Jag har kört fast med Tombstone. I vanliga fall triggar den när jag ökar känsligheten till -40 dB, men nu hjälper det inte ens att öka till -50 dB och då kan det bli rundgång, vilket borde betyda att samtliga komponenter är med kedjan.

- LE vs punkt2.jpg (90.87 KiB) Visad 8940 gånger
Här är en gammal mätning som visar den överlägsna jämnheten hos Vifa D25AG i OA52.2 (turkos kurva)
och ScanSpeak D2608 i OA52.LE (mörkblå kurva). Jag mätte alltså först med OA52.2 i sin normala position ovanpå OB52, sedan bar jag ut den och ställde OA52.LE på samma plats. Observea att mikrofonavståndet bara är 1 m
där mina fyra OB52 inte summerar rätt, till skillnad från mina vanliga mätningar med mikrofonen i sweeetspot.
Denna mätning är bara riktigt relevant över 1 kHz.
Jag är konservativ när det gäller klang och ljudspridning, om/när det kommer fram nya modifieringar till Carlssonhögtalare som objektivt mäter bättre och även anses låta bättre, men inte låter som Carlssonhögtalare, blir det underkänt hos mig. Det är klart att 36 års innnehav av OA52, varav 26 år som OA52.2 sätter sina spår i mitt hörselminne men de är inte mina verkliga referenser, det är verkligheten. Jag har Göteborgssymfonikernas stora torsdagsabonnemang och besöker många konserter i kyrkor och deltar även själv som körsångare. Dessutom har jag gjort massor av liveinspelningar på deltagarnas begäran, så jag vågar nog påstå att min"Inre Referens" är synnerligen välkalibrerad.
Även om vi knappt använt de fyra OB52 basmodulerna så har jag inga som helst planer på att göra mig av med dem, så jag kommer i praktiken att filtrera bort den största förbättringen, nämligen den klart bättre artikulationen i djupbasen, vilken är häpnadsväckande bra för att komma från ett par små 7-tummare, men de står sig slätt mot fyra 10-tums Bremenbasar. Dessutom måste påpekas att anledningen till att jag byggde OB52-systemet var att det är hopplöst att få ett par ensamma OA52 att generera en någorlunda jämn frekvensgång i basen i samma position som ger den ljudbild jag vill ha i mitt vardagsrum.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]