ptr skrev:IngOehman skrev:Ok, du är altså en typ2 eller typ3. Frågan är vilken... Är det så att du tycker att det är det är viktigt att det låter som en trovärdig verklighet, eller föredrar du något som låter mindre illusoriskt, men "bättre" för din upplevelse? (2 resp 3)
Jag hade skivit ett lång bemötande svar, men jag strök det, för jag inser att vi inte uppnår något av att jag tjatar tillbaka. Mot bättre vetande vill jag poänktera följande.
1. Du kan inte skylla på mej om jag tolkar det du skrivit med annan innebörd än vad du så sinrikt tänkt ut, det betyder bara att du måste vara
tydligare med vad du meddelar nästa gång du skriver..
Jag tycker jag var gott och väl tillräckligt tydlig. Det är därför jag vill att du skall läsa igen. Men när du redan röstat är det ju för sent.
2. Och, nästa gång du pollar faktisktpubliken kan du väll revidera klart innan du låter någon svara, annars blir allt en efterhandskonstruktion, vilket bara leder till att du får gå in och korrigera alla som citerat något du skrev förut. Du hann säkert ändra/frissera förutsättningarna tre gånger medan jag kontemplerade och skrev mitt svar.
Nåja, en liten interpunkterinsjustering tycker jag inte är mycket att bekymmra sig över. Den misstolkning du gjorde var ju inte semantiskt logisk alls, trots borttappat komma. Se tidigare inlägg i den frågan. Se hoppas jag du inser det orimliga att kräva att någon skall redigera fram ett komma som man inte upptäckt att det fattas ännu.
ptr skrev:3. Om man inte får hårddra dina påståenden så blir svaret "kanske", till vilken nytta då??
Du får hårddra mina påståenden, bara du föröker läsa dem noga först. Om du hårddrar alternativ 4 (och läser den noga) så ser du säkert det sista ordet i det. Sen är uppgiften att gissa vilket som stämmer bäst. Det borde vara lättare för dig än för mig, och ändå är det hur ätt som helst för mig att se att det är antingen 2 eller 3 som gäller för dig.
ptr skrev:4. Jag förbehåller mej rätten att ha olika ståndpunkter beroende på vilket hatt jag har på mej. "Inkonsikvent" är ett honörsord jag bär med stolthet!
Det gör du förstås rätt att ha!

Du har även rätt och möjlighet att försöka förstå frågeställningen och svara först när du är på det klara med vad de olika alternativen betyder.
ptr skrev:5. I princip är det min uppfattning att jag bara kan bedömma om "återgivning är med originalet överensstämmande" i dom fall jag själv gjort inspelningen eller åtminstonne var med vid inspelningstillfället - allt annat än subjetivt tyckande.
Men snälla, snälla, snälla ptr: Det är ingen som bett dig
bedöma om återgivningen är i överensstämmelse med originalet!
Frågan var om du
bryr dig om det, eller om det är "upplevelsens subjektiva kvalitet" som du är ute efter.
Detta är faktiskt inte alls svårt att förstå om man läser vad jag skrivit. Detta är andra gången (vilket är 2 ggr mer än vad som borde behövas) jag tydliggör att det INTE handlar om att göra någon "bedömning" i förhållande till något som man inte känner till (en regel eller en verklighet), utan det handlar om huruvida men bryr sig om huruvida det är en ackurat återgivning eller inte. Är det verkligen svårt att att snappa denna skillnad???
Förstår du vad jag skriver? Tänk dig att du tittar på TV och ser en film, säg att det är 'Pumping Iron' med Arnold, och sen när du sett den så frågar du dig själv: Bryr jag mig om huruvida det som framgick i filmen var sant eller uppdiktat?
Förutsättningen är (som du förstår) att du
inte vet. Ändå bör du veta om du BRYR DIG. Det är olika saker att veta och att bry sig. Förstår du detta? Alltså att det är olika saker, och att man med endast slutresultatet tillgängligt KAN avgöra om man själv bryr sig, eller struntar i, överensstämmelsen med originalet?
(Nu tror jag inte att jag kan bli tydligare, så det för räcka så här. Hoppas det gick fram denna gång.

)
ptr skrev:6. Däremot kan jag med 35 års aktiv musikerfarenhet göra en subjektiv bedömning om en musikinspelning låter som förväntat i förhållade till min samlade erfarenhet av musik allmänt och genren i synnerhet, men det har ju inget att göra med orginaltrohet att göra.
Nä, just det.
Och frågan är då - bryr du dig om överensstämmelsens ackuratess? (typ 1),
eller bryr du dig bara om illusionen av något som känns äkta? (typ 2)
eller sturntar du även i om det låter äkta, så länge du gillar det du hör? (typ 3)
Vänligaste hälsningar, Ingvar
- - - - -
PS. Hoppas du inte tar illa upp av att jag repeterar mig och är kanske övertydlig. Jag vill ju bara att det jag
vet att jag menar skall gå fram.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).