Moderator: Redaktörer
I-or skrev:goat76 skrev:
Jag har ENDAST pratat om naturligt låtande inspelning där produktionen vid mixning INTE har processats och polerats till absurdum. Ingenstans har jag pratat om vad som skett vid mastring, det är en helt annan diskussion.
Från min sida har det hela tiden handlat om dessa inspelningar jämfört med den överpolerade produktionen av Toto-skivan.
MasVis visar förstås inte bara vad som hänt vid mastring, utan tar hänsyn till hela processen. Återigen: "The software provides objective support for discussions on sound quality and master processing of audio recordings."
Slutligen vill jag poängtera att videodokumentären tydligt visar att albumet Josephine hade alla förutsättningar att låta lika bra som Speaking in Melodies. Att taffligt arbete vid mixerbordet sedan medförde att potentialen inte uppfylldes är förstås tråkigt.
Morello skrev:Lyssnade lite snabbt på Magnolia Electric Co, men stängde av ganska snabbt. Det låter framför allt väldigt dynamiskt stympat.
goat76 skrev:Morello skrev:Lyssnade lite snabbt på Magnolia Electric Co, men stängde av ganska snabbt. Det låter framför allt väldigt dynamiskt stympat.
Du gillar inte mastringen, det är naturligtvis synd att de inte lämnade över materialet till en försiktigare mastringsfirma som bara hade utfört de allra nödvändigaste ingreppen.
I-or skrev:Ja, exakt var i processen det har gått snett kan vi inte veta. Helt klart är dock att grundförutsättningarna för signalerna var bra eftersom videodokumentären uppvisar hög ljudkvalitet. Att ta dessa signaler och förvanska dem till den grad som uppvisas här är direkt inkompetent.
Morello skrev:Hur kan du veta det?
Morello skrev:"Det spelades in i Chicago 2002 med Steve Albini som producent och utgavs av Secretly Canadian i mars 2003."
Det är ju för höga farao samma tomte som producerat PJ Harveys direkt illaljudande "Rid of me"!
I-or skrev:Lyssnade just på PJ Harveys album Rid of Me och trots att jag har hört massor av rockband i en replokal har det aldrig låtit ens i närheten som det man hör här. Ljudet är alldeles för tunt och odynamiskt och detta gäller alldeles speciellt trummorna. Ett rockband av den här typen är mycket slamrigare i verkligheten, helt enkelt. Oprocessade instrument låter hyperdynamiskt oavsett om de är elektrifierade eller akustiska.
I-or skrev:För att se om även ett äkta audiofilbolag mastrar om sina produktioner* kollade jag upp ett album från Sheffield Lab (Clair Marlo, Let it Go) på Spotify och tamigf-n, hade de inte varit framme med kompressorerna här också. Dessutom utan att märka skräpet med remaster. Man kan inte lita på någonting längre.
*Alltså förutom de gamla direktgraverade sakerna från vinyltiden som Morello upplyste om tidigare i denna tråd, då det inte går att undgå om man inte har varit klok nog att köra en bandspelare parallellt.
I-or skrev:Exakt, albumet är förstås inte framställt helt utan kompressorer i originalversion men behöver sannerligen inte komprimeras med ytterligare ca 2,5 dB vid mastring som i det här fallet.
goat76 skrev:Om du inte kan höra att det albumet är så enormt avskalat och överpolerat från verkligheten som det är, ja då kan jag bara säga att du måste blivit så invand genom livet med den typen av musikproduktion.
”Radio Friendly Unit Shifter”.
Enligt mig själv är min kritik mot den typen av musikproduktion underdriven, jag kan på forumet inte använda de fula ord jag hellre hade valt i min beskrivning av den här typen av slätstruken produktion, men... fan vad ”popmusik” låter trist”.
AlbertHall skrev:Man ska inte lyssna på syntetisk musik.
Olle99 skrev:Neil Young är kanske inte så mycket popmen är han inte lite mån om ljud på hans låtar .
Trazan skrev:Och dörren öppnas på raketen
Banankommandot kommer ut
"Nu sköter vi den här planeten
Så eländet kan få ett slut"
goat76 skrev:För att jag under 8 års tid studerat i hur Steve Albini spelar in musikoch mixar, han fullständigt hatar all den efterhandsprocessing som folk sysslar med vid musikproduktioner nu för tiden. Han är vida känd i inspelningsvärlden för sin minimalistiska inställning och sina djupgående kunskaper i olika mikrofoners karraktär.
Strmbrg skrev:Ibland får jag för mig att lyssna på lite annat än ”klassiskt”.
Nu senast blev det Emerson Lake and Palmer.
Utan att vara specifik nu så vill jag ändå sammanfatta det hela sålunda:
Jag skulle fanimig byta hobby om det vore så att ”popmusik” var det jag gillade.
Det spelar ingen större roll om det är en platta på Tidal eller en CD. Det låter dötrist ljudmässigt!
Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela.
De flesta ”klassiska” inspelningar är ju hästlängder från de ideal (eller brist på ideal) som ligger till grund för pop-inspelningar. Platt, hårt och allmänt obehagligt.
Användare som besöker denna kategori: lesserwisser och 14 gäster