Chromecast Audio - undran?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Chromecast Audio - undran?

Inläggav Ogjort » 2020-11-08 17:50

Hej hej!

Upplever en påtaglig skillnad på ljudet från Tidal när jag kör det via Chromecast jämfört med via datorn.
Båda går optiskt digitalt genom samma DAC.

Någon som kan ha aningar om varför det blir en skillnad?

(kan inte garantera att den inte är inbillad - men jag tror inte det)

Tips?

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Chromecast Audio - undran?

Inläggav avr7000 » 2020-11-08 17:53

Det finns väl nån "hifi" inställning som skall göras i Chromcast för att få full fräs, är detta gjort?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-08 17:58

Ogjort skrev:Hej hej!

Upplever en påtaglig skillnad på ljudet från Tidal när jag kör det via Chromecast jämfört med via datorn.

Tips?

Anders O.

Vad låter bättre - via chromecast eller via datorn ?
Har du en äldre chromecast video som du kör tidal genom samplas det om till 48 kHz.

Chromecast hifi ( första gen ) har högt jitter via den optiska utgången, trots att den inte samplar om. Spelar detta nån roll ? Låt öronen avgöra.

Läs denna test.
Chromecast är endast användbar för hifibruk om du kör ROON.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tput.4544/
Senast redigerad av Tangband 2020-11-08 18:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 18:00

Jag inbillade mig också att Chromecast gav ett aningens mindre upplöst ljud än direkt från datorn. Båda varianterna kördes såklart digitalt in i DAC-systemet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-08 18:02

avr7000 skrev:Det finns väl nån "hifi" inställning som skall göras i Chromcast för att få full fräs, är detta gjort?

Om man kör analogt ut från Chromecast så kan ett "full dynamic range-läge" väljas eller väljas bort.
Vid optisk anslutning meddelas att "full dynamic range" alltid är på.

Några andra inställningar hittar jag inte, och kan ej läsa mig till att de finns.
Senast redigerad av Ogjort 2020-11-08 18:06, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-08 18:03

Strmbrg skrev:Jag inbillade mig också att Chromecast gav ett aningens mindre upplöst ljud än direkt från datorn. Båda varianterna kördes såklart digitalt in i DAC-systemet.

Inte konstigt att du hörde skillnad med tanke på mätresultaten. Jag ser inte chromecast som en hifi-pryl, undantaget om du kör med ROON.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-08 18:04

Tangband skrev:

Tips?

Anders O.

Har du en äldre chromecast video som du kör tidal genom samplas det om till 48 kHz.

Chromecast hifi ( första gen ) har högt jitter via den optiska utgången, trots att den inte samplar om. Spelar detta nån roll ? Låt öronen avgöra.

Läs denna test.

Tack!
Här verkar det anas en förklaring, kanske. Jag avser här Chromecast Audio. (troligen 1:a gen.)

Det låter alltså bättre via dator än via Chromecast, tycker jag.
Senast redigerad av Ogjort 2020-11-08 18:16, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 18:05

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:Jag inbillade mig också att Chromecast gav ett aningens mindre upplöst ljud än direkt från datorn. Båda varianterna kördes såklart digitalt in i DAC-systemet.

Inte konstigt att du hörde skillnad med tanke på mätresultaten. Jag ser inte chromecast som en hifi-pryl, undantaget om du kör med ROON.

Hm, och jag som just börjat inbilla mig att det inte är så mycket skillnad på någonting överhuvudtaget.
Där ser man.
Å andra sidan behöver man kanske inte nödvändigtvis höra det där som man ser på graferna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-08 18:17

Vet inte om Roon behövs för att det ska klaffa med Chromecast Audio och Tidal längre. Tidigare var det ju Google Chrome man körde Tidal igenom och det var en dålig lösning. Roon kringgick Google Chrome och sedan i somras har Tidal en egen trådlös lösning. Har inte sett något test på senare tid. Jag kör så just nu men har en känsla av att det blir bättre med USB från datorn.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-08 18:33

RogerGustavsson skrev:Vet inte om Roon behövs för att det ska klaffa med Chromecast Audio och Tidal längre. Tidigare var det ju Google Chrome man körde Tidal igenom och det var en dålig lösning. Roon kringgick Google Chrome och sedan i somras har Tidal en egen trådlös lösning. Har inte sett något test på senare tid. Jag kör så just nu men har en känsla av att det blir bättre med USB från datorn.

Jag reagerade ju först - helt ovetande om ev. skillnader i funktion - på sämre ljud via chromecast.
Så problemet verkar finnas kvar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-08 18:46

Du kör alltså via den i Tidal inbyggda "cast"-funktionen? Skulle vara kul att veta om Roons motsvarande ger någon skillnad. Om jag får tid ska jag försöka göra lite tester mellan olika sätt att få signalen till min DAC när jag kör Tidal. Det går ju även att skicka filer trådlöst från VLC till Chromecast Audio. Nyligen har ju Tidal introducerat en "Connect"-funktion likt Spotify men den tar även högupplöst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-08 20:43

Klart intressant tråd. Jag har själv iget att tillföra. Men jag insuper all info som ges. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 00:23

RogerGustavsson skrev:Du kör alltså via den i Tidal inbyggda "cast"-funktionen? Skulle vara kul att veta om Roons motsvarande ger någon skillnad. Om jag får tid ska jag försöka göra lite tester mellan olika sätt att få signalen till min DAC när jag kör Tidal. Det går ju även att skicka filer trådlöst från VLC till Chromecast Audio. Nyligen har ju Tidal introducerat en "Connect"-funktion likt Spotify men den tar även högupplöst.

Jag kollade info om ROON - men blev mest förvirrad.
Jag fattade det som att "motorn" placeras i datamaskinen (kan ha missuppfattat)
Och då är det väl som att plocka direkt från datorn utan Chromecast?

Men som sagt, jag fattade inte riktigt finessen.

Tidal direkt till chromecast är också problematisk rent handhavandemässigt.
Den tappar ofta styrfunktionen som går igång igen först när jag startar om telefonen.
Så är inte fallet med t.ex. SR Play.

Sen har jag inga mätningar som visar hur det ser ut direkt från datorn.
Men låter bättre - det gör det. (kanske bör tillägga att det är Mac och därmed ASIO)

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-11 11:57

Det var liksom enklare förr, då kunde dåligheter som övertonsbidningm brus och svaj enkelt karaktäriseras och mätas.

Sedan, när digitailtekniken kom, blev det svårare. Det laserades mycke teorier varför det lät kack, många trodde att problemet var fasgången i skarpa anrialiasingfilter. Jag har en prestige-LP från DG, digitalt inspelad och med enorma resurse lagda på allt, men som dessvärre låter alldeles förfärligt.

Så småningom gick det ju upp för många att det inte alls räckte om samplen kom ut i rätt ordning, utan att det var jätteviktigt att tidsgittret hölls under kontroll. Så blir det ju desvärre inte alls om man använder en apparat för uppspelning som måste göra annat tidskritiskt än skyffla sampel. Jag levde under den tron att om man använder en separat D/A som man matar med en digital stream via ett lämpligt interface så tar D/A:n hand om detta, men det kanske bara är en villfarelse?

Jag har använt en ipad och Apple TV (inte den nyaste, men en äldre med digital ljudutgång) för att mata en Cambridge D/A och varit nöjd med både ljud och bild t ex till Berlinarnas "Digital Conćert Hall", men jag tycker mig ha märkt att det har försämrats.

Jag har provat att koppla både HDMI-bild och D/A via USB från en enkel Chromebook och får för mig att det ibland är bättre, men det är ett väldigt mekande med att logga in och lösenord och elände, så det blir ju inte nån vettig A/B-test.

Jag känner mig i alla fall ganska säker på att konserterna från Göteborgs konserthus låter bättre den vägen än via GSO Play-appen till iOS.

Men det är ju inte riktigt självklart exakt vad som händer med ettorna och nollorna på sin väg från kontrollbordet i Gbg till de dyker upp avkodade i mina pi60. Dock så var konserten förra veckan med Sol Gabetta överdjävligt bra ljudtekniskt och det är ju bra.

Hur begriper man enklast vad som händer med sagda ettor och nollor?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-11 12:39

Jag förstår inte hur ni orkar trassla med dessa mediokra lösningar, varför denna ständiga jakt att försöka få till en så billig lösning som möjligt, som bara verkar fungera ibland hjälpligt från gång till gång?

Under CD-eran så är jag ganska säker på att ni införskaffade er en erkänt bra och stabil CD-spelare med alla de funktioner ni önskade er att den skulle ha, varför skiljer sig erat tänk från den punkten när det just kommer till streaming?

Mitt råd till er om ni vill kunna lämna det mesta strul bakom er och kunna koncentrera er mer på musiklyssnandet än problemlösningar är att ni införskaffar er något som mer motsvarar en CD-spelare rent handhavandemässigt. En dedikerad streamer från exempelvis Linn (med dokumenterat bra support och uppdateringar) med det mesta inbyggt och som även samlar de flesta ljudplattformar under ett och samma tak som styrs under samma gränssnitt. Det är dagens motsvarighet till en CD-spelare.

En streamer från Linn ger enkelheten och ett i pricip problemfritt handhavande där en knapptryckning på play-knappen spelar upp musik inom ett par sekunder, det utan strul med inloggningar, synkningsproblem och annan skit som kommer ivägen från ett avslappnat musiklyssnande. Man väljer att styra musikvalet från programmet Linn Kazoo som innehåller egen lagrad musik från NAS, Tidal, Qobuz, internet radio m.m, och detta görs från vilken enhet man än väljer att använda så som PC, Mac, läsplatta eller mobiltelefon. En vanlig fjärrkontroll ingår också med de vanliga funktionerna precis som en fjärrkontroll till CD-spelaren. Det viktigaste: Perfekt ljudkvalitet!

Så jag ställer mig frågande till alla dessa mediokra och strulande ihopplock av en samling undermåliga skräpprodukter med diverse synkningproblem när det kommer till just streaming?
Det förefaller för mig som "nödlösningar" varje gång jag läser om erat strul.

”Wow, lyssna! Det kommer ljud!” :D

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-11 12:55

goat76 skrev:Jag förstår inte hur ni orkar trassla med dessa mediokra lösningar, varför denna ständiga jakt att försöka få till en så billig lösning som möjligt, som bara verkar fungera ibland hjälpligt från gång till gång?

Under CD-eran så är jag ganska säker på att ni införskaffade er en erkänt bra och stabil CD-spelare med alla de funktioner ni önskade er att den skulle ha, varför skiljer sig erat tänk från den punkten när det just kommer till streaming?

Mitt råd till er om ni vill kunna lämna det mesta strul bakom er och kunna koncentrera er mer på musiklyssnandet än problemlösningar är att ni införskaffar er något som mer motsvarar en CD-spelare rent handhavandemässigt. En dedikerad streamer från exempelvis Linn (med dokumenterat bra support och uppdateringar) med det mesta inbyggt och som även samlar de flesta ljudplattformar under ett och samma tak som styrs under samma gränssnitt. Det är dagens motsvarighet till en CD-spelare.

En streamer från Linn ger enkelheten och ett i pricip problemfritt handhavande där en knapptryckning på play-knappen spelar upp musik inom ett par sekunder, det utan strul med inloggningar, synkningsproblem och annan skit som kommer ivägen från ett avslappnat musiklyssnande. Man väljer att styra musikvalet från programmet Linn Kazoo som innehåller egen lagrad musik från NAS, Tidal, Qobuz, internet radio m.m, och detta görs från vilken enhet man än väljer att använda så som PC, Mac, läsplatta eller mobiltelefon. En vanlig fjärrkontroll ingår också med de vanliga funktionerna precis som en fjärrkontroll till CD-spelaren. Det viktigaste: Perfekt ljudkvalitet!

Så jag ställer mig frågande till alla dessa mediokra och strulande ihopplock av en samling undermåliga skräpprodukter med diverse synkningproblem när det kommer till just streaming?
Det förefaller för mig som "nödlösningar" varje gång jag läser om erat strul.

”Wow, lyssna! Det kommer ljud!” :D

Precis, det är därför jag använder Squeezebox\Logitech Media server och har gjort det problemfritt i 15 (!) år. Obegripligt att man vill hålla på och strula med annat. 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-11 12:59

goat76 skrev:

Vad heter den för streamern från Linn? Kostar ungefär ...?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-11 13:11

Baffel skrev:
goat76 skrev:

Vad heter den för streamern från Linn? Kostar ungefär ...?

Kostar som en CD-spelare av bättre slag vilket de flesta audiofiler inte hade några problem att kosta på sig när det begav sig. Med ett riktigt bra inbyggt försteg och DAC, uppgraderingsbar och utvecklas ständigt med tiden och fruktansvärt stabila, det är bara några av sakerna som ingår i priset men fortsätt du med dina mediokra lösningar med både strulande handhavande och diverse ljudliga fel och andra brister. Fritt fram att välja eller prioritera bort. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-11 13:24

Absolut. Det har du rätt i :) Frågan är bara hur man prioriterar med de $ man har . :)

Men då får man ju inte pilla med det som strular :)

Dessutom vad som uppfattas som bra ljud är ju subjektivt och relativt. Du har inte själv funderat på att lägga lite slantar på att få bättre ljud? Fritt fram att välja eller prioritera bort. :)

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-11 14:32

Jag har frågat och Linn har ingen support för varken Idagio eller Primephonic, att ha en Linn-streamer för att köra blåtand från telefonen låter ju inte så kul. Allt är så förbenat populärmusikanpassat!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-11 15:16

Baffel skrev:Absolut. Det har du rätt i :) Frågan är bara hur man prioriterar med de $ man har . :)

Men då får man ju inte pilla med det som strular :)

Dessutom vad som uppfattas som bra ljud är ju subjektivt och relativt. Du har inte själv funderat på att lägga lite slantar på att få bättre ljud? Fritt fram att välja eller prioritera bort. :)

Det är ju precis vad jag gjort, jag har sammanvägd ljudkvalité, handhavande, plattformens utbud och att den hänger med i tiden med nya streamingtjänster. Och jag har med tiden på 9 år knappt haft ett enda problem. Den här streamern är bland det mest prisvärda jag någonsin köpt, man måste helt enkelt inse att all den support och alla dessa upptareringar för att hålla maskinen aktuell, samt det arbete som Linn gör för att bibehålla den oproblematiska användarvänligheten trots uromstående streamingplattformars ständiga förändringar är inte heller att glömma bort.

Det finns ju fler streamers från andra tillverkare än Linn som säkert även de är stabila och välfungerande plattformar, men de får andra med erfarenheter av dessa tipsa om.

Att Chromecast är en medioker och instabil plattform råder det iallafall inte något större tvivel om, det är ju bara att läsa alla de otaliga trådar bara här på Faktiskt där folk beskriver diverse fel och problem som uppstår.
Det är ju heller inte direkt en gåta varför man får en massa problem när man baserar uppspelningen från en ständigt föränderlig plattform, en dator som ska försöka funka med allt från skrivare till ljudkort och allt annat. Något kan fungera idag men det garanterar inte att det fungerar imorgon när drivrutinerna för ljud krockar med några drivrutiner för en USB-fläkt eller annat skräp. ”Någon förändring har skett, det låter inte lika bra som tidigare trots att jag inte har gjort några förändringar” är inte ovanligt att höra, men lycka till att felsöka, själv tycker jag det är mycket trevligare att lyssna på musik oproblematiskt uppspelad på en stabil plattform fullt dedikerad för ljud. :)

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-11 16:06

Tangband skrev:

Ganska säker på att det har tagits upp i tidigare trådar också, men det där skedde väl enbart när man castade just via Chrome på datorn? Castar du med vad-som-helst annat så ska det väl funka mycket bättre afaik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-11 17:15

Tell skrev:
Tangband skrev:

Ganska säker på att det har tagits upp i tidigare trådar också, men det där skedde väl enbart när man castade just via Chrome på datorn? Castar du med vad-som-helst annat så ska det väl funka mycket bättre afaik.

Jo, jag har ju testat. viewtopic.php?p=2138515#p2138515

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-11 20:34

Anders J skrev:Jag har frågat och Linn har ingen support för varken Idagio eller Primephonic, att ha en Linn-streamer för att köra blåtand från telefonen låter ju inte så kul. Allt är så förbenat populärmusikanpassat!

Det som är viktigare för de flesta är ju i så fall support för Amazon Music.
Sen har ju Linns streamers först nyligen introducerats igen, under ett antal år så fanns de ju endast som försteg med streaming möjlighet. Så en Linn DSM går ju att koppla in vilken källa som helst på. Däremot är en Linn DS endast är ju endast en streamer utan ingångar.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-11-11 21:10

Tangband skrev:

Tips?

Anders O.

Läs denna test.

Det där visar Chromecast optiskt ut genom webbläsare Chrome. Vore intressant att se hur det är med Tidals nya connectfunktion.
Amir skriver oxå att med en bra DAC blir resultatet riktigt bra.

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-12 16:48

Linns support skriver: "...we have received a number of requests relating to supporting Primephonic and Idagio and I believe this something our engineers are looking into."

Det visar ju att jag inte är ensam ämdå!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-12 19:35

Nyare surroundrecievers har dessa funktioner inbyggda.
Att min Marantz har så smidig och bra uppspelning av spotify är nog en av de bättre funktionerna med min apparat.
Kan även spela upp musik från nätverket och en massa andra strömningstjänster.
Styrs med telefon eller surfplatta om man har en sådan.

edit: ang spotify så är det olika kvalitet på uppspelningen beroende på hur man gör det.

Vilka bitrates man kan få från spotify anges här:
https://support.spotify.com/se/article/ ... streaming/
Mvh
Magnus

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-13 10:37

Jovisst, men Spotify har ju inget lossless alls.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-13 11:04

Nä, jag skulle eftersom vi är på en välljudssite klassa spotify som har så ojämn kvalité som helt ointressant om jämfört med Tidal eller i synnerhet Qobuz.
Sen behöver man ju ha flera olika streaming tjänster om det skall ersätta sin skivsamling eftersom utbudet 'ändras vid kontraktsskrivande. Vill man spela Led Zeppelin om dom plötsligt har slutat att finnas på en tjänst så är ju det inget att bli glad åt. Har man köpt skivan så finns den ju i hyllan hela tiden.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-13 17:46

Anders J skrev:Linns support skriver: "...we have received a number of requests relating to supporting Primephonic and Idagio and I believe this something our engineers are looking into."

Det visar ju att jag inte är ensam ämdå!

Har du gjort ingående sökningar där du kunnat konstatera att Primephonic och Idagio har mycket musik som inte kan återfinnas hos Qobuz och Tidal?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi