Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Skriver man in heltäckningsmatta i sökfönstret får man över 1900 svar....
JM skrev:Utan mattor fungerar golvreflexerna som speglingar av av höger respektive vänster högtalare. Det blir som det finns 2 extra högtalare under golvet med frekvenser nästan jämförbara med direktljudet. Tidsfördröjningen är sannolikt för kort relativt direktljudet för skapa precedence effekt förutsatt att ljudkällan är nära golvet. Sannolikt skapas "summing localisation" dvs ljudlokalisationen förflyttas ner mot golvet beroende på ljudstyrkan hos reflexerna. Skapar ringa distorsion av golvreflexen.
Med mattor skapas liknade golvreflexer med skillnaden att att de blir beskurna på högre frekvenser samt får lägre ljudstyrka. "Summing location" effekten kommer inte att skapas då reflexerna blir för olikt relativt direktljudet - upplevelsemässigt. Till viss del kommer golvreflexerna uppfattas som ett annat ljud än direktljudet och får en maskerande effekt på direktljudet. Golvreflexen med matta ger förvrängning av direktljudet till viss del - teoretiskt.
Nu har jag mattor framför mina Quad hgt men skall ta bort dem och lyssna. Är den teoretiska skillnaden hörbar? Är diskanterna för högt placerade?
JM
JM skrev:Utan mattor fungerar golvreflexerna som speglingar av av höger respektive vänster högtalare. Det blir som det finns 2 extra högtalare under golvet med frekvenser nästan jämförbara med direktljudet. Tidsfördröjningen är sannolikt för kort relativt direktljudet för skapa precedence effekt förutsatt att ljudkällan är nära golvet. Sannolikt skapas "summing localisation" dvs ljudlokalisationen förflyttas ner mot golvet beroende på ljudstyrkan hos reflexerna. Således skapas ringa distorsion av golvreflexen.
Med mattor skapas liknade golvreflexer med skillnaden att att de blir beskurna på högre frekvenser samt får lägre ljudstyrka. "Summing location" effekten kommer inte att skapas då reflexerna blir för olikt relativt direktljudet - upplevelsemässigt. Till viss del kommer golvreflexerna uppfattas som ett annat ljud än direktljudet och får en maskerande effekt på direktljudet. Golvreflexen med matta ger förvrängning av direktljudet till viss del - teoretiskt.
Nu har jag mattor framför mina Quad hgt men skall ta bort dem och lyssna. Är den teoretiska skillnaden hörbar? Är diskanterna för högt placerade?
JM
hifikg skrev:Lägga mattor längs väggarna skulle jag ju kunna göra utan att förstöra funktionen i mitt rum, hur breda behöver de vara? 30 cm? 50 cm? Nu har jag samlat mina mattor så som "folk" gör, dvs mitt i rummet o så många att det är ganska väl täckande men långt ifrån heltäckande. Det är ett jäkla jobb att frilägga golvet när det ska fotas. Mattor är tunga.
FBK skrev:hifikg skrev:Lägga mattor längs väggarna skulle jag ju kunna göra utan att förstöra funktionen i mitt rum, hur breda behöver de vara? 30 cm? 50 cm? Nu har jag samlat mina mattor så som "folk" gör, dvs mitt i rummet o så många att det är ganska väl täckande men långt ifrån heltäckande. Det är ett jäkla jobb att frilägga golvet när det ska fotas. Mattor är tunga.
Vad har du på väggarna? Skulle jag säga är klart viktigare än att lägga mattor längs nederkant på väggarna, vad är det för påhitt
Baffel skrev:Någon som har heltäckningsmatta i lyssningsrummet ? Vad har ni i så fall för erfarenheter, intryck ur ett ljudåtergivningsperspektiv ?
Har för mig att Ingvar Öhman rekommenderade heltäckningsmatta.
JM skrev:
JM
jonasp skrev:Vad skriver du Tangband - måste man göra inspelningar för att uttala sig om en mattas effekt?
Sen är terminologin märklig. Direktljud är direktljud. Reflekterat ljud är reflekterat ljud. Direktljudet ändras inte av reflekterat ljud. Det reflekterade ljudet får däremot en annan tonkurva med mer dämpning.
Tangband skrev:JM skrev:
JM
Jag vill nog försiktigt påstå att det är precis tvärtom mot vad du skriver . Golvreflexen med tjock matta ger mindre förvrängning av direktljudet än utan matta.
RMA skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Lägga mattor längs väggarna skulle jag ju kunna göra utan att förstöra funktionen i mitt rum, hur breda behöver de vara? 30 cm? 50 cm? Nu har jag samlat mina mattor så som "folk" gör, dvs mitt i rummet o så många att det är ganska väl täckande men långt ifrån heltäckande. Det är ett jäkla jobb att frilägga golvet när det ska fotas. Mattor är tunga.
Vad har du på väggarna? Skulle jag säga är klart viktigare än att lägga mattor längs nederkant på väggarna, vad är det för påhitt
Det är inte på väggarna utan golvet längsmed väggarna, antar att det är för att det dämpar lite extra just där med tanke på reflexer från väggarna.
Annars så blir ljudet mycket lugnare med matta, det hör man lätt bara av att vara i rummet när man lagt dit den (utan musik då).
music4ever skrev:Jag kan rekommendera en fin heltäckningsmatta. Förutom att det blir skönt att gå på och ligga på, så sänker den efterklangen i rummen.
FBK skrev:RMA skrev:FBK skrev:Vad har du på väggarna? Skulle jag säga är klart viktigare än att lägga mattor längs nederkant på väggarna, vad är det för påhitt
Det är inte på väggarna utan golvet längsmed väggarna, antar att det är för att det dämpar lite extra just där med tanke på reflexer från väggarna.
Annars så blir ljudet mycket lugnare med matta, det hör man lätt bara av att vara i rummet när man lagt dit den (utan musik då).
Du behöver inte försöka idiot förklara mig, JAG VET ALLT DETTAHar liksom hållit på med denna hobby i 30år och jag vet exakt vad som påverkar mest och mindre då jag flyttat några gånger och då lär man sig hur olika möbler, mattor,tavlor osv påverkar ljudet. Det enklaste sättet att förstå akustik är att gå in badrummet och klappa händerna och sedan plocka bort alla handukar och göra om samma sak igen. Förstår man inte då vad tyg gör för ljudet så bör man bytta hobby ifrån denna. Men kala väggar är inte bra för akustiken om man har det. Och lösa problemet med att lägga mattor längs med nerkanten på väggen är ingen lösning till ett klart bättre ljud. Det behövs att man inreder rummet på ett klokt sätt. Sedan om man har ett dåligt rum med basproblem så behövs det mer påtagliga lösningar. Sedan är jag inget fan av rum som är täckta med tyg, då blir det överdämpat i mina öron. Utan ett rejält möblerat rum med massor av tavlor och en stor tjock matta är bäst i mina öron.
FBK skrev:RMA skrev:FBK skrev:Vad har du på väggarna? Skulle jag säga är klart viktigare än att lägga mattor längs nederkant på väggarna, vad är det för påhitt
Du behöver inte försöka idiot förklara mig, JAG VET ALLT DETTAHar liksom hållit på med denna hobby i 30år och jag vet exakt vad som påverkar mest och mindre då jag flyttat några gånger och då lär man sig hur olika möbler, mattor,tavlor osv påverkar ljudet. Det enklaste sättet att förstå akustik är att gå in badrummet och klappa händerna och sedan plocka bort alla handukar och göra om samma sak igen. Förstår man inte då vad tyg gör för ljudet så bör man bytta hobby ifrån denna. Men kala väggar är inte bra för akustiken om man har det. Och lösa problemet med att lägga mattor längs med nerkanten på väggen är ingen lösning till ett klart bättre ljud. Det behövs att man inreder rummet på ett klokt sätt. Sedan om man har ett dåligt rum med basproblem så behövs det mer påtagliga lösningar. Sedan är jag inget fan av rum som är täckta med tyg, då blir det överdämpat i mina öron. Utan ett rejält möblerat rum med massor av tavlor och en stor tjock matta är bäst i mina öron.
JM skrev:Mina teoretiska funderingar är inte riktigt förenliga med mina lyssningserfarenheter. Med eller utan matta ger ingen större skillnad på upplevt ljud.
Möjligen är det så att mark/golvreflexer är ett specialfall upplevelsemässigt skild från hur laterala reflexer upplevs. Reflexer från sidan är evolutionärt viktiga för lokalisation av byte/rovdjur hos all däggdjur. Reflexer från golv/mark går att undvara i denna kontext. Undertryckande av golvreflexen ger mer spelrum för evolutionärt viktigare ljud.
Sannolikt hör vi golvreflexen men den blir inte en medvetandegjord upplevelse. Likt vi hör luftkonditioneringens fläktljud omedvetet. Ljudet blir medvetet först när vi lyssnar aktivt eller när fläktljudet upphör.
Sannolikt är undertryckandet av mark/golvreflexer mer genetiskt förankrat än fläktljud.
JM
jonasp skrev:FBK skrev:RMA skrev:Det är inte på väggarna utan golvet längsmed väggarna, antar att det är för att det dämpar lite extra just där med tanke på reflexer från väggarna.
Och nej, man blir inte akustikexpert av att gå in i ett badrum och skråla lite. Det är liiite mer komplext än så.
FBK skrev:jonasp skrev:FBK skrev:Du behöver inte försöka idiot förklara mig, JAG VET ALLT DETTAHar liksom hållit på med denna hobby i 30år och jag vet exakt vad som påverkar mest och mindre då jag flyttat några gånger och då lär man sig hur olika möbler, mattor,tavlor osv påverkar ljudet. Det enklaste sättet att förstå akustik är att gå in badrummet och klappa händerna och sedan plocka bort alla handukar och göra om samma sak igen. Förstår man inte då vad tyg gör för ljudet så bör man bytta hobby ifrån denna. Men kala väggar är inte bra för akustiken om man har det. Och lösa problemet med att lägga mattor längs med nerkanten på väggen är ingen lösning till ett klart bättre ljud. Det behövs att man inreder rummet på ett klokt sätt. Sedan om man har ett dåligt rum med basproblem så behövs det mer påtagliga lösningar. Sedan är jag inget fan av rum som är täckta med tyg, då blir det överdämpat i mina öron. Utan ett rejält möblerat rum med massor av tavlor och en stor tjock matta är bäst i mina öron.
Och nej, man blir inte akustikexpert av att gå in i ett badrum och skråla lite. Det är liiite mer komplext än så.
Vem har sagt att man blir" akustikexpert" med att gå in i ett badrum och skrål lite?, inte jag i alla fall. Men för många här utger sig för att veta allt då andra ha fel. Jag brukat ta det exemplet med badrummet för nybörjare som står på tröskeln till att skaffa bättre grejer än billiga datorhögtalare för att de ska veta att akustiken på verkar ljudet lika mycket som grejerna. Och jag utgår ifrån 30år erfarenheter då jag har haft helt olika rum baserade på olika synsätt och det jag skriver ovan låter bäst i mina öron.
jonasp skrev:FBK skrev:jonasp skrev:
Vem har sagt att man blir" akustikexpert" med att gå in i ett badrum och skrål lite?, inte jag i alla fall. Men för många här utger sig för att veta allt då andra ha fel. Jag brukat ta det exemplet med badrummet för nybörjare som står på tröskeln till att skaffa bättre grejer än billiga datorhögtalare för att de ska veta att akustiken på verkar ljudet lika mycket som grejerna. Och jag utgår ifrån 30år erfarenheter då jag har haft helt olika rum baserade på olika synsätt och det jag skriver ovan låter bäst i mina öron.
Bästa sättet att lära sig akustik är att lära sig matematik och fysik, specifikt våglära. 30 år eller inte, utan insikt fumlar man i mörkret, är min erfarenhet. Bäst blir det naturligtvis om man skapar sig en förståelse för teorin och även gör praktiska experiment.
jonasp skrev:Ursäkta om jag är fyrkantig. Men jag reagerade på att bästa sättet att lära sig akustik är att kliva in i badrummet. (Åtminstone så länge man ej medtager en akustikbok!)
Trevlig helg!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster