Varför jämför vi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Varför jämför vi?

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 15:30

"Det här låter bättre än det där."
"Jämfört med det där så är basen mycket fastare med det här."
"Jag hör allt mycket tydligare med det här än med det där."

Och?
Vad betyder det då?
Tveklöst betyder det att man gjort en jämförelse.
Hyfsat sannolikt så betyder det även att man lyckats avgöra vad som är bättre och vad som är sämre.
Något av det man jämfört kanske dessutom är mycket bättre. Och kanske mycket bättre på ganska mycket.

Men sedan då?
Är det där som var mycket bättre, något mer än just mycket bättre, än det andra man jämförde med?
Är det där som var mycket bättre (eller lite bättre) överhuvudtaget bra?

Riskerar det egna omdömet utarmas på bekostnad av en ranking- och jämförelsementalitet?

Har vi ens något omdöme? Eller kan vi enbart värdera saker genom att jämföra med något annat?
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-04 17:28, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Varför jämför vi?

Inläggav Harryup » 2020-11-04 16:08

Enda chansen att jämföra och kunna uttal sig om vad som man uppfattar är mest naturligt är ju på akustisk musik. På elektroniskt förstärkt musik så blir det ju det som man tycker låter bäst som är bäst utan att ha någon koppling till originalframförandet. Man jämför väl för att kunna hitta någon grunka med färre eller annorlunda fel än den man har som gör att den nya grunkan blir lite lättare att leva med. På faktiskt så finns det ju lite olika måttstock på hur långt ljudminnet är, i vissa trådar måste man kunna switcha väldigt snabbt mellan t.ex. F/E för att kunna höra skillnader överhuvudtaget medans man i andra trådar så var man med vid inspelningen så man vet hur det ska låta. Så vad man får ut av jämförelserna skiljer sig nog väldigt mycket åt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 16:15

Många frågor var det och jag har inget bra svar än att ibland så kan man tycka bättre om ett par högtalare även om de kanske inte har exakt lika stram bas som ett annat par. Smaken är som baken så att säga. Och det är därför det finns så mycket olika högtalare för de flesta tycker olika. Om det inte skulle vara så, så skulle många märken försvinna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-04 16:44

FBK skrev:Många frågor var det och jag har inget bra svar än att ibland så kan man tycka bättre om ett par högtalare även om de kanske inte har exakt lika stram bas som ett annat par. Smaken är som baken så att säga. Och det är därför det finns så mycket olika högtalare för de flesta tycker olika. Om det inte skulle vara så, så skulle många märken försvinna.

+1

Just nu håller jag på att skruva på ett SUB/SAT system, delningfrekvens, EQ, mätningar, provlyssning. När är det rätt? Inte vet jag. Det hjälper inte med akustiska instrument, jag vet inte hur det lät när inspelningen gjordes. Jag var inte där.

Jag ska ta ett exempel ur verkligheten. Jag var på en tillställning där två (skickliga) musiker spelade på samma piano. Allt var samma, samma piano, samma rum, pianot stod på samma ställe i rummet, jag satt på samma ställe i rummet. Men det lät HELT olika. Hade någon varit där och spelat in och jag hade fått höra resultatet (vi tänker oss alltså nu att jag inte varit där) och ingen sagt att allt var samma, utom pianisten, hade jag inte kunnat gissa det. Jag hade säkert satt igång och babbla nåt om att den ena lokalen var större och nog måste det vara olika mikrofonavstånd och det var säkert 60 Hz i vägguttaget på den ena ( :wink: ).Och det var alltså bara musikerna som skiljde.

Jag skulle gärna ha möjligheten att jämföra live mot inspelat, men det har jag inte. Är det någon som har det? Hur var resultatet? Hur nära kommer man? Kan man bli inbjuden?

Tur att inte allt låter lika, hur kul skulle det vara?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 17:10

Jag minns när jag var mer åt "popmusikhållet":
Förvirringen var ju ganska påtaglig.
Jag kunde i princip inte göra så mycket annat än att jämföra. Det fanns ju ingen verklighets-illusion att uppnå. Jag var helt utlämnad till att antingen mäta - vilket jag inte kan - eller just lyssningsjämföra och fokusera på olikheter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-04 17:48

Vi jämför saker för att rangordna saker på en värdeskala.

Det är som vilket företag som helst. Man jämför kostnad med intäkt d v s i pengar. Man vill ha en positiv derivata som är så stor som möjligt.

Konsumenter rangordnar en produkts värde i förhållande till produktens kostnad. Samma konsumenter värderar sin arbetsinsats kontra lön i form av pengar och dessa pengar värderas mot kostnaden för en produkt som om möjligt kan tänkas införskaffas. Man vill ha en positiv derivata som är så stor som möjligt.

Det är en kedja av värderingar. Produkten har en nyttofaktor som konsumenten värderar. Produkten har en entertainmentfaktor som konsumenten värderar. Tillverkningskvalitet, funktion, märkesstatus, support, andrahandsvärde, psykosocial status, osv. värderas. Slutligen sker en helt annan värdering och det är då man intalar för sig själv att det man byter sina pengar mot har högre värde för en själv än de pengar man byter bort. Ett köp är således att betraktas som en vanlig bytesaffär.

Sedan kan man värdera annan typ av saker, exempelvis tidsfördriv. Då kommer ekvationen vara differens på "aktivitet i ens belöningssystem" per tidsenhet. Åskådliggöres enkelt med differentialekvationer.

T.ex. då någon vill lägga ner tid på att jämföra olika kabellyftare istället för att lägga ned samma tid framför TVn.

Allt går att uttrycka matematiskt med flervariabla diffekvationer. 8) :twisted: :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-04 18:14

petersteindl skrev:Vi jämför saker för att rangordna saker på en värdeskala.

Det är som vilket företag som helst. Man jämför kostnad med intäkt d v s i pengar. Man vill ha en positiv derivata som är så stor som möjligt.

Konsumenter rangordnar en produkts värde i förhållande till produktens kostnad. Samma konsumenter värderar sin arbetsinsats kontra lön i form av pengar och dessa pengar värderas mot kostnaden för en produkt som om möjligt kan tänkas införskaffas. Man vill ha en positiv derivata som är så stor som möjligt.

Det är en kedja av värderingar. Produkten har en nyttofaktor som konsumenten värderar. Produkten har en entertainmentfaktor som konsumenten värderar. Tillverkningskvalitet, funktion, märkesstatus, support, andrahandsvärde, psykosocial status, osv. värderas. Slutligen sker en helt annan värdering och det är då man intalar för sig själv att det man byter sina pengar mot har högre värde för en själv än de pengar man byter bort. Ett köp är således att betraktas som en vanlig bytesaffär.

Sedan kan man värdera annan typ av saker, exempelvis tidsfördriv. Då kommer ekvationen vara differens på "aktivitet i ens belöningssystem" per tidsenhet. Åskådliggöres enkelt med differentialekvationer.

T.ex. då någon vill lägga ner tid på att jämföra olika kabellyftare istället för att lägga ned samma tid framför TVn.

Allt går att uttrycka matematiskt med flervariabla diffekvationer. 8) :twisted: :)

Mvh
Peter

+1.
Utan jämförelser och utvärderingar blir ingenting bättre. Jag tror det är mänskligt. Det är ingen skillnad på ett hifiintresse och ett intresse för att meka med motorer.

Om ingen var intresserad av att jämföra och värdera bilar hade vi fortfarande haft T-forden. Eller kanske ingen bil alls.

Sedan är det kanske en annan sak att mänskligheten nog inte blir lycklig med jämförelser. Det kanske rent av är förbannelsen som leder till vårt fördärv. Jämförelsen är hand i hand med missnöjet, vilket är motsatsen till förnöjsamhet.

Kanske vore vi lyckligare om vi alla var lallande mumintroll som varken jämförde, värderade eller funderade på nån speciell utveckling ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 18:26

Vad var det sladd sa på Hififorum? För att göra något bättre kan man inte jämföra med något sämre?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 18:38

Det verkar inte som om jag blivit förstådd.
Vad jag vill komma till är att en ranking kan leda till ett förgivettagande.
Ett förgivettagande - eller icke-reflekterande - av att det som rankades högst är bra.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 18:46

Att något blott är bättre är ej ett tillräckligt villkor för att det ska vara bra!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 19:01

Strmbrg skrev:Det verkar inte som om jag blivit förstådd.
Ett förgivettagande - eller icke-reflekterande - av att det som rankades högst är bra.

Ja , jag hänger inte riktigt med :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-04 19:08

Strmbrg skrev:Det verkar inte som om jag blivit förstådd.

Du gör en tankevurpa, som jag ser det. Du använder ett uttryck som 'bra'. Det är också en värdeskala som man satt upp. Då måste man plocka fram parametrar som styr. Det är ett slags godkännande av något. Detta godkännande kan villkoras av tekniska parametrar.

Exempel: För att en bil skall anses vara bra så måste den uppfylla följande uppsatta nödvändiga och tillräckliga krav.

1.) minst 4 personer skall kunna färdas i bilen samtidigt.
2.) minst 700 kg skall man kunna stuva in i bilen.
3.) Bilen skall ha en topphastighet på minst 200 km/h.
4.) Bilen skall väga minst 2437,2 kg.
5.) Bilen skall förbruka minst 1,2 liter diesel per 10 km.
6.) Bilen skall vara blå.

Hursomhelst så är dessa krav för att vara bra baserade på vissa värderingar. Sedan kan man plocka fram en mängd jämförelseobjekt i form av bilar som uppfyller braighetskravet och jämföra bilarna på t.ex. vilken bil är tristast att köra. Den bilen vinner racet och anses vara bäst av de braiga bilarna.

Samma kan göras med hifi-pryttlar eller musiklåtar.

Vill man ha så hög entertainmentfaktor som möjligt så testar man entertainmentfaktorn. Finns inget som uppfyller ens braighet på entertainmentfaktor så avstår man eller sänker sitt krav på entertainmentfaktor.

Allt kan beskrivas med olika diffekvationer och beräknas med matematiska modeller. Sedan får JM mäta aktiviteten i belöningssystemet. Kommer man inte upp till önskad nivå för braighet, så tillföres lämpligt vin till processen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-04 19:22

När jag tänker tillbaka på vilka högtalare jag ägt så tror jag att Dynaudio S3.4 som jag hade för många år sedan är den bästa högtalaren jag ägt, men jag är toknöjd med mina nuvarande Adam Audio som jag har idag även om de inte kommer upp i samma nivå som Dynaudio gjorde. Det är inget som stör mig när jag lyssnar på mina nuvarande burkar och det gjorde inte heller Dynaudio. Men ändå så bytte jag till något annat som visade sig i längden att det inte passade mig. Så det blev en del olika högtalare innan jag hittade rätt igen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 19:24

Recht, visst behövs det en referens för att bedöma något.
Vad jag vill komma till är att den inre referensen kommer på skam om man fokuserar på objekt-jämförelser, rankingar och skillnads-analys istället för på vad man själv tycker om ett specifikt objekt.

En företeelse som blivit ganska vanlig numera är det där om att välja baserat på vad som är populärast.
Varje (jävla) detaljhandelshemsida har ju funktionen "populärast" eller liknande som sökkriterium.
Härom året var vi inne i en butik för att titta på tapeter:
Försäljaren försökte vägleda oss genom att berätta vilka stilar som var mest populära.
Min reaktion var ungefär "Det skiter väl jag i! Jag har väl ett eget omdöme för tusan och tapetserar inte heller för att få beröm av besökare!"
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-04 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 19:31

Vi jämför för att vi vill utvecklas . För att vi vill ha bättre, mer prisvärt osv. Hade allt varit jämntjockt hade livet varit för jäkla trist.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 19:31

Vi jämför för att vi vill utvecklas . För att vi vill ha bättre, mer prisvärt osv. Hade allt varit jämntjockt hade livet varit för jäkla trist.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 19:32

Ja-ja, jag tror inte jag kommer någon vart med detta nu.
:D

JM

Inläggav JM » 2020-11-04 20:04

Strmbrg skrev:Ja-ja, jag tror inte jag kommer någon vart med detta nu.

Gär det att subjektivt bedöma tex ljudet hos en högtalare utan att relatera?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 20:49

JM skrev:

JM

Ja, det går rimligtvis hyfsat utmärkt att bedöma om man gillar det man hör utan att behöva jämföra med att höra något annat.
Yttermera så bör det gå ganska bra att avgöra om det man hör låter realistiskt eller inte utan att först jämföra med något annat.

Fixar man inte detta, så tror jag att man har utvecklats till en rätt så mentalt lealös individ. Men jag kan såklart ha fel även här.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 20:51

Strmbrg skrev:
JM skrev:

JM

Ja, det går rimligtvis hyfsat utmärkt att bedöma om man gillar det man hör utan att behöva jämföra med att höra något annat.
Yttermera så bör det gå ganska bra att avgöra om det man hör låter realistiskt eller inte utan att först jämföra med något annat.

Fixar man inte detta, så tror jag att man har utvecklats till en rätt så mentalt lealös individ. Men jag kan såklart ha fel även här.

"Fixar man inte detta, så tror jag att man har utvecklats till en rätt så mentalt lealös individ." :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-11-04 20:53

Strmbrg skrev:
JM skrev:

JM

Men du jämför väl i alla fall med verkligheten, dvs live. Det är jämförelse det också.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 21:13

STDI skrev:
Strmbrg skrev:
JM skrev:Gär det att subjektivt bedöma tex ljudet hos en högtalare utan att relatera?

JM

Men du jämför väl i alla fall med verkligheten, dvs live. Det är jämförelse det också.

Självklart gör jag ju det. Men det handlar om huruvida jag kan bedöma utan att jämföra med andra prylar.
"Vad tycker du om chokladpuddingen?"
"Den godaste chokladpudding jag nånsin ätit!"
"Så du gillar den skarpt?"
"Öh, näe, den smakar ganska illa."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 21:16

Strmbrg skrev:
JM skrev:

JM

https://sv.wikipedia.org/wiki/Platons_grottliknelse

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 21:18

Uh?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 21:29

Det handlar om just det. De som inte jämför . Men när de skådar hiigiljuset så inser de att det finns riktigt bra ljud . Det när de jämför med det trista monotransistorknaster de lyssnat på i grottan.

Hur ska man kunna vidga vyer om man inte vet om vad man kan vidga vyerna till ? Kan bara åstadkommas genom att jämföra och vilja pröva det som det tipsas om/visas på. .

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-04 21:31

Men det är inte det jag är ute efter.
Jag förstår att vi resonerar helt olika "ni" och jag, så jag lägger ner mitt engagemang även i den här tråden.
:)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 21:37

Jag fattar inte riktigt stämmer . Ta ett barn. Ett barns omdöme . Om inte barnet tar intryck så utvecklas inte barnet . Jämföra och utvärdera . Men det är inte det du menar . Du kanske mer är ute efter att lita på sitt omdöme, erfarenheter, smak osv och inte rakt av köpa det som någon påstår om tex någon hifipofukt? Det skriver jag i så fall till 100% under på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-04 21:37

Jag fattar inte riktigt stämmer . Ta ett barn. Ett barns omdöme . Om inte barnet tar intryck så utvecklas inte barnet . Jämföra och utvärdera . Men det är inte det du menar . Du kanske mer är ute efter att lita på sitt omdöme, erfarenheter, smak osv och inte rakt av köpa det som någon påstår om tex någon hifipofukt? Det skriver jag i så fall till 100% under på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-04 22:45

Strmbrg skrev:Men det är inte det jag är ute efter.
Jag förstår att vi resonerar helt olika "ni" och jag, så jag lägger ner mitt engagemang även i den här tråden. :)

Så vad är du ute efter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-04 23:28

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Men det är inte det jag är ute efter.
Jag förstår att vi resonerar helt olika "ni" och jag, så jag lägger ner mitt engagemang även i den här tråden. :)

Så vad är du ute efter?

/ B

Rekord i antal nystartade trådar under ett kvartal :)
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi