Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Så... Eftersom du sett att det finns en instruktion som säger att det skall vara så, så frågar du om det skall vara så?
Hänger inte riktigt med på den logiken.
Vh, iö
Adhoc skrev:Har haft funderingar på att köpa nya slutsteg. Någon som direkt vet eller kommer ihåg hur effektstarkt slutsteg som kan vara lämpligt / olämpligt för pK-sluten? pK-tråden är inte kort men långoch det nämns inget på dom första sidorna i alla fall. (Jag har f.n. 4 st / surroundkanal som serie- / parallellkopplats till 4 ohm. Senare kan det bli att varje låda används separat för Atmos-kanaler.)
RogerGustavsson skrev:Adhoc skrev:Har haft funderingar på att köpa nya slutsteg. Någon som direkt vet eller kommer ihåg hur effektstarkt slutsteg som kan vara lämpligt / olämpligt för pK-sluten? pK-tråden är inte kort men långoch det nämns inget på dom första sidorna i alla fall. (Jag har f.n. 4 st / surroundkanal som serie- / parallellkopplats till 4 ohm. Senare kan det bli att varje låda används separat för Atmos-kanaler.)
Har ju haft pK och Ino piP samtidigt, det är inga stora slutsteg som behövs för någon av dem. 40-50 W i 8 Ohm kan väl vara lagom? Jag hade en Denon minireceiver till mina och de ska enligt IÖ lämna 2x45 W i 4 Ohm, räckte långt. piP klarar väl 15 W i basen innan kompression?
bakerman22 skrev:Mina åkte upp i attefallaren. Tyckte dom passade bra där.![]()
Inte världens roligaste placering, men till musik funkar det hyfsat och med en center hoppas jag kunna flytta ner ljudet hjälpligt till teven.![]()
[ Bild ]
Beakungen skrev:Hur brett isär i förhållande till lyssningsavstånd bör de stå?
Raukman skrev:Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?
Peder
petersteindl skrev:Raukman skrev:Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?
Peder
De gamla Bremenbasarna som Vifa tillverkade är slut för länge sedan. Jag har dock nyare 5" Bremenbasar som är tillverkade av Scan Speak som kan monteras i pK utan att behöva ändra delningsfiltret. Dessa basar har betydligt rakare frekvensgång i området 1 kHz till 2 kHz.
Jag har några diskanter kvar från tiden då pK-byggsatserna såldes.
Mvh
Peter
Kraniet skrev:petersteindl skrev:Raukman skrev:Trodde alla element var slut! Men det går att få tag i fler alltså?
Peder
De gamla Bremenbasarna som Vifa tillverkade är slut för länge sedan. Jag har dock nyare 5" Bremenbasar som är tillverkade av Scan Speak som kan monteras i pK utan att behöva ändra delningsfiltret. Dessa basar har betydligt rakare frekvensgång i området 1 kHz till 2 kHz.
Jag har några diskanter kvar från tiden då pK-byggsatserna såldes.
Mvh
Peter
Vilka element bygger de på och vilka mods har du gjort på dom?
Tymphany skrev:NEWS RELEASE
January 2, 2009
Tymphany Corporation Premium Audio Video Division acquired by management.
The Tymphany Corporation today announced that it has formally separated its two operating divisions.
The Premium Audio Video Group, headed by Hong Kong‐based Edward Boyd, has been acquired in a management‐led buy out.
The Danish Scan Speak division will remain with its operations in Videbaek, Denmark under the continuing leadership of Managing Director Jan Nielsen.
The new Hong Kong‐based company will keep the Tymphany name as well as the Vifa and Peerless brands.
The remaining business in Denmark will continue to produce and market the Scan Speak brand.
The two companies will serve the premium loudspeaker industry and will cooperate in procurement, marketing and customer service.
The new, Hong Kong‐headquartered, Tymphany will consolidate its operations in its state‐of‐the‐art XinXu, China facility.
The efficiencies generated by this change will allow Tymphany to improve day to day global operations focusing on increasing customer satisfaction while continuing its highly regarded loudspeaker systems, transducer, and amplifier development.
Scan Speak skrev:Press Release of Scan-Speak A/S
April 1, 2014
Scan-Speak announces its acquisition by Eastern Asia Technology (HK) Limited
Scan-Speak A/S is pleased to announce that it has been acquired by Eastern Asia Technology (HK) Limited which is a fully owned subsidiary of Eastern Technologies Holding Limited ("KYET"). KYET was established in 2011 as a group of companies listed on the Taiwan Stock Exchange (TSE stock code: 5225) and is an offshoot of an original group of companies that were formed in 1971.
Raukman skrev:Peter, finns det fortfarande möjlighet att få köpa en sån sats då?
Peder
Adhoc skrev:Har just öppnat en synnerligen välpacketerad kartong med 8 Vifa-diskanter + 8 Scan Speakbasar-Bremen Design. Tunga små krabater för den storleksklassen.
petersteindl skrev:avr7000 skrev:RogerGustavsson skrev:
Du menar om du ska koppla dem till 4 Ohms-uttaget? Ja, det tycker jag du ska.
Det bör nog tilläggas att det finns lite olika versioner av pK. Från början fanns två olika diskanter och de hade olika filter. Sedan kom alternativa filter. När baselementen var slutsålda gick det dessutom att skaffa en senare utgåva av dem med lite bättre frekvensgång i dess övre område, vid delningen till diskanten.
Det fanns i projektet Pk två varianter på diskant (Vifa och Scanspeak) och två varianter på filtret för att hantera ev. olikheter dessa element emellan. När alla hade byggt kom det dessutom en filter mod för diskanten för att justera nivån lite för de som inte kunde ha den väggdämpning etc. som högtalarna var konstruerade med. Allt detta finns beskrivet i tråden för Pk.
Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.
Mvh
Stefan
Tack Stefan för ditt klargörande.
Jag vill bara helt kortfattat tillägga att dessa "olika" diskanter snarast var samma diskantelement d v s DX25 där den första DX25 var tillverkad av Vifa i Danmark medans den andra batchen DX25 var tillverkad av Scan-Speak i Danmark och eftersom Vifa och Scan-Speak hade samma ägare och låg i samma lokaler i Videbaek så var det en stor del samma personal på företagen som tillverkade elementen. Däremot fick Vifas DX25TG05-04 en ny benämning i Scan-Speaks sortiment, nämligen D2604/830002 04Ω. Denna finns inte i Scan-Speaks ordinarie sortiment, utan, då heter den D2604/830000. Vad skillnaden på dessa är idag vet jag inte.
Den stora skillnaden mellan första serien DX25 från Vifa och andra serien DX25 från Scan-Speak var att membranen uppvisade skillnader på vissa egenskaper mellan dessa olika batcher och denna toleransskillnad var för stor där batchen i dec 2009 från SS behövde en annan coating och lägre induktans för att få ungefär samma frekvensgång upp till 15 kHz som tidigare vilket åstadkomms med kortslutningshätta runt polstycket. Då blev frekvensgången hyfsat lika.
Men detta innebar att Naq fick ändra delningsfiltret till Scan-Speaks DX25 diskant lite grann. Jag kallar dessa varianter på delningsfilter för 1v och 1ss.
Därefter gjorde Naq en "konsumentanpassad" version 2 av delningsfiltret. Jag tror dock att Naq själv använder version 1 om jag inte tar miste.
Vad gäller basen så har de ursprungliga basarna tagit slut. Jag har dock en ny version d v s ungefär 10-16 st som reservdel som har rakare frekvensgång i området 1-2 kHz. I övrigt är T/S-parametrarna lika som tidigare vilket innebär att delningsfiltret i pK inte behöver ändras.
Denna version av Bremenbas kallar jag X5 och är samma version som satt i äggen då de demades på High End Mässan 2011 på Sheraton.
Bremendiskanten har ett helt annat magnetsystem med större kavitet och bättre dämpning samt ny talspole i titan och Bremendiskanten skiljer sig väsentligen från någon av DX25 versionerna.
Så småningom sätter jag kanske ihop en ny sats av högtalarelement med nya Bremenbasar och med Bremendiskanten och i så fall blir det ett nytt delningsfilter.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster