Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.
Baffel skrev:Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.
Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje!
Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje!
Baffel skrev:Jaha så slutade basen att fungera i en av TDL högtalarna. Det är en sk TL konstruktion , eller? Baselementet i sig funkar , har kollat. Hursomhelst skruvade ur elementen och delningsfiltret. Så här ser den ut , genomskärning sett från sidan.
Bild tagen ned i
Denna högtalare. Är det en TL konstruktion? Hade nog aldrig köpt dessa högtalare om jag vetat om nu vad ni skrivit om TL. Det där den sk viktiga dämpningen . Lite bakom elementet och sen längst ned vid porten . Hum. Verkar ju ytterst uträknat. Not. [...]
JM skrev:Ett otal gånger har jag påstått att TL högtalare är helt ok inom 3 oktaver ovan avstämningsfrekvensen utan att någon förkastat eller bekräftat.
Sant?
Ytterligare undring är varför många hgtelement uppenbarligen går sönder ffa i TL hgt?
JM
Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.
Helmut skrev:Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje!
Mina tl element har alla gått sönder för att membranen går obelastade under 20 Hz . Medger att jag inte varit så noga när jag valt passande element. Målet med mina Tl byggen har varit att få fram in subb som ska jobba mellan 20 - 100 hz. Har testat att bygga Tl lådor som jobbar upp till ca 700 Hz men alla sådana projekt har jag total misslyckats med.
Höll mest på med Tl lådor på den tiden då jag spelade musik på skivspelare. Spelade jag för högt började skivspelaren vibrera med i bastonerna, vilket kanske var orsaken till att talspolen kom för långt ut.
Har alltid inbillat mig att en basreflex har lite svårt att svänga igång. När membranet rör sig utåt blir det undertryck i basporten vilket borde motverka de första bastonerna. Tl lådorna har en längre pip vilket borde innebära att det tar en längre tid för luften att passera genom porten.
Frågan är om bästa alternativet vore en stor sluten kammare. I min ungdom hade jag en 100 liters låda med ett 12 tums element i basen. Märket var Luxor men alla element var från Peerless. Jag gillade basen i den lådan. Dessvärre klarade den bara 100 watt och det var på den tiden då man räknade 5 watt till diskanten, 20 watt till mellanregistret och resterande 75 watt till basen!
Orsaken till att jag valde Tl lådor när jag byggde minbiograf var att jag efter mina tidigare högtalarprojekt kom fram till att Tl lådorna svänger igång snabbare vilket passar till att återge pistol och kanonskott. Vet inte om jag har fel om jag påstår att basreflex passar bäst till att återge sinustoner?
MacBruce skrev:Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar...
"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.
Baffel skrev:MacBruce skrev:Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar...
"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.
Okej . Tja dämpningen i dem kan jag ju, om jag känner för det, pilla med hur mycket som helst. Testar för skoj skull sen när jag meckat ihop delningsfilter att ta bort all dämpning i dem . Lär väl låta skräp, men då har jag i alla fall testat det...eller
jag jämför utan dämpning vs totalt knöfullt med dämpning i hela lådan . För skoj skull (kanske inte blir så roligt resultat i och för sig
)
Men hur tusan fick TDL ihop detta med en 1/4 avstämning i modell rtl 3 (se länk) , där sitter ju basarna på olika avstånd . Fast det var väl kanske det med fåglarna.![]()
https://images.app.goo.gl/wXDSRhTdk2Rc8bCu9
Baffel skrev:Jag kan i alla fall imorgon alt tisdag redovisa mina subjektiva lyssningsintryck , hårt dämpat vs ingen dämpning alls. Gällande TDL rtl2
Tänkte du behålla TM konstruktionen(eller vad det nu är) eller tex plugga igen och köra sluten ?
Baffel skrev:PMC är framgångsrika med sina TL högtalare
Baffel skrev:Se sidan 2 i denna tråd , PMC tas upp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst