Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav distad » 2020-10-29 12:28

Morello skrev:
Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ

Albumet har en typisk 80-talsklang, alltså ett överdrivet presensregister. Jag tycker inte att den låter så särdeles fint. Bör kanske påpekas att jag igår innan jag slog på den tidiga utgåvan på kompaktskiva, hade lyssnat på hyggligt välproducerad, seriös musik utgiven av Telarc.

Jag tycker nog att Toto-albumet "IV" låter bättre.

Om inte annat så har "IV" en mörkare klang på Spotify. Sedan tycker jag mer om musiken på The seventh one.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:30

Ahhh, jag hade helt förträngt de där Sheffield-dumheterna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 12:33

FBK skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:Denna skiva gillar jag - hur tycker ni den låter ? Prova första låten .
https://open.spotify.com/track/3LFdvM7n ... 2Iq2lRd0XQ

Albumet har en typisk 80-talsklang, alltså ett överdrivet presensregister. Jag tycker inte att den låter så särdeles fint. Bör kanske påpekas att jag igår innan jag slog på den tidiga utgåvan på kompaktskiva, hade lyssnat på hyggligt välproducerad, seriös musik utgiven av Telarc.

Om inte annat så har "IV" en mörkare klang på Spotify. Sedan tycker jag mer om musiken på The seventh one.

Ja, IV har inte samma presenshöjning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 12:34

I-or skrev:Ahhh, jag hade helt förträngt de där Sheffield-dumheterna.

Som lax på löken nyttjade man rörbestyckade RIAA-steg från det glada 1950-talet. :D

Som sagt, dumheterna i audiobranschen är gränslösa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 12:36

Jag lyssnar just nu på det där Ruff-albumet.
Det låter ju välgjort och ganska imponator-aktigt eller hur jag skall säga.

Lite av problemet med den här typen av musik är väl ändå att den är väldigt tråkig och steril.
Det blir liksom en oundviklig förutsättning att den låter superbra. Gör den inte det så faller dess enda förtjänst, nämligen välljudet.

Sammanfattningsvis:
Mycket lyssningsbart ur ett ljudkvalitets-perspektiv.
Närmast bedövande olyssningsbart ur ett musikaliskt perspektiv.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:40

Strmbrg skrev:Jag lyssnar just nu på det där Ruff-albumet.
Det låter ju välgjort och ganska imponator-aktigt eller hur jag skall säga.

Lite av problemet med den här typen av musik är väl ändå att den är väldigt tråkig och steril.
Det blir liksom en oundviklig förutsättning att den låter superbra. Gör den inte det så faller dess enda förtjänst, nämligen välljudet.

Sammanfattningsvis:
Mycket lyssningsbart ur ett ljudkvalitets-perspektiv.
Närmast bedövande olyssningsbart ur ett musikaliskt perspektiv.

Mja, nu diskuterar vi väl mest ljudkvalitet och möjligen produktionsmässiga parametrar också. Musiksmaken är som baken.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:48

För övrigt tycker jag att speciellt låten Wishing Well som jag länkade till ovan påminner en hel del om hur Michael Ruff har låtit live på Fasching. Naturligtvis lite mer polerat, men ändå hyggligt oprocessat.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 12:54

I-or skrev:
Strmbrg skrev:...en massa gnäll...

Mja, nu diskuterar vi väl mest ljudkvalitet och möjligen produktionsmässiga parametrar också. Musiksmaken är som baken.

Absolut! Det kändes dock angeläget att framföra det jag framförde. Ty, allvarligt talat: Skulle den där musiken (jag har hört Ruff förr) verkligen vara något alls om den inte lät just jättesnyggt?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 12:58

Ha, då skulle du höra många av hans andra album som inte alls låter så snyggt som det gör på Sheffield Labs. Dessutom ofta med rejält tråkiga låtar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 13:41

Vad är egentligen popmusik?

För mig är det ganska snäll radiovänlig musik som har ändrats med tiden efter vad som ”säljer” och funkar för den stora skaran människor som egentligen inte har något djupare musikintresse, alltså den stora gruppen människor som tittar på idol varje vecka och tycker att radiokanalernas topplistor är ”the shit”. :)

Jag lyssnar inte på pop.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 14:05

Jag delar in musik i pop, jazz och klassiskt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 14:09

petersteindl skrev:Jag delar in musik i pop, jazz och klassiskt.

Så death metal är popmusik för dig?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-29 14:13

goat76 skrev:

Japp, exakt samma musik som Carola, på ett ungefär. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 14:18

goat76 skrev:Vad är egentligen popmusik?

För mig är det ganska snäll radiovänlig musik som har ändrats med tiden efter vad som ”säljer” och funkar för den stora skaran människor som egentligen inte har något djupare musikintresse, alltså den stora gruppen människor som tittar på idol varje vecka och tycker att radiokanalernas topplistor är ”the shit”. :)

Jag lyssnar inte på pop.

Va, lyssnar du inte på Toto, är du helt obildad ! :D :wink:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-29 14:20

Morello skrev:
FBK skrev:
Morello skrev:

Ja, IV har inte samma presenshöjning.

Jag har båda inspelningarna som FLAC rippat från första generationen cd-skivor.
Håller nog med om att Toto IV låter bättre, det är samtidigt nog den allra bästa toto-skivan om man ser på helheten, tycker jag. Suverränt gitarrsolo på Rosanna

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-10-29 14:28

Pop är en förkortning för populärmusik. Den inkluderar genrer som blues, rock, jazz, hip-hop och techno. Gemensamt för stilarna är att musiken inte är noterad även om undantag finns. Pop kan också ha en smalare betydelse som handlar om att man vill skilja den från den klassiska rocksättningen (en eller två gitarrer, basgitarr och trummor).

För övrigt finns det exempel på rimligt välljudande pop, även om man oftast får sikta in sig på produktioner som gjordes före omkring 1983. Den som vill ha autentiska, icke-skruvade ljud lyssnar med fördel på populärmusik från cirka 1930 till 1960. Jag har själv på senare tid lyssnat på en hel del rock och jazz från 1950-talet och gillat avsaknaden av efterprocessering. Att avnjuta musiken på tidiga cd-utgåvor är oftast en förutsättning för att de goda kvaliteterna ska vara bevarade.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Tell

Inläggav Tell » 2020-10-29 15:24

goat76 skrev:Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra? :)

Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.

Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.

Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.

Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra??? :D

Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.

Baffel skrev:
hifikg skrev:Allt var inte bättre förr :)
Å andra sidan kan man bli smått knäpp på alla olika kategorier som finns numera, vad f-n är trip-hop? Jag trodde det var ett skämt när jag hörde det i någon sketch, men icke, det finns uppenbarligen.
Wikipedia:
"Amerikanska Slant Magazine har definierat genren som "en fusion av hiphop och electronica tills ingen av genrerna kan kännas igen""
Då blir det glasklart!

Trip-hop är ju sååå 2019. :wink:

Trip-hop lyssnar jag mycket på, trevlig musik det! Jag menar dom flesta borde väl ha hört Massive Attack nångång?
Jag lyssnar också en del på glitch-hop, Tripper och 4bstr4ck3r gör trevlig musik dom ;)

I övrigt så tycker jag det här med att dela in musik i klassiskt, jazz och pop o inget mer är som hifikg så fint uttryckte det väldigt inskränkt. Som att dela in mat i gröt, pizza och middag.
Popmusik är det som Michael Jackson var kung över o inget som Rammstein nånsin ens har funderat på att producera, punkt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-29 15:30

Fast för oss som mestadels lyssnar på streamad pop, rock, jazz , blues så slipper vi ju köpa dyra anläggningar . Det finns väl en gräns hur mycket man kan kräma ut ur en kass inspelning, signal in. Lite onödigt att köpa den dyraste champagnen till en dennis grillkorv med bröd.

Det är väl positivt. Pengar över till annat. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-29 15:40

goat76 skrev:Vad är egentligen popmusik?

Jag lyssnar inte på pop.

Eller folk som diggar musik och använder den för att leva ut sina lustar på dansgolv och andra platser, till skillnad mot audiostofiler som sitter i sina lyssningsfåtöljer o rör sig lite fram o tillbaka för att hamna i ultimata sweetspot. Själv har jag växlat om till att bli mer o mer stofil, men jag har full förståelse för de som använder musik på andra sätt. Antagligen är det vi som är udda. Fast det kan vi väl inte vara!? Ett helt forum med gelikar... nä, det är nog miljonerna därute som har fel :)

Spoiler:
Visa
Snart kommer liknelsen om flugorna
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 15:51

Tangband skrev:Håller nog med om att Toto IV låter bättre, det är samtidigt nog den allra bästa toto-skivan om man ser på helheten, tycker jag. Suverränt gitarrsolo på Rosanna

Ja, det är en kalasplatta - har albumet i tre exemplar: två tidiga CD-utgåvor samt en tidig LP. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 16:44

Man får se upp med Toto IV från de tidiga CD-släppen om man spelar upp via dator eftersom albumet tycks ha pre-emphasis aktiverat (påtaglig diskanthöjning från ca 2-3 kHz):

Rosanna.jpg
Rosanna.jpg (42.33 KiB) Visad 4315 gånger

(Nej, jag är inte i besittning av alla remasters utan laddade bara ned dem för analys. Någon sorts förstånd har jag kvar.)

Komprimeringsgraden ökar för varje remaster utom för 2018 som är identisk med 2005 om man bortser från en aning mer subsonisk filtrering (masteringbolaget måste ju göra skäl för fakturan :roll:)

Mycket bra album för övrigt, både ljudmässigt och musikaliskt. Efter förnyad genomlyssning kan jag bara konstatera att det är deras mest välljudande även om The Seventh One (med bl.a. Pamela) låter mer som bandet gör live (utan att för den skull vara riktigt nära).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 17:18

Undrar vad det där "M" som står vid vissa album på Tidal egentligen innebär. Lyssningsmässigt alltså.
Vad det innebär tekniskt kan vi bortse från. Jag lyssnar på musik inte på teknik, men begriper såklart att det har med upplösning att göra.

Det verkar vara ett exempel på sådant där som jag inte orkar grotta ner mig i och lyssningsjämföra. Ibland är ju fonogrammen i sig såpass dassiga eller "boring" att det bara blir av akademiskt intresse att sitta och ljud-nörd-jämföra skillnaderna...
För vissa album finns det både M-märkta och omärkta alternativ.

What is TIDAL Masters?
TIDAL has partnered with MQA (Master Quality Authenticated) to deliver guaranteed master-quality recordings directly from the master source - an audio experience that the artist intended.
What is the difference between HiFi quality and Master quality?
HiFi audio is a superior sound but is still limited in its resolution—44.1 kHz /16 bit.
TIDAL has partnered with MQA to deliver something infinitely better: an authenticated and unbroken version (typically 96 kHz / 24 bit) with the highest possible resolution—as flawless as it sounded in the mastering suite. And exactly as the artist intended it to sound.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 17:35

Om man jämför vad det ger att ekvalisera bort de klangmässiga bristerna, så kan man totalt glömma alla minimala skillnader som härrör från de olika digitala formaten. Kan man sedan klippreparera, expandera och delimitera fulproduktionerna i alla fall en aning åt rätt håll så blir massor av bra musik också uthärdlig ljudkvalitetsmässigt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 17:38

Strmbrg skrev:Undrar vad det där "M" som står vid vissa album på Tidal egentligen innebär. Lyssningsmässigt alltså.
Vad det innebär tekniskt kan vi bortse från. Jag lyssnar på musik inte på teknik, men begriper såklart att det har med upplösning att göra.

Det verkar vara ett exempel på sådant där som jag inte orkar grotta ner mig i och lyssningsjämföra. Ibland är ju fonogrammen i sig såpass dassiga eller "boring" att det bara blir av akademiskt intresse att sitta och ljud-nörd-jämföra skillnaderna...
För vissa album finns det både M-märkta och omärkta alternativ.

What is TIDAL Masters?
TIDAL has partnered with MQA (Master Quality Authenticated) to deliver guaranteed master-quality recordings directly from the master source - an audio experience that the artist intended.
What is the difference between HiFi quality and Master quality?
HiFi audio is a superior sound but is still limited in its resolution—44.1 kHz /16 bit.
TIDAL has partnered with MQA to deliver something infinitely better: an authenticated and unbroken version (typically 96 kHz / 24 bit) with the highest possible resolution—as flawless as it sounded in the mastering suite. And exactly as the artist intended it to sound.

Det där är bara reklamsvammel - MQA är proprietärt format som existerar enkom för att Meridian vill göra snabba stål.
Jämför med HDCD från 1990-talet - ett skräpformat som tvingade den kräsne konsumenten att skaffa HDCD-avspelare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 17:45

Och, ja, just MQA är en ren bluff med mätmässigt sämre ljudkvalitet. Om det är hörbart eller ej är en annan sak.

När det gäller allmänna formatskillnader bör man känna till att även mp3 i 320 kb/s är svårt att avslöja om man inte vet vad man ska leta efter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-29 17:48

För runt 15 år sedan lekte jag lite med MP3 och hörbarheten av formatet. Jag vill minnas att helt vanlig fyrkantvåg var väldigt avslöjande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-29 17:49

Fyrkantvågor är hyggligt ovanligt förekommande t.o.m. i dagens popmusik. :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 17:49

Tell skrev:
goat76 skrev:Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra? :)

Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.

Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.

Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.

Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra??? :D

Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.

Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.

Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.

Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.

Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-29 17:51

petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Japp, exakt samma musik som Carola, på ett ungefär. :D

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-29 17:55

Nä jag ids inte engagera mig i sådant där egentligen. Lyssningsmässigt alltså. Teknikmässigt får det vara vad sjutton somhelst. Jag är brukare, inte konstruktör.

Just nu lyssnar jag på en inspelning av Haydns Årstiderna på Harmonia Mundi, https://tidal.com/album/47000481
Här är det inga problem med grötiga, distade körinslag. Något som ofta verkar vara fallet rent allmänt. Då hjälper inga tekniska tricks eftersom man gjort fel från början.

Lite väl tillrättalagd musik förvisso, men här bidrar kvaliteten på inspelningen till att det blir verkligt lyssningsbart.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi