vad ska Håkan ha för signalkälla? (läs inlägg först)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

cdspelare eller dator med bra ljudkort?

dator?!
33
57%
näh en dator har inget i konnesörsanläggning att göra!!
25
43%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-17 02:11

varför min vän testar du inte foobar2000?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:14

Haakan_W skrev:varför min vän testar du inte foobar2000?

Kan den spela Quicktime?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-17 02:15

http://www.foobar2000.org/download.html

annars kan du ju alltid ha quicktime till just det och foobar till wav ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:19

Har Haakan över huvud taget läst vad jag skrivit?

Quicktime fungerar altså inte.

Till WAV, MP3 och för redigering använder jag Adobe Audition som fungerar klockrent.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-17 02:24

:D nån som är arg på sin dator ? :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-17 10:25

Morello skrev:Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha. :evil:

Vidare bli upplösningen cirka 4 bitar eller något i den stilen. 8O 8O 8O

Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.
Denna spelare är det sämsta skräpet hittills. :(

Så ja, så ja, lugn och fin.... :wink:

Är det en QT ljudfil du ska spela? Det missade jag. VLC är för video. Varför har man ljud i QT format? Och ja, Apple är gangsters, men Real är Hin Onde själv. Bara för att sätta saker i proportion.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 11:37

Om man absolut vill köra QuickTime SKALL MAN köra "Quick Time Alternative" som finns på http://www.free-codecs.com/

sådetså.

Det finns även "Real Alternative" som är svaret på Hin-Onde.

Och givetvis "Media Player Classic" som man kör för ALLA videosnuttar, utom dom som är skadade eller som strömmas över nätverk för DÅ kan man köra VLC som i övrigt är ett rätt vingligt program.

FFDShow som DivX/Xvid-Codec är också rätt smart att passa på att ladda ner när man är inne på den sidan ...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 12:29

Morello,

jag installerade och testkörde Quciktime (och junket itunes som man måste installera på köpet).

Som vanligt lade sig Quicktime i bakgrunden och tog upp processorkraft och minne oavsett om man startat applikationen eller inte.

Nåja,

Det gick alldeles utmärkt att köra Quicktime och RME kortet. Jag körde .mov och .avi filer och fick ut ljud ur SP/DIF. Jag ställde in vilket kort jag ville ha inne i Quicktime vilket märkligt nog gjorde att även Windows ändrade sina inställning. Quicktime anser sig uppenbarligen ha rätt till det...

J River funkade dock inte när Quicktime var igång samtidigt (vilket det tyvärr tvingar sig till att alltid vara). Quicktime har höga tankar om sig själv...

Jag har nu avinstallerat Quicktime junket igen. Den frågade mig 10 ggr (kändes det som )om jag verkligen verkligen verkligen ville avinstallera. Till slut gjorde den det. Skönt... :P

Vilken ordning har du installerat Adobe och Quicktime?. Adobe har ju liknande inställning till sitt existensberättigande dvs antingen Adobe eller inget. Prova att avinstallera Adobe och ominstallera Quicktime. Skulle inte förvåna mig om det fungerar.

PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk. Acrobat Reader 4.0 kan man fortfarande köra med dock.

Hälsningar

Ordförande - Hataföretagsomskiterikundenklubben.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 12:41

Varför inte gå över till fri mjukvara, det är inte mycket man inte kan göra i Linux längre.

Jag använder knappt Windows öht numera, och som jag nämnde tidigare, Amarok är en grym mediaspelare. Den ser faktiskt nästan identisk ut med din proprietära j...-nånting.

Den laddar ner skivomslag, texter och wikipedia automatiskt till låtar/artister, och presenterar snyggt samt har så avancerad låtliste-funktion som man överhuvutaget kan hitta på. Den går tom att köra mot en enterprise-databas som MySql om man vill ha riktigt snabb hantering av sina låtar(SQLLite är default).

Varför köra med Windows-företags-lura-konsumenter-junk om man inte behöver?

Och ALSA är ju som ASIO, jag kör med både ALSA och OSS och kan faktiskt inte höra någon skillnad mellan dom. Enda skillnaden jag märkt är att ALSA har låga latenser så att man kan spela softsynthar live via ett keyboard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 12:59

Jag tar mig frihet att även hänvisa till denna tråd! :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10753

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 13:08

Haakan_W skrev::D nån som är arg på sin dator ? :wink:

:evil: Ständigt!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-17 13:10

Margaux skrev:PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk..

Går man in i msconfig så kan man bocka av de program som man inte vill ska starta automatiskt. Så har jag gjort med såväl Acrobat som Quicktime. För att inte tala om Messenger... Problemet är att startar man något av programmen är de igång tills man startar om datorn. Messenger är ännu mer korkat, startar du det programmet ändras inställningen i msconfig så programmet återigen lägger sig i bakgrunden så fort datorn startas.

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 13:22

Messenger kan man stänga av i programmets egna inställningar.

Annars tycker jag att Spybot är mycket bättre för att redigera vilka program som får starta, där är det nämligen inlagt hjälptexter som även varnar för kända malware ...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 13:25

Annars går det ju att avinstallera messenger om man nu inte vill ha det......personligen så tycker jag det är rätt bra att det startar själv, eftersom jag ändå skulle starta det när jag startat upp datorn.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 13:26

:? Ehh. Kan vi återgå till det specifika ämnet? Signalkälla. :?:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 13:31

Nefilim skrev::? Ehh. Kan vi återgå till det specifika ämnet? Signalkälla. :?:

Ja visst kan vi det...klart han ska ha en dator som signalkälla, sen är det ju upp till han hur mycket pengar, arbete han vill lägga ner.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 14:35

Bill50x skrev:
Margaux skrev:PS. Mitt hat mot Adobe har växt kraftigt sedan deras PDF program börjar ta sig allt större friheter. Dess uppgraderings program kör nu också i bakgrunder och pockar på uppmärkshet titt som tätt och vill att man skall installera en massa annat Adobe junk..

Går man in i msconfig så kan man bocka av de program som man inte vill ska starta automatiskt. Så har jag gjort med såväl Acrobat som Quicktime. För att inte tala om Messenger... Problemet är att startar man något av programmen är de igång tills man startar om datorn. Messenger är ännu mer korkat, startar du det programmet ändras inställningen i msconfig så programmet återigen lägger sig i bakgrunden så fort datorn startas.

/ B

Man häpnar...

Fast Acrobat ser till att när man startar version 7 så går den ändå och kollar om man har senaste versionen. Så istället för att ägna sig åt det som man ville använda Acrobat till, får man lägga tid på att krångla sig ur uppgradering. Sanslöst.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 16:57

Virus är tyvärr vanligt i dagens mjuvaror. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 16:59

Belker skrev:
Morello skrev:Testat VLC och den fungerar inte heller. Verkar dessutom vara ett skitprogram med kompressor, filter, EQ och allehanda djunk man inte vill ha. :evil:

Vidare bli upplösningen cirka 4 bitar eller något i den stilen. 8O 8O 8O

Inte nog med det, skiten är implementerad så att den överstyr ljudkortet om volymen vrids upp tillräckligt mycket.
Denna spelare är det sämsta skräpet hittills. :(

Så ja, så ja, lugn och fin.... :wink:

Är det en QT ljudfil du ska spela? Det missade jag. VLC är för video. Varför har man ljud i QT format? Och ja, Apple är gangsters, men Real är Hin Onde själv. Bara för att sätta saker i proportion.

Jag skulle spela upp en video-film. SÅdana innehåller som bekant oftat ljud och bild. :) VLC är avinstallerat för gott. :) Är det vekligen en seriös mjukvaruutvecklare som gjort VLC eller är det något gammalt exjobb som sprids över nätet? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 18:07

Hmm, scrolla tillbaka några rader och läs igen vilket program du skall använda. INTE VLC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 19:16

Det visade sig att Nero-Showtime fungerar till Quicktime och således var problemet löst. Enda anledningen att jag ville spela Quicktime var ett par videso med Joe Morello och Dave Weckl. :)

Nu återstår bara ett problem; att reparera konnässör-CD-transporten i vargsarummet. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-03-17 21:38

Margaux, det finns iaf ett (imo) ypperligt alternativ till Adobe:s PDF-läsare kallat Foxit. Prova det. :)
http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2006-03-21 17:56

Om jag skulle köra med min laptop i min anläggning eller bara leka lite i köket skulle jag nog testa Russ Andrews externa kort eller den lilla stärkaren som jag tror heter Rave (allt finns på webben).

Anledningen till det är att det externa ljudkortet och den lilla integrerade förstärkaren har en USB ingång, analoga utgångar och inte kostar en förmögenhet. Det är säkert inte det bästa på marknaden men jag gillar det enkla konceptet och skulle vara mycket intresserad av att höra andras faktiska erfarenheter om de här grejjerna.

Så, klart att man ska ha sin dator som signalkälla! Om insatsen bara är en dryg tusenlapp för att få ett enklare liv äventyras inte möjligheten att tänka om i ett senare skede. Eller?

ignatz

Föregående

Återgå till Generellt om hifi