Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Morello » 2020-11-02 10:46

I-or skrev:
Morello skrev:Apropå välljudande populärmusik - jag slog precis på James Newton Howard & Friends, Sheffield CD-23. Detta album låter sällsynt bra för genren och kan varmt rekommenderas, men se upp för Skräpify/Tidal då Isidor rapporterat att det förekommer sönderskruvade versioner av Sheffield-album. Det är således bara att logga in på Discogs, öppna libran, betala och se glad ut.

Haha, om man tittar på hela albumet ligger toppfaktorn på knappa 26 dB. Skyhögt, alltså. Morello är vår dynamikmästare.

(Rent och superdynamiskt, bra rumslighet för trummor/slagverk/piano (syntdominerad musik) men vissa låtar klingar något ljust).

Lyssnade på hela album - kalasbra rakt igenom. Något annat är givetvis otänkbart med överdängaren Jeff Porcaro på trumma! :) Så bra skulle alla popskivor kunna låta om kompetensen i branschen vore aningens högre.

Tillägnade större delen av söndagen med att spisa skivor - framförallt Keith Jarrett på bolaget ECM. Allt låter inte spitzensklasse, men den lägsta nivån är ofantligt mycket högre än vad de stora drakarna erbjuder.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 15:11

I-or skrev:
hcl skrev:Jag är inte heller någon förespråkare för idén att anpassa inspelningar så att de gör sig bra (nåja, men så bra det nu går) även via mobiltelefon-”högtalare” eller i bil för den delen, men det beror nog också på målgrupp och vilka intäktsambitioner man har. T.o.m. strävan att få en inspelning att fungera väl återgiven via hyggligt välpresterande anläggningar är en utmaning. Olika anläggningar och rum kan skilja relativt mycket.

Exakt, det är ändå ingen idé att försöka anpassa ljudet för skräpanläggningar, de som lyssnar där bryr sig i alla fall inte om ljudkvaliteten. Min erfarenhet är att en bra inspelning låter bra överallt där anläggningen inte är alltför usel. Billjudet har också gått igenom en enorm förändring till det bättre de senaste åren, i vår bil sitter ett Dirac Unison-bestyckat system från Harman Kardon som låter fullt godkänt.

Det har väl gått såväl bakåt som framåt i bilar - trafikfarliga pekskärmar har blivit vanligt och CD-spelare saknas ofta. Min lätt ålderstigna BMW har såväl riktiga reglage som CD-spelare och låter anständigt. Som helhet en mycket bättre anläggning än alla moderna bilar jag åkt i.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-02 15:44

Morello skrev:
I-or skrev:
hcl skrev:Jag är inte heller någon förespråkare för idén att anpassa inspelningar så att de gör sig bra (nåja, men så bra det nu går) även via mobiltelefon-”högtalare” eller i bil för den delen, men det beror nog också på målgrupp och vilka intäktsambitioner man har. T.o.m. strävan att få en inspelning att fungera väl återgiven via hyggligt välpresterande anläggningar är en utmaning. Olika anläggningar och rum kan skilja relativt mycket.

Exakt, det är ändå ingen idé att försöka anpassa ljudet för skräpanläggningar, de som lyssnar där bryr sig i alla fall inte om ljudkvaliteten. Min erfarenhet är att en bra inspelning låter bra överallt där anläggningen inte är alltför usel. Billjudet har också gått igenom en enorm förändring till det bättre de senaste åren, i vår bil sitter ett Dirac Unison-bestyckat system från Harman Kardon som låter fullt godkänt.

Det har väl gått såväl bakåt som framåt i bilar - trafikfarliga pekskärmar har blivit vanligt och CD-spelare saknas ofta. Min lätt ålderstigna BMW har såväl riktiga reglage som CD-spelare och låter anständigt. Som helhet en mycket bättre anläggning än alla moderna bilar jag åkt i.

Det har blivit allt vanligare med ordentlig DSP-användning i ljudsystemen i bilar. Dessutom har man inte sällan tillgång till Spotify och kan annars koppla in mobilen via USB (eller blåtand). Detta gör att möjligheterna till välljud ökar dramatiskt även om implementeringen inte sällan lämnar en del övrigt att önska. Här är ett tyskt test med (kanske lite väl) översvallande beröm till H/K-systemet ifråga:

https://www.lowbeats.de/volvo-v60-bw-vs-harman-kardon-sound-im-fahrtest/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-02 15:46

Morello skrev:
I-or skrev:

I förra V70´n hade jag t o m kassettbandspelare, bandsallad någon... sakna? Njae... men rulla upp band med blyertspenna var ju ett hantverk det också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 16:11

I-or skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:

Det har blivit allt vanligare med ordentlig DSP-användning i ljudsystemen i bilar. Dessutom har man inte sällan tillgång till Spotify och kan annars koppla in mobilen via USB (eller blåtand). Detta gör att möjligheterna till välljud ökar dramatiskt även om implementeringen inte sällan lämnar en del övrigt att önska. Här är ett tyskt test med (kanske lite väl) översvallande beröm till H/K-systemet ifråga:

https://www.lowbeats.de/volvo-v60-bw-vs-harman-kardon-sound-im-fahrtest/

Välljud, ja, men användarvänligheten har i mitt tycke gått i diametralt fel riktning och till och med äventyrat trafiksäkerheten. Jag vill minnas att Mazda tog sitt förnuft till fånga för en tid sedan och började avveckla pekskärmar i förarmiljön.

Nyttjar man en telefon/leksaksdator med Spotify betyder det i praktiken att man måste stanna vid vägkanten för att byta låt. 8)

För övrigt tycker jag att störnivån i en bil är så hög att den inte sällan helt dominerar taket för vad som kan åstadkommas i återgivningsväg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-11-02 16:28

Morello skrev:Det har väl gått såväl bakåt som framåt i bilar - trafikfarliga pekskärmar har blivit vanligt och CD-spelare saknas ofta. Min lätt ålderstigna BMW har såväl riktiga reglage som CD-spelare och låter anständigt. Som helhet en mycket bättre anläggning än alla moderna bilar jag åkt i.

Ja, hur tusan skall det bli när man mer eller mindre måste byta ut bilen mot något modernt mög? Ser du något ljus i detta mörker?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-11-02 16:33

petersteindl skrev:Pop, liveinspelat är mer irl. och mer i realtid, men med dagens möjligheter till efterbearbetning så kan man säkert lyckas med att få till en slätstruken musikmassa även här.

Ursäkta, Peter, men så där kan man väl inte skriva IRL – om nu inte avsikten var att förkorta irländsk.

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-02 16:55

Min första bärbara dator med DVD-spelare fick stå på passagerarsätet o visa långfilm för mig långt innan det fanns inbyggda DVD-spelare i bilarna. Tiden gick fort när man såg på film samtidigt som man körde. Sen kom jag på att jag kunde sortera bilder när jag körde, var bara att ställa kameran så att bilderna reflekterades i vindrutan så kunde man hålla ett litet öga på mottrafikanterna samtidigt. Numera kör jag med brusreducering i öronen o den gamla Volvon glider fram som värsta Teslan o ilskna mottrafikanter göre sig icke besvär, jag hör dem ändå inte :)

Fast byta låt i luren behöver jag inte stanna för, sådant sköter Siri.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-02 17:15

Morello skrev:
I-or skrev:
Morello skrev:Apropå välljudande populärmusik - jag slog precis på James Newton Howard & Friends, Sheffield CD-23. Detta album låter sällsynt bra för genren och kan varmt rekommenderas, men se upp för Skräpify/Tidal då Isidor rapporterat att det förekommer sönderskruvade versioner av Sheffield-album. Det är således bara att logga in på Discogs, öppna libran, betala och se glad ut.

Haha, om man tittar på hela albumet ligger toppfaktorn på knappa 26 dB. Skyhögt, alltså. Morello är vår dynamikmästare.

(Rent och superdynamiskt, bra rumslighet för trummor/slagverk/piano (syntdominerad musik) men vissa låtar klingar något ljust).

Lyssnade på hela album - kalasbra rakt igenom. Något annat är givetvis otänkbart med överdängaren Jeff Porcaro på trumma! :) Så bra skulle alla popskivor kunna låta om kompetensen i branschen vore aningens högre.

Tillägnade större delen av söndagen med att spisa skivor - framförallt Keith Jarrett på bolaget ECM. Allt låter inte spitzensklasse, men den lägsta nivån är ofantligt mycket högre än vad de stora drakarna erbjuder.

Ja :D
Det var ett fantastiskt inspelat album. Vilket satans klipp i trummorna där. Spelade din rippade utgåva och den var sannerligen utsökt bra. Provade Tidals variant men den är tyvärr ganska mufflig jämförelsevis.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-02 17:19

Verkar inte vara sönderskruvat på Tidal.

james newton.gif
james newton.gif (30.17 KiB) Visad 4395 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 17:29

Lite konstigt att toppvärdet landar på -0,13 dBFS i båda kanalerna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 17:31

sprudel skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:

Det var ett fantastiskt inspelat album. Vilket satans klipp i trummorna där. Spelade din rippade utgåva och den var sannerligen utsökt bra. Provade Tidals variant men den är tyvärr ganska mufflig jämförelsevis.

Jag har dock aldrig "rippat" skivan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-11-02 17:38

Dra på trissor! 8O

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-02 17:53

Morello skrev:
sprudel skrev:Det var ett fantastiskt inspelat album. Vilket satans klipp i trummorna där. Spelade din rippade utgåva och den var sannerligen utsökt bra.

Jag har dock aldrig "rippat" skivan.

Men hur har han kunnat spela en rippad skiva från dig om du inte rippat den?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-02 18:00

Morello skrev:
I-or skrev:
Detta är ett betydligt bättre exempel på välinspelad modern musik, även om det inte direkt är pop: https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=-3M2hl6vSnWSAVtGyHf0tA (från Michael Ruff, Speaking in Melodies på Sheffield Labs)

Det där albumet har jag på kompaktskiva och det är faktiskt ett av de mest välljudande populärmusikalbum jag hört.

Hur utgåvan på Skräpify låter låter jag vara osagt.

Lyssnar på Tidal nu. Tack för tips, very good :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-02 18:50

Morello skrev:
Välljud, ja, men användarvänligheten har i mitt tycke gått i diametralt fel riktning och till och med äventyrat trafiksäkerheten. Jag vill minnas att Mazda tog sitt förnuft till fånga för en tid sedan och började avveckla pekskärmar i förarmiljön.

Nyttjar man en telefon/leksaksdator med Spotify betyder det i praktiken att man måste stanna vid vägkanten för att byta låt. 8)

För övrigt tycker jag att störnivån i en bil är så hög att den inte sällan helt dominerar taket för vad som kan åstadkommas i återgivningsväg.

Pekskärmarna kan och bör naturligtvis kombineras med fysisk volymratt och knappar för låtbyte (vilket är fallet för nämnda kontrollsystem som sitter i samtliga nya modeller från ett för alla svenskar välkänt bilmärke). Att det finns gökkonstruktioner är inget skäl till att döma ut konceptet.

Självklart är bakgrundsnivån (sådär 60-80 dBA) alldeles för hög för kritisk lyssning i bil, men moderna system korrigerar delvis för detta genom att höja basen, vilket märkligt nog ger ett subjektivt balanserat ljud i praktiken. Sedan har jag nog aldrig hört ett billjudssystem som inte har en ganska markerad "discobaspuckel" oavsett bakgrundsbuller. Trots allt detta går det dock att avnjuta lyssning i bil om man har ett bra system.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-02 19:05

sprudel skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:

Jag misstänker dock att den här skivan är ett typexempel på det Strmbrg skulle kategorisera som "Fan vad popmusik låter trist". :)

Det är en stel maskinell produktion som knappt låter som det är spelat av riktiga människor och ligger långt ifrån vad jag skulle kalla för high fidelity, alltså ur perspektivet ursprungslikt.
Tänk så här, om bandet riggade upp sina instrument i en lokal och du sedan stod där framför dem och lyssnade, tror du det någonsin skulle låta så där kliniskt rent?

Den här skivan låter rent och högdynamisk med bra klipp i trummorna, och man hör alla enskilda ljud mycket tydligt med bra sepatation. Men någon ursprungstrogenhet är det absolut inte frågan om, och det är det jag tror herr Strmbrg saknar och tycker är så tråkiga med många pop-produktioner.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-02 19:06

För att återgå till ämnet och Sheffield-festen, har ni hört albumet Steps med Pat Coil? Här har vi ungefär samma ljudmässiga kvaliteter som för Michael Ruff och James Newton Howard (dock med snyggare klangbalans än JNH).

Märkligt att alla rekommendationer för superljud tycks gälla fusion, kan ingen prestera ett exempel på högdynamiskt och relativt oprocessat material för någon annan genre inom modern musik? (För att tillfredsställa Dyna-Morello måste ni nog upp mot en toppfaktor om minst sådär 22 dB, så försök inte snika in något överkomprimerat mög.) 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-02 19:41

@Morello.
Du hade den på din hårddisk som jag tankade över ifrån. Kolla där. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-02 19:44

goat76 skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:

Jag misstänker dock att den här skivan är ett typexempel på det Strmbrg skulle kategorisera som "Fan vad popmusik låter trist". :)

Det är en stel maskinell produktion som knappt låter som det är spelat av riktiga människor och ligger långt ifrån vad jag skulle kalla för high fidelity, alltså ur perspektivet ursprungslikt.
Tänk så här, om bandet riggade upp sina instrument i en lokal och du sedan stod där framför dem och lyssnade, tror du det någonsin skulle låta så där kliniskt rent?

Den här skivan låter rent och högdynamisk med bra klipp i trummorna, och man hör alla enskilda ljud mycket tydligt med bra sepatation. Men någon ursprungstrogenhet är det absolut inte frågan om, och det är det jag tror herr Strmbrg saknar och tycker är så tråkiga med många pop-produktioner.

Du har en point, men det är ju ingen liveproduktion heller. Jag vet mycket väl hur det låter via ensemble-uppspelning. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 20:15

Lyssnar på trummorna så låter det tvärtom mot vad goat76 gör gällande ungefär som det gör om man stå relativt nära och i ett hyggligt väldämpat rum.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 20:29

I-or skrev:För att återgå till ämnet och Sheffield-festen, har ni hört albumet Steps med Pat Coil? Här har vi ungefär samma ljudmässiga kvaliteter som för Michael Ruff och James Newton Howard (dock med snyggare klangbalans än JNH).

Märkligt att alla rekommendationer för superljud tycks gälla fusion, kan ingen prestera ett exempel på högdynamiskt och relativt oprocessat material för någon annan genre inom modern musik? (För att tillfredsställa Dyna-Morello måste ni nog upp mot en toppfaktor om minst sådär 22 dB, så försök inte snika in något överkomprimerat mög.) 8)

Egentligen helt absurt att det är så svårt att komma med sådana exempel. Det finns ett album med Tower of power på Sheffield, men den håller tyvärr inte samma höga klass som Michael Ruff och James Newton Howard. Har du lyssnat på den?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-02 20:40

Morello skrev:Nyttjar man en telefon/leksaksdator med Spotify betyder det i praktiken att man måste stanna vid vägkanten för att byta låt. 8)

Tyvärr började eländet långt innan mobiltelefoner och pekskärmar gjorde sitt intåg. Att höja basen lite, eller göra någon annan tonförändring, är i stort sett ogörligt under färd eftersom man ska knappa sig igen en massa menyer. När jag köpte en ny (begagnad) bil för typ 17 år sedan var det första jag gjorde var att byta ut den moderna bilradion mot en äldre som hade knappar för respektive (vanlig) funktion.

Att idag leta efter musik eller bläddra bland låtar/stycken är lika ogörligt eftersom det kräver en massa knapptryckande. Den enda vettiga lösningen är väl egentligen röststyrning men då måste den fungera klockrent. Alternativet är att ladda en spellista som täcker restiden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-02 20:55

Nu släpper vi bilradiopratet.

Hittade en hygglig produktion: Dave Weckl band, "rhythm of the soul", spår 3. Detta är inte Sheffield-klass, men resor bättre än typisk populärmusik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-02 21:04

Morello skrev:Lyssnar på trummorna så låter det tvärtom mot vad goat76 gör gällande ungefär som det gör om man stå relativt nära och i ett hyggligt väldämpat rum.

Lyssna på låten Gone Buttlefishin'.

Jag hör inte ett enhetligt komplett trumset i inspelningen, jag hör bara enskilda separata delar som baskagge, virveltrumma, hihat och pukor, men var är helheten?

Trumsetet låter ju totalt dött från ett realistiskt perspektiv, tycker du inte baskaggen borde exaltera resten av trumsetet som virvel och pukor m,m, och varför är cymbalerna nästan helt obefintliga om man nu skulle befinna sig så nära trumsetet?

Det saknas alltså en massa ljud från dessa trummor som man valt att ta bort och därmed uppnått en orealistisk renhet, det är lite som att editera bort ljudet av fingrar som dras efter strängarna vid byte av ackord på en inspelning av gitarr.

Dessa saker tycker jag ska finnas kvar för att inspelningen ska ge en övertygande realism av hur dessa instrument faktiskt låter.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-11-02 22:32

I-or skrev:

Ghetto Of My Mind.gif
Ghetto Of My Mind.gif (31.58 KiB) Visad 4195 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-02 23:20

Ja, förstås, från Rickie Lee Jones legendariska audiofilalbum Flying Comboys. Tack för den, minnet hade grävt ned den alldeles för djupt. Dynamisk och rent, hygglig klangbalans och med inte alltför mycket processning. (Morello kommer knappast att helt godkänna trummorna, dock.)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-02 23:29

Morello skrev:
I-or skrev:För att återgå till ämnet och Sheffield-festen, har ni hört albumet Steps med Pat Coil? Här har vi ungefär samma ljudmässiga kvaliteter som för Michael Ruff och James Newton Howard (dock med snyggare klangbalans än JNH).

Egentligen helt absurt att det är så svårt att komma med sådana exempel. Det finns ett album med Tower of power på Sheffield, men den håller tyvärr inte samma höga klass som Michael Ruff och James Newton Howard. Har du lyssnat på den?

Ja, jag har nog samtliga Sheffield-album med modern musik. Tower of Power Direct låter i grunden mycket bra, men kräver en del klangbalanskorrigering för att helt komma till sin rätt. Det är lite märkligt mastrat också med en toppnivå om ca -4 dBFS, vilket gör att förstärkningen kan ta slut i vissa system innan man når rimligt höga ljudtrycksnivåer. Om jag minns rätt lär det ha handlat om toppar på 125 dB i mikrofonpositionerna (ej närmikat), framför allt från blåset.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-02 23:46

Morello skrev:Nu släpper vi bilradiopratet.

Hittade en hygglig produktion: Dave Weckl band, "rhythm of the soul", spår 3. Detta är inte Sheffield-klass, men resor bättre än typisk populärmusik.

Tack för tipset. Inte alls illa (fusion igen, dock, men det gillar jag!), bara aningen för låg dynamik och renhet för riktig toppklass. Ungefär på den här nivån kan en hel del album från halvaudiofilbolaget GRP låta. För övrigt har vi även det mesta från helaudiofilbolaget DMP, bl.a. Flim and the BB's (inte helt oväntat fusion igen) som låter snäppet bättre.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-11-02 23:54

I-or skrev:Ja, förstås, från Rickie Lee Jones legendariska audiofilalbum Flying Comboys. Tack för den, minnet hade grävt ned den alldeles för djupt. Dynamisk och rent, hygglig klangbalans och med inte alltför mycket processning. (Morello kommer knappast att helt godkänna trummorna, dock.)

Låter dock lite tunt tycker jag. Men bättre än 99,9% av det junket som släpps inom populärmusiken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi