Moderator: Redaktörer
JM skrev:I-or skrev:JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.
JM
Man bör komma ihåg att distorsion i dessa sammanhang är liktydigt med olinjär distorsion. Linjär distorsion, som t.ex. överdrivna rumsbidrag, är en annan sak.
Nu finns olika objektiva synsätt på hörandet vilka är komplementära. Jag har i mitt inlägg tydligt visat att jag lämnat fysiken och betraktar betraktar hörandet i den neuropsykologiska verkligheten. Fysiken har inte tolkningsföreträde. För mig finns ingen konflikt här. Båda synsätten behövs för att korrekt objektivt förstå att båda kan leda till förvrängt hörandet. Problemet är att korrekt särskilja synsätten och dess begränsningar. Här har tyvärr sk "psykoakustiken", huvudsakligen skriven av fysiker, blandat begreppen på mycket olyckligt sätt.
JM
FBK skrev:Nu är du där igen som du var i en annan tråd, JAG VET DETTA. Rummets påverkan är ENORM, jag har som sagt bott på olika platser så jag vet var rummet och dess akustik gör för ljudet. Som du själv: skriver Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
Men när du lyssnar på rum efter rum med exakt samma mått som det ofta är på Hotell och med samma inredning så går det faktiskt att bilda sig en lite uppfattning när två likadan rum låter så pass olika "som det kan göra ibland".
jonasp skrev:FBK skrev:Nu är du där igen som du var i en annan tråd, JAG VET DETTA. Rummets påverkan är ENORM, jag har som sagt bott på olika platser så jag vet var rummet och dess akustik gör för ljudet. Som du själv: skriver Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
Men när du lyssnar på rum efter rum med exakt samma mått som det ofta är på Hotell och med samma inredning så går det faktiskt att bilda sig en lite uppfattning när två likadan rum låter så pass olika "som det kan göra ibland".
Jag vidhåller att det är svårt att identifiera en enskild apparats karaktär i en anläggning man inte är van vid i ett rum som man inte är van vid, i synnerhet om dessutom programmaterialet är okänt.
Baffel skrev:
Det var just det som var frågan var denna gräns gårVågar du på gissning ? Med bra lågdistande bra högtalare . En förstärkares dist Ta till med säkerhetsmarginal . För att spetsa till det. Du står i valet och kvalet och ska välja en förstärkare . Allt verkar bra vad du kan se , så ser du uppgivet THD 0,001% väljer du denna stärkare eller hoppar du den pga disten?
rajapruk skrev:I-or, jag skulle vilja få ett råd av dig.
Jag har denna dac som mäter lite sisådär:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -adc.7556/
(jag lyckades tjata mig till att Amir testade dessa, han har dem själv i sin hemmabio och han var lite motvillig)
BSS Blu BOB2 heter den (samma som BOB1 fast i annan typ av låda bara)
Jag har funderat på att byta till denna dac som är state-of-the-art:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/
Okto Research Dac8 Pro.
Tror du jag skulle höra skillnad av detta dacbytet? (aktivt delat 4-vägs system, så jag behöver 8 dac-kanaler). Signifikant förbättring? Marginell?
Övriga grejer i systemet är riktigt riktigt bra grejer mätmässigt.
I-or skrev:rajapruk skrev:I-or, jag skulle vilja få ett råd av dig.
Jag har denna dac som mäter lite sisådär:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -adc.7556/
(jag lyckades tjata mig till att Amir testade dessa, han har dem själv i sin hemmabio och han var lite motvillig)
BSS Blu BOB2 heter den (samma som BOB1 fast i annan typ av låda bara)
Jag har funderat på att byta till denna dac som är state-of-the-art:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/
Okto Research Dac8 Pro.
Tror du jag skulle höra skillnad av detta dacbytet? (aktivt delat 4-vägs system, så jag behöver 8 dac-kanaler). Signifikant förbättring? Marginell?
Övriga grejer i systemet är riktigt riktigt bra grejer mätmässigt.
DAC:ar ger allmänt sett inte de största ljudande skillnaderna, men Amir har testat en kombinerad ADC/DAC. Det verkar som du endast använder DAC:en? I praktiken är ADC:n alltid betydligt sämre än DAC:en, vilket gör det omöjligt att avgöra DAC:ens kvalitet från Amirs mätningar som dessutom är väldigt begränsade (bl.a. saknas linjäritetsdata eftersom han testar hela kedjan).
DAC:en är hur som helst garanterat betydligt bättre än vad som framgår av Amirs mätningar.
Morello skrev:Jo, men om nominell THD vid 20 kHz uppgår till 0,003%, renderar typiska toleranser inte avvikelser som motsvarar lätt hörbara skillnader. Det låter snarast som om dina steg uppvisade distorsion om cirka två tiopotenser mer, vilket inte förklaras av typiska produktionsavvikelser. Min gissning, baserat på schemat, är att specen är våldsamt överdriven (verkar vanligt i audiobranschen...) samt kanske att minst ett av dina steg hade inadekvat justerad viloström, vilket kan medföra högre ordningens övertoner om utgångsstegets transkonduktans uppvisar tvära kast som funktion av ström; viloströmmen skall vara lagom eller rättare sagt satisfiera Oliver's villkor.
I-or skrev:För övrigt gick det inte att detektera några som helst skillnader mellan slutstegen i basen och mellanregistret, alla skillnader låg i diskanten.
I-or skrev:..... Alla lyssnare är inte lika känsliga för distorsion, men när man har lärt sig hur den låter blir man snabbt allergisk. ...
..Det finns en i sammanhanget intressant anekdot om en anställd hos en högtalartillverkare som var satt att subjektivt testa missljud från diskantelement. Den mätmässiga gränsen låg vid 1 % THD med ett typiskt distorsionsspektrum och till en början lärde sig den anställde att sortera ut element som lät sämre än så. Efter ett par månader visade det sig dock att samma person sorterade bort element med THD om 0,1 %.
Almen skrev:I-or skrev:För övrigt gick det inte att detektera några som helst skillnader mellan slutstegen i basen och mellanregistret, alla skillnader låg i diskanten.
Kan du tänka dig att högtalarna presterade bättre i diskanten än i basen? Vad hade du att testa med?
Det brukar ju annars inte vara ovanligt att skillnader hörs i bägge ändarna av spektrat.
Baffel skrev:I-or skrev:..... Alla lyssnare är inte lika känsliga för distorsion, men när man har lärt sig hur den låter blir man snabbt allergisk. ...
..Det finns en i sammanhanget intressant anekdot om en anställd hos en högtalartillverkare som var satt att subjektivt testa missljud från diskantelement. Den mätmässiga gränsen låg vid 1 % THD med ett typiskt distorsionsspektrum och till en början lärde sig den anställde att sortera ut element som lät sämre än så. Efter ett par månader visade det sig dock att samma person sorterade bort element med THD om 0,1 %.
Man kanske ska vara nöjd med att käka falukorv och inte testa på oxfilé och därmed aldrig kunna gå tillbaka till falukorven ....och den tjockare plånboken.
I-or skrev:Almen skrev:I-or skrev:För övrigt gick det inte att detektera några som helst skillnader mellan slutstegen i basen och mellanregistret, alla skillnader låg i diskanten.
Kan du tänka dig att högtalarna presterade bättre i diskanten än i basen? Vad hade du att testa med?
Det brukar ju annars inte vara ovanligt att skillnader hörs i bägge ändarna av spektrat.
Tja, så länge som man håller sig inom förstärkarnas linjära område kommer man inte att höra speciellt stora skillnader mellan dem för låga frekvenser. Även billiga klass D-förstärkare fungerar mycket bra i basen och fortfarande ganska bra upp till några kHz.
Morello skrev:
Jag är fortfarande försiktigt skeptisk till uppgiften om 0,003% som nämnts ovan. Jag gör den bedömningen baserat på stegets arkitektur och transkonduktans i utgångskomplementet samt dess bestyckning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster