AT-95E (som knappast är sämre än OM20). I den annonsen står att den är "high end skivspelare mycket väl omtalad". Samma säljare har den på Tradera med utrop 2990:- och med ännu mera blomsterspråk. Ingen har bjudit något som väl är.

Sanningen är att visst har Ariston gjort spelare i Hi-End-klassen, men just denna är den enklaste instegsspelare de nånsin gjorde. Och den fick goda vitsord i tester just som lågbudgetspelare som presterar bra för pengarna. Idag borde väl priset ligga på max en dryg tusing tycker jag. Eftersom jag funderar på att sälja min borde jag väl applådera de här överpriserna, men mitt samvete förbjuder mig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 13:13

Jag pratar med konsumentverket om honom.. tänkt på det länge...

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-03-17 13:34

Bra! Jag hade själv de funderingarna.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-03-17 14:29

Detta börjar bli riktigt roligt. Nu har jag suttit en stund och läst beskrivningar hos Repsam. Vad sägs om denna? Det är Akai 1040 receiver från mitten av sjuttiotalet som beskrivs. Nypris var någonstans mellan 1000 och 2000 kr. Repsam uppger nypris till 5000 kr!
"Vi har fått in en mycket fin reciever från anrika AKAI. En bra förstärkare måste uppfylla tre viktiga kriterier. 1. En kraftigt dimensionerad nätdel. 2. Bra transistorer (eller rör). 3. Vettiga kretslösningar för minimalt med förluster och distorition. Denna pjäs uppfyller samtliga kriterier som nämnts ovan. 15-kg vittnar om en mycket överdimensionerad nätdel. Toshiba TO3 transistorer är det mest eftertraktade och finns bara i mycket påkostade maskiner. Dessutom har denna A+B+C utgångar för högtalare för maximal flexibilitet. Detta monster driver med lätthet till och med 15" högtalare och ge många leenden i många år än. Vi rekommenderar denna fina förstärkare med TDL RTL 4 och Vår fina Onkyo Integra DX-7711 för en svindlande ljudupplevelse. Tyvärr finns det en skada på ovansidan, därav det låga priset, se bild. Detta påverkar ej ljudet."

Skrattretande!
Finns det bara tre viktiga egenskaper hos en receiver?
Vem har sagt att Toshiba TO 3 är de bästa transistorerna?
15 kg - överdim nätdel? Jaså!
"Ger många leenden i många år än" - Den tycks ju inte vara något att le åt utseendemässigt.

Beskrivningen verkar vara skriven utifrån modellen "ju sämre skräp, desto mer brer vi på".

Kan inte Faktiskt utlysa en tävling. Den som hittar den löjligaste beskrivningen på Repsams hemsida vinner!
Kom igen! Ge bidrag!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-17 14:34

"Detta monster driver med lätthet till och med 15" högtalare..."

Hahahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Technics SB-7000

Inläggav Cerwinroos » 2006-03-17 15:13

Elementen är placerade i samma lodräta plan för att man ska undvika fasförskjutning. De element som valts är av högsta klass och ger således ett ruskigt bra High-End ljud. Ja det är helt utan tvekan man kan kalla dessa högtalare High-End (fullt i klass med t ex B&W 801). Återgivningen av pianon, fioler och andra krävande instrument känns verkligen rätt. Rösterna låter som om personen var i rummet och det finns rejäla resurser för att ösa på med bas om man så önskar. Detta tack vare den stora 13.75" basen som trots sin storlek kan leverera en mycket tight bas

Ursäkta hur kan han jämföra med b&w 801..
Håller med har inte hört högtalarna men det värkar va mycket skitsnack lr?

/tomas

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 15:15

Jag får känslan av att Repsam har avtal med renhållningsanläggningar. Grejerna ser ut som om de kom direkt från grovsoprummen i våra hus. I sig är ju det en sund idé att återanvända funktionsdugliga apparater. Vad man kan anmärka på är väl just marknadsföringen. Vad gäller prisnivåerna så finns det bara ett sätt att demonstrera sitt missnöje - att inte köpa. Och finns det de som tycker att det är prisvärt så är det ju deras ensak.

Tärnström

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 15:22

Läs föreslagen trås om varför iallafall inte jag håller med dig Jonas ;-)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 15:26

Bill50x skrev:Det är väl bättre att lättlurade konsumenter betalar Repsam-killens uppehälle än att a-kassan och skattemedel gör det? För något annat jobb lär han inte få......

/ B

Nu blir jag lite besviken på dig Bill50kryss.
Nog kunde han få ett annat jobb, det tror och hoppas jag verkligen.
Försäljare behövs alltid.

I övrigt tycker jag alltid att lurendrejeri där enstaka godtrogna personer blir lurade är synnerligen omoraliskt och klandervärt beteende.
Däremot kan jag inte anse att någon som uppbär och uppfyller villkoren för sjukpenning, a-kassa, föräldrapenning, pension eller annan försörjning, på något som helst sätt är klandervärda.

Det tror jag inte att du heller tycker egentligen :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 15:37

JTarnstrom skrev:Jag får känslan av att Repsam har avtal med renhållningsanläggningar.

Tärnström

Det är strängt förbjudet att olovligen tillgripa och avyttra saker som slängts på återvinningsanläggningar.
Ett problem för många av de här anläggningarna är att de har utsatts för våld och hot från ligor som stjäl från anläggningarna.

Om det skulle finnas någon koppling till det så skulle detta kunna klassas som häleri.

Nu tycker jag iofs att man inte ska spekulera så om man inte har ordentliga belägg för det.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-17 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-17 15:39

MP skrev:Det är strängt förbjudet att avyttra saker som slängts på återvinningsanläggningar.

Har du någon referens till det? Det låter ju konstigt eftersom det är fritt att ta vad man vill av allting annat som har slängts i soprum och containrar. Fast det har kanske mer med miljölagstifning än ägande?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 15:43

MP skrev:
JTarnstrom skrev:Jag får känslan av att Repsam har avtal med renhållningsanläggningar.

Tärnström

Det är strängt förbjudet att avyttra saker som slängts på återvinningsanläggningar.
Ett problem för många av de här anläggningarna är att de har utsatts för våld och hot från ligor som stjäl från anläggningarna.

Om det skulle finnas någon koppling till det så skulle detta kunna klassas som häleri.

Nu tycker jag iofs att man inte ska spekulera så om man inte har ordentliga belägg för det.

Nu skrev jag ju inte att Repsam plundrade återvinningsanläggningar, möjligen att de har juridiska avtal med sådana. Vet inte om det är mig du avser, eller dig själv, men jag har i alla fall inte spekulerat i om de får sina grejer på ett olagligt sätt.

Tärnström

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 15:48

Naqref™ skrev:
MP skrev:Det är strängt förbjudet att avyttra saker som slängts på återvinningsanläggningar.

Har du någon referens till det? Det låter ju konstigt eftersom det är fritt att ta vad man vill av allting annat som har slängts i soprum och containrar. Fast det har kanske mer med miljölagstifning än ägande?

Ja egentligen kan man inte plocka fritt ur soprum heller då det tillfaller fastighetsägaren, men många fastighetsägare brukar se mellan fingrarna och inte bry sig om det sköts snyggt.
Men att ett olovligt tillgrepp på en återvinningsstation är i princip olagligt, kan polisanmälas och rendera i böter eller liknande dom finns det nog exempel på, tyvärr har jag ingen direkt länk eller info att hänvisa till.

Men sedan kan det möjligtvis finnas speciella återvinningsstationer med en annan tillåtande policy men det har jag nog aldrig stött på.

Personligen tycker jag det är bättre att saker återanvänds i rimlig mån, men det hjälper nog föga.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 15:51

JTarnstrom skrev:Nu skrev jag ju inte att Repsam plundrade återvinningsanläggningar, möjligen att de har juridiska avtal med sådana. Vet inte om det är mig du avser, eller dig själv, men jag har i alla fall inte spekulerat i om de får sina grejer på ett olagligt sätt.

Tärnström

Det jag skrev var i förebyggande syfte. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-17 15:57

MP skrev:Men sedan kan det möjligtvis finnas speciella återvinningsstationer med en annan tillåtande policy men det har jag nog aldrig stött på.

Detta ställe har försäljning av saker som har slängts. Så det verkar inte vara entydigt förbjudet vilket man kunde få uppfattningen av vad du skrev (kanske bara jag som övertolkade i o f s ).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 16:06

Någonstans får ju Repsam sina grejer ifrån. Det behöver ju inte vara från återvinningsanläggningar. De kanske har avtal med olika insamlingsorganisationer, vad vet jag. Har dock svårt att tro att de köper in sina varor styckevis. Det borde ju vara ett jävla jobb och hur stort är underlaget? Min känsla är att det är skrot i ordets bokstavliga bemärkelse - om än fungerande skrot.

Tärnström

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 16:07

Nej inte entydigt (förbannat ord det där, tänker bara på prosten och klockaren :wink: )

Det finns tydligen undantag, synd att det du länkade till ligger så långt borta. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 16:09

JTarnstrom skrev:Någonstans får ju Repsam sina grejer ifrån. Det behöver ju inte vara från återvinningsanläggningar. De kanske har avtal med olika insamlingsorganisationer, vad vet jag. Har dock svårt att tro att de köper in sina varor styckevis. Det borde ju vara ett jävla jobb och hur stort är underlaget? Min känsla är att det är skrot i ordets bokstavliga bemärkelse - om än fungerande skrot.

Tärnström

Visst ser det ut som skrot, bättre skrot än så brukar man se på återvinningsanläggningar. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-17 16:55

Det är bra att återanvända prylar och det är bra om det finns butiker där gamla saker säljs. Men att försöka lura på folk prylar till tredubbla marknadsvärdet, profitera på miljösamvetet, och ovanpå det inbilla folk att de tjänar på det hela är ju rent lurendrejeri.

Nu ska jag gå hem och på vägen passera Myrornas loppmarknadsbutik för att se om de har nåt kul där. LP för 5:- brukar finnas där, och med lite tur gör man små fynd. Och om de tjänar lite pengar på mina inköp vet jag att det går till någorlunda vettiga ändamål.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-17 19:45

Det finns bara ett alternativ.... Sverker Olofsson och Plus.
Målgruppen måste vara ungefär samma, eller hur?
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Vintage-hifi