Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Många frågor var det och jag har inget bra svar än att ibland så kan man tycka bättre om ett par högtalare även om de kanske inte har exakt lika stram bas som ett annat par. Smaken är som baken så att säga. Och det är därför det finns så mycket olika högtalare för de flesta tycker olika. Om det inte skulle vara så, så skulle många märken försvinna.
petersteindl skrev:Vi jämför saker för att rangordna saker på en värdeskala.
Det är som vilket företag som helst. Man jämför kostnad med intäkt d v s i pengar. Man vill ha en positiv derivata som är så stor som möjligt.
Konsumenter rangordnar en produkts värde i förhållande till produktens kostnad. Samma konsumenter värderar sin arbetsinsats kontra lön i form av pengar och dessa pengar värderas mot kostnaden för en produkt som om möjligt kan tänkas införskaffas. Man vill ha en positiv derivata som är så stor som möjligt.
Det är en kedja av värderingar. Produkten har en nyttofaktor som konsumenten värderar. Produkten har en entertainmentfaktor som konsumenten värderar. Tillverkningskvalitet, funktion, märkesstatus, support, andrahandsvärde, psykosocial status, osv. värderas. Slutligen sker en helt annan värdering och det är då man intalar för sig själv att det man byter sina pengar mot har högre värde för en själv än de pengar man byter bort. Ett köp är således att betraktas som en vanlig bytesaffär.
Sedan kan man värdera annan typ av saker, exempelvis tidsfördriv. Då kommer ekvationen vara differens på "aktivitet i ens belöningssystem" per tidsenhet. Åskådliggöres enkelt med differentialekvationer.
T.ex. då någon vill lägga ner tid på att jämföra olika kabellyftare istället för att lägga ned samma tid framför TVn.
Allt går att uttrycka matematiskt med flervariabla diffekvationer.![]()
![]()
![]()
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Det verkar inte som om jag blivit förstådd.
Vad jag vill komma till är att en ranking kan leda till ett förgivettagande.
Ett förgivettagande - eller icke-reflekterande - av att det som rankades högst är bra.
Strmbrg skrev:Det verkar inte som om jag blivit förstådd.
Vad jag vill komma till är att en ranking kan leda till ett förgivettagande.
Ett förgivettagande - eller icke-reflekterande - av att det som rankades högst är bra.
Strmbrg skrev:Ja-ja, jag tror inte jag kommer någon vart med detta nu.
JM skrev:Strmbrg skrev:Ja-ja, jag tror inte jag kommer någon vart med detta nu.
Gär det att subjektivt bedöma tex ljudet hos en högtalare utan att relatera?
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Ja-ja, jag tror inte jag kommer någon vart med detta nu.
JM
Ja, det går rimligtvis hyfsat utmärkt att bedöma om man gillar det man hör utan att behöva jämföra med att höra något annat.
Yttermera så bör det gå ganska bra att avgöra om det man hör låter realistiskt eller inte utan att först jämföra med något annat.
Fixar man inte detta, så tror jag att man har utvecklats till en rätt så mentalt lealös individ. Men jag kan såklart ha fel även här.
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Ja-ja, jag tror inte jag kommer någon vart med detta nu.
JM
Ja, det går rimligtvis hyfsat utmärkt att bedöma om man gillar det man hör utan att behöva jämföra med att höra något annat.
Yttermera så bör det gå ganska bra att avgöra om det man hör låter realistiskt eller inte utan att först jämföra med något annat.
Fixar man inte detta, så tror jag att man har utvecklats till en rätt så mentalt lealös individ. Men jag kan såklart ha fel även här.
STDI skrev:Strmbrg skrev:JM skrev:Gär det att subjektivt bedöma tex ljudet hos en högtalare utan att relatera?
JM
Men du jämför väl i alla fall med verkligheten, dvs live. Det är jämförelse det också.
JM
Strmbrg skrev:Men det är inte det jag är ute efter.
Jag förstår att vi resonerar helt olika "ni" och jag, så jag lägger ner mitt engagemang även i den här tråden.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Men det är inte det jag är ute efter.
Jag förstår att vi resonerar helt olika "ni" och jag, så jag lägger ner mitt engagemang även i den här tråden.
Så vad är du ute efter?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster