Tell skrev:goat76 skrev:Vilken smörja, tycker du/ni verkligen det där låter bra?
Överproducerat kladd helt befriad från hur ett band låter när de spelar på riktigt i ett rum. Onaturligt rent och på tok för städat, trummor som låter totalt syntetiska där varje anslag på baskagge och virvel låter i stort sett exakt likadant varje gång och symbalerna låter direkt kvävda.
Ljudbilden är platt och livlös och det har inte funnits en tillstymmelse till att ens försöka skapa ett trovärdigt djup med placeringen av instrumenten i ljudbilden och rumsklangen låter extremt syntetisk.
Inte nog med ovanstående så låter precis alla ljudinslagen i mixen lika tråkigt som trummorna där dynamiken för de olika instrumenten är totalt strypta, lyssna bara på basgitarren och inse att alla toner som spelas låter i princip lika starka vilket vittnar om enormt hård kompression. Elgitarren lider av precis samma sak och ljudet är en enda ljudmatta där ingen ton tillåts låta svagare än den andra. Sången är lika platt även den.
Jag blir faktiskt helt paff om ni inte hör vilken dålig produktion detta är och hur extremt verklighetsfrånvarande det låter, för hur kan ni i ena stunden vilja ha dokumenterande inspelningar likt de som oftast görs inom konstmusiken, men i nästa stund göra en totalt motsatt bedömning och tycka att detta låter bra???

Är väl inget fel på "överpolerad" musik? Antar iofs att du alltså inte alls tycker om nån som helst elektronisk musik isf då den nästan alltid är sådär sexigt fint polerad, ren och go. Jag hade iaf inget emot Pamela rent tekniskt, förutom då att det kanske var lite diskantigt, men annars tyckte jag det lät cleant o trevligt.
Varför gör du ens en liknelse med elektronisk musik, den typen av musik har ju i de flesta fall inte ens ett akustiskt förlopp, så det är ju knappast den typen av musik jag kritiserar.
Det jag ställer mig frågande till här är rock/pop-produktioner där man som på denna låt/skiva med Toto skalat bort i princip all förankring från ett annars naturlig akustiskt ursprung, instrumenteringen som används här låter helt enkelt aldrig så här rent, denna överdrivna polering gör det hela extremt onaturligt och verklighetsfrånvänt från sitt ursprung. Det blir lite som att komma till någon på middag men där maten visar sig bestå av plast-attrapper.
Den verklighetsflykt från en annars naturlig akustisk ursprungshändelse är det absolut största orsaken till att "popmusik" låter så trist, vilket trådens ämne är. Det som gör att exempelvis jazz-produktioner i de flesta fall låter mycket mer verklighetsnära och mer naturliga än denna typ av popmusik är för att de oftast spelat in även rumsljudet från rummet/lokalen vid ursprungshändelsen.
Produktionen av Toto är en enda kladdig soppa gjord av någon som helt saknar musikalisk förståelse, den är gjord för att vara så radiovänlig som det bara går där ingenting får sticka ut och få någon att byta kanal, inte ens farmor Agda, 89 år.