Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav I-or » 2020-11-09 17:47

goat76 skrev:Vad är det som är obalanserat med albumet, är det ett problem att den består av låtar med varierande karaktär och att dessa inte har likartad mängd bas?

Nej, problemet är huvudsakligen att några av låtarna har massivt överdriven bas i ett smalt frekvensband. Hela mixen blir ett "entonsdrön". Se ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 18:19

Vi med spikrak basåtergivning njuter! 8)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 18:25

I-or skrev:
goat76 skrev:Vad är det som är obalanserat med albumet, är det ett problem att den består av låtar med varierande karaktär och att dessa inte har likartad mängd bas?

Nej, problemet är huvudsakligen att några av låtarna har massivt överdriven bas i ett smalt frekvensband. Hela mixen blir ett "entonsdrön". Se ovan.

Hmm.. här hänger jag inte med riktigt.
Doin´it right består ju av bas allena. Med slagverk lite vocodersång och sång.
Vad tänker du borde ha dominerat mixen? Det ÄR ju typ ett solostycke för bas-synth.
Hur undvika "entonsdön" när det är i stort sett det enda som finns att välja på... i alla fall i inledningen.
(låtens instrumentering, synth-skruvning och komposition är ju sannolikt väldigt medveten)

Sen när jag - som inte är någon mätexpert, tittar på låten så finns där gott om fläsk ända nere vid 20 Hz.
Elektriskt alltså. Så även i rummet vid uppspelning.
Jag tycker det är fint.

Sen kan jag tycka att generell egalisering av både instrumentinsatser och frekvensinnehåll, ofta tenderar att göra "regnvatten" av alltihop.
"Ingenting får sticka ut o ta för sig" - ger ju liksom typ "dansbandsmix för lättkränkta" 8)
Men där är jag väl också lite udda kanske... Jag brukar ofta ta i ordentligt vid instrumentalsolon etc. Alltså en läskigt hög nivå jämfört med "komp-paketet".
Jamenar - rubbet har vi ju hört redan - nu är det dags för gura så det skvätter om det. Varför gömma ett läckert solo i en totalsmet?
Nej... välkommen fram och ta för dig nu.

Nåja - jag är väl förmodligen bannlyst från mainstreamproduktion, tror jag :roll:
Musik att dammsuga till, är inte min grej.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 18:49

Jo, det råder ingen tvekan om att detta är åtminstone huvudsakligen medvetet. Mitt förslag hade varit att ta ned nivån en del även om jag verkligen gillar tung bas. Som synes ser frekvensspektra lite lustiga ut med tre toner som ligger skyhöga 15-20 dB över resten av tonerna. För övrigt finns i princip ingenting under ca 40 Hz på just denna låt och dessutom finns väldigt lite att hämta på hela albumet under ca 35 Hz. Massor av bas alltså, men inte speciellt låg sådan.

DIR.jpg
DIR.jpg (39.09 KiB) Visad 4203 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 18:58

Om vi släpper just klangproblemen för denna låt, så ser jag ingen som helst anledning att hålla igen vid mixning. Soloinstrument får gärna mixas rejält högt, t.ex. Vem älskar inte ett grisigt gitarrsolo på högsta volym? 8)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-11-09 19:40

I-or skrev:Tja, jag har haft en ca 70 kg tung, högklassig, CRT-projektor upphängd i taket sedan -00. Numer används den dock inte och ska väl med tiden ersättas med något mer lämpligt. Har jag någonsin valt bort en film p.g.a. låg bildkvalitet? Nej. Har jag någonsin valt bort ett album p.g.a. låg ljudkvalitet? Lika självklart nej. Jag är rätt säker på att detta gäller samtliga som klagar på ljudkvaliteten här.

Vad är det för projektor, skick och ska du ev sälja den? :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-09 19:45

I-or skrev:

Problemet?

Det enda problemet för dig är att du helt enkelt inte gillar detta rent subjektivt. Jag är inte heller någon större konsument av disco-dans-musik, men det här tycker jag för genren låter riktigt skapligt.

Vad är det med basen som enligt dig gör den så överdriven? Jag tycker den låter välbalanserad för denna typ av dansmusik där basen kan vara ett viktigt och drivande inslag. Den här typen av musik "målas" ju upp med stora breda penslar med tydliga "block-ljud", och det passar dessa låtar alldeles utmärkt.
Jag hör varken de felen du hör eller att något skulle skett av misstag i dessa mixar, för mig verkar allt vara fullt medvetet gjort och skaparna har nog lyckats väl med det de velat skapa.

Lose Yourself to Dance:
Basgången låter inte speciellt bumlig, den må vara hyfsat kontrollerad i frekvensomfånget men den har ändå en relativt tydlig textur och går ganska djupt. Jag har inte några problem att höra basens olika toner i basslingan och eftersom den nästan ligger i sitt eget ljudfrekvensfält så översvallar den inte mixens övriga ljudinslag, allt låter tydligt och välkontrollerat vilket är förväntat med denna typ av musik som är uppbyggd av stora tydliga ljudinslag.

Doin' it Right:
Basen består av två ljudinslag, det ena basljudet är en syntslinga som inte går speciellt djupt och följer robotröstens toner. Den basgången överlappas sedan av några betydligt mer djupgående bastoner med begränsat frekvensspann och dessa ser jag som ytterst fundamentala inslag för låten i sin helhet, för utan dem hade den varit ganska slätstruken.
Inte heller i denna låt kommer basinslagen ivägen för mixens övriga ljudinslag utan skapar istället en ganska skön "hängmatta" för dem. De olika ljuden opererar lite i sina egna frekvensspann, typiskt för genren.

I denna låt har de gått för många utdragna ljudinslag som blir allt mer täta, intensiva och distade till en tjock ljudmatta. Man kan nästan höra hur något närmar sig "contact" vilket låten också heter.
Den huvudsakliga melodin består av endast fyra toner, ett syntljud med utdragna orgel-liknande ljud som går lite halvdjupt, en tjock baskagge från ett ganska dovt klingande trumset (troligtvis medvetet icke realistiskt låtande) bidrar till ljudmattan och de som skapat musiken leker väldigt mycket med uppbyggnaden av tempot där allt slutar i sprakande distorsion. END.
Egentligen en ganska häftig låt att avsluta albumet med. :)

Allt verkar genomtänkt och fullt medvetet gjort.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 20:05

I-or skrev:Jo, det råder ingen tvekan om att detta är åtminstone huvudsakligen medvetet. Mitt förslag hade varit att ta ned nivån en del även om jag verkligen gillar tung bas. Som synes ser frekvensspektra lite lustiga ut med tre toner som ligger skyhöga 15-20 dB över resten av tonerna. För övrigt finns i princip ingenting under ca 40 Hz på just denna låt och dessutom finns väldigt lite att hämta på hela albumet under ca 35 Hz. Massor av bas alltså, men inte speciellt låg sådan.

Dina mätningar är säkert mer korrekta än mina.
Jag får grundtonen typ 39Hz rejält över resten, men får även utslag oktaven under ca 8-10dB svagare.
Men då alltså fortfarande rejält starkare än resten över 40Hz.
Men jag gör väl nåt fel med bristande programvara?

Hursomhelst. I popvärlden är 40Hz (35) att betrakta som låg frekvens menar jag.
Är det bara jag som tycker det är sällsynt?
Även om det inte är typ gran cassa-fladder nere vid o under 20.

(påfyllt)
Kollade på kul en annan "mainstream" som är nere vid samma 39Hz.
Eva Dahlgrens "Allting om igen" - men den faller tvärbrant under jämfört med Daft Punk.
(och låter rätt illa som helhet)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-09 20:47

Kom precis in på den här låten då jag letade en annan. Bernard Lavilliers, Jean-Louis Aubert - On The Road Again

I mina lurar saknas ingen bas. Rätt trevlig. Tillhör den typiska franska skolan, även om låten inte är fransk. Den låten skulle jag nog kunna ha med på demo-tour i Frankrike om det blev sådant läge. Måste dock först höra låten på högtalare.

Här är en låt till.

Musik i mina öron. Ska kolla vad som finns på CD.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 21:15

Apropå RAM Contact, är ”orgeln” en sampling från knastrig vinyl, eller har de lagt in det ”statiska knäppet” i höger-sen-vänster med jämna intervall med flit för att det ska låta lite vinylmysigt?

Tillägg: Det hör extra tydligt på den mindre polerade R2R DSD-mastern från 2020 som florerar på nätet.
Senast redigerad av Belker 2020-11-09 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-09 21:29

I-or skrev:...Har jag någonsin valt bort ett album p.g.a. låg ljudkvalitet? Lika självklart nej. Jag är rätt säker på att detta gäller samtliga som klagar på ljudkvaliteten här.

Jag gör det, särskilt sedan jag fått möjlighet att provlyssna via streaming. Kanske köper jag Eva Dahlgrens skadade album i framtiden på någon loppis, men för nu avstår jag definitivt. Det kommer att bli mitt modus operandi när det gäller plast-CD o kanske även nedladdningsköp. Per Gessle köpte jag ohört häromnatten, men så kostade albumet bara en hundring, hade det varit "fullpris" eller plast hade jag lyssnat först.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-09 21:40

I-or skrev: Har jag någonsin valt bort ett album p.g.a. låg ljudkvalitet?.

Ja, jag. Har ett album med Broder Daniel. Provlyssnat. Går inte att spela och muzaken är inte så bra att jag orkar re-mastra den.

2 skivor med Tomoyasu Hotei. Ospelbara, dynamik på typ 3dB. Har provat att mixa om och det låter OK, men är ganska mycket jobb. Inte tillräckligt bra musik för att jag skall orka mixa om allt.

Jag har dock remastrat en Howard Jones, så den låter nu helt OK. Men där är musiken så bra att det är värt besväret. Dessutom är det bara EQ som måste ordnas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-09 21:44

Belker skrev:Apropå RAM Contact, är ”orgeln” en sampling från knastrig vinyl, eller har de lagt in det ”statiska knäppet” i höger-sen-vänster med jämna intervall med flit för att det ska låta lite vinylmysigt?

De där knäppningarna har jag själv råkat ut för när jag använde PC/Windows som inspelnings-plattform, misstänkte då att de var små problem med klockningen eller liknande skräp. :)

Jag tycker mig höra att knäppningarna kommer regelbundet på samma plats med tonerna vilket vittnar om ett och samma korta sample som spelas om och om igen. Kanske har de inte brytt sig om att ta bort dessa då de ändå passar in i musiken och låtens natur?

Vinylknaster tror jag inte att det är.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 21:47

goat76 skrev:
Belker skrev:Apropå RAM Contact, är ”orgeln” en sampling från knastrig vinyl, eller har de lagt in det ”statiska knäppet” i höger-sen-vänster med jämna intervall med flit för att det ska låta lite vinylmysigt?

De där knäppningarna har jag själv råkat ut för när jag använde PC/Windows som inspelnings-plattform, misstänkte då att de var små problem med klockningen eller liknande skräp. :)

Jag tycker mig höra att knäppningarna kommer regelbundet på samma plats med tonerna vilket vittnar om ett och samma korta sample som spelas om och om igen. Kanske har de inte brytt sig om att ta bort dessa då de ändå passar in i musiken och låtens natur?

Nej, och de passar ju liksom taktfast in och hade varit lätta att ta bort om de velat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-09 22:03

Belker skrev:
goat76 skrev:

Nej, och de passar ju liksom taktfast in och hade varit lätta att ta bort om de velat.

När man zoomade in riktigt ordentligt på mina egna inspelningar som hade drabbats av en drös sånna där knäppningar så såg man dem tydligt som vassa smala spikar.

Om du själv har denna skiva på digital filer så kan du ju testa att sätta in spåret i en DAW och zooma in för att se ifall du kan se spikarna. Ifall de skulle vara medvetna ditlaggda knäppningar som en vinyl-effekt så tror jag de trots sitt ljud kommer se relativt trubbiga ut, men om de är så där vassa och smala som jag beskrev dem så misstänker jag att de tillkommit vid inspelning (och som de kanske låtit vara kvar med flit). :)

Tillägg: Det är möjligt att dessa spikar är gömda av andra spår i mixen och att man kanske behöver ha tillgång till den enskilda kanalen för att se spikarna. Å andra sidan är låten ganska gles där man hör knäppningarna så kanske syns dom ändå.
Senast redigerad av goat76 2020-11-09 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-09 22:23

shifts skrev:
Morello skrev:Egglestone i en musikstudio - man baxnar.

jonasp skrev:Eggleston som studiomonitor ger mig lite lätt panik, dock.

Känner inte till Eggleston alls, vad gör de illa lämpade som monitorer här?

Drar min fråga igen, den försvann kanske i bruset. Ett märke jag aldrig stött på tidigare mig veterligen och två sågar direkt. Blir nyfiken så klart.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-09 22:28

Knepiga konstruktioner. T ex ett 6" element i någon högtalare som delas mot en 12", men utan delningsfilter på det lilla elementet.... vilket så klart gör att högtalaren överstyrs alldeles för tidigt. Fullständigt vansinnigt.

Utöver detta lite "spännande" frekvensång:

Eggfig04.jpg
Eggfig04.jpg (14.52 KiB) Visad 4052 gånger

Men en utsläckning på sisådär 20 dB är kanske inte att bråka om på en studiomonitor, vad vet jag? 8O :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-09 22:37

Oj, jisses! Jag såg något test med mätning på Stereophile men måste ha helt ha missat den mätning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 23:00

Tillägg: Det hör extra tydligt på den mindre polerade R2R DSD-mastern från 2020 som florerar på nätet.

Det är relativt lågfrekventa knäppar (många samples långa) som oftast egentligen knastrar samtidigt i båda kanalerna, men med olika nivå, vilket leder till att det omväxlande låter vänster-höger eller tvärtom. Av utseendet att döma är de klart syntetiska.

Ca 7 sekunder in:

Contact1time.jpg
Contact1time.jpg (28.63 KiB) Visad 4034 gånger

Mer inzoomat:

Contact2time.jpg
Contact2time.jpg (25.09 KiB) Visad 4034 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 23:13

goat76 skrev:
I-or skrev:

Problemet?

Det enda problemet för dig är att du helt enkelt inte gillar detta rent subjektivt. Jag är inte heller någon större konsument av disco-dans-musik, men det här tycker jag för genren låter riktigt skapligt.

Vad är det med basen som enligt dig gör den så överdriven? Jag tycker den låter välbalanserad för denna typ av dansmusik där basen kan vara ett viktigt och drivande inslag. Den här typen av musik "målas" ju upp med stora breda penslar med tydliga "block-ljud", och det passar dessa låtar alldeles utmärkt.
Jag hör varken de felen du hör eller att något skulle skett av misstag i dessa mixar, för mig verkar allt vara fullt medvetet gjort och skaparna har nog lyckats väl med det de velat skapa.
...

1. Att vi diskuterar våra intryck borde inte ha undgått någon. Att jag är mer noggrann med att tydliggöra vad jag menar än många andra betyder inte att det finns någon objektivitet.
2. Jag har redan förklarat detta med "entonsbasen" och har t.o.m. illustrerat vad jag menar med diagram. Om du fortfarande inte förstår kan jag inte göra mer.
3. Jag har inte påstått att något har skett av misstag, tvärtom.
4. Ja, allt är med största sannolikhet fullt medvetet utfört.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 23:17

jonasp skrev:Knepiga konstruktioner. T ex ett 6" element i någon högtalare som delas mot en 12", men utan delningsfilter på det lilla elementet.... vilket så klart gör att högtalaren överstyrs alldeles för tidigt. Fullständigt vansinnigt.

Utöver detta lite "spännande" frekvensång:

Eggfig04.jpg

Men en utsläckning på sisådär 20 dB är kanske inte att bråka om på en studiomonitor, vad vet jag? 8O :wink:

Är detta Ivy Signature "Ludwig Edition"?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-09 23:28

I-or skrev:

Det är relativt lågfrekventa knäppar (många samples långa) som oftast egentligen knastrar samtidigt i båda kanalerna, men med olika nivå, vilket leder till att det omväxlande låter vänster-höger eller tvärtom. Av utseendet att döma är de klart syntetiska.

Ca 7 sekunder in:

Contact1time.jpg

Mer inzoomat:

Contact2time.jpg

De knäppningar jag tror Belker talar om startar 01:00 (1 minut) in i låten i höger kanal, nästa knäppning som är lite svagare circa en halv sekund efter i vänster kanal och en ännu svagare 01:01 i höger kanal. Dessa återkommer varje gång i det korta samplet av orgeln som verkar vara endast 7-8 sekunder långt vilket upprepas gång på gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-09 23:30

Belker skrev:Är detta Ivy Signature "Ludwig Edition"?

Nej en äldre burk, och det går naturligtvis inte att utesluta att nyare konstruktioner är avsevärt bättre.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

knegen

Inläggav knegen » 2020-11-09 23:31

Har något minne av en film(?) där skivbolagsdirektören går ner i källargaraget, sätter sig i bilen och utvärderar en demokassett. Skulle väl vara 70-tal och de flesta amerikaner satt timmar i bilköer och spisade musik främst där. Så kontentan är väl att Daft Punk mfl slänger in lite kassa högtalare bland referensmonitorerna för att kunna utröna när det låter ok på de flesta system. Gissar jag...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-09 23:40

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:

Problemet?

...

1. Att vi diskuterar våra intryck borde inte ha undgått någon. Att jag är mer noggrann med att tydliggöra vad jag menar än många andra betyder inte att det finns någon objektivitet.
2. Jag har redan förklarat detta med "entonsbasen" och har t.o.m. illustrerat vad jag menar med diagram. Om du fortfarande inte förstår kan jag inte göra mer.

1. Du har sagt själv att du vägrar prata om ditt egna subjektiva tycke.

2. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta för "entonsbas", tycker det är en ganska tydlig "textur" så vi ser nog olika på den definationen.

3. Jag fick intrycket att du med hyfsad bestämdhet hävdat att låtarna har fel nivå på bastonerna. Hur kan det då vara fel om artisterna valt denna nivå med avsikt?

4. De val som gjorts i mixen tillhör därmed den konstnärliga friheten, det finns alltså inget rätt eller fel. Då är vi överens men jag har inte tolkat dina tidigare inlägg som så. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 23:45

goat76 skrev:De knäppningar jag tror Belker talar om startar 01:00 (1 minut) in i låten i höger kanal, nästa knäppning som är lite svagare circa en halv sekund efter i vänster kanal och en ännu svagare 01:01 i höger kanal. Dessa återkommer varje gång i det korta samplet av orgeln som verkar vara endast 7-8 sekunder långt vilket upprepas gång på gång.

OK, just där ser det ut så här vid den högsta toppen. Liknande relativt långvariga (lågfrekventa) knäppar och fortfarande med stor sannolikhet syntetiska.

Contact3time.jpg
Contact3time.jpg (29.64 KiB) Visad 3998 gånger

Några sekunder senare ser det ut så här, betydligt kraftigare men i princip samma knäppningar som i början av låten (vilket förstås ganska tydligt avslöjar den syntetiska bakgrunden):

Contact4time.jpg
Contact4time.jpg (31.34 KiB) Visad 3998 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 23:50

goat76 skrev:
I-or skrev:
goat76 skrev:
Problemet?

...

1. Du har sagt själv att du vägrar prata om ditt egna subjektiva tycke.

2. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta för "entonsbas", tycker det är en ganska tydlig "textur" så vi ser nog olika på den definationen.

3. Jag fick intrycket att du med hyfsad bestämdhet hävdat att låtarna har fel nivå på bastonerna. Hur kan det då vara fel om artisterna valt denna nivå med avsikt?

4. De val som gjorts i mixen tillhör därmed den konstnärliga friheten, det finns alltså inget rätt eller fel. Då är vi överens men jag har inte tolkat dina tidigare inlägg som så. :)

Lägg ned halmgubbarna nu, det börjar bli tröttsamt. Alla som på riktigt är intresserade av vad jag har skrivit kan gå tillbaka och läsa mina tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 23:54

jonasp skrev:
Belker skrev:Är detta Ivy Signature "Ludwig Edition"?

Nej en äldre burk, och det går naturligtvis inte att utesluta att nyare konstruktioner är avsevärt bättre.

Stereophiles mätningar på tre olika EgglestonWorks-konstruktioner inger vissa tvivel på bolagets ingenjörskompetens.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 23:55

goat76 skrev:
I-or skrev:

Ca 7 sekunder in:

Bilagan Contact1time.jpg finns inte längre

Mer inzoomat:

Bilagan Contact2time.jpg finns inte längre

De knäppningar jag tror Belker talar om startar 01:00 (1 minut) in i låten i höger kanal, nästa knäppning som är lite svagare circa en halv sekund efter i vänster kanal och en ännu svagare 01:01 i höger kanal. Dessa återkommer varje gång i det korta samplet av orgeln som verkar vara endast 7-8 sekunder långt vilket upprepas gång på gång.

Stämmer!

BTW:
Bilagor
masvis-online Contact PCM 24_88.png
masvis-online Contact PCM 24_88.png (204.77 KiB) Visad 3983 gånger
masvis-online Contact-vinyl.png
masvis-online Contact-vinyl.png (205.4 KiB) Visad 3987 gånger
masvis-online Contact dsd.png
masvis-online Contact dsd.png (205.37 KiB) Visad 3987 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-10 00:04

Usch, CD-versionen ser fruktansvärt överkomprimerad ut jämfört med de andra utgåvorna. Jag måste leta upp DSD-versionen!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi