Bygga ny sub, 4st 10” men vart ska jag placera Nr4?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Antonic

Bygga ny sub, 4st 10” men vart ska jag placera Nr4?

Inläggav Antonic » 2020-11-03 21:52

Håller på och rita en sub till mina JBL HDI-3800.
Först och främst till musik men ska finnas SPL för Bio med sedan.

Här tänkte jag köra med Seas populära 10” XM001 L26ROY

Hade först tänkt bygga likt REL och stacka 3-4st men
bygga 6-8st lådor blir mycket jobb men även 4st blir 1400mm högt.

Så började rita på en sub med 3 eller 4st element.

Designmässigt är det bättre med 3st, även lådan blir mindre och alla element får
även mera volym.

Problemet här är att varje sub blir 12ohm.
Problemet i sig är inte 12ohm utan jag måste ha 1st bryggat steg till varje sub.
(Eller ett 4kanalssteg)

Tänkte då annars klämma in ett 4e element.
Men vart skulle man placera det?

Står lite och stampar och kommer inte vidare.
Bilagor
0032020D-28E7-4630-A052-4EA5183DB12C.jpeg
0032020D-28E7-4630-A052-4EA5183DB12C.jpeg (35.69 KiB) Visad 3542 gånger
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Bygga ny sub, 4st 10” men vart ska jag placera Nr4?

Inläggav jonasp » 2020-11-03 22:37

Med 4 element per låda kan du med fördel parallel/seriekoppla. Dvs totalimpedansen är fortfarande nominell 4 ohm men känsligheten 6 dB högre.

Du kan inte sätta element 2+2 på varje sida om lådan?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-03 23:15

Exakt min tanke med, 4ohm blir ju optimalt med steget
Såklart det går men gillar inte riktigt den designen då den blir lite tråkig att se på.
Vill gärna gör den så smal som möjligt även om 380mm är ett måste för få upp lite volym.

Går klämma in 4st på höjden med då blir lådan 122cm + fötter.

Ayebee

Inläggav Ayebee » 2020-11-03 23:39

jonasp skrev:Du kan inte sätta element 2+2 på varje sida om lådan?

+1 på detta. Om du är ute efter jämnast möjliga frekvensgång skulle du kanske överväga fler än en sub. Harman (som ju står bakom dina JBL) har gjort en del research, t.ex. här: https://www.harman.com/documents/multsubs_0.pdf

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-03 23:57

Ayebee skrev:
jonasp skrev:Du kan inte sätta element 2+2 på varje sida om lådan?

+1 på detta. Om du är ute efter jämnast möjliga frekvensgång skulle du kanske överväga fler än en sub. Harman (som ju står bakom dina JBL) har gjort en del research, t.ex. här: https://www.harman.com/documents/multsubs_0.pdf

Tusen tack, detta ska läsas igen :)

Detta blir 2st subbar för musik framförallt sedan får man se vad man kan hitta på, tanken är flytta inom 2 år och kan då utöka med 2st till.

Men måste dom vara på sidorna eller blir det sämre som ritningen att 1 spelar bakåt?

Den kan ju annars spela uppåt om man vill?

Ayebee

Inläggav Ayebee » 2020-11-04 00:17

Två subwoofers med två element i varje som spelar åt sidorna "magnet mot magnet" kunde nog bli bra. Fördelen med monteringen är att krafterna som elementen producerar tar ut varandra och du sänker vibrationer och distorsion - alldeles gratis, typ. 3+1 enligt ditt förslag har inte samma goda effekt. Tyvärr har jag inte provat allt detta själv, men teorierna och fysiken verkar vara på det här uppläggets sida, så att säga. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 01:19

Om du vill bli av med en hel del av jämna ordningars distorsion (vilka dominerar THD för låga frekvenser) kan du med fördel vända ena sidans element med magneten utåt. Detta gör mycket mer för välljudet än kraftutsläckning via montering magnet mot magnet. Du kan montera elementen på under- och översidan av lådan om du vill. Fult, ja, men vad gör man inte för välljudets skull?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 09:10

Jag trodde först du skulle bygga flera lådor med flera element. Jag ser nu att det går att tolka som att du överväger bygga en enda stor låda. Detta avråder jag från - bygg åtminstone två lådor och fördela basarna mellan dessa, men allra helst 4 lådor. Multipla lådor är mer placeringsvänliga och du får större möjlighet att optimera rummet.

Sedan kan det som I-or skriver vara en god idé att släcka ut andratonsprodukter om du nu ändå ska ha ett jämnt antal element i varje låda. Detta står ju naturligtvis inte i motsatsförhållande till mekanisk utsläckning av vibrationerna, om man nu känner för det! :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-04 09:12

XM004-04 ger mycket lägre Q-värde i lådan. Tex Q0,56 i 10 liter lådvolym.

Men vill du hålla dig över 100ggr elementets slagvolym så bör varje element ha 48 liter till godo.
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 09:24

jonasp skrev:Sedan kan det som I-or skriver vara en god idé att släcka ut andratonsprodukter om du nu ändå ska ha ett jämnt antal element i varje låda. Detta står ju naturligtvis inte i motsatsförhållande till mekanisk utsläckning av vibrationerna, om man nu känner för det! :D

Hur gör man då? En utåtvänd woofer som spelar elektriskt fasvänd med den inåtvända på motsatta sidan av lådan?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 09:45

Jag gjorde en skiss - med ljudeffekter! :D
Bilagor
mekanisk vibrationseliminering och andratonsprodukter.jpg
mekanisk vibrationseliminering och andratonsprodukter.jpg (40.93 KiB) Visad 3437 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 09:56

Den högra skissen, blir inget output alls typ eller? Elementen släcker ut varandra akustiskt?

Den vänstra skissen, blir det 6dB mer akustisk output än om det bara hade varit 1 element i lådan?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 10:06

Båda har 6 dB mer nivå än ett ensamt element.

I den högra rör sig elementen mot varandra vid positiv signal, dvs den akustiska signalen fördubblas, nettorörelsen mekaniskt blir nästan noll, samt andratonsprodukter släcks ut. Största problemet är hur man rent praktiskt ska montera elementen!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-04 10:34

Båda Förslagen från Jonas är bra.

Hursomhelst blir 4 element i samma lådkonstruktion tokstort.

Jag skulle rekommendera den vänstra och göra 4 lådor med två element i varje. De blir ändå +90 liter styck.

Med 4 lådor kan du stacka dem, eller sprida ut dem. De blir också lättare att flytta.

Själv hade jag dock gjort 8 enskilda lådor. Det ger ännu mer flexibilitet. Akustiskt vore det bra om höjden på lådorna var sådana att 4 stycken når upp till taket. Gör du dem grunda och lite bredare, tar de heller knappt någon golvyta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 10:40

Finns det kommersiella basar som är byggda såhär? Det har jag aldrig sett.
Känns genialt ju. Kul att man lärde sig något nytt idag. Faktiskt for president!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 10:58

F-n också att jag inte visste om detta när jag designade mina egna hörnmöjliga högtalare. Hade nog gjort något åt detta hållet i så fall för wooferlådorna.
(ful ful fulskiss)
Ska föreställa samma element fram och bak.
koncept.png
koncept.png (7.92 KiB) Visad 3412 gånger

Det hade minskat mitt SBIR-problem från hörnet också betydligt :x

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-04 12:11

rajapruk skrev:Finns det kommersiella basar som är byggda såhär? Det har jag aldrig sett.
Känns genialt ju. Kul att man lärde sig något nytt idag. Faktiskt for president!

Det högra av Jonas förslag använder Ino på sin dyraste basmodul, då med två stycken 12” i varje. Med dessa 10” basar tycker jag nog att modulenheyrn som krävs för montering tar stor plats och är omständig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 12:26

Det finns massor med olika exempel på parkopplade element där ett av dem är vänt för att sänka distorsionen. T ex Miller & Kreisel.

https://mksound.com/products/x-series/x12/

Det är kanske vanligast i dipolbasar. Där förekommer det även med en montering så att både andraton och vibrationer reduceras.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 13:04

Det finns en viss fördel med att kraftbalansera magnet mot magnet eftersom lådan då inte behöver ta upp annat än krafter orsakade av ljudtrycket. Detta har dock försumbar praktisk inverkan relativt utsläckning av framför allt andratonen som dominerar THD för de flesta element och specifikt L26ROY.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 14:25

I-or skrev:Det finns en viss fördel med att kraftbalansera magnet mot magnet eftersom lådan då inte behöver ta upp annat än krafter orsakade av ljudtrycket. Detta har dock försumbar praktisk inverkan relativt utsläckning av framför allt andratonen som dominerar THD för de flesta element och specifikt L26ROY.

Ser nu att jag har rätt låg andratonsdist på mina woofers i området det spelar (20Hz-650Hz). Bättre än purifi-woofers t.o.m tror jag (mätningen jag såg på purifi hade liknande dist-nivå fast vid 100dB output). Så jag kan nog sova lugnt att jag inte gjorde en sådan andratonsutsläckande konstruktion. Men det hade varit lite coolt.
EDS JBL 1501FE_Page_11.jpg
EDS JBL 1501FE_Page_11.jpg (183.34 KiB) Visad 3362 gånger

(sorry för OT herr trådskapare)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 14:49

Andraton dominerar ju från 20 Hz till 70 Hz i mätningen. Vid 20 Hz är det 15 dB avstånd från 2:a ton till 3:e ton!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-04 15:10

jonasp skrev:Andraton dominerar ju från 20 Hz till 70 Hz i mätningen. Vid 20 Hz är det 15 dB avstånd från 2:a ton till 3:e ton!

Nej du ser fel på färgerna. Det är tredjeton som är turkos. Andraton är röd.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 15:12

rajapruk skrev:
jonasp skrev:Andraton dominerar ju från 20 Hz till 70 Hz i mätningen. Vid 20 Hz är det 15 dB avstånd från 2:a ton till 3:e ton!

Nej du ser fel på färgerna. Det är tredjeton som är turkos. Andraton är röd.

Det har du alldeles rätt i!

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-04 15:25

jonasp skrev:Jag trodde först du skulle bygga flera lådor med flera element. Jag ser nu att det går att tolka som att du överväger bygga en enda stor låda. Detta avråder jag från - bygg åtminstone två lådor och fördela basarna mellan dessa, men allra helst 4 lådor. Multipla lådor är mer placeringsvänliga och du får större möjlighet att optimera rummet.

Sedan kan det som I-or skriver vara en god idé att släcka ut andratonsprodukter om du nu ändå ska ha ett jämnt antal element i varje låda. Detta står ju naturligtvis inte i motsatsförhållande till mekanisk utsläckning av vibrationerna, om man nu känner för det! :D

Står lite längre ner men givetvis blir det flera subbar, tanken är 2st vid fronthögtalarna.
Sedan bygga en bakom soffan lite senare
Ska flytta till hus inom 2år så där blir det 4st, men då ska jag vara supernöjd med dessa subbar givetvis.

Skriver lite om elementen längre ner:
Bilagor
IMG_4360 (1).jpeg
IMG_4360 (1).jpeg (1.37 MiB) Visad 3349 gånger

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-04 15:28

Kraniet skrev:XM004-04 ger mycket lägre Q-värde i lådan. Tex Q0,56 i 10 liter lådvolym.

Men vill du hålla dig över 100ggr elementets slagvolym så bör varje element ha 48 liter till godo.

Jag har kollat info om båda och tror en del har förväxlat dom så jag är väldigt osäker vilket element jag ska satsa på?
Andreas på Hifikit skulle hjälpa mig men inte fått svar än.

Sett några byggen med 25L per element och lite extra EQ pga det och funkat bra.
Men undrar vilken version dom använt

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-04 15:32

I-or skrev:Om du vill bli av med en hel del av jämna ordningars distorsion (vilka dominerar THD för låga frekvenser) kan du med fördel vända ena sidans element med magneten utåt. Detta gör mycket mer för välljudet än kraftutsläckning via montering magnet mot magnet. Du kan montera elementen på under- och översidan av lådan om du vill. Fult, ja, men vad gör man inte för välljudets skull?

Ja vända magneten har man gjort när man höll på med Bilstereo. :twisted:
Du får ju 5L per element mera lådvolym med men tror vi håller oss med magneten inåt här.

Montera det under kommer inte synas alls och uppåt kommer inte heller synas speciellt då man
kan sänka ner elementet i samma nivå som lådan.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-04 15:33

I-or skrev:Det finns en viss fördel med att kraftbalansera magnet mot magnet eftersom lådan då inte behöver ta upp annat än krafter orsakade av ljudtrycket. Detta har dock försumbar praktisk inverkan relativt utsläckning av framför allt andratonen som dominerar THD för de flesta element och specifikt L26ROY.

Ursäkta en dum fråga, men kan man få en förklaring på andratonen och hur man motverkar den?

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-04 15:39

Ritade på en version med stackade lådor istället men blev högt med 4st.
Bilagor
stackade.png
stackade.png (87.28 KiB) Visad 3351 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 17:56

Antonic skrev:

Ursäkta en dum fråga, men kan man få en förklaring på andratonen och hur man motverkar den?

Andratonsdistorsionen dyker upp som ett extra oönskat bidrag vid dubbla drivfrekvensen, d.v.s. om du t.ex. vill spela en ren sinus vid 40 Hz får du också ett bidrag vid 80 Hz. Andraton, fjärdeton o.s.v. utgör s.k. jämna ordningar och beror på asymmetri i drivningen av konen, alltså att kraften från motorn eller fjädringen blir större när konen rör sig inåt än när den rör sig utåt (eller tvärtom). Den här typen av distorsion dominerar den totala distorsionen för detta element och kan därför vara bra att försöka minimera.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-11-05 06:24

I-or skrev:
Antonic skrev:

Andratonsdistorsionen dyker upp som ett extra oönskat bidrag vid dubbla drivfrekvensen, d.v.s. om du t.ex. vill spela en ren sinus vid 40 Hz får du också ett bidrag vid 80 Hz. Andraton, fjärdeton o.s.v. utgör s.k. jämna ordningar och beror på asymmetri i drivningen av konen, alltså att kraften från motorn eller fjädringen blir större när konen rör sig inåt än när den rör sig utåt (eller tvärtom). Den här typen av distorsion dominerar den totala distorsionen för detta element och kan därför vara bra att försöka minimera.

Tack för den förklaringen :)

Nästa

Återgå till DIY-forum