Har du ett "dedikerat lyssningsrum"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du ett "dedikerat lyssningsrum"?

42
44%
Ja
44
46%
Det är bara jag i hushållet
9
9%

Antal röster : 95

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-01 14:42

Det dedikerade lyssningsrummet är inte heldedikerat längre. Iom att rummet är så tyst och avskilt från resten av huset har det även fått andra användningar, blitt yogarum för sambom samt förvisningsrum för stojiga barn. Ned med bioduken och på med en rulle Barbie eller Harry Potter och stäng dörren, så får mamma några timmar lugn och ro.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-01-01 15:05

det är med hifirum som med kvinnobröst
pappas leksaker men barnen måste låna dom ibland
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Har du ett

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 18:31

En fördel med lurlyssning är att jag kan kosta på mig att vara såpass social att låta dörren vara öppen mot resten av bostaden.
En bieffekt av det är att jag slipper det där brak-ljudet då sambon rycker upp dörren, tänder den otäcka takbelysningen och joddlar om nån jättespindel i badrummet...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-11-08 19:12

Jag har inte ens ett dedikerat vardagsrum :oops:
Men det är inte någon som stör mig i mitt lyssnade, Jag bor själv :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-08 19:13

Spoiler:
Visa
Högtalarspindlar bekämpar mikrofonmyggor och nattflugor
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-09 00:58

Verkligen inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-09 01:17

Köpte ett gammalt trähus till mina OA52 o sedan dess har jag alltid haft dedicerade lyssningsrum även om det ibland kombinerats med en arbetshörna, eller som nu, en fotostudio, fast när jag lyssnar är det lyssningsrum o bara lyssningsrum.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-09 09:25

Svar på urfrågan: Nej. Jag har ett dedikerat modelljärnvägsrum. Resten får samsas i vardagrummet.

Strmbrg skrev:En bieffekt av det är att jag slipper det där brak-ljudet då sambon rycker upp dörren, tänder den otäcka takbelysningen och joddlar om nån jättespindel i badrummet...

För längesen, när jag bodde hemma hade jag anläggningen i gillestugan i källaren. I en låt på Joan Armatradings skiva med samma namn fanns det ett plötsligt ljud i en låt som lät PRECIS som att min käre far stod där uppe och gastade att maten var klar. Jag gick på det varje gång!

Förresten, nån som fortfarande har gillestuga?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 09:42

Strmbrg skrev:En bieffekt av det är att jag slipper det där brak-ljudet då sambon rycker upp dörren, tänder den otäcka takbelysningen och joddlar om nån jättespindel i badrummet...

Allom välbekant! :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-09 09:46

Jo, det kanske man kan säga. Vi gjorde en liten överenskommelse nä barnen flyttat ut så att vardagsrummet blev bibliotek, TV- och musikrum. Hustrun fick en sy- och textilstudio i ett av barnens rum. Köket har en loungeliknande karaktär så där hänger vi väl mest då det fungerar som både vardagsrum och kök.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 10:05

Jag är i den lyckliga omständigheten att jag dels har en enkel, men välljudande anläggning i vardagsrummet och en enkel, men välljudande surroundanläggning i musik- och datorrummet (för syntar, keyboards och datorspel) och en inte så enkel, men dock välljudande surroundanläggning i mitt kombinerade musik- och biorum (musiklyssning och filmtittande). Dessutom är det så väl ordnat så att musik- och datorrummet samt musik- och biorummet ligger bredvid varann under vardagsrummet och i andra änden av huset jämfört med sovrummen. Detta innebär att jag kan spela musik/se på film med önskad ljudnivå oberoende av tid på dygnet. Eftersom jag brukar vakna mellan 5 och 6 på helgmorgnarna är det perfekt för mig (och övriga familjen) att jag slinker ner och lyssnar på musik/ser på film några timmar innan jag lagar frukost till övriga familjen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi