Varför låter folk grejerna hellre bli förstörda än sålda

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Varför låter folk grejerna hellre bli förstörda än sålda

Inläggav distad » 2020-11-05 07:00

Läst detta i en annons, Girigt tycker jag :roll:
Svårt att sätta pris på en sådan här pjäs, men sätter ändå 3000kr. Passar inte priset,
så kom med ett vettigt bud. Kommer dock inte skänka bort den (då får den ligga kvar
i källaren).
Ligger några ute på HifiShark mellan 2200DKK och 648US$.

Så om bara en hör av sig och erbjuder 1500kr så får den hellre stå i källaren och troligtvis bli förstörd med tiden, varför :roll: Det är väl bättre att ta det man blir erbjuden och någon annan får glädje av förstärkaren.
Marknaden styr ju priset och det är ofta som folk får gå ner i pris på beg.marknader, särskilt på blocket där folk verkar ha sämre kol på vad saker är värda.
Senast redigerad av distad 2020-12-11 22:05, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Varför låter folk grejerna bli förstörda än sålda

Inläggav Baffel » 2020-11-05 07:57

Se det positiva med annonsen och Blocket istället. Om folk inte vet vad marknadsvärdet är så kan man fynda. Har han telefonnummer så har du ju världens möjlighet att fixa en bra förstärkare . Ring och babbla på. Låg truten gå så han fattar att han talar med en som kan priser och hifi . Så smäller du till och erbjuder X kr för det är vad du sett de brukar gå för iY stad. Kläm gärna in någonstans detta med miljön och att återanvända grejer .

Folk får skylla sig själva när de skriver sådana annonser. Det är ju öppet mål för en köpare.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 08:02

Jag håller med om att det är märkligt. Men det kan ju vara ett försök att vara taktisk; "Om jag hotar med att behålla prylen, så kanske man bjuder litet högre redan från början". Fast man kan gå för långt åt andra hållet också. Jag har vid flera tillfällen gett bort prylar "mot en flaska vin" (bland annat här på Faktiskt) för att jag inte bedömt dem ha något egentligt marknadsvärde och efteråt fått höra att jag kunde fått en del om jag försökt sälja dem. Men förhoppningsvis kom de till nytta och glädje och vinet var säkert gott. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 08:17

Jag har krängt en del grejor på sistone.
En lustig sak är att köparen ofta frågar: "Kan du pruta?"
Det är såpass vanligt med den typen av köpar-fråga att det nog blir svårt att förklara hur lustigt jag finner det.

Vadå?
Frågan är väl om SPEKULANTEN kan pruta! Det vill säga: Det är ju inte säljarens sak att pruta utan köparens, om vederbörande nu är angelägen om att sänka priset.
Säljaren är ju angelägen om att behålla priset...

Jag brukar alltså i vänligt tonläge förklara för spekulanten att han faktiskt får leda prutprocessen själv.
Kom med ett bud så får du se hur jag reagerar.

Nå, nu är det kanske så att vissa apparater är lite "små-kalla" och kanske ganska okända dessutom. Jag har haft prylar till försäljning som inte fått någon respons alls.
Då har jag legat lite lågt och lagt upp annonsen på nytt efter kanske ett år. Ibland till samma pris igen, någon gång kanske till ett högre (eftersom jag har svårt att minnas vad jag begärde sist) men denna gång har jag fått napp.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-05 08:48, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-05 08:38

De kan väl ligga hur fint som helst i en källare, värre om de kör prylarna till återbruket. Jag har skänkt bort en del prylar, bytt mot en flaska vin eller bara låtit dem stå. Nu är jag lite småtrött på min skivspelare t ex, men det är inte för att den är dålig på något vis, tvärtom. Den används så sällan, så jag skulle klara mig bra med en enkel skivspelare typ LP12, så jag inväntar en entusiast som vill byta en vacker dag, så inte dumpar jag den för en femma o en fimp precis. O den mår bra, lirar flera timmar om året :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 09:01

Hifishark är ett väldigt grovt verktyg för att få en indikation på vad hifi verkligen säljs för i Sverige. Hifishark visar inte vad prylarna säljs för i Sverige. Hifishark visar egentligen inte alls vad Hifiprylar verkligen säljs för. Det gör Tradera . Ett mycket bättre verktyg för att få en hyfsad uppfattning om rimlig prisnivå.

Dessutom. Ta tex en hifi produkt som är eftertraktad på marknaden i England . Om du, via Hifishark, ser vad den brukar annonseras för i England vad tusan säger det om vad samma produkt verkligen säljs (inte utannonseras ) för i Sverige?

Fast det är klart säljer man något ovanligt i Sverige så säger inte Tradera speciellt mycket. Det kan bara vara tillfälligheter om man hittar en produkt som en gång sålts för X kr via Tradera.

Tips om man vill bli av med något snabbt . Kolla om det du har för tillfället , eller i närliggande tid, säljs , har sålts på Tradera. Kolla budhistoriken . Kolla om den som hade det näst högsta budet annonserar på Tradera. Ta kontakt med personen och säg att du kan sälja pryl X för Y kr om intresse finns . Ni kommer överens . Du lägger ut en annons med köp nu pris . Vips produkten är såld. Obs affären måste ske via Tradera annars åker man ut med huvudet före. Helt ok att göra så. Jag har kollat med Tradera.

Tradera visar vad hifi kan säljas för på marknaden på Tradera . Ger en indikation men sen kan den prylen säljas för högre pris på tex Blocket. Eller tvärt om. Själv tycker jag att man efter ett tag , om man surfar runt Blocket, Tradera och Hifitorget , ser om en hifipryl annonseras på rätt sida på nätet. Är man lagt åt hållet att man tycker det är kul att göra affärer kan man fynda . Om man är snabb på avtryckarknappen :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-05 11:00

För mig är det skillnad på bruksvärde och marknadsvärde. Jag har en del prylar som inte är så värdefulla på marknaden. Min MacMini från 2012 t.ex. Bruksvärdet för mig är högt, för den är hjärnan i mitt hifisystem. Den är installerad, robust och funkar. Samma med min bil, faktiskt. Det är skitjobbigt att köpa ny (begagnad) bil. Man vet aldrig vad man får och man ska hustla med mer eller mindre idioter, både när man köper och säljer. Jag har ett Crownsteg som jag hellre har stående i källaren som backup än säljer det för en tusing eller två. Men det är ju iofs en lyx jag unnar mig för att jag har råd att behålla det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 11:09

hifikg skrev:De kan väl ligga hur fint som helst i en källare, värre om de kör prylarna till återbruket. Jag har skänkt bort en del prylar, bytt mot en flaska vin eller bara låtit dem stå. Nu är jag lite småtrött på min skivspelare t ex, men det är inte för att den är dålig på något vis, tvärtom. Den används så sällan, så jag skulle klara mig bra med en enkel skivspelare typ LP12, så jag inväntar en entusiast som vill byta en vacker dag, så inte dumpar jag den för en femma o en fimp precis. O den mår bra, lirar flera timmar om året :)

Det handlar inte om att man ska "dumpa prylar" eller ge bort, det finns det ingen anledning till när man kan få betalt efter hur marknaden värderar en sak. Utan det är det där med att den får "hellre stå i källaren" än att jag säljer för något annat än vad jag vill ha betalt som jag tycker illa om, nästan barnsligt beteende. Vad vinner man på sådant resonemang, ingenting. Nu drog jag bara till med 1500kr, men han kommer säkert få bud på minst 2000kr, kanske mer. Men vettigt bud för honom är troligtvis inte under 2500kr. Skulle inte tro att han släpper den för 2000kr då den ligger ute för 3000kr och han kräver "vettigt bud", hade varit annorlunda om han skrivit 3000kr eller bud.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 11:14

Belker skrev:För mig är det skillnad på bruksvärde och marknadsvärde. Jag har en del prylar som inte är så värdefulla på marknaden. Min MacMini från 2012 t.ex. Bruksvärdet för mig är högt, för den är hjärnan i mitt hifisystem. Den är installerad, robust och funkar. Samma med min bil, faktiskt. Det är skitjobbigt att köpa ny (begagnad) bil. Man vet aldrig vad man får och man ska hustla med mer eller mindre idioter, både när man köper och säljer. Jag har ett Crownsteg som jag hellre har stående i källaren som backup än säljer det för en tusing eller två. Men det är ju iofs en lyx jag unnar mig för att jag har råd att behålla det.

Det här instämmer jag i till 100% Har en DVD-spelare som jag inte lär få vad den egentligen är värd då det är en kanon transport till Dac, låter mycket bra, så den behåller jag om det skulle bli Dac igen. Jag har köpt på mig ett extra försteg för att jag rankar det så högt så om någon av mina skulle ge upp så har jag ett extra. Dvs båda har ett mycket högt bruksvärde för MIN DEL.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 11:15

För mig kommer det beroende på andrahandsvärde ofta till en brytpunkt där jag ser ett större värde i att ge bort saken till någon släkting eller vän, än att sälja den. Det må hända att jag just för stunden inte vet vem i min närhet som just nu skulle behöva den, eller om det kommer uppstå ett behov.
Saker går sönder när dom går sönder så man vet aldrig när behovet uppstår, och att sälja något för en struntsumma idag kan lika gärna bli en kostnad imorgon ifall prylen kanske tillfälligt hade varit bra som backup ifall någon nuvarande komponent går sönder.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 11:35

FBK skrev:
hifikg skrev:De kan väl ligga hur fint som helst i en källare, värre om de kör prylarna till återbruket. Jag har skänkt bort en del prylar, bytt mot en flaska vin eller bara låtit dem stå. Nu är jag lite småtrött på min skivspelare t ex, men det är inte för att den är dålig på något vis, tvärtom. Den används så sällan, så jag skulle klara mig bra med en enkel skivspelare typ LP12, så jag inväntar en entusiast som vill byta en vacker dag, så inte dumpar jag den för en femma o en fimp precis. O den mår bra, lirar flera timmar om året :)

Det handlar inte om att man ska "dumpa prylar" eller ge bort, det finns det ingen anledning till när man kan få betalt efter hur marknaden värderar en sak. Utan det är det där med att den får "hellre stå i källaren" än att jag säljer för något annat än vad jag vill ha betalt som jag tycker illa om, nästan barnsligt beteende. Vad vinner man på sådant resonemang, ingenting. Nu drog jag bara till med 1500kr, men han kommer säkert få bud på minst 2000kr, kanske mer. Men vettigt bud för honom är troligtvis inte under 2500kr. Skulle inte tro att han släpper den för 2000kr då den ligger ute för 3000kr och han kräver "vettigt bud", hade varit annorlunda om han skrivit 3000kr eller bud.

Men vet du vad den brukar gå för? Vettigt bud är ju bara flum . Det kan ju betyda vad som helst.

Säljaren positionerar sig ju bara med sitt källarsnack. Inget att bry sig om. Du är fri att ge vilket bud du vill. Sen gäller det ju att vara smidig och ha fingertoppskänsla. :) . Fråga om du har möjlighet att hämta den idag (om du har det). Om säljaren tar Swish . Lite sådär för att mjuka upp så säljaren inser att här kan det bli en snabb smidig enkel affär. Brukar kunna hjälpa till för att få varan till ett "vettigt bud" :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 11:48

Baffel skrev:
FBK skrev:

Men vet du vad den brukar gå för? Vettigt bud är ju bara flum . Det kan ju betyda vad som helst.

Säljaren positionerar sig ju bara med sitt källarsnack. Inget att bry sig lm. Du är fri att ge vilket bud du vill. Sen gäller det ju att vara smidig och ha fingertoppskänsla. :) .

Jag brukar ha ganska bra koll, men en invändning och de är sådant som går under Vintage där har jag dålig koll, eller om vi säger innan 1990 när jag blev såld på Hifi. Och den här Naden går väl under Vintage så den kanske är värd sin slant utan det är hur han resonerar med det här källar snacket som stör mig lite. Och vettigt bud är inte flum för honom :wink: , utan han har säkert redan bestämt sig för ett lägsta pris.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 12:00

Men är det en NAD kan du ju enkelt kolla vad de brukar gå för på Tradera . Släpper han den för under vad de brukar gå för , kanon. Är du villig att ge bud på det i nivå på vad de brukar gå för på Tradera så nämn bara detta med Tradera. Han verkar ju gilla att kolla och jämföra priser. Om än så är Hifishark lite si och så hjälp i det avseendet. :)
Senast redigerad av Baffel 2020-11-05 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 12:03

Tror folk har dålig koll på Tradera utan de tittar mest på blocket, själv har jag haft det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 12:07

Jo jo men du kollar på Tradera sen om du är intresserad av att buda på den motsvarande det de brukar gå för på Tradera så nämn det för han. Det kan han ju kolla enkelt själv. Det är ju bara att googla : NAD X Tradera så dyker avslutade auktioner upp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-05 12:59

FBK skrev:Så om bara en hör av sig och erbjuder 1500kr så får den hellre stå i källaren och troligtvis bli förstörd med tiden, varför :roll: Det är väl bättre att ta det man blir erbjuden och någon annan får glädje av förstärkaren.

Tyvärr nyttjas det att blåsa folk om saker släpps för lågt. Det har vi ju sett exempel på när något fått ett något för nära-skänka-pris, så hamnar prylen på annons till högre pris några dagar senare.

Sen är det ju en fråga om att man vill prylar skall hamna hos ett kärleksfullt hem - och visas då inget intresse att personen respekterar värdet på objektet... nä. Jag kastar hellre ett föremål än släpper det till någon som säljer det vidare eller inte respekterar vad de köper. Skulle dock inte ställa något så det blir förstört här hemma heller.

Däremot har det hänt att jag har saker på "permanent utlån"..... dvs. om personen inte vill ha saken kvar någon gång i framtiden så får de lämna den tillbaka -inte ge till någon annan eller sälja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 13:05

Ja det var ju något. Såg många grejer som jag lyssnat på 90-talet. Kul med lite nostalgi :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 13:25

Nattlorden skrev:
FBK skrev:Så om bara en hör av sig och erbjuder 1500kr så får den hellre stå i källaren och troligtvis bli förstörd med tiden, varför :roll: Det är väl bättre att ta det man blir erbjuden och någon annan får glädje av förstärkaren.

Tyvärr nyttjas det att blåsa folk om saker släpps för lågt. Det har vi ju sett exempel på när något fått ett något för nära-skänka-pris, så hamnar prylen på annons till högre pris några dagar senare.

Sen är det ju en fråga om att man vill prylar skall hamna hos ett kärleksfullt hem - och visas då inget intresse att personen respekterar värdet på objektet... nä. Jag kastar hellre ett föremål än släpper det till någon som säljer det vidare eller inte respekterar vad de köper. Skulle dock inte ställa något så det blir förstört här hemma heller.

Däremot har det hänt att jag har saker på "permanent utlån"..... dvs. om personen inte vill ha saken kvar någon gång i framtiden så får de lämna den tillbaka -inte ge till någon annan eller sälja.

Jag förstår din synpunkt. Har själv sett det på Hifitorget nyligen när en kille lade ut en Linn rigg till jätte lågt pris som försvann blixtsnabbt. Jag mailade honom att ha inte skulle ge bort riggen på det sätet men det var försent. Och sedan några dagar senare dök två prylar upp på Hifitorget till ett helt annat pris..., och han som lade ut det har jag sett ha saker till salu många gånger och kanske lite i överkant har priserna också varit.
Jag kan släppa grejer billigt om man vet att de kommer användas dvs kommer till ett kärleksfullt hem. Men mycket av mina grejer har syrran fått ärva då hon är en stor musik älskare. Och så har man ju fått rejäla skambud och då misstänker man ju klart att personen är bara ute efter att tjäna pengar och då brukar jag svara med vad han kan köpa för den summan som han bjuder och så lägger jag upp en lista på grejer för den pengen :lol: Och konstigt nog får man aldrig något svar :mrgreen: Så jag förstår att det finns folk som skriver i sina annonser att priset är fast så kan du inte betala den summan så maila inte. Men då brukar de ha koll på vad den är värd.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 13:30

Nattlorden skrev:

Så vad menar du ? Om man lägger ut något till försäljning och någon köper det under marknadsmässigt pris är det att utnyttja folk? Är det köparens moraliska plikt att upplysa säljaren om vad det som säljs brukar gå för? Dessutom finns det många som inte bryr sig speciellt mycket om priset, i alla fall för lite billigare varor, bara de blir av med det. Stora saker som tar plats är ju typiska sådana varor som folk säljer billigt bara för att bli av med dem.

Att köpa något från en förvirrad senil person till ett skambud som inte vet roller kan undersöka marknadsvärdet då anser jag att man utnyttjar. I övrigt om de som säljer är vid sina Wines fulla bruk så har säljaren ett eget ansvar vad det gäller prissättning.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-05 13:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-05 13:36

Baffel skrev:Så vad menar du ? Om man lägger ut något till försäljning och någon köper det under marknadsmässigt pris är det att utnyttja folk? Är det köparens moraliska plikt att upplysa säljaren om vad det som säljs brukar gå för?

Om man kommer med skambud i förhoppningen att den som har prylen inte orkar vänta på ett vettigt bud för att inte ens använda saker, utan bara lägga ut den till högre pris för att man själv har tid att vänta in rätt köpare, då är det bedrägligt beteende i alla former utom den då man upplyser säljaren att man tänker göra så. Säljs prylen under förespegling att den skall få ett kärleksfullt hem och det inte så är fallet så är det omoraliskt, ja.

Vill du verkligen ha prylen till användning så är det däremot bara att gratulera till ett bra köp. Men då har du inte lurat någon och prylen får kärleken den är värd.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2020-11-05 13:38

Man får väll inte ta så hårt på det finstilta :) är man intresserad så tar man väll kontakt , risken är ju att man får betala vad som står men som sagt det brukar lösa sig :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-05 13:50

Nattlorden skrev:
Baffel skrev:Så vad menar du ? Om man lägger ut något till försäljning och någon köper det under marknadsmässigt pris är det att utnyttja folk? Är det köparens moraliska plikt att upplysa säljaren om vad det som säljs brukar gå för?

Om man kommer med skambud i förhoppningen att den som har prylen inte orkar vänta på ett vettigt bud för att inte ens använda saker, utan bara lägga ut den till högre pris för att man själv har tid att vänta in rätt köpare, då är det bedrägligt beteende i alla former utom den då man upplyser säljaren att man tänker göra så. Säljs prylen under förespegling att den skall få ett kärleksfullt hem och det inte så är fallet så är det omoraliskt, ja.

Vill du verkligen ha prylen till användning så är det däremot bara att gratulera till ett bra köp. Men då har du inte lurat någon och prylen får kärleken den är värd.

Då har vi helt olika syn på saken. Jag anser att det är säljarens ansvar att undersöka marknadspris och sedan utifrån det sätta pris. Så länge säljaren är vid sina sinnes fulla bruk. Vad sedan jag gör med det jag köpt, oavsett produkt , är upp till mig. Det enda jag kan tänka mig är om jag kommer överens med säljaren om att jag inte kommer att sälja , vad det nu är, utan älska och vårda den /det till döddagar men sedan direkt efter köp säljer . Det tycker jag luktar illa. Jo även att ge skambud till någon som är i desperat behov av pengar . Det gör jag heller inte. Dessutom ger jag för övrigt inga skambud alls. Under marknadsvärdet visst det kan jag ge men inte skambud . Det retar bara upp säljaren och leder ändå sällan någonstans.

Så du menar att du aldrig köper något som säljs till ett pris under det som brukar vara fallet utan att upplysa säljaren om att han ska ta mer betalt av dig?
Om du säljer något under marknadspris hur förvissar du dig om att den du säljer till inte kommer sälja det vidare?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 14:05

Vill bara upplysa herrarna om att vi måste skilja på låga priser och rena skambud, för det är en stor skillnad mellan dessa två saker enligt mina erfarenheter.
Om vi nu tar något som är känt på forumet som tex. slutsteget Nad 208. Det brukar folk sätta ut för 8000kr, men får dem 8000kr för den?. Jag har läst här att 6000kr är det priset som är rimligt och som man ska betala. Eller stämmer inte det? Om man nu har ett sådant steg och sätter ut det för 8000kr och får ett bud på 4000kr så är det ett skambud som jag ser det och den köparen behandlar jag därefter. Men skulle jag få ett bud på 7000kr så skulle jag överväga det.
Sedan finns det en faktor till som är jätte viktig och det är om man köper något som är ganska gammalt så är det ju en stor skillnad om grejer har fått en översyn eller inte och det har bytts komponenter. Dvs ett Nad 208 som genomgått en renovering kanske ska ligga på 8000kr, men ett som inte har det är inte värt mer än max 6000kr eller :?: Vad säger alla Nad 208 ägare :?:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 14:29

Om vi leker en liten lek. Alla får hitta ett exempel på Hifitorget på något som är ett för högt pris på och ett exempel på något som är ett för lågt pris på. Skulle vara kul och se vad olika personer har för uppfattning och vad som dyker upp. :)
Senast redigerad av distad 2020-11-05 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-05 15:04

På fråga A svarar jag att mitt NAD 208 aldrig kommer att bli till salu under min livstid och jag hoppas att dottern behåller det ihop med sina OA52:or, som hon ska få över min döda kropp, men hon kanske föredrar rörhäckarna, vem vet? Barnbarnet har tingat ESL-63:orna.

På fråga B svarar jag att alla OA51 o 52 säljs till för låga priser, utan undantag.
Och alla "märkeskablar" säljs till för höga priser. (T ex https://hifitorget.se/visa_annons.php/audioquest_thunderbird_zero_2_x_7_fot_spadar_spadar_112682.htm)
Senast redigerad av hifikg 2020-11-05 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 15:07

hifikg skrev:På fråga A svarar jag att mitt NAD 208 aldrig kommer att bli till salu under min livstid och jag hoppas att dottern behåller det ihop med sina OA52:or, som hon ska få över min döda kropp, men hon kanske föredrar rörhäckarna, vem vet? Barnbarnet har tingat ESL-63:orna.

På fråga B svarar jag att alla OA51 o 52 säljs till för låga priser, utan undantag.

Men om det går sönder eller uppvisar viss trötthet så att det behövs lagas eller uppgraderas med nya komponenter, hur gör du då. Jag utgår ifrån att du fixar det och behåller det enligt det som du skrev. Och inte köper något annat.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-05 15:09

Nu ska jag titta igenom Hifitorget på det mest överprissatt och underprissatt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-05 15:11

FBK skrev:
hifikg skrev:På fråga A svarar jag att mitt NAD 208 aldrig kommer att bli till salu under min livstid och jag hoppas att dottern behåller det ihop med sina OA52:or, som hon ska få över min döda kropp, men hon kanske föredrar rörhäckarna, vem vet? Barnbarnet har tingat ESL-63:orna.

Men om det går sönder eller uppvisar viss trötthet så att det behövs lagas eller uppgraderas med nya komponenter, hur gör du då. Jag utgår ifrån att du fixar det och behåller det enligt det som du skrev. Och inte köper något annat.

Hittills har jag lagat det. Inalles två gånger på snart 30 år. Det som eventuellt var dåligt från fabrik är nog fixat nu, så det lär väl aldrig mer gå sönder :)
Men skulle det inte gå att reparera det, trots all samlad kunskap på Faktiskt och erfarna reparatörer i byarna, så skulle jag förstås få se mig om efter något "nytt". Kanske en annan 208:a, de säljs ju trots allt då o då.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-05 15:15

FBK skrev:Nu ska jag titta igenom Hifitorget på det mest överprissatt och underprissatt.

Ja, du kanske hittar någon annan kabel än den jag tog som exempel ovan, jag tog första jag såg. Fynd för 23000 kronor (nypris uppges till 45.000 så det är ganska moderat prissatta kablar ändå). Bäst jag fotar av annonsen för sådana saker går väl åt rykande snabbt.
Bilagor
Skärmavbild 2020-11-05 kl. 13.56.58.png
Skärmavbild 2020-11-05 kl. 13.56.58.png (388.35 KiB) Visad 2650 gånger

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-11-05 16:03

Mycket trevligt ljud, men 17 papp?? JBL L65 Jubal
https://hifitorget.se/visa_annons.php/j ... 110866.htm

Nästa

Återgå till Generellt om hifi