jonasp skrev:I denna tråd diskuterar vi riktigt högklassiga högtalarelement. Och vi diskuterar vad som gör ett element riktigt högklassigt.
Några enheter som har varit uppe är Purifis mellanbaselement, som visserligen har låg spänningskänslighet men i alla andra avseende prestanda i toppklass.
Tidigare har Scan-Speak 30w/4558t00 nämnts.
Jag slänger ut en trevare så får vi se om ni hugger. Ett element som har synnerligen låg distorsion och rak frekvensgång inom sitt arbetsområde är Seas W22EX. För mig är det mer eller mindre oanvändbart trots detta. Är det någon som hugger på betet?

I en 4- vägare med aktiva brantare filter borde väl Seas w22ex vara rätt användbart ? Dvs då det bara spelar mellan 80 - 800 Hz .
Disten är ju låg.
Faspluggen, om den är otät, är kanske mindre bra.
Det hindrar ju inte GRIMM audio att använda elementet i en två- vägare som delas vid 1,55 kHz.
Är de fel ute ?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... pdf.68390/Jonasp - vad som är ett jättebra element beror ju på och det beror på mycket. Ska det användas i en passiv eller aktiv högtalare ? Vid vilken frekvens ska det delas ? Hur högt ska det kunna spela ? Element med stora uppbrytningar är ju nästan oanvändbara i passiva högtalare. Men kan passa bra vid aktiv drift med brantare filter.
Detdär vet du ju redan förstås.
En fråga istället till dig :
Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?