Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem är du?

Jag har min anläggning för att kunna spela mina älskade fonogram/min älskade musik!
77
55%
Jag har mina fonogram för att kunna spela min älskade hifi-anläggning, med alla sina fina tillbehör!
10
7%
De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.
53
38%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
IngOehman

Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 17:16

Nu tycker jag att det är dags för en enkät igen! :P

Frågan som skall redas ut statistiskt är:

-Han faktiskt-deltagaren sin anläggning för att kunna spela sina fonogram (alltså är musik-människa)?
Eller,
-Har faktiskt-deltagaren sina fonogram för att kunna spela sin anläggning (alltså är apparat-människa)?

Obs: Inga värderingar inbegripes i frågeställningen.

All entusiasm är ju en "från gudarna given inspiration", och den ena glädjen är lika mycket värd som den andra! Det som gör någon lycklig är värdefullt.

Men ändå kan man vilja veta hur folk ser på sitt hifi:ande. Jag undrar det.

Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Vh, iö

----------

FÖRTYDLIGANDE:

Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull!
Kort sagt: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.

Alternativ 2 betyder INTE att man är helt ointresserad av musiken, Det betyder bara att man funderar på, och glädjs mera av, apparatena än av musiken.
Kort sagt: Att man känner det som att man skall "hem och spela sin anläggning".

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja vilken som dominerar av de två känslorna.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 17:46, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 17:20

Jag röstade på alternativ 3, jag är nog ganska apparatfixerad om man ska vara en smula självkritisk :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 17:23

Alternativ 1 8)

Men det är ju roligare när de låter bättre än man hört tidigare.
Men det där med passion för några apparater måste jag nog motvilligt erkänna, men jag delar det förhoppningsvis inte till så mycket som 50% vill jag tro. :wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-17 17:25, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 17:24

Fachinerande Rydberg!

Statistiken så här långt fachinerar mig också. Jag hade trott en lite annorlunda fördelning.

Ännu så länge är det bara en som tycker som jag (16% av de röstande). :o

Måste nog rösta nu, så det blir i varje fall två...

Vh, iö

- - - - -

PS. Förtydligande:

Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull! Alltås: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.

Alternativ 2 betyder INTE att man är helt ointresserad av musiken, Det betyder bara att man funderar på, och glädjs mera av, apparatena än av musiken. Alltså: Att man känner det som att man skall "hem och spela sin anläggning".

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja.

Jag tror jag flyttar upp detta förtydligande till förstainlägget också.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 17:47, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-17 17:26

Alternativ 3 såklart! Tycker det är underligt att någon svarar annorlunda eftersom dom hänger på ett forum där det mesta snacket handlar om prylar.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 17:29

musik lyssnar man på
prylar snackar man om :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-17 17:29

Bidde alt. 3 för mig med.

Lider ju av en släng prylgalen, he hee.

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 17:29

Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-17 17:29

Velade lite i svaret. Jag har grunkorna för att lyssna på musik primärt men jag bygger ju rörhäckar oxå så viss passion för anläggningen finns ju. Så det blev alt 3.

Fast det blir mer film än musik nuförtiden. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 17:30

Strauss skrev:Alternativ 3 såklart! Tycker det är underligt att någon svarar annorlunda eftersom dom hänger på ett forum där det mesta snacket handlar om prylar.

Ser man det så är alternativet IÖ röstade på det självklara :wink: (dvs. alt.2) Jag var själv nära att kryssa i det alternativet...
kanske borde gjort det igentligen.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 17:30

Yepp lite, men kanske ändå inte.

Det är ju nått visst att spela en japansk trumma bara för att det går, det är ju inte så att det är något jag skulle digga i walkmannen. Sådant är ju ett exempel på när man använder fonogrammet för att spela sin anläggning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 17:34

The_Man skrev:
Strauss skrev:Alternativ 3 såklart! Tycker det är underligt att någon svarar annorlunda eftersom dom hänger på ett forum där det mesta snacket handlar om prylar.

Ser man det så är alternativet IÖ röstade på det självklara :wink: (dvs. alt.2) Jag var själv nära att kryssa i det alternativet...

8O

Jag röstade på alternativ 1.

Jag tänker ofantligt mycket mera på mina fonogram och videogram än på min anläggning. Springer ju ibland flera timmar om dagen i CD-och DVD-affärer. :P (Spenderar säkert mindre än en timme i snitt i veckan i hifi-affärer.)

Jag har aldrig varit med minsta teknikintresserad. Apparaterna är ju bara ett bekymmer. :(
Utom förstås om de fungerar som man vill. Då kan man äntligen glömma dem! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Det har svängt över rejält förresten. Jag kanske inte är så ensam ändå... :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-17 17:39

Svarade alt. 1 mest för att jag ju gillar att spela bra musik och ej gillar dålig musik som är bra inspelad. Jag lägger också mycket mer pengar på skivor än på apparater*.
Däremot är jag ju lite galen i att bygga saker själv och det är ett stort intresse, mest för att man hela tiden lär sig nåt.

Det är alltså två hobbies, ena är musik och andra att bygga saker. :)

*Fast jag måste ju erkänna att apparater också kan vara lite kul, t.ex. min gamla revox b77 eller thorens med sme-arm

Kanske borde ha röstat på nån blandning mellan 1 och 3... :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-17 17:40

Hade det varit musik eller teknik hade det kanske blivit 50-50 för min del. Apparaterna i sig däremot är inte så kul.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 17:42

Det är inte så underligt, man kanske hänger på fler forum än detta? Eller hur?

:mrgreen:

Det är ungefär som när jag "lärde" mig datorer, jag kunde nästan ingenting om dom men jag använde en Amiga för att styra synthar med. Den behövde man inte kunna så mycket för att kunna använda. Jag använde i princip bara två program, "Dr. T" och "Bars & Pipes Pro". Men så fick jag för mig att migrera till PC, hårddiskinspelning och Cubase kring 1997/98, och hrmm, det gick ju inte att få att fungera tillfredställande utan att man lärde sig minst sagt ganska mycket 8O

Nu fungerar det iaf, och på köpet kan man en massa om PC och dumma operativ :roll:

Något liknande är det alltså om man vill maximera sin fonogramupplevelse, det GÅR inte att undvika att lära sig en massa om hårdvaran bakom om man skall kunna göra förnuftiga köp. Att köpa den dyraste stereon kräver ju inte så mycket förnuft, men då måste man ju ha en tjock plånbok istället :?

MEN det primära är att fonogrammet skall låta så bra som möjligt med min budget, inte att apparaten i sig skall vara optimal, det är resultatet som räknas. På vissa fonogram kan tom en ytterst färgad återgivning vara den optimala, som på viss spretig metal där det behövs massor av tung bas. Mer än vad som är "Hifi".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Inläggav phon » 2006-03-17 17:48

IngOehman skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Vh, iö

Precis vad jag röstade på, men inte för att jag hade svårt att väga alternativen mot varandra. Båda de första alternativen är fullgoda för mig.

Jag lyssnar gärna på mina kära phonogram i vilken anläggning som helst (nästan), för att jag gillar musiken.

Jag tycker samtidigt att det är otroligt stimulerande att pilla på högtalare och elektronik, även om jag kanske för stunden inte har nåt vettigt att lyssna på.

Tillsammans blir det då förstås 200 procent för mig, dubbel glädje att både kunna lyssna på phonogrammen och pilla på grunkorna.

Alternativ 3 alltså.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 17:52

IngOehman skrev:
The_Man skrev:

8O

Jag röstade på alternativ 1.

:oops: ......jag svarade för sent....det hade redan svängt åt ditt håll :wink: jaja..inte ens jag är fullkommlig :roll:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 17:55

Ja vad ska man välja. Musiken är ju det viktigaste men det behöver ju inte betyda att det är den största drivkraften för hifihobbyn. Jag hade klarat mig med sämre grejjer och fortfarande tyckt om och lyssnat lika mycket på musik.

Sedan hör det ju till att man är väldigt teknikintresserad i den meningen att man vill veta hur allt fungerar med elektronik, elektroakustik och akustik och man vill bygga högtalare och annat som låter bra. Varför jag är det tror jag inte har så mycket med musikintresset alls att göra. Finns ju massor med folk som är superintresserade av musik men inte bryr sig ett skvatt om hur bra den återges ljudmässigt hemma. Drar därför slutsatsen att det måste handla om två olika intressen för min del som råkat hitta en gemensam nämnare bara. Alltså ingen vidare drivkraft varken åt ena eller andra hållet. :)
Senast redigerad av Martin 2006-03-17 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-17 17:55

Mja, jag har ju mina fonogram och min anläggning för att jag dels ska få en illusion av verkliga ljud, dels för att jag ska lära mig att förstå akustik.

Fast musik är förstås kul det med... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 17:59

Det finns apparter att bli kära i, Gromits Mark Levinson no39 är en sådan apparat. Vacker, bra och underbar att betjäna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-17 18:09

IngOehman skrev:Springer ju ibland flera timmar om dagen i CD-och DVD-affärer. :P (Spenderar säkert mindre än en timme i snitt i veckan i hifi-affärer.)

Det där kanske är den korrekta mätningen för att komma åt svaret? Är din favvoaffär en musik- eller hifi-affär?

I så fall, vore jag musikmänniska, hifi-affärer beträder jag ytterst sällan. Jag har inget ärende där, jag är normalt nöjd med hemmaljudet.

Jag svarade ändå alt 3, men det beror mest på att jag just införskaffat Gradient-basar, så nu spelar jag dom snanare än musiken. Jag tenderar att glömma apparaterna efter något år. Senaste uppgraderingen var år 2000, så det är egentligen musiken som dominerarr. Fast just nu...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-03-17 18:12

Om jag hade varit huvudsakligen intresserad av musiken så misstänker jag att jag hade "suttit nöjd" med betydligt enklare hifi-prylar än jag har och ämnar införskaffa. Jag blir fånigt lycklig av apparaters prestanda, helt enkelt, oavsett om det är en bil med trimmad motor eller en uppsättning Ino Profundus Z-4...

Jag tycker dock det är ganska obehagligt att åka fort i en bil, eftersom jag är en feg liten stackare, och jag är dessutom miljövän och tycker att man skall låta bli att nöjesåka eller ha bilar som drar för mycket bensin. Så hifi-instresset blir en slags utlopp för mitt teknikintresse, och hade det bara varit för musikintresset så hade jag spenderat min tid på diverse musikforum, inte på faktiskt.se...

Jag röstade dock på alternativ 3, för nog är jag ju mycket intresserad av musikupplevelsen! Jag kan omöjligt rangordna dem. Jag tror att jag skulle ha kunnat sitta nöjd med ett helt annat tekniskt intresse, och få mina musikupplevelser genom enkel utrustning utan att det skulle påverka mitt välnefinnande i någon bestämd riktning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 18:12

Kunde bara bli alternativ tre. jag har ju lagt ner tid/ekonomi på min anläggning genom åren än på musik.... och det har varit ett kul tidsfödriv ;-)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 18:13

Rydberg skrev:Det finns apparter att bli kära i, Gromits Mark Levinson no39 är en sådan apparat. Vacker, bra och underbar att betjäna.

Vänta nu, är det inte apparaterna som ska betjäna oss?

Tärnström

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 18:15

JTarnstrom skrev:
Rydberg skrev:Det finns apparter att bli kära i, Gromits Mark Levinson no39 är en sådan apparat. Vacker, bra och underbar att betjäna.

Vänta nu, är det inte apparaterna som ska betjäna oss?

Tärnström

Jo det också :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-17 18:17

Njae alltså, musik är kul, men inget går ju upp mot ett sinussvep, som Svante så fint sagt det 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 18:29

Röstade på sista alternativet. När det lyssnas på musik är inte apparaterna i fokus men dom är en kul del i hobbyn.
Ska rummet också räknas som en apparat?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 18:31

Njae... Det kan kanske vara som så, att långt ifrån att tycker det är kul att prata om musik, även om man älskar musiken. Eller vad tror du?

Vissa vill kanske bara lyssna på musiken. :P

Jag tror faktiskt att det för rätt många är så, att "deras musik" är en rätt privat grej.

Jag gillar förvisso att prata om musik (men inte alltid), men då helst tillsammans med den som spelat den för mig/dem man spelat musiken med/för. På samma sätt diskuterar jag gärna film. Så blir det ofta i någon av de filmklubbar jag driver/är med i, men helst i anslutning till att filmen visats.

Fast filmer är ju till sin natur "mera yta", och de är därför lättare att diskutera dem på ett forum än musik är. Musik vill man ju gärna ha upplevt tillsammans med den som man diskuterar den med, så man kan "peka" på det som är svårt att beskriva i efterhand. :wink:

På ett forum är det därför lätt att apparatpratet dominerar - även för dem vars apparatuppmärksam kommer via önskemålet att kunna återge musiken så väl att man blir nöjd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 18:46

tre

Det är inte konstigare än att en pianist älskar sin flygel, ryttaren älskar sin häst, mannen älskar sin hustru...
Senast redigerad av Margaux 2006-03-17 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 18:46

Musik är ofta svårare att prata om på ett givande sätt för att det är så otroligt subjektivt. Det är svårt att hitta gemensamma värden. Jag tycker ändå det är roligt att prata om musik med vissa, men man tröttnar fort på samtalet och vill hellre lyssna på musik istället. :)

När det gäller hifi och ljud så är det lättare att hitta gemensamma värden och mål och annars kan man ju alltid diskutera värdena. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi