Uppmätning av rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ypsilon

Uppmätning av rum

Inläggav Ypsilon » 2003-09-02 21:04

Nu har jag suttit och kört ETF Acoustics mätprogram på PCn, kopplad till en Radioshack SPL-mätare, och på så sätt mätt upp rummet i de lägre frekvenserna.

Nu undrar jag hur illa dessa grafer ser ut att vara ?
Är inte säker på att jag har gjort rätt nämligen, men kan graferna verkligen stämma ?
/ Nu har jag hittat felat, var en lite fix som behövdes för att få USB-ljudkortet att fungera.

Reverb time.
Bild

Soffan normalt läge.
Bild

Soffan bak 1m.
Bild

Soffan bak 1m, med 500 ms gatetime
Bild

CAD-ritning på rummet från Cara.
Bild

Bilder på rummet.
Bild
Bild

Min anläggning består av Tannoy Definition 700 som frontar, och har precis fått hem 4 st Profundus X-4 basar från Öhman.
Jag har skurit allt under 80hz i processorn till basarna.

Några tips på hur man ska gå vidare med inmätningen? Är det dags att börja flytta runt basmodulerna ?

//Magnus
Senast redigerad av Ypsilon 2003-09-03 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2003-09-03 00:35

Perhaps :)

Hur ser rummet ut?
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-03 10:13

Hur ser det ut med en gate time på 200 resp 600 ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-03 16:44

Nu har jag bytt ut mätningarna mot några som stämmer bättre. Behövdes en fix från IBM för att få USB-ljudkortet att fungera.

Vad är nästa steg i uppmätningen, försöka flytta runt baslådorn ?
Blev ju betydligt bättre grafer när jag flyttade soffan 1m bakåt, men tyvärr går det inte att soffan där.

Tacksam på förslag.

//Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-03 17:14

Först de obligatoriska frågorna :?

1) Du har en TAG AV32R ser det ut som, har du en Dual Processor med TMREQ ???

2) Kan du tänka dig att bygga en ny vägg bakom basarna, typ en decimeter (lite drygt) tjock ???

3) Det ser ganska så kalt ut, hur är det med planer på t.ex. gardiner model större respektive med något efter kanterna ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-03 17:22

1. Jo, det är tyvärr bara SP-modellen, får se om man får råd med DP-modellen.

2. Tyvärr är det element under fönstret hela vägen, däremot på sidorna av fönstret och bakom basarna är det möjligt.

3. Jo, det är lite kalt, har tänkt att försöka få till en dämpvägg på vänster sida av rummet, har redan en på höger sida idag.
Vi hade en del gradiner, men har plockat ner dom nu, projektorduken kom ivägen för dom (gömd under kornischen nämligen).

//Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-03 17:24

Hej,

Kan du exportera din ETF mätning till mig i en fil tro ??? Så jag kan vrida och vända på det men min egna dator ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-03 17:26

Har bara demo-versionen :(

//Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-03 19:39

Okej, jag har en gång i tiden lovat att inte ge mig in på detta men av17on, man kan inte alltid misslyckas :lol: :lol: :lol:

Okej, med lite närmare titt så hittar jag följande som är intressant:
1) 20-26 Hz är inte som det borde vara, oroligt.
2) 84-94 Hz samma sak.
3) Du har en peak med resonans vid 96Hz, hyggligt medium på den...
4) Du har problem runt 133 och 164 Hz där det dör ut...

5) 2080 Hz, liten peak
6) 4570 Hz, grymme peaken hugo, här drar det iväg med dryga 20db - helfel !!!
7) 4875 Hz, troligen en resonans av föregående med ungefär halva amplituden

Vad skall man nu göra åt detta ??? TMREQ vore givetvis bekvämt, men det rätta är att försöka åtegärda så mycket som möjligt innan man ger sig på att korrigera det hela inne i t.ex. TMREQ.

Jag skulle börjar med att flytta sub modulerna. Du har fyra stycken förstår jag, men jag ser bara två på bilderna - var är de andra ??? I vilket fall som helst, de två som jag ser, prova att vrida en av dessa så att baskon och port byter plats. Tag enbart en i taget, mät imellan och titta främst på 20-26 och 84-95. Detta kommer att ta tid ;)

Sedan kan du prova att ställa de på höjden givetvis.

Men jag tror att det kan sluta med att en av dessa måste ut från ett hörn....

Och nu går jag å ställer mig i skamvrån :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-03 22:05

Kan något med problem ha med att jag delat 80hz i processorn, allt över 80hz borde väl frontarna spela upp isåfall ?

Här kommer en till bild på basmodulerna
Bild

Jag hade tänkt att prova och att ställa dom på höjden båda två på varsin sida, och låta dom spela mot fönstret.

Varför är den blåa linjen helt rak utan på vissa ställen, har du någon förklaring till det? Kolla tex. mellan 0-20 hz, så svänger den rejält.

//Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-03 22:54

Den "blå linjen beteer sig så" med den typ av ljudkort som du har, i kombination med just den ljudmätaren du har.

Jag kör med en annan USB baserad lösning, men har ETFs egna mick + förstärkare. Jag har vissa problem (eftersom USB ljudkort, oberoende av lösning, har för dålig kvalitet) men inte de i basområdet.

För övrigt, 0Hz till 10Hz är hypersvårt att mäta bra - räcker med att du andas under tiden....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-03 22:57

Tror att du skall flytta den 4:e av basarna till under trappan, precis som i din ritning. Och den 3:e borde placeras under det lilla bordet eller så. I alla fall så tror jag att man bör undvika att samla dom på ett så pass koncentrerat område.

Har du även en Ino Audio cr8 eller hur har du kopplat in dessa basar ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-05 19:15

Problemet med att ställa två basar bak är att avståndet till lyssningsplatsen bör vara lika, vilket det ser ut att inte bli. Är det inte lika kan man få fas problem, går att lösa med en fördröjning på dom bakre basarna (som hammnar närmare). Prova med att ställa dom på höjden, eller låt ett par ligga som dom ligger och ställ nästa par ovanpå.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-06 00:24

Bamsefar: Nej, jag har inte köpt Cr8:an ännu. Vet inte om jag ska gör det eller inte, andra varianten är en uppgradering till DP av AV32Ran. Får fortsätta på söndag och testa placeringar, behövs en del flyttandes då.

Magnus: Får göra några försök på vad som blir bäst då. Men hur märker man tydligast att man har får fasfel på "basljudet" då ? Hörs det tydligt, blir det utsläckningar osv ?

//Magnus

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-06 15:24

Vet faktiskt inte riktigt om jag minns rätt så är vissa dock mer känsliga än andra för för fas fel. Utsläckningar kan man också få men det borde gå att fixa med volymen till basarna :?: (eller blir det bara vid en frekvens)

Knoppen hjälp :!: :roll:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-07 19:22

Magnus skrev:Problemet med att ställa två basar bak är att avståndet till lyssningsplatsen bör vara lika, vilket det ser ut att inte bli. Är det inte lika kan man få fas problem, går att lösa med en fördröjning på dom bakre basarna (som hammnar närmare). Prova med att ställa dom på höjden, eller låt ett par ligga som dom ligger och ställ nästa par ovanpå.

Förlåt, skrev du fasfel ??? Du får gärna utveckla, för utan en rimlig förklaring så går jag helt klart inte med på det.

Som jag ser på det: Fasen, på en högtalare, bestäms inte av avståndet till lyssningspositionen utan hur rent elektriskt som högtalaren är inkopplad. Vad man därimot kan råka ut för är att ljudvågorna förstärks eller försvagas på olika punkter i ett givet rum, det har dock inte med fasen att göra.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-07 19:54

Förlåt att jag "viktigpettern" hoppar in här... :)
Bamsefar skrev:Förlåt, skrev du fasfel ??? Du får gärna utveckla, för utan en rimlig förklaring så går jag helt klart inte med på det.

Som jag ser på det: Fasen, på en högtalare, bestäms inte av avståndet till lyssningspositionen utan hur rent elektriskt som högtalaren är inkopplad. Vad man därimot kan råka ut för är att ljudvågorna förstärks eller försvagas på olika punkter i ett givet rum, det har dock inte med fasen att göra.

Det har visst med fasen att göra. Där ljudvågorna släcks ut ligger de olika bidragen från olika reflexer i motfas, där det blir en topp ligger de i fas. Om man har basar på olika avstånd så kommer ljudet från dom fram vid olika tid till lyssnaren och kan då vid vissa frekvenser hamna i ofas och vid andra i fas.
(skiljer sig avståndet 2m mellan basarna till lyssningspositionen så får man en utsläckning vid ca80hz, nu blir det iof lite annorlunda i ett rum med reflexer m.m. så det kan hända att det inte gör så mycket om dom står på lite olika avstånd..)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-09-07 20:21

Som jag antydde ovan är jag inte riktigt 100 på vad som blir problem. Det jag vet är att enligt bla Knoppen så blir det problem om det är olika avstånd till basarna, har för mig att han sa fasfel men jag har haft för mig fel förr så..... :oops: :)

Men jag tycker det verkar troligt efter normans förklaring.
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-07 20:25

Som jag skrev, fasfel kallas det inte när man talar om att två ljudvågor, skapade från två olika positioner, "förstärker" eller "släcker" varandra.

Btw, om det vore så simpelt så skulle vi behöva förstora våra lyssningsrum, för att inte nämna avstånd från högtalarna, till en bra bit över 20 meter pga en ljudvågs längd vid djupa bastoner....

Jag kommer att fortsätta att hävda att fasfel är det inte tal om.

Om ni vill kalla det fasfel, fine for me - men bevisa det med en mätning......
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-09-07 20:34

Menar du kanske tidsfel?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-07 20:41

Skillnad i tid ger ju skillnad i fas, de båda hänger ihop tillsammans med frekvensen. Om man då kallar det tidsfel eller fasfel vid en given frekvens har egentligen mindre betydelse (iof brukar man väl ta bort hela varv när man pratar om fas vid statiska signaler så lite skillnad är det)

Iof, när man pratar om fasfel i högtalarsammanhang så kanske det oftast menas att man kopplat ena högtalaren i fel fas? alltså ett halvt varv fel fast ingen tidsskillnad.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-07 21:13

Om jag för tillfället skulle acceptera ett "akustiskt fasfel", så uppkommer då direkt nästa problem: Vid ett större antal frekvenser så kommer samtliga högtalare att ge ifrån sig detta "akustiska fasfel"....

Tänk i ren sinusvåg, och fundera på om den delen av ljudvågen som är under "mittlinjen" (-1 om man så vill) är ett fasfel...

Då blir hiskiligt många högtalare groteskt dåliga.

Inte något vi vill ha eller hur ???

Ett annan sak man kan göra är att just koppla ena högtalaren fel, dvs byta plats på "plus" och "minus" - och vips så får vi ett knäppt obestämbart ljud....

Alexi är helt rätt i att det vi talar om är ett tidsfel (vilket jag borde ha skrivit men av någon anledning inte gjorde... kan inte komma ihåg allt tydligen :( ).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-07 21:59

Bamsefar skrev:Tänk i ren sinusvåg, och fundera på om den delen av ljudvågen som är under "mittlinjen" (-1 om man så vill) är ett fasfel...

?? Nu tror jag du har missuppfatat lite vad fas är för något...

En enkel formel som kanske reder ut begräppen fas,tidsförskutning och frekvens litegrann: 360*frekvens*tidförskutning=fas i grader.
Senast redigerad av norman 2003-09-07 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-07 22:01

norman skrev:
Bamsefar skrev:Tänk i ren sinusvåg, och fundera på om den delen av ljudvågen som är under "mittlinjen" (-1 om man så vill) är ett fasfel...

?? Nu tror jag du har missuppfatat lite vad fas är för något...

En enkel formel som kanske reder ut begräppen fas,tid och frekvens litegrann: 360*frekvens*tid=fas i grader.

Nix, jag har koll på det.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-07 22:12

Nix, jag har koll på det.
Ok, men du håller alltså inte med om att tid och fas hänger ihop tillsammans med frekvensen? och att det då inte blir nån skillnad om man för en given frekvens talar om tid eller fas?
Och du håller heller inte med om att det är fasen på två signaler som avgör om det blir utsläckning eller förstärkning?

(är, som vissa andra, på lite tjafshumör och kan därför inte sluta... :) )

edit: vid närmare eftertanke kanske jag skall sluta så att ypsilon kan få råd om placering av modulerna istället...

Tror att du kan experimentera med olika placeringar i rummet av de fyra modulerna bara avståndet till lyssningsplatsen inte skiljer sig mer än 1m från de olika modulerna. Dock så skulle man ju kunna tänka sig att man kan få fördelar om avståndet skiljer sig mer, t.ex. om man har en resonanstopp i rummet på ca 80hz så kan den ju släckas ut lite på lyssningsplatsen om man sätter modulerna med ca 2m skillnad

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-07 23:02

Jag orkar inte tjafsa. Kalla det fasfel då, så blir alla (utom lilla jag) nöjd.

Rätt eller fel, who cares.

(jag börjar ge upp varför man skall dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, när man bara får huvudet inslaget hela tiden)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-07 23:18

Bamsefar skrev:(jag börjar ge upp varför man skall dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, när man bara får huvudet inslaget hela tiden)

Instämmer helt! :wink: :)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-09-08 09:43

Bamsefar och norman...

Jag tycker nog att ni bidragit väldigt mycket båda 2 och hjälp Ypsilon rätt så mycket. Att man inte beskriver saker likadant med olika ord kan väl kanske kvitta i denna tråd då det märks att ni är kunniga båda 2.

Bättre att kramas :D :D

//jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-08 10:06

besan skrev:Bamsefar och norman...

Jag tycker nog att ni bidragit väldigt mycket båda 2 och hjälp Ypsilon rätt så mycket. Att man inte beskriver saker likadant med olika ord kan väl kanske kvitta i denna tråd då det märks att ni är kunniga båda 2.

Bättre att kramas :D :D

//jonas

Men det finns ju ingen kramis smile jö.....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-08 11:02

Attans, får vi inte tjafsa vidare idag.... :D

Om man återgår till mätningarna och rumsresonaserna:
Ypsilon, hur låter det med musik? hör man en tydlig resonans vid ca 100hz?
När jag mätt i basområdet i mitt rum har jag kommit fram till att det är lätt att mätningen störs då man inte kör med tillräcklig ljudnivå (får alltså lite olika resultat beroende på nivå...)

Är det en kraftig topp vid ca 100hz som inte går att få bort med flytt av högtalarna så kanske man kan eq:a bort lite av den genom att trixa lite med delningen mellan fronthögtalarna och basmodulerna.

Har du hunnit testa att flytta runt lite?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi