Måla CD-kanterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B

Re: Måla CD-kanterna?

Inläggav Ted_B » 2020-10-29 00:59

När jag sysslade med att måla kanterna på cd-skivor så upplevde jag att en av dem mekaniskt vid avspelning lät lite mindre än innan målning.
Jag fick för mig att det berodde på att felkorrigerinskretsarna behövde jobba mindre men är det så det funkar, läser de kretsarna av skivan flera gånger om den är svårläst?
The World's Mine Oyster

knegen

Inläggav knegen » 2020-10-29 02:10

Kan ni höra skillnad om man konverterar en låt på 24 bitar till 16 bitar i Audacity med dessa inställningar :?: :
Audacity.jpg
Audacity.jpg (118.53 KiB) Visad 532 gånger

Nu har jag bara testat på ett album, men märkte ingen skillnad mellan original och konverterad fil. Nu sitter jag på budgetgrejor men hör oftast skillnad på mp3 320kb och flac.

Omvandlingen skall vara jämnt delbar. Så 44.1 eller 48.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 03:43

Michael skrev:Peter: Vi kommer nog inte längre (ursäkta, för det beror nog på mig, att inte orka skriva så mycket). Måste bara säga att du missar något viktigt och att jag är förvånad över detta. Jitter finns framförallt i digitala sidan (vissa skulle nog säga bara). På analoga sidan heter det fasbrus... eller igentligen är det ju samma sak, men ena mäts (tittas på) i tidsdomänen och den andra i frekvens&nivå. Jitter är i alla fall extremt viktigt i många digitala överföringar, för mycket och det fallerar.

//Michael

Du skriver: "för mycket och det fallerar". Det är helt korrekt och det är vad jag försökt säga. Men, innan det kommer till punkten av att vara "för mycket" så inträffar inget fel i den digitala domänen, d v s noll fel, allt är under kontroll.

På CD-skivan är det just noll fel på grund av jitter, däremot kan bitfel inträffa på grund av andra problem, exempelvis att lasern inte kan läsa skivan.

Alltså, det jag försöker säga är att i den digitala domänen kan företeelsen bitfel uppstå. Det kan vara läsfel av data eller annat, t.ex. att det tar för lång tid att exekvera data i en digital process, eller på grund av jitter som överträder ett visst tidsgränsvärde. Det är alltså omslagspunkten mellan noll (0) och ett (1) eller ett (1) och noll (0) som är det centrala. Det finns tidsdiskrepens som kan inträffa lite överallt i den digitala domänen i jämförelse med en slags konstant klocka som tidsreferens. Om man jobbar i realtid så är det känsligt. Om man går via minnen och nyutklockningar och inte jobbar i realtid så blir det i jämförelse okänsligt eller helt okänsligt.

Under förutsättning att inga bitfel uppstår i den digitala domänen finns inga fel, varken bitfel eller tidsfel. Tidsfelen definieras med en snävhet så att bitfel inte kan inträffa. Data skall läsas in inom en viss tid och ofta även exekveras och beräknas inom en viss tid. Om det sker på halva (½) den tiden eller 3/4 av den tiden spelar ingen roll. Det man gör är att man adderar maximalt specat jitter med tidsåtgång latency time för beräkning eller inläsning av data i en krets. sker inläsningen inom specificerad tid så Inträffar inga bitfel och inga tidsfel har heller uppstått, d v s diskrepens i tiden utöver specad tid, som yttrar sig i bitfel.

Jag vet mycket väl att man har jitter i den digitala domänen och det mäts i tidsenhet (sekund, mikrosekunder eller nanosekunder eller pikosekunder eller t.o.m. femtosekunder har jag sett). Man kallar det jitter, men jitterfel finns inte eftersom det yttrar sig som bitfel om jittret överskrider ett givet värde. Så, för mycket jitter och det fallerar, precis som du skriver och det som då händer är att det blir bitfel.

Vad gäller fasbrus så specificerar man oscillatorer så. Fasbrus kan definieras på 2 olika sätt. jag har lärt mig den ena varianten. Phase Noise är då bruset i amplitud som överlagras på klockans vågform och därmed faktiskt ger upphov till att switchögonblicket varierar stokastiskt i tiden. Det är flera olika typer av intrinsiskt brus som gör sig gällande enligt naturlagar. Det är med det synsättet en amplitudparameter som ger upphov till en tidsparameter eller fasparameter som man kan mäta med enheten dBc/Hz.

Wiki skrev:Definitions Phase Noise
Historically there have been two conflicting yet widely used definitions for phase noise. Some authors define phase noise to be the spectral density of a signal's phase only, while the other definition refers to the phase spectrum (which pairs up with the amplitude spectrum, see spectral density#Related concepts) resulting from the spectral estimation of the signal itself. Both definitions yield the same result at offset frequencies well removed from the carrier. At close-in offsets however, the two definitions differ.

Phase noise (ℒ(f)) is typically expressed in units of dBc/Hz, and it represents the noise power relative to the carrier contained in a 1 Hz bandwidth centered at a certain offsets from the carrier.

Jag ser fasbrus som en egenskap tillhörande den digitala domänen, fast det är den analoga delen i den digitala domänen, inte själva den digitala koden.

I själva ögonblicket för D/A-omvandlingen, om det finns jitter, så kommer just detta jitter in och ger fel i den analoga signalen. Om inte bitfel inträffat, så har inte jittret gett upphov till något fel i den digitala domänen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-10-29 10:06

Jo visst är det som du skriver senast. Jitter finns, att det inte (för det mesta, i alla fall för digitala signaler) inte påverkar datat (informationen) är något jag sa från början (och du väl medveten om, då du försökt förklara det med många ord tidigare på forumet för andra, tack för du orkar).

Att fasbrus tillhör digitala sidan... kanske man inte skall uttrycka sig så om det finns någon RadioFrekvens-ingenjör i närheten :)

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi