Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Upplösningen är högre på CD men den är inte lika hög som en renodlat analog signal, eller har jag fel?
JTarnstrom skrev:Somliga påstår ju att de inte hör skillnad på mp3 och CD. Upplösningen är högre på CD men den är inte lika hög som en renodlat analog signal, eller har jag fel?
Alltså, jag kan inte alls mäta mig med den expertis som finns på det här forumet, inte när det gäller tekniken, så hav lite tålamod när jag prövar mina tankar.
Tärnström
phon skrev:Vinyl är helt oöverträffat som förmedlare av känslan i musiken. På en vinyl finns allt med som man är van att uppleva det, en CD innehåller bara den ljudlösa musikinformationen.
Ett stort problem med CD är att man inte hör knastret från vinylskivan. Det går att komma runt om man lagrar lite knaster digitalt (!) i en ändlös slinga på ett litet kort med inspelningsfunktion. Man mixar sedan in lämplig mängd knaster för att uppnå totalupplevelsen.
Ett annat problem är att det från en CD inte går att avgöra vilka låtar som är bäst. På en vinyl går det enkelt att höra vilka spår som blivit mest graverade av pickupen genom årtionden av spelning. Det här går kanske att komma runt också i den digitala världen, om CD-spelaren förses med minne över mest spelade låtar och lägger på extra volymberoende distorsion på de låtar som har varit oftast förekommande.
Sedan fattas med CD-ljudet en funktion som stoppar spelaren vid halva låtantalet, för att simulera att man måste vända vinylen. Det går säkert att realisera programmässigt, och då kopplas lämpligen en annan knasterslinga in som låter som ett sistaspår på en vinyl. Alla vet säkert vad jag menar. Detta oändliga spår skall också kopplas in när CD'n är slut, det går ju inte att somna ordentligt om det är helt tyst.
Det går alltså åt en hel del extra digitalteknik för at få ut all den information som så enkelt lagras på en analog vinylskiva, men med digitalteknik är allt sånt här väldigt enkelt att genomföra. Jag har trots att det är enkelt inte sett någon leverantör som har implementerat finesserna ännu, men utvecklingen går ju framåt så det ligger säkert runt hörnet nånstans.
I vänta på detta funderar jag på att lägga ut en byggbeskrivning på alla finesserna för att kunna DIY'a ihop det hela. En lite VRC-låda att hänga på toslinken, en Vinyl Restore Circuitry vore nåt att be till gudarna om.
JohanS skrev:popedh: Där är du ju! Du kanske vet om det är vanligt att man har olika mastringar för vinyl och CD, och framförallt - är det vanligt att man lämnar vinylutgåvan mer "orörd"?
popedh skrev:JohanS skrev:popedh: Där är du ju! Du kanske vet om det är vanligt att man har olika mastringar för vinyl och CD, och framförallt - är det vanligt att man lämnar vinylutgåvan mer "orörd"?
Det blir mindre och mindre vanligt... nu förtiden kör man nästan alltid med samma master, men man de-essar den som skall bli vinyl lite.
IngOehman skrev:Bara att ringa och boka tid! 070 - 523 32 32
- - -
Lite kul att man ofta lägger på en massa "levandegörande-effekter" såsom exiters mm. Varje gång man lägger på en effekt så tycker man att det blir (på något sätt) bättre och bättre. Och sen när kombinationen av alla effeter låter så illa att man inte står ut med att lyssna på det längre, så lägger man på de-esser för att göra diskantregistret mera uthärdligt...
Jag brukar tycka att det är mycket pedagogiskt bra att sedan backa och jämföra med en maximalt oskadad råmix. Det är inte ovanligt att den på alla sätt låter bättre än summan av alla effekterna!![]()
Just det där att backa är en sak som alla goda studioarbetare gör så ofta som möjligt. Det är så oerhört lätt att ratta sig döv. Man hör förbättringar som man åstadkommer (för det ä ju dem man söker) men man blundar för skadorna man åstadkommer. När man är färdig och lyssnar på resultatet är det tydligare hur mycket skräp man summerat ihop.![]()
Vh, iö
The_Man skrev:Man kan ju tycka vinyl låter bättre, men det behöver ju inte göra det
IngOehman skrev: CD ensamt däremot skiljer sig från alla de ovanstående (man hör att Vinyl "saknas", vilket ju betyder att Vinylen färgar hörbart).
IngOehman skrev: Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar...
Precis på samma sätt som att 9 av 10 väljer en analog master framför en digital
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster