Varför jämför vi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Varför jämför vi?

Inläggav Tell » 2020-11-05 03:45

Man jämför för att veta vad nånting överhuvudtaget är. Utan att veta vad vitt är så kommer vi aldrig kunna definiera svart. Inte svårare än så ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 07:53

Jag har försökt men misslyckats med att förklara vad jag är ute efter.
Det var en fundering som inte är hur angelägen som helst att förklara, så jag väljer att sluta här.

Starta lite trådar själva med delgivning av era egna funderingar som omväxling till att huvudsakligen kommentera andras, Det vore spännande!
Jag avser inte att vara spydig nu utan högst allvarlig.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 08:35

Jag vet inte heller om jag förstått vad du menar, men jag tolkar dig ungefär som "bara för att en sak är bättre än något annat, är det ju inte säkert att den är bra - och vad är då meningen med att jämföra överhuvudtaget?" Typ. Jag tycker i och för sig att du fått några intressanta infallsvinklar på detta bland annat från petersteindl som filosoferar kring att för att tycka att något är bättre, måste man på något sätt ha gjort kriterier för vad som är bra. Men en situation där din poäng (om jag nu förstått den) verkligen är tydlig är när exempelvis hifi-media jämfört ett antal olika högtalare/förstärkare/annat och utser "bäst i test", etc. Denna utmärkelse är ju fullständigt ointressant och missvisande eftersom vi inte vet något om hur bra prylar som inte var med i testet.

Av bland annat detta skäl tycker jag det är meningslöst att gå runt och jämföra exempelvis högtalare när jag ska köpa något nytt. Jag lyssnar (lyssnade) runt ganska mycket och då och då hörde jag något som fångade mitt intresse. Tre av de fyra "huvud"-högtalare jag köpt de senaste 34 åren har jag köpt därför att jag imponerats av dem vid annat tillfälle (QLN Signature, QLN Artec 1200 och Revel Studio2). Den fjärde var ett felköp där jag trodde att de skulle vara bättre än vad de var. Där hade jag ett par bortkastade år där jag nästan slutade att lyssna på akustisk musik. Pop och rock funkade - men hur kul är det i längden!?

Som någon påpekat tidigare i tråden, så jämför man ju i och för sig mot sin inre referens. Men då handlar det ju om att avgöra hur bra man tycker att något är - inte huruvida den ena prylen är bättre jämfört med en annan.

Men i vissa fall är det absolut rekommenderat att jämför tycker jag. Säg att du vill lägga pengar på exempelvis en förstärkare. Och så har du hittat några som matchar din kravspec (handhavande, watt, etc) och att de befinner sig i ett prisspann mellan låt oss säga 10 Tkr och 100 Tkr. Du kan tänka dig att köpa den dyraste, men vill komma undan så billigt som möjligt. När du lyssnar på dem en och en, så tycker du att det låter tillräckligt bra. Ska du då köpa den billigaste? Nja - om du gör det, så kanske du aldrig kan frigöra dig från en gnagande känsla av att någon av de andra, dyrare, var litet bättre. I det läget ska du naturligtvis jämföra. Både mätvärden och genom att lyssna. Hör du en skillnad när du jämför, som dessutom backas upp av mätvärden så kanske det kan vara avgörande för att betala mer.

Själv har jag nog sparat 100-tusentals kronor på att jämföra och konstatera att i många fall ger mig mer pengar inte mer välljud.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 08:44

Michael: Tack! Jag upplever det som att du förstår hur jag menar.

För att då utveckla mig lite (ny motivering att skriva har uppstått).
Risken är att jämförandet tar fokus från "absolutbedömningen".
Rangordnandet kan (men behöver såklart inte) bli en förblindande syssla som leder fel.

Precis det du skriver om blaskornas "Bäst-i-test" är det jag syftar på.
Man fokuserar dels på skillnader och dels på ranking. Men kanske inte alls på "bra-värde" ur ett absolut perspektiv.
Den egna, för sig själv, på egna ben stående bedömningen finns inte. Man måste JÄMFÖRA för att klara av att (eller ens våga) lämna ett omdöme.

Allt relativiseras. Vårt eget isolerade omdöme tynar bort.
I värsta fall, alltså,
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-11-05 18:36

I sitt eget jämförande borde det såklart ingå att man funderar över om man överhuvudtaget tycker att det låter bra. Annars är det rätt meningslöst att jämföra, är väl ingen mening att byta ut något mot något annat som ändå inte låter bra.
Angående hifi-blaskornas testande och jämförande så har jag ofta efter att ha läst om skillnader mellan olika produkter själv undrat 'men låter det bra?'

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

JM

Inläggav JM » 2020-11-05 19:09

Utan relatering och/eller jämförelse är människan ingen människa. Möjligen en köttobenklump.
Genom jämförelse finns vi.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi